GL1500 intercom ruist.

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris.Wolters
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2014, 12:51
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Almere-Haven, Flevoland
Contacteer:

GL1500 intercom ruist.

Bericht door Chris.Wolters » 12 feb 2015, 09:12

Beste mede wingers,

Vandaag een headset in mijn helm ingebouwd en toen viel mij op dat de interne intercom van de GL1500 erg veel achtergrond ruis heeft. (ook zonder microfoon) door het intercom volume te regelen wordt ook de achtergrond ruis harder en of zachter.
Het is geen gekraak van bvb het draaien aan de knoppen nee het lijkt op alsof de radio aan staat zonder op een zender te staan. of het eerste stuk van een cassette waar nog niets is opgenomen dat soort geruis en dan continu.

Wie weet waar dit vandaan komt? en wat is hier tegen te doen.
Candy Wineberry rode EU GL1500 Aspencade met aanhanger in kleur (1989) tweede trotse eigenaar. :D
Met Cruise Control,Imperial, Achteruit en de nieuwste variant ARZAO

Gebruikersavatar
Wup
Berichten: 628
Lid geworden op: 16 dec 2012, 11:30
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Helmond

Re: GL1500 intercom ruist.

Bericht door Wup » 17 feb 2015, 23:36

Chris.Wolters schreef:Beste mede wingers,

het lijkt op alsof de radio aan staat zonder op een zender te staan. of het eerste stuk van een cassette waar nog niets is opgenomen dat soort geruis en dan continu.

Wie weet waar dit vandaan komt? en wat is hier tegen te doen.
Mijn eerste gedachte was aan een impedantie-mismatch, dit krijg je als de impedantie van de hoofdtelefoon niet aansluit op de impedantie van de eindversterker.
Tevens kan het te maken hebben met een slechte kwaliteit van de hoofdtelefoon of de radio of de tussenliggende contacten en de kwaliteit van de kabels .

Een voorbeeldje:
Impedantie is de weerstand die een hoofdtelefoon heeft en die overwonnen moet worden door de versterker. Dat betekent dat een hoofdtelefoon met een hoge impedantie (weerstand) minder volume zal geven dan een hoofdtelefoon met een lage impedantie.
Houdt er ook rekening mee dat de weerstand van een hoofdtelefoon sterk kan variëren met de frequentie van het muzieksignaal. Normaal gesproken wordt weerstand gemeten in Ohm, bij impedantie wordt de weerstand in Ohm bij 1 kHz (1000 Hz) aangegeven.
Nogmaals, ruis en storingen komen onderweg ook door de kabel en contacten, die hebben ook een eigen uitgangsimpedantie, doorgaans aangenomen rond 200kΩ en die moeten juist zoveel mogelijk verzwakt worden om zo klein mogelijk te zijn (minder ruis).

Dus, als je hoofdtelefoon meer ohm's heeft dan je radio-eindversterker dan zal je het volume hoger moeten draaien, dit geeft over het algemeen ook meer ruis, zeker bij de oudere versterkers.
M.a.w. zorg dat de impedantie van de hoodtelefoon-ingang gelijk is aan de uitgangs-impedantie van de radio.

Grtz Wup
GOLDWING FOREVER!!!

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2057
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: GL1500 intercom ruist.

Bericht door cooper » 18 feb 2015, 19:01

:? :? :? :? :? Pffffffff, en moet dat lang koken zoiets ??? :lol:
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris.Wolters
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2014, 12:51
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Almere-Haven, Flevoland
Contacteer:

Re: GL1500 intercom ruist.

Bericht door Chris.Wolters » 18 feb 2015, 19:17

Nee hoor heel kort hahaha.

Goeie info ik neem het mee Wup.
Candy Wineberry rode EU GL1500 Aspencade met aanhanger in kleur (1989) tweede trotse eigenaar. :D
Met Cruise Control,Imperial, Achteruit en de nieuwste variant ARZAO

Gebruikersavatar
Wup
Berichten: 628
Lid geworden op: 16 dec 2012, 11:30
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Helmond

Re: GL1500 intercom ruist.

Bericht door Wup » 18 feb 2015, 20:08

cooper schreef::? :? :? :? :? Pffffffff, en moet dat lang koken zoiets ??? :lol:
Nee hoor, er hoeft niets gekookt te worden, want als je het niet goed aansluit wordt het eerder gebakken! :twisted:

Maar inderdaad is kan het best wel een ingewikkelde materie zijn als je er niet in thuis bent.
Daarom heb ik geprobeerd het zo simpel mogelijk uit te leggen, maar wel zo dat je toch wat inzicht krijgt in de materie.
Om het niet te moeilijk te maken heb ik b.v. een voorbeeldimpedantieberekening (mooi scrabblewoord :wink: ) achterwege gelaten.
Maar het lijkt mij leuk om te weten hoe het één -en ander werkt ten einde op die manier een mooi ruisvrij signaal te kunnen verkrijgen.
Als je de laatste zin leest van mijn vorige uitleg moet dat lukken lijkt mij, succes! :D


Grtz Wup
GOLDWING FOREVER!!!

Plaats reactie