remblokken achterzijde vernieuwen

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
effeweg
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 apr 2014, 21:52
Type Goldwing: GL1500

remblokken achterzijde vernieuwen

Bericht door effeweg » 02 jun 2014, 09:29

wil graag mijn blokken achter controleren en misschien gelijk vervangen.
mijn vraag is wat is de makkelijkste manier i.v.m met de koffer.
moet de koffer er af ? en hoe gaat dat het snelst gaat, of kan het ook anders.

gr effeweg

edvissers
Berichten: 961
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
Type Goldwing: GL1500

Re: remblokken achterzijde vernieuwen

Bericht door edvissers » 02 jun 2014, 14:19

Controleren is gewoon op je knieën en kijken. Dan kun je de dikte van de blokken zien. Wil je ze helemaal beoordelen en evt vernieuwen dan moet de li-achterkoffer er af.

Even uit mijn hoofd.
Aan de onderkant van de topkoffer zit een u-vormige afdekplaat. Die zit vast met 4 schroeven. Die moet er af. Neem een goed passende kruiskop schroevendraaier.
Dan moet je van de chromen strip (zij kant en achterkant) 2 afdekstrookjes weghalen ( of opschuiven). Dan kun je het hoekstuk loshalen (2 schroeven) en de stekker van de verlichting loskoppelen.
Dan in de koffer 4 boutjes losdraaien. Dan kun je de koffer wat loshalen. Daarbij moet je de kabel die dient om je koffer te openen loshalen. Dat doe je door het tonnetje dat vastzit op de kabel uit het kunststof houdertje te nemen. Dat zit geklemd om een beugel (in de koffer). Dan kun je de kabel door het gat naar buiten drukken. Het kunststof pijpje kun je van binnenuit naar buiten drukken, dan past het tonnetje door het gat.
Dan kun je de koffer verwijderen. Hierna is de remklauw heel goed bereikbaar.
Groeten,

Ed

Online
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: remblokken achterzijde vernieuwen

Bericht door RonalT » 02 jun 2014, 18:31

En foto's maken. Samen met het verhaal van Ed kun je er dan een leuke How-To van maken..... zie viewforum.php?f=34 waarin overigens wel het vervangen van de remblokken voor in staat, zie viewtopic.php?f=34&t=8374
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

edvissers
Berichten: 961
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
Type Goldwing: GL1500

Re: remblokken achterzijde vernieuwen

Bericht door edvissers » 02 jun 2014, 21:07

Een aanvulling voor als je de remklauw los wilt halen. (weer uit mijn hoofd :) )

- Druk de remklauw even stevig tegen de schijf aan. Hierdoor worden de zuigers wat ingedrukt waardoor je de klauw wat makkelijker van de schijf kunt halen.
- Bovenop de klauw zit een klein boutje. Dit boutje eerst een beetje losmaken.
- De 2 bouten waarmee de klauw vastzit helemaal loshalen en schoonmaken.
- De remklauw van de schijf verwijderen.
- Het kleine boutje bovenop de klauw helemaal loshalen.
- Het borgplaatsje komt nu los. Dit verwijderen. Het borgplaatje houdt de 2 pennen die door de klauw en blokken lopen op hun plaats.
- De 2 pennen verwijderen en schoonmaken.
- De oude blokken verwijderen.
NB. Nu niet meer op de rem trappen anders loop je kans dat je de zuigers uit de cilinders drukt.
- De zuigers aan de buitenzijde goed schoonmaken. Daarna inspuiten met WD40
- In de klauw zit een dun plaatje waarover de blokken kunnen schuiven. Dit kun je uitnemen. Dan goed schoonmaken. Hiervoor kun je remmenreiniger gebruiken. Verder de binnenzijde van de klauw reinigen met remmenreiniger. Daarna dit plaatje terug plaatsen in de klauw.
De delen waarover de remblokken slepen licht insmeren met kopervet.
- De remzuigers helemaal naar binnen drukken. Ik gebruik hiervoor een kleine hamer. De steel van een hamer is ovaal. Die plaats ik tussen klauw en zuigers. Dan draai ik aan de kop van de hamer zodat de steel (doordat hij ovaal is) druk uitoefent op de zuigers. Gaat dit echt loeizwaar dan zouden het beste de remmen gereviseerd kunnen worden.
- De blokken aan de achterzijde insmeren met kopervet. Alleen de raakpunten met klauw en zuigers licht insmeren. Dit voorkomt piepende remmen.
- De pennen met WD40 inspuiten en terugplaatsen door klauw en blokken.
- Het borgplaatje terugplaatsen en handvast vastzetten.
- De klauw terugplaatsen over de schijf.
- De 2 bouten insmeren met remmenvet. Gebruik speciaal remmenvet omdat hier geen weekmakers in zitten. Ander vet, waar weekmakers in zitten, tasten de afdichtingsrubbers aan.
- De 2 bouten terugplaatsen en goed vastzetten. (gebruik evt een momentsleutel)
- De bout waarmee het borgplaatje vastzit natrekken.

Wat nu heel belangrijk is!!!!!

Een paar keer op het rempedaal drukken totdat er weer druk op het pedaal komt. Als dit niet gebeurt en je moet stevig remmen heb je alleen remvermogen uit de handrem (= 1 schijf!).
Groeten,

Ed

effeweg
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 apr 2014, 21:52
Type Goldwing: GL1500

Re: remblokken achterzijde vernieuwen

Bericht door effeweg » 04 jun 2014, 00:04

Allemaal zeer bedankt voor de leerzame info.
koffers zijn er inmiddels af en vandaag nieuwe blokken gehaald voor voor en achter.
Het viel opzich na jullie info best mee , morgen alles vernieuwen en dan voorlopig weer genieten.
Nogmaals bedankt voor jullie info. :D :D

nico72
Berichten: 963
Lid geworden op: 01 apr 2011, 11:32
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Winssen

Re: remblokken achterzijde vernieuwen

Bericht door nico72 » 04 jun 2014, 10:21

Hallo effeweg,

Vergeet niet om de werking van de zuigers te testen er kan er zomaar eentje vastzitten!

Gr.Nico
Groetjes Nico

Yamaha FZS Fazer bj 2006 2009 tot 2011
GL1500 ratjetoe bj 1988 2011 tot 2014
GL1500 se bj 1992 2014 tot 2021
GL1800 C-ABS bj 2008 2021 tot 2023
GL1000 LTD bj 1976
Gl 1800 bj 2018 2023 tot...

Gebruikersavatar
Raymond D
Berichten: 52
Lid geworden op: 27 mar 2010, 16:52
Locatie: langedijk

Re: remblokken achterzijde vernieuwen

Bericht door Raymond D » 04 apr 2015, 19:41

Ha voor mij ook ff leerzaam. ik moet ook aan de bak. .
punt is bij mij kan voetrem weinig druk opbouwen. zijspan wiel ontlucht en links voorschijf.. achter moet nog.. maar heb idee rem cilinder..niet oke is.

Overingen top uitgelegd :) !!!

Waar kan ik het beste remblokken voor achter krijgen. voor heb ik ivm swing arm niffin remklauwen.
denk achter is zeker standard honha 1500. 1989 op nieuw refit 1996 maar denk remklauw 1989.
MVG Ray

Plaats reactie