Help! 5 ipv 6 cilinders

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Rens Janssen
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 sep 2009, 09:43
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Helmond

Help! 5 ipv 6 cilinders

Bericht door Rens Janssen » 04 apr 2014, 21:11

Ik hoop hier echt wat tips voor te krijgen.
Vorige week begon mijn wing stationair op 5 poten te lopen. Bij het open draaien van het gas wordt ie weer meegenomen. Eerste actie was het vervangen van de bougies. Daarna, omdat ik mijn garmin nog aan moest sluiten ook gelijk maar even benzine- en luchtfilter vervangen. Geen resultaat. Tot overmaat van ramp kreeg ik de deksel van de top koffer niet meer open. Stom, gewoon niet goed in elkaar gezet bij het vervangen van een lampje.
Ten einde raad Ger gebeld en bij hem langs gegaan. Het slot was gelukkig zo geregeld maar de andere klacht leverde meer problemen op. Na het leeg maken van de drain slangetjes en kijken of er voldoende vonken waren was het probleem niet opgelost.
Op aanraden van Ger Forte 1 en 2 bij de benzine gegooid en deze week ongeveer 200 km gereden.
De motor loopt nu beter maar het probleem is er nog steeds.
Is er iemand die een suggestie heeft wat er aan de hand is.
Alvast bedankt,
Rens

Rens Janssen
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 sep 2009, 09:43
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Helmond

Re: Help! 5 ipv 6 cilinders

Bericht door Rens Janssen » 08 apr 2014, 16:00

Kom op medewingers,
Of is deze vraag te moeilijk :? . Ik zal vast de enige niet zijn die dit meemaakt :oops: .
Graag reacties.
Alvast bedankt

summerwing
Berichten: 274
Lid geworden op: 04 okt 2012, 18:12
Type Goldwing: GL1500

Re: Help! 5 ipv 6 cilinders

Bericht door summerwing » 08 apr 2014, 16:31

mischien even naar je bougie kabels kijken of daar witte vlekjes op zitten dat duit op een breuk of even nat spuiten dan hoor je hem tikken en als je hem aanraakt krijg je ook een schok heb dit ook met een bmw k1200lt gehad

f.schuiling
Berichten: 153
Lid geworden op: 07 jan 2013, 14:44
Type Goldwing: overig

Re: Help! 5 ipv 6 cilinders

Bericht door f.schuiling » 08 apr 2014, 17:35

Ik heb bij mijn vorige motor een 1500 ook zoiets gehad en heb toen de carburateurs ionisch laten reinigen maar een poosje later nog het zelfde probleem.
ben terug gegaan en hebben ze de carburateurs er weer af gehaald,
en wat bleek er zit onder het spruitstuk van de carburateur een klein slangetje die was lek en trok valse lucht.
Wat je kan proberen om als je er bij kunt je zal wel het een en ander moeten afhalen om onder de carburateurs met lopende motor een beetje remmenreiniger
te spuiten dit spul is heel vluchtig en als hij daar lekt zal je horen dat hij beter gaat lopen.
Dit hebben ze bij mijn motor ook gedaan om het probleem te lokaliceren.
gr fred

Gebruikersavatar
bigm
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 118
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:49
Locatie: Kerk-Avezaath
Contacteer:

Re: Help! 5 ipv 6 cilinders

Bericht door bigm » 16 apr 2014, 00:58

Dit probleem treedt bij mijn Wing uit 1988 (of 1989) ook op. Vorig jaar zijn de carbs gereinigd en reed de Wing fantastisch totdat we een paar dagen in het Schwarzwald rondreden. Bij terugschakelen of gas loslaten kwamen er hevige knallen uit de uitlaat en deden niet alle cilinders mee bij stationair draaien. In Freiburg heeft de Wing een paar uur bij een Hondadealer op de brug gestaan en zijn uiteindelijk alleen de bougies vervangen (en werd ik 200 euri armer). Het probleem was niet verholpen maar op de snelweg had ik er niet veel last van.
In Nederland kon ik een flesje Wynns (carburateurreiniger) kopen en heb dat aan de brandstof toegevoegd, hierna leek het probleem voorbij.
Totdat de Wing vorige week in de Eifel opnieuw één cilinder niet mee liet doen. Opvallend is wel dat een 'warme start' ook wat moeizamer verloopt, ik moet langer doorstarten voordat de motor aanslaat. Koude start is geen probleem al doen dan niet meteen alle 6 de cilinders mee.

Ik ga topic van Rens met meer dan normale belangstelling volgen!

Mvrgr,
Martin
Het Koldermodel:
Alles wat je niet aanstaat melden........... en dan verwachten dat een ander het oplost

Gebruikersavatar
bigm
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 118
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:49
Locatie: Kerk-Avezaath
Contacteer:

Re: Help! 5 ipv 6 cilinders

Bericht door bigm » 17 apr 2014, 01:22

Ik tank altijd Euro 95, ook in Duitsland. Zou mijn Wing misschien niet met Duitse benzine overweg kunnen??? Zou ik daar misschien beter Euro 98 kunnen tanken??
(serieus hoor, geen grapje)
Het Koldermodel:
Alles wat je niet aanstaat melden........... en dan verwachten dat een ander het oplost

Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Re: Help! 5 ipv 6 cilinders

Bericht door appieabc » 17 apr 2014, 11:20

jaaaa denk het wel je moet wel opletten dat er geen e10(ethanol) in zit daar schijnen brandstof gerelateerde rubbers en pakkingen niet van te houden afgelopen zomer 4weken daar rondgetuft motor liep beter en vooral zuiniger moest wel een beetje omrijden (who gives a fuck) want in die omgeving verkocht alleen de aral deze benzine.
martin

leonard
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 jul 2013, 14:56

Re: Help! 5 ipv 6 cilinders

Bericht door leonard » 17 apr 2014, 19:15

Zelf tank ik altijd ( ook met de auto) of Vpower, Total exelium of Bp 98.
In de BP schijnt geen ethanol te zitten. De nadelen zijn dat het iets duurder is dan benzine van een goedkoop merk. (tango)
Het enorme voordeel is dat je motor schoner blijft en zuiniger loopt. Met Tango 1 op 15. Met bovengenoemde 1 op 17.
Keuze is dus wat mij betreft snel gemaakt.

Groeten.

Gebruikersavatar
bigm
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 118
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:49
Locatie: Kerk-Avezaath
Contacteer:

Re: Help! 5 ipv 6 cilinders

Bericht door bigm » 23 apr 2014, 01:20

E10 staat duidelijk aangegeven en dat tank ik in ieder geval niet en heb dat ook nooit gedaan.
Zodra mijn richtingaanwijzers het weer doen en kan rijden ga ik maar eens over de V-power, Exellium of iets dergelijks. Octaangetal is 95, neem ik aan of maakt dat niet uit?

Grtz,
Martin
Het Koldermodel:
Alles wat je niet aanstaat melden........... en dan verwachten dat een ander het oplost

3000
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 feb 2008, 20:47
Contacteer:

Re: Help! 5 ipv 6 cilinders

Bericht door 3000 » 27 apr 2014, 17:46

Gewoon je carburateurs eens goed zuiver maken. Dus demonteren en open maken. En de vlotterkamers reinigen. Hoeveel km heeft hij gelopen?

edvissers
Berichten: 961
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
Type Goldwing: GL1500

Re: Help! 5 ipv 6 cilinders

Bericht door edvissers » 28 apr 2014, 09:19

Achter het linker zijpaneel direct achter de linker cilinderkop lopen 2 slangen met een dopje er op. Daar kan vocht in zitten wat er voor kan zorgen dat het blok bij stationair draaien niet regelmatig loopt. Bij meer toeren merk je daar niets van. De dopjes even van de slangen halen zodat de vloeistof er uit loopt helpt in dat geval.

Wellicht hebben jullie hier iets aan :)
Groeten,

Ed

Rens Janssen
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 sep 2009, 09:43
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Helmond

Re: Help! 5 ipv 6 cilinders

Bericht door Rens Janssen » 28 apr 2014, 21:35

edvissers schreef:Achter het linker zijpaneel direct achter de linker cilinderkop lopen 2 slangen met een dopje er op. Daar kan vocht in zitten wat er voor kan zorgen dat het blok bij stationair draaien niet regelmatig loopt. Bij meer toeren merk je daar niets van. De dopjes even van de slangen halen zodat de vloeistof er uit loopt helpt in dat geval.

Wellicht hebben jullie hier iets aan :)
Hallo Ed,
Dit hebben we gedaan. Daar kwam behoorlijk wat uit, maar heeft uiteindelijk niet geholpen.
Helaas ontbreekt me nu even de tijd om te kijken wat er aan de hand is maar ik hou jullie op de hoogte.

Rens Janssen
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 sep 2009, 09:43
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Helmond

Re: Help! 5 ipv 6 cilinders

Bericht door Rens Janssen » 28 apr 2014, 21:39

f.schuiling schreef:Wat je kan proberen om als je er bij kunt je zal wel het een en ander moeten afhalen om onder de carburateurs met lopende motor een beetje remmenreiniger
te spuiten dit spul is heel vluchtig en als hij daar lekt zal je horen dat hij beter gaat lopen.
Dit hebben ze bij mijn motor ook gedaan om het probleem te lokaliceren.
gr fred
Hallo, dat is een goeie.
Dit ga ik zeker van de week even proberen. Zoals gezegd: de motor loopt prima en ik kan er ook gewoon mee rijden maar hij pruttelt stationair echt. Zodra ik gas geef is het weg.
Ik laat het weten als het resultaat heeft.
Rens

aggel001
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 apr 2011, 12:00

Re: Help! 5 ipv 6 cilinders

Bericht door aggel001 » 17 apr 2015, 19:39

hallo, ik heb ook last van pruttelen bij stationair lopen. heeft iemand een foto van de slangetjes met dopjes. kan ze niet vinden. alvast bedankt.
Met vr. gr. Frank van Aggelen Rosmalen

Gebruikersavatar
Rongoos
alias Stuiterbal
Berichten: 2321
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Velserbroek

Re: Help! 5 ipv 6 cilinders

Bericht door Rongoos » 17 apr 2015, 21:38

bigm schreef:Ik tank altijd Euro 95, ook in Duitsland. Zou mijn Wing misschien niet met Duitse benzine overweg kunnen??? Zou ik daar misschien beter Euro 98 kunnen tanken??
(serieus hoor, geen grapje)
Inderdaad wel heel toevallig dat je dit probleem alleen in Duitsland hebt.
Daar kun je natuurlijk je vraagtekens bij zetten en je afvragen of je wel de juiste benzine tankt in Duitsland.
Gr. Ron

Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.

Plaats reactie