Piept de Dynamo nou?
- mothergoose
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Piept de Dynamo nou?
Vandaag thuis gekomen van twee dagen Duitsland, heerlijk gereden maar.... Het lijkt of mijn dynamo een piepend geluid maakt.
Gedurende het rijden hoor ik het regelmatig, met name bij lage toeren, uit laten rijden voor een verkeerslicht etc. Koppeling in heeft even effect lijkt, maar dan is het er weer. Bij thuiskomst op de grond met wat plastic eraf geluisterd, en het lijkt bij de dynamo vandaan te komen. Stationair draaien en dan echt heel weinig gas geven, dan kon ik het piepen oproepen. Het klinkt een beetje als een v-snaar die slipt.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Gr. Jurgen
Gedurende het rijden hoor ik het regelmatig, met name bij lage toeren, uit laten rijden voor een verkeerslicht etc. Koppeling in heeft even effect lijkt, maar dan is het er weer. Bij thuiskomst op de grond met wat plastic eraf geluisterd, en het lijkt bij de dynamo vandaan te komen. Stationair draaien en dan echt heel weinig gas geven, dan kon ik het piepen oproepen. Het klinkt een beetje als een v-snaar die slipt.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Gr. Jurgen
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!
http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)
Be afraid it will never begin!!!
http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)
- RonalT
- Berichten: 13406
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Piept de Dynamo nou?
De dynamo is er vrij eenvoudig af te halen. Achter het linkerdeksel zie je hem zitten. Hij zit met drie imbusboutjes vast en er zit een kabel aan. Deze allemaal losmaken en met wat trekken en draaien haal je hem er zo af.
Bekijk eens of hij soepel draait.
Een hele fotoreportage over het vervangen van koolborstels vind je HIER
Hoe je de dynamo verwijdert kan je hier ook vinden. De boel schoonmaken. De lagers controleren en eventueel vervangen. Koolborstel controleren en eventueel vervangen.
Een riem zit er niet, dus die kan niet piepen.
Bekijk eens of hij soepel draait.
Een hele fotoreportage over het vervangen van koolborstels vind je HIER
Hoe je de dynamo verwijdert kan je hier ook vinden. De boel schoonmaken. De lagers controleren en eventueel vervangen. Koolborstel controleren en eventueel vervangen.
Een riem zit er niet, dus die kan niet piepen.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- mothergoose
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Re: Piept de Dynamo nou?
Dank je Ronalt, ik ga hem er af halen. Ben benieuwd wat ik aan tref
Gr. Jurgen
Gr. Jurgen
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!
http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)
Be afraid it will never begin!!!
http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)
- bowser
- Berichten: 727
- Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Zegge
Re: Piept de Dynamo nou?
dynamo aandrijving zit in rubbers in je blok ,deze willen nog wel eens te droog zijn
Doe er een beetje vet aan en je bent van je gepiep af
Doe er een beetje vet aan en je bent van je gepiep af
groeten uit de Zeg
- mothergoose
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Re: Piept de Dynamo nou?
Hey... Dat klinkt logisch. Ik heb namelijk geen problemen met stroom of zo, alleen een piepend geluid wat heel goed door droge rubber zou kunnen komen, althans, zo klinkt het.
Wat voor vet kan ik gebruiken? Ik heb nog kopervet liggen wat tegen warmte kan.... En kom ik daar vanzelf bij als ik de dynamo eruit haal? Ik meen op de howto van RonalT gezien te hebben dat er een soort van schoep aan de dynamo zit, zit de dynamo daarmee vast in de bewuste rubbers. Of heb ik het nu helemaal mis???
Gr. Jurgen
Wat voor vet kan ik gebruiken? Ik heb nog kopervet liggen wat tegen warmte kan.... En kom ik daar vanzelf bij als ik de dynamo eruit haal? Ik meen op de howto van RonalT gezien te hebben dat er een soort van schoep aan de dynamo zit, zit de dynamo daarmee vast in de bewuste rubbers. Of heb ik het nu helemaal mis???
Gr. Jurgen
Laatst gewijzigd door mothergoose op 25 aug 2014, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!
http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)
Be afraid it will never begin!!!
http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)
- Wehoo
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 10 mei 2012, 09:31
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Baarlo (Baolder)
Re: Piept de Dynamo nou?
Groet,
Werner.
Werner.
-
- Berichten: 961
- Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
- Type Goldwing: GL1500
Re: Piept de Dynamo nou?
Wellicht is het goed om voor rubbers speciaal vet te gebruiken dat geen invloed heeft op rubber (weekmakers).
Welke je zou moeten gebruiken weet ik echter niet. Wel dat je op sommige rubbers niet alle vetten kunt smeren zonder nadelig gevolg.
Welke je zou moeten gebruiken weet ik echter niet. Wel dat je op sommige rubbers niet alle vetten kunt smeren zonder nadelig gevolg.
Groeten,
Ed
Ed
- mothergoose
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Re: Piept de Dynamo nou?
Het filmpje spreekt voor zich... Ik heb de rubbers ook in beeld. Morgen Anton maar even bellen om advies op te vragen. Nieuwe rubbers lijkt me een beter idee dan met iets van vet te gaan experimenteren.
Bedankt zover
Gr. Jurgen
Bedankt zover
Gr. Jurgen
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!
http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)
Be afraid it will never begin!!!
http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)
Re: Piept de Dynamo nou?
Filmpje is inderdaad, op enkele kleine onvolkomenheden na, duidelijk maar de beste man maakt één of eigenlijk twee GROVE PRINCIPIËLE FOUTEN!mothergoose schreef:Het filmpje spreekt voor zich...
- Bij het losmaken van accukabels ALTIJD ÉÉRST de MIN-KABEL en pas daarna de PLUS-KABEL!
- Bij het weer vastmaken van de accukabels de OMGEKEERDE volgorde dus ÉÉRST de PLUS-KABEL en dan de MIN-KABEL!
Reden: Om een vonkenregen lees: kortsluiting of in het ergste geval (als je niet snel genoeg bent) het vastlassen van je gereedschap aan het frame te voorkomen.
Een beetje off-topic maar een vergelijkbare fout zie je ook heel vaak gemaakt worden bij het aansluiten van hulpstartkabels. Hier geldt om kortsluiting of erger te voorkomen:
- bij het koppelen van de accu met de hulpstartbron ÉÉRST de RODE kabel en dan pas de ZWARTE kabel;
- bij het verbreken van de verbinding ÉÉRST de ZWARTE kabel en dan pas de RODE.
En natuurlijk nooit de beide accu's rechtstreeks met elkaar verbinden maar de ZWARTE kabel bij het te starten voertuig op een andere plaats dan de MIN-pool van de (lege) accu aan het voertuig koppelen.
Rob
- mothergoose
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Re: Piept de Dynamo nou?
Vandaag was het even droog, dus dynamo eraf gehaald. Eerst even de spanningswaarde van de dynamo gemeten
- motor uit: 12,8V
- Stationair: 13,25V
- 3000tpm: 14,35V
Waarden waar volgens mij niets mis mee is.
Op advies van Anton de hoofdzekering weg gehaald zodat alles vrij van stroom is. Vervolgens de Dynamo losgemaakt en toen ik de behuizing iets van de motor afschoof, kwam er een klein beetje olie uit lopen. Geen idee of dit hoort.... De dynamo los in de hand genomen en de schoepen gedraaid, het is dus echt de dynamo. Hij piept dat het een lieve lust is Ik ga er van uit dat er een lager in het ding zit, deze zal wel droog staan. Is dit zelf op te lossen? Als ik hem open maak ook maar meteen de koolborstels maar vervangen, die zullen na 24 jaar ook wel minder zijn. Ik zag ook dat ik een busje mis in een van de pootjes, het geheel heeft dus nooit goed gezeten Nu alles maar nakijken en in orde maken.
Vervolgens de rubber blokken eruit, de eerste zag er prima uit alleen lijkt dit geen rubber meer maar bakeliet ofzo. De tweede bleek al gebroken in de behuizing te liggen en bij het eruit halen braken de laatste twee ook. Het lipje tussen beide blokjes is gebroken bij alle vier, deze zijn gelukkig niet heel duur.
Wat is jullie advies met betrekking tot de dynamo? vervangen voor een gereviseerde of zelf reviseren?
Gr. Jurgen
- motor uit: 12,8V
- Stationair: 13,25V
- 3000tpm: 14,35V
Waarden waar volgens mij niets mis mee is.
Op advies van Anton de hoofdzekering weg gehaald zodat alles vrij van stroom is. Vervolgens de Dynamo losgemaakt en toen ik de behuizing iets van de motor afschoof, kwam er een klein beetje olie uit lopen. Geen idee of dit hoort.... De dynamo los in de hand genomen en de schoepen gedraaid, het is dus echt de dynamo. Hij piept dat het een lieve lust is Ik ga er van uit dat er een lager in het ding zit, deze zal wel droog staan. Is dit zelf op te lossen? Als ik hem open maak ook maar meteen de koolborstels maar vervangen, die zullen na 24 jaar ook wel minder zijn. Ik zag ook dat ik een busje mis in een van de pootjes, het geheel heeft dus nooit goed gezeten Nu alles maar nakijken en in orde maken.
Vervolgens de rubber blokken eruit, de eerste zag er prima uit alleen lijkt dit geen rubber meer maar bakeliet ofzo. De tweede bleek al gebroken in de behuizing te liggen en bij het eruit halen braken de laatste twee ook. Het lipje tussen beide blokjes is gebroken bij alle vier, deze zijn gelukkig niet heel duur.
Wat is jullie advies met betrekking tot de dynamo? vervangen voor een gereviseerde of zelf reviseren?
Gr. Jurgen
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!
http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)
Be afraid it will never begin!!!
http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)
- RonalT
- Berichten: 13406
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Piept de Dynamo nou?
In het tweede bericht wijs ik naar een serie foto's waarop je ongeveer kunt zien hoe je dit ding uit elkaar krijgt.
Koolborstels vervangen is weinig moeite, lagertjes smeren geen kunst. Het kost iets, maar ik denk dat een gereviseerde dynamo duurder is en je weet ooit wat er aan gedaan is. Dus ik zeg zelf doen, dan weet je wat er gedaan is.
Koolborstels vervangen is weinig moeite, lagertjes smeren geen kunst. Het kost iets, maar ik denk dat een gereviseerde dynamo duurder is en je weet ooit wat er aan gedaan is. Dus ik zeg zelf doen, dan weet je wat er gedaan is.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- mothergoose
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Re: Piept de Dynamo nou?
Die had ik inderdaad gelezen RonalT, morgen tussen de middag even onderdelen halen en dan 's avonds weer alles in elkaar zetten. Leuk, nooit gedaan...
Groet, Jurgen
Groet, Jurgen
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!
http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)
Be afraid it will never begin!!!
http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)
- mothergoose
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Re: Piept de Dynamo nou?
Het openmaken van de Dynamo is zo gebeurd inderdaad. De koolborstels maar meteen vervangen. Maar waar het om gaat is het lager, die zit vast als een huis.... Het gaat om de bovenste:
Iemand een idee hoe ik deze het beste los krijg?
Verder ook de koolborstels meteen vervangen, die duren niet lang meer:
En ik mis een schroef, bij het open gaatje hoort een schroef. Eens navragen morgen of ik deze ook los kan bestellen:
Morgen verder nadat ik de onderdelen gehaald heb...
Gr. Jurgen
Iemand een idee hoe ik deze het beste los krijg?
Verder ook de koolborstels meteen vervangen, die duren niet lang meer:
En ik mis een schroef, bij het open gaatje hoort een schroef. Eens navragen morgen of ik deze ook los kan bestellen:
Morgen verder nadat ik de onderdelen gehaald heb...
Gr. Jurgen
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!
http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)
Be afraid it will never begin!!!
http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)
-
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 07 jan 2013, 14:44
- Type Goldwing: overig
Re: Piept de Dynamo nou?
met een poelie trekker zou het moeten lukken
gr fred
gr fred
- orie
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 03 aug 2010, 23:56
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Herveld
Re: Piept de Dynamo nou?
Of verhitten , helpt soms ook.
GL1800 2003
GL 1500 SE 1996
CB650 1981
GL1200 Aspencade 1987
CB650 1983
GL 1500 SE 1996
CB650 1981
GL1200 Aspencade 1987
CB650 1983