Spanrol
-
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 28 sep 2009, 09:43
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Helmond
Spanrol
Hallo medewingers,
Ik ben van plan om deze winter wat groot onderhoud te gaan doen aan mijn 1500. Hierbij wil ik ook de distributieriemen gaan vervangen. Mijn vraag is nu of het noodzakelijk is om de spanrol ook te vervangen. Ik heb wel eens gehoord dat je kunt horen of deze versleten is bij het intrekken en loslaten van de koppeling .
Ik hoor graag jullie mening
Groeten
Rens
Ik ben van plan om deze winter wat groot onderhoud te gaan doen aan mijn 1500. Hierbij wil ik ook de distributieriemen gaan vervangen. Mijn vraag is nu of het noodzakelijk is om de spanrol ook te vervangen. Ik heb wel eens gehoord dat je kunt horen of deze versleten is bij het intrekken en loslaten van de koppeling .
Ik hoor graag jullie mening
Groeten
Rens
Re: Spanrol
Je vraagt om een mening en ik geef je dan ook mijn persoonlijke mening. Wel met voorbehoud dat ik niet weet of het veel of moeilijk werk is en welk prijskaartje er aan die spanrol hangt. Of het voorgeschreven is door Honda weet ik ook niet maar ik zou het zeker doen. Versleten of niet, die spanrol heeft natuurlijk net zoveel kilometers gemaakt als de distributieriemen en zal ook niet meer helemaal fris zijn. Niks zo vervelend als je na het vervangen van die riemen je de hele boel weer uit elkaar moet halen omdat de spanrol korte tijd daarna kuren gaat vertonen!
Bij veel auto's wordt het altijd gedaan, nog sterker, het staat heel vaak voorgeschreven en wordt de distributieriem daarom vaak cpl. met spanrol als complete set geleverd. Zelfs de waterpomp wordt om dezelfde reden vaak tegelijkertijd vervangen omdat toch alles al los ligt.
Als voorbeeld mag gelden dat enige tijd geleden wegens een defect druklager en een lekke keerring de versnellingsbak van mijn Land Rover Defender uitgebouwd moest worden. Uiteraard heb ik toen meteen ook de koppelingsplaten laten vervangen want die hadden er intussen ook al ruim 2 ton opzitten.
En wat is nu eigenlijk, technisch gezien, het wezenlijke verschil tussen de motor van een Goldwing en een automotor?
Kortom ik zeg gewoon doen.
Rob
Bij veel auto's wordt het altijd gedaan, nog sterker, het staat heel vaak voorgeschreven en wordt de distributieriem daarom vaak cpl. met spanrol als complete set geleverd. Zelfs de waterpomp wordt om dezelfde reden vaak tegelijkertijd vervangen omdat toch alles al los ligt.
Als voorbeeld mag gelden dat enige tijd geleden wegens een defect druklager en een lekke keerring de versnellingsbak van mijn Land Rover Defender uitgebouwd moest worden. Uiteraard heb ik toen meteen ook de koppelingsplaten laten vervangen want die hadden er intussen ook al ruim 2 ton opzitten.
En wat is nu eigenlijk, technisch gezien, het wezenlijke verschil tussen de motor van een Goldwing en een automotor?
Kortom ik zeg gewoon doen.
Rob
- lord of the wing
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 19 okt 2010, 17:52
- Type Goldwing: GL1500
-
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 28 sep 2009, 09:43
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Helmond
Re: Spanrol
Nou ja voor de prijs....... 2 x €95 (BB te R) is toch niet niks .lord of the wing schreef:En voor de prijs hoef je het niet te laten, succes
Maar wie weet is er hier iemand die een leuk adresje heeft
En als het nodig is.......
- lord of the wing
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 19 okt 2010, 17:52
- Type Goldwing: GL1500
-
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 03 dec 2006, 14:42
- Locatie: Kapelle
Re: Spanrol
Toen mijn riemen werden vervangen heb ik het gevraagd bij de lokale Motoport winkel en daar werd mij verteld dat zij de rollen bijna nooit verkochten.
Dus bij mij zitten er gewoon dezelfde spanrollen op en ik heb nu bijna 160 000 km gedaan.
Voor van de winter staat het weer op de lijst voor controle dat doe ik allemaal zelf en als ze dan verdacht zijn dan gaan er nieuwe op eerder niet.
Bij een gw zijn ze van metaal bij de meeste auto's van plastic.
Daar zal het verschil zitten denk ik.
Dus bij mij zitten er gewoon dezelfde spanrollen op en ik heb nu bijna 160 000 km gedaan.
Voor van de winter staat het weer op de lijst voor controle dat doe ik allemaal zelf en als ze dan verdacht zijn dan gaan er nieuwe op eerder niet.
Bij een gw zijn ze van metaal bij de meeste auto's van plastic.
Daar zal het verschil zitten denk ik.
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: Spanrol
Zolang de spanrollen niet ovaal zijn scherp als scheermessen of los op het lager ratelen....
mooi laten zitten....
mooi laten zitten....
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Re: Spanrol
Bij de How to artikelen zag ik hem niet staan maar hier is een goede How to m.b.t. de vervanging van de timingbelts: Replacing Honda GL1500 Goldwing Timing Belts
En vergeet vooral dit niet: WARNING; Changing Goldwing timing belts is NOT a job for beginners to take on. Previous experience in changing and setting the tension of timing belts is a must. It is a good idea to have a Honda Goldwing GL1500 Service Manual to hand and I do not recommend this job as your first introduction to Honda Goldwing maintenance. Getting the belt timing or tension wrong is a sure way to bend valves or ruin your Honda Goldwing engine.
Misschien begrijp je waarom ik zeg "gewoon doen " als je ziet hoeveel werk het is! En wellicht kun je aan de hand van die How to ook voor jezelf bepalen of alle aangedragen argumenten om het niet te doen wel geldig zijn ........
Succes
Rob
En vergeet vooral dit niet: WARNING; Changing Goldwing timing belts is NOT a job for beginners to take on. Previous experience in changing and setting the tension of timing belts is a must. It is a good idea to have a Honda Goldwing GL1500 Service Manual to hand and I do not recommend this job as your first introduction to Honda Goldwing maintenance. Getting the belt timing or tension wrong is a sure way to bend valves or ruin your Honda Goldwing engine.
Misschien begrijp je waarom ik zeg "gewoon doen " als je ziet hoeveel werk het is! En wellicht kun je aan de hand van die How to ook voor jezelf bepalen of alle aangedragen argumenten om het niet te doen wel geldig zijn ........
Succes
Rob
- RonalT
- Berichten: 13419
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Spanrol
Rob, dit artikel is al eens vertaald. Maar door omstandigheden is het nog niet gecontroleerd en geplaatst. Op dit moment is Karin de vertaling aan het controleren......
Zie viewtopic.php?f=34&t=11498&p=134470#p134470" onclick="window.open(this.href);return false; voor het hele artikel
Zie viewtopic.php?f=34&t=11498&p=134470#p134470" onclick="window.open(this.href);return false; voor het hele artikel
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
-
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 28 sep 2009, 09:43
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Helmond
Re: Spanrol
RonalT en alle anderen die gereageerd hebben: bedankt! Hier kan ik verder mee. Gelukkig heb ik wat ervaring met auto motoren (heb diverse GSA's met boxermotoren gereden) en ben niet vies van een beetje sleutel werk. Dus het zal best wel lukken, denk ikRonalT schreef:Rob, dit artikel is al eens vertaald. Maar door omstandigheden is het nog niet gecontroleerd en geplaatst. Op dit moment is Karin de vertaling aan het controleren......
Zie viewtopic.php?f=34&t=11498&p=134470#p134470" onclick="window.open(this.href);return false; voor het hele artikel
Groeten
Rens
- Chris.Wolters
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 09 nov 2014, 12:51
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Almere-Haven, Flevoland
- Contacteer:
Re: Spanrol
Iemand een beter verkoop punt voor de spanrollen inderdaad 2x €95 is erg veel.
In vergelijking met de riemen (2x €12,95).
In vergelijking met de riemen (2x €12,95).
Candy Wineberry rode EU GL1500 Aspencade met aanhanger in kleur (1989) tweede trotse eigenaar.
Met Cruise Control,Imperial, Achteruit en de nieuwste variant ARZAO
Met Cruise Control,Imperial, Achteruit en de nieuwste variant ARZAO
- Rongoos
- alias Stuiterbal
- Berichten: 2332
- Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Velserbroek
Re: Spanrol
Hallo Rens,
is het nou gelukt? Heb je dit klusje nu zelf gedaan en ging dit gemakkelijk?
Ik heb er helaas niks meer van gehoord
is het nou gelukt? Heb je dit klusje nu zelf gedaan en ging dit gemakkelijk?
Ik heb er helaas niks meer van gehoord
Gr. Ron
Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.
Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.