dynamo

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

dynamo

Bericht door appieabc » 19 okt 2014, 18:23

voor de electro techneuten onder ons .de dynamo ,,kan deze onder warme temp minder werk gaan doen??? het volgende doet zich voor .
als ik behoorlijk lang rijdt waardoor motorblok op temp komt wil de motor na afzetten niet meer starten van collegas kreeg ik ook opmerkingen
dat verlichting flauw brandt en als klap op de vuurpijl bleef navigatie ook weg .bij het starten lijkt het erop dat hij wel wil maar niet genoeg power heeft om het blok rond te trekken.
mocht er een, niet vonkentrekker het antwoord weten is dit uiteraard ook welkom. :lol:
martin abc
ps me weer een guppie ts 1500cc bjr 90 canadees/amerikaans dellette
Laatst gewijzigd door appieabc op 19 okt 2014, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Blacky
Berichten: 370
Lid geworden op: 27 sep 2008, 23:28
Locatie: Woensdrecht

Re: dynamo

Bericht door Blacky » 19 okt 2014, 18:26

accu
Wat niet rijdt staat stil..

Vespa 158cc 1975
Suzuki GT250 1975
Suzuki GT750 1976-1977
Suzuki GS750 1977-1978
GL1000 K3 1978-1985
GL1100 interstate 1985-2007
GL1500 SE 2007-heden
De kleuren zet ik er niet bij die zijn vervaagd...

Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Re: dynamo

Bericht door appieabc » 19 okt 2014, 19:08

ja zou je denken echter als je hem aflaat koelen doet ze het wel weer tenminste het start dan weer op dezelfde accu uitteraard.
toch accu denk jij?????????

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: dynamo

Bericht door harmdeboer » 19 okt 2014, 19:37

Accu hoe zien de cellen er uit...!?
Dynamo kan ook gewoon de revisie in...
Hij doet t nu toch nie... :mrgreen:
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
roofer
Berichten: 365
Lid geworden op: 23 dec 2007, 17:14
Type Goldwing: GL1500
Locatie: geleen

Re: dynamo

Bericht door roofer » 19 okt 2014, 21:10

Ff een voltmeter op de accuu zetten, kijken wat de laad spanning is, bij mij is die 13 volt. Als de motor niet loopt is het 12 volt.
hoe ouder de wing, hoe gekker

Rob Pt

Re: dynamo

Bericht door Rob Pt » 19 okt 2014, 22:09

roofer schreef:........ bij mij is die 13 volt.
Slechts 13V? Dat lijkt me wat weinig of althans een veeg teken!. Met mijn zeer recent ingeruilde GL1500 had ik ook elektrische problemen (o.a. random totaal geen spanning en/of niet starten). Ik heb toen een aantal controles uitgevoerd op de wijze zoals RonalT die had opgegeven n.l.: (in dit topic staat het hele verhaal)

Sluit een voltmeter aan op de polen van de accu. Verwijder de hoofdzekering B en sluit hier een Ampmeter aan die zowel laadstroom als verbruik kan meten.
De motor laten warm draaien tot de ventilatoren een keer gedraaid hebben.

- bij 900 toeren moet de spanning tussen de 13,5 en 15,5 Volt zijn en de stroom tussen de 0 en 2 Amp.
- bij 1850 toeren spanning 13,5 - 15,5 Volt en de stoom 1,5 Amp minimaal.


(Bron)

Dus ...... 13V ??? Ik zou e.e.a. maar eens goed in de gaten houden of wellicht opnieuw en nauwkeuriger(?) meten.
Overigens bleek uiteindelijk bij de dealer, die overigens alles testte op dezelfde wijze als RonalT aangaf, dat mijn nieuwe accu van het merk 'zie-ik-je-vanavond-nog' de boosdoener te zijn die de problemen veroorzaakte.
Originele merkaccu erin en ......... weer zo gezond als een vis.

Rob

Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Re: dynamo

Bericht door appieabc » 20 okt 2014, 00:27

yes misschien niet uitgebreid info gegeven mijn fout afgelopen week of vijf vlgde gedaan accu ziet er goed uit alle cellen op nivo accu gemeten'
geeft 12v tuurlijk 19'4 ampere gemeten met lopend motor is laadspanning tussen 13.2 en 13.4 amp, met een vriend de thermo shakelaar doorgemeten
deze werkt ook ,idee had ik al want de koelfans slaan aan en uit en koelen perfect,oooja probleem begint tussen een kwart en half op de temp meter
sscakelaar in handel(koppeling in bij starten in versnelling )werkt ook goed ,ben nu tot wanhoop gedreven de side stand schakelaar aan het checken,maar werkt ook goed. .....dus schiet mij maar lek .trouwens de klacht van spanning te kort klinkt heel anders als side stand but joe never now.
ga nu op jacht naar extra volt,cq spanning meter welke laadspanning meet in eenheden die ik op de motor wil(tijdelijk) monteren zodat ik tijdens het rijden in de gaten kan houden hoeveel er geladen wordt . had ik wel op de 1100 . iemand nog een idee ik heb er zelfs aan zitten denken of er een draad in de kabelboom kan zitten die bij hitte sluiting of geen contact maakt .

jullie bijna wanhopige appie abc

tuurlijk een ps accu is op dit moment 14 maanden

edvissers
Berichten: 961
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
Type Goldwing: GL1500

Re: dynamo

Bericht door edvissers » 20 okt 2014, 09:09

Een laadspanning van ca 13 ,2 volt is wel erg laag. Als er goed wordt geladen zou dat ca 14 volt moeten zijn. Ik zou de dynamo na laten kijken. Zijn de koolborstels nog goed?
Groeten,

Ed

Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Re: dynamo

Bericht door appieabc » 20 okt 2014, 09:50

zoals je leest ging ik er eigenlijk vanuit dat de laadspanning van 13 . 2a4 genoeg was dus dat station was ik een beetje achteloos gepasseerd ,dynamo is nog niet zo oud maar kennelijk toe aan wat TLC. :oops: ga eerst even wat perslucht erdoor/overheen doen en dan opnieuw meten,even zoals ik denk dat die gemeten hoort te worden de motor zou bij 2500tpm optimaal laden'" toch"" en dat zou dan 14 ampere of meer moeten zijn inplaats van 13 :idea: bedankt zover weer voor de tips. appie abc

edvissers
Berichten: 961
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
Type Goldwing: GL1500

Re: dynamo

Bericht door edvissers » 20 okt 2014, 11:56

Bij mij laadt hij na nieuwe borstels 14,2 volt en dat doet hij bij een aanzienlijk lager toerental dan 2500.
Groeten,

Ed

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: dynamo

Bericht door RonalT » 20 okt 2014, 12:17

appieabc schreef:de motor zou bij 2500tpm optimaal laden'" toch"" en dat zou dan 14 ampere of meer moeten zijn inplaats van 13
... dan 14 VOLT of meer ...
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Re: dynamo

Bericht door appieabc » 20 okt 2014, 14:24

soolly zag door de ampères de volts niet meer :idea: :oops: :idea: :oops: :idea: maar snap um wel ,dank , martin

Blacky
Berichten: 370
Lid geworden op: 27 sep 2008, 23:28
Locatie: Woensdrecht

Re: dynamo

Bericht door Blacky » 20 okt 2014, 17:10

Ik zie van alles over laadstroom etc. voor bij komen. aar hoe is de accu?? Al laadt de dynamo voldoende of minimaal. De accu moet het vermogen leveren. amp..
Vraag maar aan RonalT. Ja kan 12 V. hebben maar te weinig vermogen. Dus accu? al met startkabel gestart? En doet ie het dan wel?
Wat niet rijdt staat stil..

Vespa 158cc 1975
Suzuki GT250 1975
Suzuki GT750 1976-1977
Suzuki GS750 1977-1978
GL1000 K3 1978-1985
GL1100 interstate 1985-2007
GL1500 SE 2007-heden
De kleuren zet ik er niet bij die zijn vervaagd...

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: dynamo

Bericht door RonalT » 20 okt 2014, 18:16

Lees eens wat Rob er gisteren over schreef....
Rob Pt schreef:Overigens bleek uiteindelijk bij de deale dat mijn nieuwe accu van het merk 'zie-ik-je-vanavond-nog' de boosdoener te zijn die de problemen veroorzaakte.
Originele merkaccu erin en ......... weer zo gezond als een vis.
Daar hoef ik niets aan toe te voegen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Re: dynamo

Bericht door appieabc » 20 okt 2014, 23:49

yep gelezen rn maar accu is yuasa dus top.dacht ik :) :)
appie

Plaats reactie