Cruise control

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
Dirk071
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2014, 18:06
Type Goldwing: GL1500
Locatie: IJsselmuiden

Cruise control

Bericht door Dirk071 » 15 aug 2014, 12:17

En ja wederom een vraag over een onderwerp wat nogal eens wil weigeren :)
Ook mijn cc vertikt het om te doen waarvoor hij bedoelt is.
Beide lampjes gaan aan als ik het contact aanzet.
Als ik de cc activeer gaat ook netjes het lampje branden.
Maar onder het rijden kan ik doen wat ik wil, hij gaat niet werken.

Na diverse topics gelezen te hebben hier, ben ik begonnen om de schakelaars door te meten.
De schakelaars bij zowel koppeling als voor rem zijn goed.
Wel deze schoongemaakt en ingespoten met contactspray, ze waren er toch al af :D
De schakelaar bij de voetrem kan ik nog niet vinden, wel hoor ik 1 tikje als ik het pedaal naar beneden duw.
Maar nu had ik ook gelezen dat je alles in 1 keer kon meten dmv de bruine en rode draad in stekker c33.

Deze stekker gevonden, en er zit wel een bruine draad in... maar de rode kan ik niet vinden :cry:
Weet iemand welke positie deze 2 draden in de stekker hebben ?

Ondertussen vanmiddag eerst maar eens de filtertjes controleren, schijnt ook regelmatig de boosdoener te zijn.
Dus heb nog wel even wat te doen :D
-=Dirk=-

Goldwing.... it's a kind of magic

meindert
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 dec 2011, 19:30
Type Goldwing: GL1500

Re: Cruise control

Bericht door meindert » 15 aug 2014, 13:16

mijn wing had er ook last van en heb de schakelaars van de cruise control ingespoten met wd 40 en het werkt weer naar behoren

als je loslaat,heb je bijde handen vrij

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Cruise control

Bericht door harmdeboer » 15 aug 2014, 13:43

Afbeelding

helpt dit!?

p.s. hier de tips voor de rest van de cruise controile problemen zoals het niet harder willen dan een bepaalde snelheid...

http://duaneduncan.com/The%20~80%20MPH%20Limit.html
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
Dirk071
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2014, 18:06
Type Goldwing: GL1500
Locatie: IJsselmuiden

Re: Cruise control

Bericht door Dirk071 » 15 aug 2014, 16:03

Inmiddels filtertjes bekeken, linkerkant zat een gaatje in rechterkant viel gewoon uit elkaar.
Voor beide een nieuwe gemaakt.
Alleen nu zat ik mij ondertussen af te vragen, het probleem wil wel eens door deze filtertjes komen.
Maar ik neem aan dat het dan alleen is als deze verstopt zijn.
En niet als ze als een sneeuwwolk uit elkaar vallen.
Dan kan er voor mijn gevoel namelijk nog lucht zat door.

En daar van uitgaande zal hier het probleem waarschijnlijk dus ook niet liggen.

Als ik het zwarte slangetje van Het dingetje aan de linkerkant waar een filtertje onder een hoek van 90 gr in zit eraf haal dan zuigt hij lucht op.
Motor stond al een paar uur stil, ik mag dan toch aannemen dat de accumulator nog naar behoren werkt en alles lekvrij is.
Of ben ik nu te snel van begrip.

We gaan vrolijk verder met speuren :D
-=Dirk=-

Goldwing.... it's a kind of magic

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Cruise control

Bericht door RonalT » 15 aug 2014, 21:16

Dirk071 schreef:Maar nu had ik ook gelezen dat je alles in 1 keer kon meten dmv de bruine en rode draad in stekker c33.
Bijna goed, het gaat om een (1) bruin/rode draad in stekker C33.

Deze is spanning voerend:

als de dodemansknop 'aan' staat,
de CC schakelaar 'aan' staat (beide lampjesbranden nu),
de voorremhendel niet ingedrukt wordt,
de gashandel niet in de 'rust'-stand staat,
de achterrempedaal niet in getrapt is.

Dan meet je 12 volt op de bruin/rode draad.

Maar ook is er nog een groen/blauwe draad in stekker C33 en die mag niet spanning voerend zijn. Deze komt van de koppelingshendel. Hierop komt spanning als je de hendel in knijpt. Dan schakelt de CC uit.

En dan uiteindelijk is er nog een draad die van het remlicht vandaan komt. Als het remlicht gaat branden schakelt die spanning ook de CC uit. Dat is een groen/gele draad in stekker C33. (ik denk trouwens niet dat deze het probleem is)


Ik denk dat dit een moeilijke methode is om een en ander te meten. Gewoon even de schakelaartjes meten is eenvoudiger. Meter met klemmetjes er aan en even een paar keer knijpen....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Dirk071
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jun 2014, 18:06
Type Goldwing: GL1500
Locatie: IJsselmuiden

Re: Cruise control

Bericht door Dirk071 » 16 aug 2014, 20:25

Ronalt,

Bedankt voor je heldere uitleg.
Het idee om op deze manier te meten komt omdat ik de schakelaar voor de cc bij de voetrem niet kan vinden.
Ik hoor hem tikken, maar vinden ho maar.
Gisteren de halve motor gesloopt maar dan nog zit ik tegen het frame aan te kijken waar hij ergens achter zit.
Als iemand kan vertellen waar ik deze kan vinden en er ook een beetje makkelijk bij kan dan is het natuurlijk veel beter.
Wel zie ik de remlicht schakelaar, deze is cilindervormig en staat verticaal dmv een veer in verbinding met het rempedaal.
Tenminste ik ga er vanuit dat deze voor de remlichten is.

De schakelaars van zowel koppeling als voorremhandel heb ik gecontroleerd en zijn goed.

Maar omdat ik de motor toch geheel van zijn jas ontdaan had heb ik wel de filtertjes vervangen.
En dat was ook geen overbodige luxe.

En misschien weet iemand of een trillende snelheidsmeter ook invloed op de cc heeft ?
Als ik vanuit stilstand wegrijd schommelt de naald tot een km of 30.
Daarboven geeft hij strak wijzend de snelheid aan.
-=Dirk=-

Goldwing.... it's a kind of magic

KvH
Berichten: 343
Lid geworden op: 21 mei 2014, 20:04
Type Goldwing: GL1800

Re: Cruise control

Bericht door KvH » 16 aug 2014, 22:22

Tot een km of 30 maakt het voor de cc geen verschil, die werkt als het goed is pas vanaf ongeveer 50.

Maar in RonalT's uitleg lees ik dat de koppelingshendel ook de cc zou uitschakelen? Volgens de dealer waar ik mijn motor kocht is dat niet zo en dat blijkt ook in de praktijk. Alleen gas terugnemen ("klikje" voelbaar), remhendel of rempedaal gebruiken schakelt cc uit. Is er dan iets mis of klopt het dat de cc niet wordt uitgeschakeld via de koppeling?

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Cruise control

Bericht door RonalT » 17 aug 2014, 00:01

Bij de 1500 schakelt de koppeling echt de CC uit. Zeker weten. En ik denk dat dit bij de 1800 ook zo is. Eigenlijk kan je stellen dat Honda niets aan het toeval overlaat.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
bowser
Berichten: 728
Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Zegge

Re: Cruise control

Bericht door bowser » 17 aug 2014, 11:20

Zoals ronald al zegt bij de 1500 schakelt ook je koppelingshendel de cc uit
Als je de schakelaar bij de voetrem meet heb je alle 3 de schakelaars in 1 keer te pakken deze staan in serie :D
Aan de linkerkant van je dummytank zit je accumulator deze kan je ook doormeten zit een contact in en kijk ook ff of je gaskabel niet gebroken is ,niet de trekkabel maar de duwkabel deze gaat over je accumulator
Bij mij waren de contacten weggesleten heb hem doorgelust
groeten uit de Zeg

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Cruise control

Bericht door RonalT » 17 aug 2014, 14:56

Helaas Chris, niet alle schakelaars staan in serie. De koppelingsschakelaar zit apart op een ingang van de CC-unit. Die van de remhandel, rempedaal en die met de gas te maken heeft zitten in serie op een tweede ingang.
Maar dat staat in een vorig bericht beschreven. Ik zal een stuk tekening bijvoegen....

Afbeelding
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Blacky
Berichten: 370
Lid geworden op: 27 sep 2008, 23:28
Locatie: Woensdrecht

Re: Cruise control

Bericht door Blacky » 20 aug 2014, 14:45

Chris,

welke kabel heb je doorgelust?? de contacten van de ??
Wat niet rijdt staat stil..

Vespa 158cc 1975
Suzuki GT250 1975
Suzuki GT750 1976-1977
Suzuki GS750 1977-1978
GL1000 K3 1978-1985
GL1100 interstate 1985-2007
GL1500 SE 2007-heden
De kleuren zet ik er niet bij die zijn vervaagd...

Gebruikersavatar
bowser
Berichten: 728
Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Zegge

Re: Cruise control

Bericht door bowser » 20 aug 2014, 18:06

Blacky schreef:Chris,

welke kabel heb je doorgelust?? de contacten van de ??
Linker kant dummytank weghalen zie je de duwkabel in een kastje verdwijnen met een beetje klooien kan je het dekseltje weghalen hierin zit een contact voor je cruise er af te laten komen heb hier een draadje over gesoldeerd omdat dat contact kapot was
groeten uit de Zeg

Blacky
Berichten: 370
Lid geworden op: 27 sep 2008, 23:28
Locatie: Woensdrecht

Re: Cruise control

Bericht door Blacky » 21 aug 2014, 09:02

Ga ik eens lekker knutselen. De mijne doet ook niets meer en alle schakelaars werken en schakelen zoals ze moeten. Alleen die duw kabel heb ik nog niet gedaan.
Laat je wel weten hoe de afloop is.
Wat niet rijdt staat stil..

Vespa 158cc 1975
Suzuki GT250 1975
Suzuki GT750 1976-1977
Suzuki GS750 1977-1978
GL1000 K3 1978-1985
GL1100 interstate 1985-2007
GL1500 SE 2007-heden
De kleuren zet ik er niet bij die zijn vervaagd...

Blacky
Berichten: 370
Lid geworden op: 27 sep 2008, 23:28
Locatie: Woensdrecht

Re: Cruise control

Bericht door Blacky » 26 aug 2014, 07:27

Welk dekseltje heb je weggehaald. Dat zwarte ding waar de kabel door loopt? En als je die inderdaad weghaald hoe kan je dan bij de contacten komen of maak je heel die accumulator open. Dus buig je heel de flens open zodat het ding in 2-en wordt gedeeld?? Waqnt ik zie alleen de kabel naar binnen gaan en als je het zwarte ding er af haalt het deel waar de kabel aan vast zit. Maar contacten??
Wat niet rijdt staat stil..

Vespa 158cc 1975
Suzuki GT250 1975
Suzuki GT750 1976-1977
Suzuki GS750 1977-1978
GL1000 K3 1978-1985
GL1100 interstate 1985-2007
GL1500 SE 2007-heden
De kleuren zet ik er niet bij die zijn vervaagd...

KvH
Berichten: 343
Lid geworden op: 21 mei 2014, 20:04
Type Goldwing: GL1800

Re: Cruise control

Bericht door KvH » 26 aug 2014, 08:36

RonalT schreef:Bij de 1500 schakelt de koppeling echt de CC uit. ... En ik denk dat dit bij de 1800 ook zo is.
Bij mijn 1800 werkt dit in ieder geval niet. Niet dat ik er last van heb, de handrem, voetrem en gashendel werken alledrie wel.
Als ik 'm op cc heb staan dan gebruik ik de koppeling toch nooit zonder te remmen of gas terug te nemen, dus in de praktijk heb ik er geen enkele hinder van dat het niet werkt.

Maar ik zou er eens bij een onderhoudsbeurt naar kunnen (laten) kijken, waarschijnlijk is dus dat ene kabeltje wat je beschrijft bij de mijne niet goed.

Plaats reactie