Carburateur

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Emile75
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mar 2015, 21:21
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Alkmaar

Carburateur

Bericht door Emile75 » 21 mar 2015, 01:33

Beste mensen, weet iemand hoe je een carb. armer zet.
Zie op de Amerikaanse site's dat het die schroeven met lipjes zijn aan de voorkant, maar hoe in gods naam moet je die dingen stellen.
http://www.goldwingfacts.com/forums/2-g ... 500-a.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan het een beetje heen en weer draaien maar er gebeurt niets.

Moet toch simpel zijn een carb. rijker of armer af te stellen.
Bij mij loopt ie in hoge en midden toeren goed, maar lage toeren beroerd. Ook schommelt iets bij stationair.
Nu zijn bij mij de bougies aan de rechterkant zwart, dus samen met de lage toeren : staat de rechter carb. gewoon te rijk.
Tenminste ik heb altijd geleerd dat mengschroeven werkzaam zijn in het lage gebied, hooft sproeier in hoge en kleine sproeiers in het midden.
2015 GL1500 ‘89
2013 BMW K1100 LT ‘93 / WS XV1600
2009 GL1200 ‘87 / WS XV1600
2008 Intuder 800 Custom / WS XV1600
2007 Wildstar XV1600 Custom ‘99
2004 Sabre v65 1100 ‘84
1992 Harley BBS 1660cc
1989 CB 750
1988 CB 400
1985 CB 1000 6cil.

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: Carburateur

Bericht door Borretje » 21 mar 2015, 23:13

Emile,

Meestal wordt er door ons "thuissleutelaars" alleen maar de synchronisatie afgesteld. Hiervoor is 1 carb leidend (vaste instelling) en de andere wordt hierop aangepast met 1 stelschroef die enig zoekwerk behoeft. ( In manuals staat die stelschroef vermeld als het goed is). Rijker of armer zetten is er niet bij voor zover ik weet. Voor synchroniseren kun je een set aanschaffen (als je die niet al hebt) of gewoon ff afspraak in Andijk maken (dichtste bij voor jou van alle GW specialisten) voor hen is het een fluitje van een cent om het geheel weer in balans te brengen. Heb het vermoeden dat dan gelijk je klacht verholpen is.

cheers
Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
Emile75
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mar 2015, 21:21
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Alkmaar

Re: Carburateur

Bericht door Emile75 » 24 mar 2015, 01:21

Bedankt voor de reactie, ga zeker ook even naar Andijk.
Die 2 schroeven ben ik ook uit. De rechter kant stond volledig open, heb m op de zelfde stand gezet als de linker. Dat is bijna 3/4 slag in, hoorde bij de test run ook gelijk een hoop meer lucht aanzuigen. Dus het heeft wel degelijk effect. Loopt nu stationair ook stabiel.
Ik denk dat die lipjes het stel gebied aangeeft, d.w.z. dat helemaal in de start positie is.
Klopt eigenlijk helemaal met het verhaal, gezien de bougies aan de rechterkant zwart waren.

Ga m in Andijk nog laten synchroniseren, kunnen zij m verder afstellen.
Laat dit wel even op het forum staan, is immers makkelijk te controleren.
Als je de radiator gril weg haalt, kun je ze zien en eventueel corrigeren met een lange dunne schroeven draaier.
Als ze te veel afwijken van elkaar, zoals bij mij 3/4 slag, weet je zeker dat het niet goed is.
Mij werd verteld de carb's te demonteren, is dus niet nodig.

Synchroniseren is wel wijs, dat wil ook zeggen dat ze gelijk oppakken, heeft dus niet met de menging te maken.
Wel kunnen ze met de vacuüm set wel de ideale menging meten, ( word gemeten vanuit het spruitstuk ) zullen ze dan ook wel doen.
Vraag het wel even na, of ik het correct heb, is voor mij ook weer een tijd terug dat ik me hier in verdiept heb.
2015 GL1500 ‘89
2013 BMW K1100 LT ‘93 / WS XV1600
2009 GL1200 ‘87 / WS XV1600
2008 Intuder 800 Custom / WS XV1600
2007 Wildstar XV1600 Custom ‘99
2004 Sabre v65 1100 ‘84
1992 Harley BBS 1660cc
1989 CB 750
1988 CB 400
1985 CB 1000 6cil.

Plaats reactie