Middenbok aan de grond bij rijden met duo
- GlimWas
- Berichten: 538
- Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
- Type Goldwing: overig
- Locatie: Op de NT1100DCT
Middenbok aan de grond bij rijden met duo
Gisteren gezorgd voor wat extra grondspeling. Het was me opgevallen dat ik met vrouwlief achterop heel snel met de motor aan de grond liep met
de middenbok. Eerst de achtervering tot 4.00 Bar opgepompt, maar nog niet het gewenste resultaat; bij kluchtjes en bochtenwerk snel de bok aan de grond.
Nu zit er een compleet aftermarket uitlaatsysteem op (Motad RVS). Dus inclusief verzamelpot, welke een rubber opvangdop voor de middenbok heeft.
Deze zorgde ervoor dat de bok een tikje naar beneden wees als hij ingeklapt was. Met goede dubbelzijdig tape en wat rubber er voor gezorgd dat dat
verleden tijd is, maar de vraag die bij mij opkomt is; zijn er nog meer mensen die hier last van hebben (hadden) en wat hebben zij daar aan gedaan?
Kan die verzamelpot niet hoger, want het was me ook al opgevallen dat mijn dempers niet naar beneden wijzen, maar gewoon recht naar achteren lopen
waardoor het bevestigen van het trekhaakframe nog een hele klus werd, vooral aan de rechterzijde. Volgens mij wijzen de uitlaten van de Goldwing normaliter iets naar beneden,
die van mij duidelijk niet......... Of is dit normaal bij deze uitlaten?
de middenbok. Eerst de achtervering tot 4.00 Bar opgepompt, maar nog niet het gewenste resultaat; bij kluchtjes en bochtenwerk snel de bok aan de grond.
Nu zit er een compleet aftermarket uitlaatsysteem op (Motad RVS). Dus inclusief verzamelpot, welke een rubber opvangdop voor de middenbok heeft.
Deze zorgde ervoor dat de bok een tikje naar beneden wees als hij ingeklapt was. Met goede dubbelzijdig tape en wat rubber er voor gezorgd dat dat
verleden tijd is, maar de vraag die bij mij opkomt is; zijn er nog meer mensen die hier last van hebben (hadden) en wat hebben zij daar aan gedaan?
Kan die verzamelpot niet hoger, want het was me ook al opgevallen dat mijn dempers niet naar beneden wijzen, maar gewoon recht naar achteren lopen
waardoor het bevestigen van het trekhaakframe nog een hele klus werd, vooral aan de rechterzijde. Volgens mij wijzen de uitlaten van de Goldwing normaliter iets naar beneden,
die van mij duidelijk niet......... Of is dit normaal bij deze uitlaten?
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat
- cooper
- Berichten: 2071
- Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Stabroek (Belgie)
Re: Middenbok aan de grond bij rijden met duo
Ik zou niet weten of dit echt het probleem van de aftermarketuitlaat is.
Bij mij raakt met standaarduitlaat en solo gebruik de middenbok ook af en toe de grond.
De rubberdop op de uitlaatcollector lijkt me echter vrij dik, kan je hier geen stukje afsnijden?
En o ja... neem ook je achterste valbeugels ineens eens onder handen nu je er toch onderligt.
Bij mij raakt met standaarduitlaat en solo gebruik de middenbok ook af en toe de grond.
De rubberdop op de uitlaatcollector lijkt me echter vrij dik, kan je hier geen stukje afsnijden?
En o ja... neem ook je achterste valbeugels ineens eens onder handen nu je er toch onderligt.
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
-
- Berichten: 964
- Lid geworden op: 01 apr 2011, 11:32
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Winssen
Re: Middenbok aan de grond bij rijden met duo
Volgens mj kan die pot niet hoger omdat hij vastzit met twee bouten in de pot maar tevens heb ik niet het ideè dat de pot lager zit dan de originele denk eerder dat je veerring wat slapjes is mischienis je luchtveer lek?.
Groetjes Nico
Yamaha FZS Fazer bj 2006 2009 tot 2011
GL1500 ratjetoe bj 1988 2011 tot 2014
GL1500 se bj 1992 2014 tot 2021
GL1800 C-ABS bj 2008 2021 tot 2023
GL1000 LTD bj 1976
Gl 1800 bj 2018 2023 tot...
Yamaha FZS Fazer bj 2006 2009 tot 2011
GL1500 ratjetoe bj 1988 2011 tot 2014
GL1500 se bj 1992 2014 tot 2021
GL1800 C-ABS bj 2008 2021 tot 2023
GL1000 LTD bj 1976
Gl 1800 bj 2018 2023 tot...
- GlimWas
- Berichten: 538
- Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
- Type Goldwing: overig
- Locatie: Op de NT1100DCT
Re: Middenbok aan de grond bij rijden met duo
De rubber dop heb ik vervangen door een stuk epdm rubber van 1mm met een stuk dubbelzijdig tape. De pot zit idd vast met twee bouten waar ik behalve met wat hobbywerk niet veel aan kan doen.
De valbeugels waren mij ook al opgevallen, dankje. Ze staan op de nominatie om te worden vervangen, de linker is beschadigd toen de vorige eigenaar de fiets om liet vallen
De luchtvering is niet lek, de druk blijft keurig behouden. Ik vind het een beetje vreemd want op mijn 1200 heb ik hier nooit last van gehad, die raakte alleen met
de voetsteunen de grond, zoals het hoort Ik hobby verder.........
De valbeugels waren mij ook al opgevallen, dankje. Ze staan op de nominatie om te worden vervangen, de linker is beschadigd toen de vorige eigenaar de fiets om liet vallen
De luchtvering is niet lek, de druk blijft keurig behouden. Ik vind het een beetje vreemd want op mijn 1200 heb ik hier nooit last van gehad, die raakte alleen met
de voetsteunen de grond, zoals het hoort Ik hobby verder.........
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat
- Rongoos
- alias Stuiterbal
- Berichten: 2332
- Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Velserbroek
Re: Middenbok aan de grond bij rijden met duo
is 4 bar de maximale druk die je kunt hebben? misschien moet hij nog even harder opgepompt worden?
Die van mij staat op 70 psi, geen idee hoeveel bar dat is.
Die van mij staat op 70 psi, geen idee hoeveel bar dat is.
Gr. Ron
Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.
Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.
-
- Berichten: 370
- Lid geworden op: 27 sep 2008, 23:28
- Locatie: Woensdrecht
Re: Middenbok aan de grond bij rijden met duo
Bij mij staat ie op 45/48 stuurt ie nog lekker ook.
Wat niet rijdt staat stil..
Vespa 158cc 1975
Suzuki GT250 1975
Suzuki GT750 1976-1977
Suzuki GS750 1977-1978
GL1000 K3 1978-1985
GL1100 interstate 1985-2007
GL1500 SE 2007-heden
De kleuren zet ik er niet bij die zijn vervaagd...
Vespa 158cc 1975
Suzuki GT250 1975
Suzuki GT750 1976-1977
Suzuki GS750 1977-1978
GL1000 K3 1978-1985
GL1100 interstate 1985-2007
GL1500 SE 2007-heden
De kleuren zet ik er niet bij die zijn vervaagd...
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:15
- Locatie: Horst
Re: Middenbok aan de grond bij rijden met duo
Het is al even geleden dat ik zolo op een GL1500 heb gereden. Echter: Bij een mooi strak asfalt komen eerst de standaard voetsteunen aan de grond. Die kunnen nog een beetje inklappen eer de middenbok aan de grond hoort te komen. Als je echter in een kuil of oneffenheid terechkomt, dan kan de middenbok idd wel eens schrapen.
GL1500SE / GT2001
- RonalT
- Berichten: 13425
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Middenbok aan de grond bij rijden met duo
70 psi is bijna 5 BarRongoos schreef:Die van mij staat op 70 psi, geen idee hoeveel bar dat is.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- GlimWas
- Berichten: 538
- Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
- Type Goldwing: overig
- Locatie: Op de NT1100DCT
Re: Middenbok aan de grond bij rijden met duo
Ik heb al wat extra ruimte gemaakt door de rubber dop weg te halen en te vervangen, ik zal de druk ook maar eens opvoeren, ff kijken of dat
zoden aan dijk zet....
Alhoewel het handboek zegt niet meer dan 4.0 Bar te gebruiken... en het pompen dient op de middenbok te gebeuren.
Heeft iemand daar meer ervaring mee? Het is idd wel zo dat als je de fiets op de zijstandaard laat staan, je afwijkende metingen krijgt door de
extra druk op het achterwiel en dus op de vering
zoden aan dijk zet....
Alhoewel het handboek zegt niet meer dan 4.0 Bar te gebruiken... en het pompen dient op de middenbok te gebeuren.
Heeft iemand daar meer ervaring mee? Het is idd wel zo dat als je de fiets op de zijstandaard laat staan, je afwijkende metingen krijgt door de
extra druk op het achterwiel en dus op de vering
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat
- RonalT
- Berichten: 13425
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Middenbok aan de grond bij rijden met duo
Allicht wordt de druk anders als je de motor verander. Zet hem maar eens op zijn middenbok en zet op 4 Bar op de achterschokbreker. Dan op de zijstandaard zetten en de druk nog eens controleren.
Druk is namelijk gewicht per vierkante centimeter. Als de motor op de middenbok staat met 4 bar druk de lucht met een gewicht van 4 kg op elke vierkante centimeter. Als je nu de motor op de zijstandaard zet drukt ook een gedeelte van het gewicht op de schokbreker en wordt het gewicht groter, dus de druk hoger.
Druk is namelijk gewicht per vierkante centimeter. Als de motor op de middenbok staat met 4 bar druk de lucht met een gewicht van 4 kg op elke vierkante centimeter. Als je nu de motor op de zijstandaard zet drukt ook een gedeelte van het gewicht op de schokbreker en wordt het gewicht groter, dus de druk hoger.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- cooper
- Berichten: 2071
- Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Stabroek (Belgie)
Re: Middenbok aan de grond bij rijden met duo
Ik rij met Goldie solo op 30-32 psi en Starrider heeft ongeveer een 2.5 a 3 bar te verduren.
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
-
- Berichten: 964
- Lid geworden op: 01 apr 2011, 11:32
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Winssen
Re: Middenbok aan de grond bij rijden met duo
Bij mij bleef de veerring wel op druk qua lucht maar hij lekte wel olie en dus zo slap als wat
Groetjes Nico
Yamaha FZS Fazer bj 2006 2009 tot 2011
GL1500 ratjetoe bj 1988 2011 tot 2014
GL1500 se bj 1992 2014 tot 2021
GL1800 C-ABS bj 2008 2021 tot 2023
GL1000 LTD bj 1976
Gl 1800 bj 2018 2023 tot...
Yamaha FZS Fazer bj 2006 2009 tot 2011
GL1500 ratjetoe bj 1988 2011 tot 2014
GL1500 se bj 1992 2014 tot 2021
GL1800 C-ABS bj 2008 2021 tot 2023
GL1000 LTD bj 1976
Gl 1800 bj 2018 2023 tot...