Lekkende koelvloeistof

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Lekkende koelvloeistof

Bericht door GlimWas » 11 apr 2015, 14:55

Vanochtend de Tupperware aan de onderzijde maar weer 'ns verwijderd om te achterhalen waar de koelvloeistoflekkage vandaan komt. Ook de rechter ventilator gedemonteerd.
Blok is kurkdroog, te zien aan de verdroogde vliegen en ander vliegspul, dus geen lekkage aan de achterzijde van de radiateurs. Uiteindelijk opgemerkt dat er een overloopslang vanuit het
expansievat komt die de laatste dagen telkens na een stuk rijden de boel eruit gooit. Nu nog weten waarom dit gebeurt.............. Iemand een idee?
Eerste verdachte: radiateurdop, verder geen vocht op het expansievat of waar dan ook , dus ik vermoed dat het van de dop komt, het expansievat is leeg, de radiateurs zijn vol, maar als er hier nog iemand is die er een ander idee op nahoudt hou ik me aanbevolen.

Vanochtend Met Pieter uit Andijk aan de lijn gehangen, die meldde dat de inloop van het expansievat (witte haakse buis) nog wel eens stukgaat, maar dat is het niet, daar is alles droog. Ga straks weer naar SPL, ff kijken of het nu weg is....... Hopen dat het niet regent :?
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
Rongoos
alias Stuiterbal
Berichten: 2321
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Velserbroek

Re: Lekkende koelvloeistof

Bericht door Rongoos » 11 apr 2015, 20:29

Zijn dat die 2 slangetjes die in het midden van je motor naar beneden hangen?
Want die zijn normaal gesproken afgedopt en behoeven maar eens in de zoveel km even geleegd te worden.
Maar jij bent technischer dan ik en je zult dat vast al weten, dit zal een ander probleem zijn denk ik.
Succes ermee Willem!
Gr. Ron

Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2057
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: Lekkende koelvloeistof

Bericht door cooper » 11 apr 2015, 21:35

Rongoos schreef:Zijn dat die 2 slangetjes die in het midden van je motor naar beneden hangen?!
Deze zijn voor de overloop van je benzinetank als ik me niet vergis! ;-)
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: Lekkende koelvloeistof

Bericht door GlimWas » 11 apr 2015, 23:54

Hij hangt rechtsvoor Ron.... Maar dat is het ook al niet, vanavond weer terug vanaf SPL gereden en weer nattigheid onder de motor.
Paar stukken tupperware aan de kant, maar het enige wat ik zie zijn twee plekken aan het frame die nat zijn van de koelvloeistof.
Afbeelding
Afbeelding

Het zijn de enige twee natte plekken, alle leidingen zijn helemaal droog, ik heb eigenlijk geen idee waar ik het moet zoeken, dit is knap irritant aan het worden
Door de rijwind kan het wel heel ergens anders vandaan komen als dat het lijkt..

Ik ga de boel maar weer demonteren denk ik en ik neem de thermostaat ook maar mee in mijn overwegingen..........Iemand anders nog suggesties?
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Lekkende koelvloeistof

Bericht door RonalT » 12 apr 2015, 00:02

Een van de slangen onder de motor is inderdaad een overloop die met de tank te maken heeft, maar ik denk niet dat die afgedopt is.
Verder hangt er ook nog de overloop van de koeling.
Ook is er een slang die met de carterontluchting te maken heeft.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Lekkende koelvloeistof

Bericht door RonalT » 12 apr 2015, 00:13

GlimWas schreef:Iemand anders nog suggesties?
Tja, maar wat is het? Olie(achtig), waterig ......
Mijn motor lekte vorig jaar alleen als hij reed via een heel klein scheurtje in een van de buisjes die uit de waterpomp komen, vooraan naast het oliefilter. (even kijken of ik een foto kan vinden)
Hij lekte alleen als ik reed, dan wordt er druk opgebouwd in het koelsysteem.

Afbeelding

Als je goed kijk zie jet straaltje beginnen bij een heel klein wit plekje en dat was een scheurtje van enkele mm.... Deze vloeistof spoot aan de binnenzijde van de kuip en lekte dan op de grond.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: Lekkende koelvloeistof

Bericht door GlimWas » 12 apr 2015, 12:03

Ik denk dat ik het heb gevonden. Het lijkt bij het thermostaathuis vandaan te komen en dan achter de distributieriemenbehuizing langs te lopen op mijn frame en daarna op het onderste deel
van de kuip. Morgen de thermostaat testen en naar Andijk bellen voor een setje O-ringen en aanverwante artikelen, ik heb weer wat te doen :roll:
Afbeelding


En Ron, jij bedoelde deze twee waarschijnlijk. Die moet je ook af en toe legen........
Afbeelding
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: Lekkende koelvloeistof

Bericht door GlimWas » 12 apr 2015, 12:09

En dan direct ook maar een keerring voor de schakelas bestellen, die is ook nattig.......... Als ik klaar ben met de motor is ie bijna nieuw!
2 nieuwe banden, nieuwe remschijven voor, oliekeerring, thermostaat........... Ik hoop alleen wel dat ik daarna gewoon de zomer door mag rijden zonder
verder gesleutel :wink:
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
Rongoos
alias Stuiterbal
Berichten: 2321
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Velserbroek

Re: Lekkende koelvloeistof

Bericht door Rongoos » 12 apr 2015, 19:37

Ja die 2 bedoelde ik, maar ik ging er al van uit dat dat het niet was.
gelukkig ben je een handige snuiter en kun je een heleboel zelf repareren, maar voor iemand die A-technisch is had dit een kleine ramp geweest.
Maar goed, ik ga er vanuit dat het allemaal goed komt. Die van mij lekt ook nog steeds olie van de kleppendeksel pakking. ik ga eens op zoek naar een lange pijp om de valbeugels te kunnen demonteren.
Kun je daar trouwens zo bij, bij je thermostaat? of moet het blok open?
Gr. Ron

Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: Lekkende koelvloeistof

Bericht door GlimWas » 12 apr 2015, 21:51

Laat ik het zo zeggen Ron, je kunt er niet 'zo' bij......... Het heeft onder andere iets met radiateurs verwijderen te maken..... :?
Het goeie nieuws is dat ik niet eens ga testen met de thermostaat. Voor dat tientje gooi ik er wel een nieuwe in....
Thermostaten zijn ook gebruikt in de Civic uit de jaren '70 en de Mazda RX5 uit die jaren en die koop je voor 10,- ipv 40,-, scheelt weer :lol:
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: Lekkende koelvloeistof

Bericht door GlimWas » 13 apr 2015, 11:34

Radiateurs verwijderd, blowers verwijderd en dan kom je een spaghettie van draden en leidingen tegen. Dan wil je de slang bovenop het thermostaathuis losmaken.............
Hee! die horen op elkaar te zitten! Ja dan begrijp ik ook wel dat ik lekkage heb :evil:
Afbeelding
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
Emile75
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mar 2015, 21:21
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Alkmaar

Re: Lekkende koelvloeistof

Bericht door Emile75 » 30 apr 2015, 00:46

Dat 2e slangetje is trouwens een afvoer van het luchtfilterhuis, onlangs nog open gehad.
Deze zit daar voor hevige regenval of te fanatiek je motor wassen.
2015 GL1500 ‘89
2013 BMW K1100 LT ‘93 / WS XV1600
2009 GL1200 ‘87 / WS XV1600
2008 Intuder 800 Custom / WS XV1600
2007 Wildstar XV1600 Custom ‘99
2004 Sabre v65 1100 ‘84
1992 Harley BBS 1660cc
1989 CB 750
1988 CB 400
1985 CB 1000 6cil.

Gebruikersavatar
ronald1500cc
Berichten: 90
Lid geworden op: 12 jul 2010, 18:09
Type Goldwing: GL1500
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Lekkende koelvloeistof

Bericht door ronald1500cc » 30 apr 2015, 18:00

ik had ook druppels onde mijn puntbak hangen en alles was toch droog naar lang zoeken was dus het rubber ban de thermostaathuis uitgedroogd en gescheurd kijk daar maar eens naa
eens een wing altijd een wing

Plaats reactie