Spanrol

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Rens Janssen
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 sep 2009, 09:43
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Helmond

Spanrol

Bericht door Rens Janssen » 08 nov 2014, 12:26

Hallo medewingers,
Ik ben van plan om deze winter wat groot onderhoud te gaan doen aan mijn 1500. Hierbij wil ik ook de distributieriemen gaan vervangen. Mijn vraag is nu of het noodzakelijk is om de spanrol ook te vervangen. Ik heb wel eens gehoord dat je kunt horen of deze versleten is bij het intrekken en loslaten van de koppeling :?: .
Ik hoor graag jullie mening

Groeten
Rens

Rob Pt

Re: Spanrol

Bericht door Rob Pt » 08 nov 2014, 13:07

Je vraagt om een mening en ik geef je dan ook mijn persoonlijke mening. Wel met voorbehoud dat ik niet weet of het veel of moeilijk werk is en welk prijskaartje er aan die spanrol hangt. Of het voorgeschreven is door Honda weet ik ook niet maar ik zou het zeker doen. Versleten of niet, die spanrol heeft natuurlijk net zoveel kilometers gemaakt als de distributieriemen en zal ook niet meer helemaal fris zijn. Niks zo vervelend als je na het vervangen van die riemen je de hele boel weer uit elkaar moet halen omdat de spanrol korte tijd daarna kuren gaat vertonen!
Bij veel auto's wordt het altijd gedaan, nog sterker, het staat heel vaak voorgeschreven en wordt de distributieriem daarom vaak cpl. met spanrol als complete set geleverd. Zelfs de waterpomp wordt om dezelfde reden vaak tegelijkertijd vervangen omdat toch alles al los ligt.

Als voorbeeld mag gelden dat enige tijd geleden wegens een defect druklager en een lekke keerring de versnellingsbak van mijn Land Rover Defender uitgebouwd moest worden. Uiteraard heb ik toen meteen ook de koppelingsplaten laten vervangen want die hadden er intussen ook al ruim 2 ton opzitten.
En wat is nu eigenlijk, technisch gezien, het wezenlijke verschil tussen de motor van een Goldwing en een automotor?

Kortom ik zeg gewoon doen.

Rob

Gebruikersavatar
lord of the wing
Berichten: 308
Lid geworden op: 19 okt 2010, 17:52
Type Goldwing: GL1500

Re: Spanrol

Bericht door lord of the wing » 08 nov 2014, 16:21

En voor de prijs hoef je het niet te laten, succes
BAAI ZE WEE
KGAAI ENNIE WEE

Rens Janssen
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 sep 2009, 09:43
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Helmond

Re: Spanrol

Bericht door Rens Janssen » 09 nov 2014, 15:18

lord of the wing schreef:En voor de prijs hoef je het niet te laten, succes
Nou ja voor de prijs....... 2 x €95 (BB te R) is toch niet niks :shock: .
Maar wie weet is er hier iemand die een leuk adresje heeft :wink:
En als het nodig is.......

Gebruikersavatar
lord of the wing
Berichten: 308
Lid geworden op: 19 okt 2010, 17:52
Type Goldwing: GL1500

Re: Spanrol

Bericht door lord of the wing » 09 nov 2014, 15:43

Heb je een PB gestuurd.
BAAI ZE WEE
KGAAI ENNIE WEE

zijspanman
Berichten: 235
Lid geworden op: 03 dec 2006, 14:42
Locatie: Kapelle

Re: Spanrol

Bericht door zijspanman » 09 nov 2014, 15:51

Toen mijn riemen werden vervangen heb ik het gevraagd bij de lokale Motoport winkel en daar werd mij verteld dat zij de rollen bijna nooit verkochten.
Dus bij mij zitten er gewoon dezelfde spanrollen op en ik heb nu bijna 160 000 km gedaan.
Voor van de winter staat het weer op de lijst voor controle dat doe ik allemaal zelf en als ze dan verdacht zijn dan gaan er nieuwe op eerder niet.
Bij een gw zijn ze van metaal bij de meeste auto's van plastic.
Daar zal het verschil zitten denk ik.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Spanrol

Bericht door harmdeboer » 10 nov 2014, 12:13

Zolang de spanrollen niet ovaal zijn scherp als scheermessen of los op het lager ratelen....

mooi laten zitten....
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Rob Pt

Re: Spanrol

Bericht door Rob Pt » 10 nov 2014, 13:55

Bij de How to artikelen zag ik hem niet staan maar hier is een goede How to m.b.t. de vervanging van de timingbelts: Replacing Honda GL1500 Goldwing Timing Belts

En vergeet vooral dit niet: WARNING; Changing Goldwing timing belts is NOT a job for beginners to take on. Previous experience in changing and setting the tension of timing belts is a must. It is a good idea to have a Honda Goldwing GL1500 Service Manual to hand and I do not recommend this job as your first introduction to Honda Goldwing maintenance. Getting the belt timing or tension wrong is a sure way to bend valves or ruin your Honda Goldwing engine.

Misschien begrijp je waarom ik zeg "gewoon doen " als je ziet hoeveel werk het is! En wellicht kun je aan de hand van die How to ook voor jezelf bepalen of alle aangedragen argumenten om het niet te doen wel geldig zijn ........

Succes
Rob

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Spanrol

Bericht door RonalT » 10 nov 2014, 16:55

Rob, dit artikel is al eens vertaald. Maar door omstandigheden is het nog niet gecontroleerd en geplaatst. Op dit moment is Karin de vertaling aan het controleren......

Zie viewtopic.php?f=34&t=11498&p=134470#p134470" onclick="window.open(this.href);return false; voor het hele artikel
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Rens Janssen
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 sep 2009, 09:43
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Helmond

Re: Spanrol

Bericht door Rens Janssen » 10 nov 2014, 23:24

RonalT schreef:Rob, dit artikel is al eens vertaald. Maar door omstandigheden is het nog niet gecontroleerd en geplaatst. Op dit moment is Karin de vertaling aan het controleren......

Zie viewtopic.php?f=34&t=11498&p=134470#p134470" onclick="window.open(this.href);return false; voor het hele artikel
RonalT en alle anderen die gereageerd hebben: bedankt! :D Hier kan ik verder mee. Gelukkig heb ik wat ervaring met auto motoren (heb diverse GSA's met boxermotoren gereden) en ben niet vies van een beetje sleutel werk. Dus het zal best wel lukken, denk ik 8)

Groeten
Rens

Gebruikersavatar
Chris.Wolters
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2014, 12:51
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Almere-Haven, Flevoland
Contacteer:

Re: Spanrol

Bericht door Chris.Wolters » 27 feb 2015, 09:30

Iemand een beter verkoop punt voor de spanrollen inderdaad 2x €95 is erg veel.

In vergelijking met de riemen (2x €12,95).
Candy Wineberry rode EU GL1500 Aspencade met aanhanger in kleur (1989) tweede trotse eigenaar. :D
Met Cruise Control,Imperial, Achteruit en de nieuwste variant ARZAO

Gebruikersavatar
Rongoos
alias Stuiterbal
Berichten: 2332
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Velserbroek

Re: Spanrol

Bericht door Rongoos » 03 mar 2015, 22:03

Hallo Rens,
is het nou gelukt? Heb je dit klusje nu zelf gedaan en ging dit gemakkelijk?
Ik heb er helaas niks meer van gehoord :?
Gr. Ron

Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.

Plaats reactie