Digitale km teller

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
Rongoos
alias Stuiterbal
Berichten: 2332
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Velserbroek

Digitale km teller

Bericht door Rongoos » 07 mar 2015, 21:04

Ik heb een Goldwing die de snelheid in miles aangeeft.
Nu kan ik gaan proberen het te onthouden of streepjes zetten die ik niet meer kan lezen zonder leesbrilletje
dus ik zat een mooi china product te denken. Gewoon ergens boven het dashboard of net voor de contact sleutel in/opbouwen.
Wat denken jullie, zou dit werken? en is zoiets moeilijk om aan te sluiten? die snelheidsmeter gaat met een sensor volgens mij maar de toerenteller zal wat lastiger gaan.
Ik heb verder nog niet gekeken hoe ik dit netjes kan inbouwen ergens maar ik vond de kleur mooi en voor de prijs hoef je het niet te laten toch?

http://www.ebay.com/itm/11K-RPM-LCD-Blu ... c2&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

En als we dan toch bezig zijn, lijkt me dit ook wel handig.
Iemand die daar al ervaring mee heeft? ik ben zelf niet zo heel technisch. Kan wel een beetje sleutelen maar van de electra blijf ik altijd liever af.

http://www.ebay.com/itm/LED-Digital-Gea ... 9442&rt=nc" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat vinden jullie? niet aan beginnen of gewoon proberen?
Gr. Ron

Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: Digitale km teller

Bericht door cooper » 07 mar 2015, 21:22

Ik heb't zelfde "probleem" maar rij steeds met gemonteerde GPS en deze geeft de snelheid wel in Km/u. :D
Je kan natuurlijk ook opteren voor een kmteller die weergeeft in km/u, is veel beter en mooier dan die gamma meuk die je van plan bent erop te zetten! :wink:
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rongoos
alias Stuiterbal
Berichten: 2332
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Velserbroek

Re: Digitale km teller

Bericht door Rongoos » 07 mar 2015, 21:24

klopt, maar een km teller kost ongeveer het 5 voudige van deze.
En deze is wel heel duidelijk, in het donker heb ik toch wel moeite om mijn milenteller te lezen.
Gr. Ron

Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: Digitale km teller

Bericht door cooper » 07 mar 2015, 22:06

Dat probleem ken ik.
Maar aan de stand van de tellernaald zie je na een poos wel hoe snel je wel gaat.
Vraagt wat gewenning.
Je kan ook opteren voor een km/u ipv. mls/u meenemer op je vooras en een andere (km/u) tachosticker http://tachoscheiben.newtacho.de/honda- ... 813d3d404e" onclick="window.open(this.href);return false; over je huidige plakken.
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Gebruikersavatar
tumtrans
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 417
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:38
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Ingen

Re: Digitale km teller

Bericht door tumtrans » 08 mar 2015, 08:45

De Km teller is in mijn ogen verschrikkelijk lelijk om te zien! Dan zou ik voor de optie streepjes op de mijlenteller gaan.
Ik heb mezelf erop betrapt dat zodra de garmin gemonteerd is dat ik ook daarop kijk hoe hard ik rij en niet alleen op de Wing
maar ook in de luxe auto en in de vrachtwagen kijk ik op de gps! :roll:
De gear indicator is wel interessant! Maar ik meen wel ergens gelezen te hebben dat ze ook ingebouwd kunnen worden in je dashboard.

Succes met je keuze.
If you live by the sword, you will die by the sword.
-------------------------------------------------------
Kawasaki XII voyager bj1988 (2011-2014)
Goldwing 1500 se bj 1995 (2014-2019)
Goldwing 1800 bj 2007 (2019-heden)

peter

Re: Digitale km teller

Bericht door peter » 08 mar 2015, 09:07

Die km teller is eigenlijk een dashbordje voor de doe het zelver die zijn oude dahsbord weg mietert. Voor een goldwing lijkt het mij niks. Ik zou andere platen in de tellers zetten. minderwerk en ziet er ook goed uit.

De gearshift display liet ik ook liggen. die werkt met 2 magneetjes waarbij 1 op je pedaal en 1 op het blok komt te zitten. Een paar keer niet lekker schakelen en hij geeft mooi verkeerd aan. Deed hij nou het toeretal en de snelheid meten en dat via zijn processortje omrekend naar de juiste versnelling (zoals de gypro) dan was het wat anders.

Ik begon er dus niet aan om te gaan zitten knippen en solderen aan de bedrading. iets wat plug and play is zou ik zondermeer kopen.

Gebruikersavatar
Rongoos
alias Stuiterbal
Berichten: 2332
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Velserbroek

Re: Digitale km teller

Bericht door Rongoos » 08 mar 2015, 11:58

Bedankt Peet en anderen voor jullie zeer logische commentaar. Ik zou ook het liefst opteren voor een gipro die plug and play is, maar volgens mij is de gipro versie voor de 1500
sowieso solderen en knippen. De 1500 heeft geen voorbereiding dmv een stekker waar je de gipro alleen in hoeft te pluggen.
ik ben ook geen voorstander van knippen en solderen, vandaar dat ik voor deze versnellingsindicator ging. Je hebt alleen een plus en min nodig en je schroeft de 2 polen tegenover elkaar.
Dat je met een misschakel verkeerd zit daar heb je helemaal gelijk in. De vraag is hoe vaak dat gaat gebeuren? Het dashboardje is inderdaad niet zo mooi die valt denk ik ook af. Het liefst zou ik een digitale snelheidsmeter hebben die verlicht is en met een kleiner formaat die je makkelijker ergens opbouwt.

De milenteller ombouwen naar km dmv een sticker is ook nog een optie, want er zijn wat ledjes stuk in de km teller unit. Het dashboard is dus vrij donker.
Deze moet dan toch open zag ik op de how to en dan kun je meteen die stickers plakken. Ik heb die how to zitten bekijken en had zoiets van hmm dat moet lukken zelf doen, maar ben er toch een beetje huiverig voor. Maar het moet wel gebeuren :D

Is er iemand die de leds in zijn km-teller al heeft vervangen? is dit in 1 dag te doen? viel het mee?
een hoop vragen achter elkaar, sorry :?
Gr. Ron

Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.

Gebruikersavatar
Korneel
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 jul 2010, 20:43

Re: Digitale km teller

Bericht door Korneel » 08 mar 2015, 18:45

Ik gebruik een fiets km teller omdat ik met 15 duims wielen rij (zijspan he)

Bart

Re: Digitale km teller

Bericht door Bart » 09 mar 2015, 11:17

Ron, ik had een paar jaar terug ook hetzelfde probleem.
Maar ik heb toen witte km platen gekocht via e-bay (ik weet niet of ze nog te koop zijn).
Het is niet zo moeilijk om deze in te bouwen, er staat genoeg informatie op het forum en ik heb de originele platen laten zitten.
Deze waren net zo als bij jou zwart met ml/km's maar ik heb ze met fijn schuurpapier blank geschuurd zodat er meer licht doorheen schijnt.
En de lampjes die kan je dan ook gelijk wisselen want de boel ligt toch open.
En mijn wing stond in de garage en ik had er geen haast mee, maar ik denk wel dat het in een dag te doen is.

Succes.

Gr. Bart.

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: Digitale km teller

Bericht door GlimWas » 09 mar 2015, 11:36

Er is toch al iemand op dit forum die zijn wijzerplaten heeft laten maken in Duitsland?
Als ik het mij goed herinner heeft hij ze in het geel laten maken en heeft de maker nu het template, zodat je ze daar zo kunt bestellen.
Ik ga ff spitten en kom er op terug...

Gevonden! http://www.newtacho.de/

Het is natuurlijk geen eenvoudig werkje om de tellerunit te demonteren en ik wil je aanraden hier een winterprojectje van te maken, óf je verkoopt deze motor weer en gaat op zoek naar een ander met KM aanduiding..................... Zoals ik er eentje heb (Canada edition) Ik duik alvast maar weer onder tafel :lol:
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
Rongoos
alias Stuiterbal
Berichten: 2332
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Velserbroek

Re: Digitale km teller

Bericht door Rongoos » 09 mar 2015, 14:54

Ik zag de GL1500 er niet bij staan maar ik stuur ze wel even een mailtje.
Winterproject.. hmm ik heb geen garage dus bij mij zijn dit soort dingen altijd een zomerproject 8)
Maar ik heb deze how to eens goed bekeken want bij mij branden ook een paar ledjes in het dashboard niet,
en het leek mij een klus die goed te doen moet zijn binnen een dag.

viewtopic.php?f=34&t=8785" onclick="window.open(this.href);return false;

Nogmaals als er iemand is die hier ervaring mee heeft en mij er mee wilt helpen dan heel graag :roll:
Gr. Ron

Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: Digitale km teller

Bericht door GlimWas » 09 mar 2015, 17:52

Ik wil je daar best bij helpen, maar ook voor mij zou het natuurlijk de eerste keer zijn dat ik aan een GL1500 sleutel.

Maar, met het boek op schoot en internet achter de hand komen we er wel hoor. Zet 'm maar op mijn oprijlaan :mrgreen: (pad) en we hebben alle ruimte
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
Rongoos
alias Stuiterbal
Berichten: 2332
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Velserbroek

Re: Digitale km teller

Bericht door Rongoos » 09 mar 2015, 18:05

Dat zou wel lekker zijn Willem, hier moet ik het op de stoep doen.
Ik denk dat het ook wel moet lukken. Ik heb die Duitsers al een mailtje gestuurd.
Wanneer ik die platen en de leds binnen heb kunnen we de roosters even naast elkaar leggen.
Bedankt alvast Willem.
Gr. Ron

Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: Digitale km teller

Bericht door GlimWas » 09 mar 2015, 18:27

Is goed Ron, ik merk het tegen die tijd wel. Donderdag ga ik eerst maar eens mijn 'nieuwe' ophalen :D
Ik ben helemaal een beetje zenuwachtig :roll:
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
Pep
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 mar 2013, 20:43
Type Goldwing: GL1800

Re: Digitale km teller

Bericht door Pep » 28 mar 2015, 19:43

Ik heb deze ook ooit eens gevonden op een site. Het vreemde alleen is dat je de Goldwing 1500 tellerplaten bijna niet kan vinden via de home pagina van de site zelf. Kwam er via een zoek site op.

http://www.white-face-gauges.com/html/t ... tagea.html
Motor Bj
CB 350 K4 1971
CB 750 K 1978
VF 750 Sabre 1984
CBR 1000 1989
CB 350 K4 1972
GL 1000 K3 1978 (nog in bezit)
GL 1500 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1800 2002
GL 1800 2007 (huidige)

Plaats reactie