dynamo getest en spanningsregelaar er in vervangen maar nog laadproblemen

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
beinhart
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 649
Lid geworden op: 01 sep 2010, 13:17
Type Goldwing: overig
Locatie: hoogerheide-city

dynamo getest en spanningsregelaar er in vervangen maar nog laadproblemen

Bericht door beinhart » 25 mar 2024, 16:53

hallo allemaal. hier even de vriendin van beinhart....

de gl1500 van beinhart kwam paar weken terug ineens stil te staan en niet meer willen starten. na wat disucie met mij de dynamo/stator eruit gehaald en door laten meten door bedrijf wat dat doet, de spanningsregelaar bleek kapot en die is vervangen. na inzettten deed hij het eerst weer maar bij volgende rit weer niet meer. kwam hij weer stil te staan. anwb erbij en met extra accu naar huis kunnen rijden.

probleem is dat accu niet bijlaad, niet de oude maar ook nieuwe niet... hij geeft opgeladen 12,8 volt aan maar als motor start en draait (ook in toeren trekkend) kom ik op 10,9 volt wat te weinig is.... ik denk dus aan dynomo/stator (wat gecheckt is), gelijk richter of ergens lekstroom.....

nu sleutel ik zelf altijd aan mijn honda cx'en en ben techischer dan mijn partner... bij de cx zou ik de de 3 gele draden van stator doormeten, maar kan die bij de gl niet vinden??? waar kan ik die vinden? en weet iemand de waardes die het mogen zijn? ben op internet al aan het zoeken geweest maar kan zo niets vinden....vrienden van ons hadden het ook over gelijkrichter.... maar die kan ik ook niet vinden... ok ik heb zo min mogelijk los gemaakt omdat ik nu ff niet weet waar ik het moet zoeken.... moet ik koffers, kappen enz eraf halen voor ik erbij kan of is dat niet nodig? als ik weet waar ik zoeken moet dan lukt het me wel maar om in wilde weg te zoeken maakt me beetje onzeker of ik juiste heb...


ik denk dat ik alle zekeringen heb gevonden en gecheckt, die waren allemaal goed... of er moet er ergens nog een verborgen zijn...

mijn engels is niet zo goed, hoewel ik op goldwingdoc een account heb aangemaakt kom ik er niet goed uit ...

ik hoop dat iemand mij kan helpen waar ik het kan vinden en welke waardes ze mogen hebben... (ohm en volt)
PRETTIG GESTOORD (ik ben niet gek, dat is een andere afdeling)

Gebruikersavatar
p12hoven
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 apr 2009, 22:31
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Uitgeest

Re: dynamo getest en spanningsregelaar er in vervangen maar nog laadproblemen

Bericht door p12hoven » 27 mar 2024, 13:15

Hallo vriendin van beinhart,
De drie gele draden waar je het over hebt, geeft aan dat je met een 3-fase dynamo te maken hebt. (Gl1200 bijvoorbeeld).
Ik heb zelf een aantal jaar geleden de koolborstels van de dynamo van mijn GL1500 vervangen, omdat ik het zelfde probleem had, als wat jij beschrijft.
Dit zijn twee koolborstels, dus een 2-fase dynamo. Nieuwe koolborstels kun je bestellen bij Bikers Best.
Na het starten van de motor moet het voltage op de accu stijgen naar +/- 14,3 Volt.
Naast de zekeringen dynamo en gelijkrichter, heb je ook nog de spanningsregelaar. Maar meestal zijn het gewoon de koolborstels die te kort worden.
Vr.Gr. Paul.
Een motor is om op te rijden...
Member of the free world.

Gebruikersavatar
beinhart
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 649
Lid geworden op: 01 sep 2010, 13:17
Type Goldwing: overig
Locatie: hoogerheide-city

Re: dynamo getest en spanningsregelaar er in vervangen maar nog laadproblemen

Bericht door beinhart » 27 mar 2024, 14:11

hallo paul,

de koolborstels zijn zeker niet te kort.... beginnen nog maar net af te slijten. dat bevestigde het bedrijf wat hem heeft doorgemeten ook. dus dat is helaas het probleem niet.... anders had ik het zo opgelost gehad...

de spanningsregelaar zit in de dynamo en die is vervangen... gelijkrichter heb ik nog niet gevonden in de motor... zal nog wat meer moeten openhalen dus...

dank voor je antwoord

gr chantal
PRETTIG GESTOORD (ik ben niet gek, dat is een andere afdeling)

Gebruikersavatar
p12hoven
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 apr 2009, 22:31
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Uitgeest

Re: dynamo getest en spanningsregelaar er in vervangen maar nog laadproblemen

Bericht door p12hoven » 28 mar 2024, 13:26

Hallo vriendin van beinhart,

Ik heb even in het groote boek gekeken, de gelijkrichter zit ook op de dynamo, dus die zal het bedrijf ook wel hebben doorgemeten.

Vr.Gr. Paul.
Een motor is om op te rijden...
Member of the free world.

DonvanVliet
Berichten: 705
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: dynamo getest en spanningsregelaar er in vervangen maar nog laadproblemen

Bericht door DonvanVliet » 29 mar 2024, 01:13

Massaprobleem?

Gebruikersavatar
W.I.N.G.
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 jan 2022, 21:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Hellevoetsluis

Re: dynamo getest en spanningsregelaar er in vervangen maar nog laadproblemen

Bericht door W.I.N.G. » 29 mar 2024, 03:56

Hallo vriendin van beinhart,

Het klopt dat de gelijkrichter in de dynamo zit ,samen met de spanningsregelaar incl. borstels.

Situatie met stilstaande motor.
Meet met een Ohm meter tussen de min van de accu en het huis van de dynamo ( deze moet bijna of geheel nul Ohm zijn ) ,zo niet controleer massakabel aansluiting, zowel van min accupool naar frame en van frame naar motorblok.

Meet nu voltage tussen de accu polen ( bijv. 12,3 Volt ) en nu tussen de minpool en de plusdraad aansluiting ( witte draad aansluiting onder een zwart rubber dopje op de dynamo ) dit moet nagenoeg hetzelfde wezen 12,3 volt.
zoniet , dan heb je in de plusdraad vanaf de dynamo naar de accu een breuk of zekeringaansluiting die niet goed is. ( corrosie )

is dit wel het geval ,gaan we verder met draaiende motor.
Meet de voltage direct op de plus aansluiting van de dynamo en de min van je accu, heb je hier nu wel rond de 13,4 volt is je dynamo goed.
Meet je nu op direct op de accu polen en is de spanning veel lager ,dan heb je toch ergens overgangs weerstand.
Meet je dezelfde spanning als voor het starten , dan is er wat met je dynamo aan de hand.

hopelijk is het een beetje duidelijk ,en heb je hier wat aan.


Ps, Paul
De dynamo is een 3 fase ( stator heeft 3 wikkelingen ). De borstels zijn er alleen maar voor om via de sleepring van de rotor ( spoel ) een magnetisch veld op te wekken voor de spanningsregelaar.

Met vriendelijke groet
Patrick

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten