EXtra bekabeling

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Odie
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 feb 2011, 17:31
Type Goldwing: GL1500

EXtra bekabeling

Bericht door Odie » 13 aug 2014, 15:41

HE hallo mede wingers.

IK wil oa wat extra licht aan de voorkant maken mbv leds. Kabels lopen dus binnen bepaalde afstanden van de motor en kunnen warm worden.
Welke bekabeling moet je gebruiken,moet er een extra omhulsel om de kabels ivm de warmte van de motor?
Kun je dit (4 A) ondanks de navvigatie die al op de assecoire aansluiting zit erbij zetten (max 5A) daar erbij pluggen of toch op een andere plek erbij.
Wat is wijsheid.

IK wil vanalles......ben ook best wel handig maar mis toch over algemeen net wat extra info en dan :roll: en blijft het weer liggen en dat is jammer.

Odie uit het zuiden

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: EXtra bekabeling

Bericht door RonalT » 13 aug 2014, 17:14

Normale bedrading kan behoorlijk hoge temperaturen verdragen (tot wel 120 graden), dus warm worden is geen probleem. Maar om dit ook nog eens een extra belasting op die aansluiting te zetten lijkt me niet slim. Eigenlijk zou je een extra zekeringkastje moeten bestellen en daar dit soort dingen op aan sluiten.

Dat zou zo iets kunnen zijn:

Afbeelding

of zo iets:

Afbeelding
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Odie
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 feb 2011, 17:31
Type Goldwing: GL1500

Re: EXtra bekabeling

Bericht door Odie » 14 aug 2014, 15:33

He Ronalt.

Klinkt alsof je eerder hebt gedaan.
Moet dit mbv hoofdzekering naar accu of kan ik rechtstreeks naar accu.
Stop....dan zit mijn contact slot er niet tussen.Blijft er wat aan staan trekt hij me de accu leeg.
Waar sluiten we dit dan aan.......?
Mag ik met dit extra kastje naar de hoofdzekering? Is dat een oplossing?

Waar hebben we plaatst dit kastje te plaatsen , of waar heb jij hem geplaatst ?

Odie

Gebruikersavatar
pbeeren
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 jan 2014, 15:34
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leveroy

Re: EXtra bekabeling

Bericht door pbeeren » 14 aug 2014, 21:27

Dag Odie,
Als je echt LED verlichting gaat aansluiten dan valt het met de extra stroomafname wel mee.
Bijv 3 watt LED zorgt voor 250 mA extra stroom, een 21 Watt gloeilampje trekt 1750 mA.
Als je bijv de cornerlights vervangt door LED en daar dan de extra LEDs op aansluit dan kan het absoluut geen kwaad , zijn ze tevens geschakeld.
Wel zou ik 2,5 mm2 kabel gebruiken.
Om de stroomsterkte uit te rekenen gewoon het vermogen ( uitgedrukt in Watt ) delen door de spanning ( 12 Volt in dit geval)
Dus 3 Watt zorgt voor 3 / 12 is 0,25 Ampere is 250 milli Ampere.
Mocht je toch een extra aansluiting op het contactslot willen maken dan hoor ik het wel , ik kan dan eens kijken waar je dit vanaf moet halen.
2018:Honda Goldwing GL1800 zwart 2007
2018:Honda Goldwing GL1800 zwart 2003 (total loss na ongeluk op 1 sep)
2014:Honda Goldwing GL1500 zwart 1992 (ingeruild op GL1800)
1994:Kawasaki Voyager 1200 rood 1986 (verkocht)
1988:Honda Goldwing GL1100 Vetterstate blauw (ingeruild op de Voyager)
1986:Yamaha TR1 groen1000 cc -2 cyl (ingeruild op de Goldwing)
1980:Honda CB750 Four (special paint)
1978:Honda CB 500 Four bruin (total loss na schuiver)
1977:Yamaha 250 cc tweetakt rood (motor opgeblazen)

Odie
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 feb 2011, 17:31
Type Goldwing: GL1500

Re: EXtra bekabeling

Bericht door Odie » 15 aug 2014, 16:39

HE pbeeren.
Het betreft hier op het ogenblik 14 leds van 3 wat....is precies 3,5 A rond ik af naar 4 om een beetje safe te zitten.
IK had niet gedacht een extra zekering kastje nodig te hebben maar werd geadviseerd. (ik kan ook een losse kabel trekken vanaf de accu met een zekering ertussen).
Maar kom dan alleen tegen andere problemen aan.
IK wil geen risico lopen dat het een keer vergeten wordt en dat de accu leeg is.Een wing is nu niet een fiets van 5 kg die je eff aanduwd maar daar hoef ik jullie niets over te vertellen.Jullie weten allemaal hoe zwaar onze wings zijn. Je wilt dus op safe spelen. Daar is dan toch de assecoire aansluiting idiaal voor MAAR niet sterk genoeg.
In de katalogis van zekering houders waar ROnalt naar verwijst heb ik ook gekeken. Deze hebben geen min.UIteraard geen probleem (kun je op diverse plaatsen weghalen denk ik) maar nu spreken ze daar weer over een terminal plaatsen.Wat is dit?

ZOnder stroom kan ik monteren wat ik wil.........zou wel leuker zijn als dan ook licht geeft.

Odie

Odie
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 feb 2011, 17:31
Type Goldwing: GL1500

Re: EXtra bekabeling

Bericht door Odie » 31 aug 2014, 19:22

Ok mensen.
Bedankt voor de reacties.
Samen met nog wat eigen denkwerk tot een oplossing gekomen.

Odie

Plaats reactie