welke accu

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
summerwing
Berichten: 274
Lid geworden op: 04 okt 2012, 18:12
Type Goldwing: GL1500

welke accu

Bericht door summerwing » 07 dec 2013, 15:07

mijn accu heeft ze beste tijd wel gehad nu het wat kouder wordt is hij binnen nood time onder ze vermogen en wil wel eens een nieuwe kopen
ik weet dat er tegenwoordig ook gel accu's zijn maar is dat voor de wing ook geschikt ,hebben jullie wat tips

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: welke accu

Bericht door RonalT » 07 dec 2013, 17:25

Ik heb een paar (onderhoudsvrije)accu's gehad en die waren binnen no-time kapot. (één van de twee hield het geen seizoen uit)
Ik heb nu een gewone ouderwetse lood-accu 'met dopjes' die gevuld is met zwavelzuur en water. Af en toe een beetje water bijvullen.......

Het nadeel van alle onderhouds'vrije accu's is dat deze voor nieuwe motoren met moderne spanningsregelaars zijn gemaakt. Deze spanningsregelaars werken nauwkeuriger en je zal ook merken dat auto's of motoren met zo'n regelaar vrijwel geen vloeistof verdampen.

In vrijwel alle accu's zit gewoon vloeistof, maar deze is ingedikt tot een gel, zit opgesloten in spons/matjes of zit in dichte cellen met een ventiel. Als daar vloeistof uit is kan je het er niet meer of minder gemakkelijk in krijgen. Dus de cellen komen droog te staan en de accu zal dus niet goed meer werken.

Dus vandaar dat ik een accu met dopjes heb gekocht en deze doet het na twee jaar nog steeds goed. Mijn advies is dus om voor een motorfiets die voor 1988 is ontworpen een accu te kopen die in die tijd te koop was.... en deze accu ook regelmatig, eens per maand, op vloeistof niveau te controleren.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
fitskie
Berichten: 130
Lid geworden op: 24 okt 2012, 12:56
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Nijkerk

Re: welke accu

Bericht door fitskie » 07 dec 2013, 17:46

Bovenstaand verhaal klopt, ik heb vorige week ook een nieuwe accu gekocht (de oude gaf nog maar 6 V).
Ook gevraagd naar een onderhoudsvrije uitvoering, maar de dealer adviseerde een gewone accu. Bovendien is deze voordeliger.
Mijn motorhistorie sinds 1985 :
Honda 750 Four
Honda Goldwing 1100
Honda Goldwing 1500
Honda Goldwing 1800

summerwing
Berichten: 274
Lid geworden op: 04 okt 2012, 18:12
Type Goldwing: GL1500

Re: welke accu

Bericht door summerwing » 07 dec 2013, 17:51

oke heel duidelijk verhaal dus .maar welke is dan voor de wing het beste zijn daar ook nog verschillen in je heb ze van allerlei merken

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: welke accu

Bericht door RonalT » 07 dec 2013, 18:06

Kijk eens in viewtopic.php?f=9&t=4040" onclick="window.open(this.href);return false; daar staat nog wat oudere info over accu's.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
fitskie
Berichten: 130
Lid geworden op: 24 okt 2012, 12:56
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Nijkerk

Re: welke accu

Bericht door fitskie » 07 dec 2013, 18:06

Ik heb deze gekocht bij Bikers Best in Renswoude.

http://www.goldwing.nl/renswoude/popup.php?id=1434" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn motorhistorie sinds 1985 :
Honda 750 Four
Honda Goldwing 1100
Honda Goldwing 1500
Honda Goldwing 1800

Gebruikersavatar
bowser
Berichten: 727
Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Zegge

Re: welke accu

Bericht door bowser » 07 dec 2013, 21:19

Heb me accu 2 jaar geleden op de motorbeurs gekocht zijn ze nog in de aanbieding ook :D :D
Gewoon een lood accu met accuzuur
groeten uit de Zeg

Goldwingman
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 feb 2012, 16:25

Re: welke accu

Bericht door Goldwingman » 07 dec 2013, 22:20

heb de accu in de recht zijkoffer geplaats een gel accu .. kabels ver lengt tot in de zij koffer .
accu is 13 cm breed .. 23 cm lang ... 23 cm hoog .... 12 volt .. 44 amp .... is een klein auto accu
probleem loos
kosten accu + materiaal = +/- € 80.00 auto materialenzaak .
grt
Harry

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: welke accu

Bericht door RonalT » 08 dec 2013, 02:15

Tegen beter weten in ga ik het toch nog een keer vertellen. Want ook ik heb op enig moment een onderhoudsarme accu geadviseerd gekregen. Deze heeft het geen motorseizoen volgehouden en werd onder garantie vervangen door eenzelfde accu. Deze was ook redelijk snel kapot.
Op dat moment ben ik me af gaan vragen waarom de onderhoudsarme accu's het niet volhielden en gelukkig is er volop informatie te vinden over het laden van accu's. Na bestudering van allerlei websites ben ik weer over gegaan op een accu met dopjes. Waarom ......

...... zonder aanpassing aan het laadstroomcircuit is een gelaccu in een Goldwing 1500 ten dode opgeschreven. Want de laadstroombegrenzing die in de jaren '80 in de 1500 is ingebouwd is niet gemaakt om een gel-accu te laden.


Waarom zou je een gel-accu gebruiken en waarom niet.
Voordelen van gelaccu's ten opzichte van natte accu's zijn:
  1. bruikbaar in elke oriëntatie,
  2. bij het laden ontstaat minder gas, en het gas dat ontstaat wordt door het sponsachtige elektrolyt opgenomen, waarbij de zuurstof en waterstof bij ontladen weer water wordt. Dit gebeurt op dezelfde wijze als in een brandstofcel,
  3. gelaccu's zijn hierdoor onderhoudsvrij: er hoeft geen water toegevoegd te worden er treedt minder snel sulfatering op,
  4. de zelfontlading is minder dan bij natte accu's.
Nadelen van gelaccu's ten opzichte van natte accu's zijn:
  1. kunnen minder stroom leveren bij gelijke afmetingen,
  2. lagere capaciteit bij gelijke afmetingen,
  3. gevoelig voor overladen, er ontstaan holtes die niet kunnen ontsnappen waardoor de capaciteit afneemt,
  4. er kan geen water bijgevuld worden als ten gevolg van overladen water verloren is gegaan in de vorm van gas,
  5. hogere prijs.

Het herladen van GEL accu’s:

Extern laden (via netstroom):

Indien u uw gel accu laadt met een lader die niet geschikt is voor gel accu’s, bijvoorbeeld een model dat stopt met laden op het moment dat een spanning van 14,1 tot 14,4V aan de klem gedetecteerd wordt, zal deze gaan sulfateren.

Het resultaat is een ingekorte levensduur.

De correcte laadtechniek:

De laadcurve moet van het type IU of IU0U1 zijn.

Tijdens de I fase wordt de accu geladen met een stroom van minimum 1/10e van de capaciteit (bijvoorbeeld 8 A bij de G80)
Nadat de spanning tussen 14,1 en 14,4 V ligt, moet de lader overschakelen op de U fase (hoofd-laadfase). De spanning moet constant blijven tussen 14,1 en 14,4 V en dit gedurende minstens 12 uur, zelfs indien de accu slechts beperkt ontladen was.
Na deze fase kan de lader eventueel uitgeschakeld worden (IU), of overgaan tot een zn. float-charge met een zeer geringe stroom (IU0U1)
Het voordeel "bruikbaar in elke oriëntatie" is wel het belangrijkste argument om er een te kopen. Maar als je hem recht op in een koffer wegzet is dat niet zo belangrijk.
De nadelen die ik gequote heb moeten veel nauwkeuriger beschouwd worden. De laadinrichting van een Goldwing 1500 is in de jaren 80 ontworpen om een loodaccu te laden. Deze accu vraagt niet zo veel aan een lader. Gewoon een spanning die wat hoger is dan de celspanning van de acuu en een laadstroom die niet al te groot is en het komt wel goed.

Dus het advies om een duurdere gelaccu te kopen zou ik met deze wetenschap niet opvolgen. De voordelen wegen echt niet op tegen de nadelen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: welke accu

Bericht door harmdeboer » 10 dec 2013, 00:23

Compufire dynamo met high output gel accu..

Schijnt toppie te zijn...
Wellicht ooit installeren...

Samen met een ander triggerwheel...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Scott
GL 1500 rijder
Berichten: 118
Lid geworden op: 21 jan 2008, 13:40
Type Goldwing: GL1500
Locatie: N.Scharwoude
Contacteer:

Re: welke accu

Bericht door Scott » 16 jan 2016, 20:18

Inmiddels 2016 maar ik vraag me af waarom ik bij een 1200LTD uit 85 een gel accu had en er nooit meer problemen mee had, de motor startte altijd zelfs ver onder nul graden. Op een gewone acculader gehad en nooit problemen.
Nu heb ik een 1500 se 93 en wil dus een gel accu omdat de natte gewoonweg faalt.
Waar bestel ik zo'n ding? En waarom zou het niet werken op de 1500 als het volgens de berichten niet zou kunnen op motoren ouder dan 88?
Honda cb 750 four k7 '78
Honda Goldwing gl 1200 ltd '85
Honda Goldwing GL1500 se Canadees '93 (fi)
Kawasaki vn 1500 classic tourer fi 2001
Honda Goldwing GL1500 aspencade '91 met squire aanhanger

Beter tien zwanen in de lucht, dan één voor je motor!

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: welke accu

Bericht door GL-1800 » 17 jan 2016, 08:30

Google, intikken accu gl 1500 en zoek maar uit!!

Heb t verhaal van de onderhoudsvrije ook vaker gehoord evenals juist goede ervaringen..............
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
pbeeren
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 jan 2014, 15:34
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leveroy

Re: welke accu

Bericht door pbeeren » 18 jan 2016, 08:04

RonalT heeft gelijk in deze.
Als een loodaccu defect gaat komt dat waarschijnlijk doordat of er te weinig water in zit of doordat de dynamo niet goed functioneert.
Als de gelaccu goed blijft werken dan prima maar als deze stuk gaat zou ik toch zeker ook weer een loodaccu nemen, is stuk goedkoper en gaat best lang mee als je deze goed onderhoud : water op tijd controleren en spanning af en toe meten tijdens het lopen van de motor.
2018:Honda Goldwing GL1800 zwart 2007
2018:Honda Goldwing GL1800 zwart 2003 (total loss na ongeluk op 1 sep)
2014:Honda Goldwing GL1500 zwart 1992 (ingeruild op GL1800)
1994:Kawasaki Voyager 1200 rood 1986 (verkocht)
1988:Honda Goldwing GL1100 Vetterstate blauw (ingeruild op de Voyager)
1986:Yamaha TR1 groen1000 cc -2 cyl (ingeruild op de Goldwing)
1980:Honda CB750 Four (special paint)
1978:Honda CB 500 Four bruin (total loss na schuiver)
1977:Yamaha 250 cc tweetakt rood (motor opgeblazen)

Scott
GL 1500 rijder
Berichten: 118
Lid geworden op: 21 jan 2008, 13:40
Type Goldwing: GL1500
Locatie: N.Scharwoude
Contacteer:

Re: welke accu

Bericht door Scott » 26 feb 2016, 15:15

GL-1000 schreef:Google, intikken accu gl 1500 en zoek maar uit!!

Heb t verhaal van de onderhoudsvrije ook vaker gehoord evenals juist goede ervaringen..............

Even een update voor diegene die nog op zoek zijn naar de juiste accu ongeacht welke soort; natte, gel, of glasvezel.
google bood verlichting in het zoeken naar de juiste, en na gebeld te hebben met een bedrijf uit Alkmaar hebben zij me overtuigd.

Ik heb dus een glazvezel-accu speciaal voor de gl1500 die geschikt is voor een gewone druppellader gevonden met een iets hogere startwaarde.


https://www.mymotor.nl/motobatt-mbtx24u (dit is de accu die ik nu heb.)

https://www.mymotor.nl/merk/honda/motor ... dwing-accu
(hier de opties van accu-keuze voor alle wings, scroll naar boven/beneden voor andere GL-modellen.

Het is er dus wel degelijk in gel of agm (glasvezelplaten) die geschikt zijn voor de dynamo van een wing en een gewone druppellader.

Groet,
Scott.
Honda cb 750 four k7 '78
Honda Goldwing gl 1200 ltd '85
Honda Goldwing GL1500 se Canadees '93 (fi)
Kawasaki vn 1500 classic tourer fi 2001
Honda Goldwing GL1500 aspencade '91 met squire aanhanger

Beter tien zwanen in de lucht, dan één voor je motor!

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: welke accu

Bericht door GL-1800 » 27 feb 2016, 07:16

De ervaringen zijn dus verschillend.

Heb er ook 1tje inzitten, gaat eruit ivm de maatvoering. is n cm of 4 te kort. Vorige baas heeft hier wellicht niet op gelet....Maar wel vloeistofvrij is deze.....ze houden lang "stroom" ter beschikking, dat wel.

Ik vraag mij af waar de "vloeistof", gel dus, blijft, t is n gesloten ruimte.......

De "oude" zijn prima dus.....deze zal t worden denk ik.
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Plaats reactie