oliedruk is soms weg

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
paul goldwing
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 aug 2014, 21:14
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dr88

oliedruk is soms weg

Bericht door paul goldwing » 08 mar 2015, 22:23

Hallo
Vandaag voor het eerst weer een rit gemaakt op mijn GL1500 uit 89 met +/- 130000 op de klok.
Na een half uurtje rustig door een dorp rijden hoorde ik wat tikken achter de klepdeksels.
Weer een beetje meer toeren en het was weer weg.
Onder weg even koffie gedronken te hebben de motor weer starten en bij stationair lopen geen olie druk.
Beetje gas geven en vanaf 1500 toeren weer druk en dan hielt het tikken van de kleppen ook op.
Liet je het gas weer los, weg oliedruk.
Toch maar naar huis gereden en hij bleef dan druk houden en na 75 km thuis te zijn had hij nu bij stationair lopen gewoon weer oliedruk.
Heb de olie gelijk afgetapt bij thuiskomst, was behoorlijk zwart.
Heb deze motor vorig jaar Sept gekocht en weet niet hoelang deze er in zat.
Heb er inmiddels 3000km mee gereden en zonder problemen.
Ik denk dat de oliekeerringen van de oliepomp misschien lekken .
Nu is mijn vraag waar zit de oliepomp en kan ik daar bij zonder het blok uit te bouwen?
Wie kan mij helpen?
Motor loopt verder perfect als een zonnetje zoals een 1500 moet lopen.

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2057
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: oliedruk is soms weg

Bericht door cooper » 08 mar 2015, 22:42

Motor tweedehands gekocht zonder sluitende historie en dan geen oliewissel? :?
Hopelijk valt alles nog een beetje mee, ik zal alvast duimen! :wink:
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

ww9466
Berichten: 58
Lid geworden op: 15 jan 2015, 16:09

Re: oliedruk is soms weg

Bericht door ww9466 » 09 mar 2015, 00:39

Phoe hey...dat is lef hebben !!
Oliedruk lampje aan is bij mij motor UIT. En niet weer AAN. Voor er oliedruk gemeten is!!
Meten=weten gokken=dokken.

Gebruikersavatar
paul goldwing
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 aug 2014, 21:14
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dr88

Re: oliedruk is soms weg

Bericht door paul goldwing » 09 mar 2015, 05:35

Mannen bedankt voor uw opmerkings maar wie geen antwoord heeft op mijn vragen?
Reageer dan niet.

Gebruikersavatar
Rongoos
alias Stuiterbal
Berichten: 2321
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Velserbroek

Re: oliedruk is soms weg

Bericht door Rongoos » 09 mar 2015, 10:24

Hoho Paul, dit is een forum en de eigenschappen van een forum zijn dat je kunt reageren op postings.
Dat er niet altijd geplaatst wordt wat jij graag wilt horen hoort er allemaal bij. Als je zo terug reageert als jij doet kan het antwoord nogal eens lang gaan duren voor je die krijgt.
Gr. Ron

Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.

peter

Re: oliedruk is soms weg

Bericht door peter » 09 mar 2015, 10:33

Even googlen en er gaat een wereld voor je open: http://goldwingdocs.com/forum/viewtopic.php?t=9073" onclick="window.open(this.href);return false;

Andere vraag: hoe was je oliepeil :?: Te weinig olie kan natuurlijk ook ellende geven. Voor je alles uitelkaar trekt zou ik gewoon olie en filter vervangen en even de druk meten met een echte oliedruk meter. Je lampje gaat pas branden als de oliedruk desastreus laag is. Doorrijden betekent meestal erg veel schade aan je motorblok en kan een totale revisie kosten.

Gebruikersavatar
paul goldwing
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 aug 2014, 21:14
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dr88

Re: oliedruk is soms weg

Bericht door paul goldwing » 09 mar 2015, 14:26

peter schreef:Even googlen en er gaat een wereld voor je open: http://goldwingdocs.com/forum/viewtopic.php?t=9073" onclick="window.open(this.href);return false;

Andere vraag: hoe was je oliepeil :?: Te weinig olie kan natuurlijk ook ellende geven. Voor je alles uitelkaar trekt zou ik gewoon olie en filter vervangen en even de druk meten met een echte oliedruk meter. Je lampje gaat pas branden als de oliedruk desastreus laag is. Doorrijden betekent meestal erg veel schade aan je motorblok en kan een totale revisie kosten.
hoi Peter
oke als ik de pomp er uit wil hebben moet het blok er onder vandaan dus.
het olie peil stond net onder max en na 3000 km geen verbruik en hij rookt ook niet, als je het blok hoort lopen zoemt hij er mooi op los.
kijk deze motor is nieuw voor mij, heb veel ervaring met een Yamaha GTS1000
die heb ik altijd zelf onderhouden en vorig jaar de zuiger nog van vervangen door Wiseco zuigers.
dit gedaan omdat er na 1000 km weer een liter olie bij moest en na deze operatie is hij van het roken af en drinkt hij ook niet meer,
heb hem nog steeds omdat het een tijdloze motor is.
dus nu dan een Goldwing erbij aangeschaft en moet hier nog even in thuis worden hoe het allemaal zit
heb hem de jas al even uitgehad deze winter en het leek een probleemloze motor tot gistermiddag
maar ik ga er eerst even frisse olie in doen van Repsol full sint 10w40 met een nw filtertje en dan maar weer eens kijken.
bedankt voor je antwoord

peter

Re: oliedruk is soms weg

Bericht door peter » 09 mar 2015, 15:00

Zaag straks je oude oliefilter eens open en kijk of je iets verontrustend ziet. Ook even je oude olie nakijken op rotzooi.

Gebruikersavatar
paul goldwing
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 aug 2014, 21:14
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dr88

Re: oliedruk is soms weg

Bericht door paul goldwing » 09 mar 2015, 19:31

peter schreef:Zaag straks je oude oliefilter eens open en kijk of je iets verontrustend ziet. Ook even je oude olie nakijken op rotzooi.
Ik heb het filter door gezaagd en heb het idee dat hij al behoorlijk lang heeft gezeten.
De rand van het filter zat ook wat roest op en zat ook behoorlijk vast.
Ik draai ze zelf altijd handvast.
De olie heeft 24 uur in de opvangbak gestaan en wat mij opviel was dat de onderste heft heel erg zwart was.
Heeft heel wat bezinksel in gezeten denk ik..
Hij heeft inmiddels nieuwe olie met filter en het probleem lijkt opgelost.
Heb even een proefrit gemaakt van 15 km en hij houd gewoon oliedruk , ook bij stationair lopen.
Dus ik hoop dat het nu weer goed is.

Gebruikersavatar
KingEdwin
GL 1800 rijder
Berichten: 257
Lid geworden op: 19 sep 2010, 11:32
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: oliedruk is soms weg

Bericht door KingEdwin » 09 mar 2015, 21:02

zou het misschien een verstopt olie filter kunnen zijn geweest?

In ieder geval fijn dat het probleem weg is. Goede olie en oliedruk zijn namelijk erg belangrijk in een wing. Te vaak verversen/vervangen kan eigenlijk niet, wel te weinig/te laat.
Gr,
Edwin

Beter spijt hebben van iets dat je wel hebt gedaan dan spijt hebben van iets dat je niet hebt gedaan.
mijn GW site mijn luchtvaart site


Voorheen: GW1500SE, VF1100S (V65 Sabre), VF750S (V45 Sabre), CBX55FII, CX500.

Plaats reactie