lekke koppaking of toch iets anders!
- Chrisje66
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 24 jun 2012, 20:41
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Best
lekke koppaking of toch iets anders!
Hallo Allemaal,
Tijdens mijn motorvakantie naar de Eiffel zag ik dat het vloeistof niveau zeer lag was, zeg maar gerust dat er niks zichtbaar was in het drukvat.
Op advies van een andere Winger (die gestopt was om te vragen of er problemen waren) ben ik gewoon verder gereden
en heb zonder problemen mijn bestemming bereikt.
Omdat ik er toch niet gerust op was heb ik ervoor gekozen om niet meer met de motor te rijden en ben alleen nog met de motor terug naar Nederland gereden.
Intussen had ik het vloeistof niveau aangevuld met water (helaas met koude motor gecontroleerd) en bij aankomst in Nederland was er weer geen vloeistof zichtbaar.
De zaterdag daarna ben ik naar Ger in Oss gereden en daar hebben ze gekeken of er lekkages zichtbaar waren aan de buitenkant en hebben ze ook nog de bougies verwijdert zodat ze konden controleren of er vloeistof in de cilinders lekte.
Helaas was de constatering dat er geen lekkage gevonden kon worden aan de binnen of buitenkant.
De motor is toen door de monteur weer afgevuld met koelvloeistof, een kleine 400 kilometer en drie dagen later kon helaas weer een halve liter bijvullen.
Geen lekkage zichtbaar en toch verbruik!
Wat ik ook raar vind is dat ik niet continu een witte pluim zie bij het starten (ook niet toen er bij Ger naar dit probleem gekeken is)
Soms zie ik een een pluim maar over het algemeen zie ik helemaal niets..........
Wat zou het vloeistof verlies kunnen veroorzaken als het niet een lekkend koppakking is en er aan de buitenkant geen zichtbare lekkages zijn?
Graag jullie tips om dit op te lossen?
Ps ik vond het heel erg fijn dat een andere Winger uit bezorgdheid even kwam vragen of hij hulp kon bieden............ik heb de sfeer op het forum altijd erg gemoedelijk en behulpzaam gevonden, en nu heb ik dat aan den lijve mogen ervaren................Chappeau voor deze behulpzame Winger...........
Tijdens mijn motorvakantie naar de Eiffel zag ik dat het vloeistof niveau zeer lag was, zeg maar gerust dat er niks zichtbaar was in het drukvat.
Op advies van een andere Winger (die gestopt was om te vragen of er problemen waren) ben ik gewoon verder gereden
en heb zonder problemen mijn bestemming bereikt.
Omdat ik er toch niet gerust op was heb ik ervoor gekozen om niet meer met de motor te rijden en ben alleen nog met de motor terug naar Nederland gereden.
Intussen had ik het vloeistof niveau aangevuld met water (helaas met koude motor gecontroleerd) en bij aankomst in Nederland was er weer geen vloeistof zichtbaar.
De zaterdag daarna ben ik naar Ger in Oss gereden en daar hebben ze gekeken of er lekkages zichtbaar waren aan de buitenkant en hebben ze ook nog de bougies verwijdert zodat ze konden controleren of er vloeistof in de cilinders lekte.
Helaas was de constatering dat er geen lekkage gevonden kon worden aan de binnen of buitenkant.
De motor is toen door de monteur weer afgevuld met koelvloeistof, een kleine 400 kilometer en drie dagen later kon helaas weer een halve liter bijvullen.
Geen lekkage zichtbaar en toch verbruik!
Wat ik ook raar vind is dat ik niet continu een witte pluim zie bij het starten (ook niet toen er bij Ger naar dit probleem gekeken is)
Soms zie ik een een pluim maar over het algemeen zie ik helemaal niets..........
Wat zou het vloeistof verlies kunnen veroorzaken als het niet een lekkend koppakking is en er aan de buitenkant geen zichtbare lekkages zijn?
Graag jullie tips om dit op te lossen?
Ps ik vond het heel erg fijn dat een andere Winger uit bezorgdheid even kwam vragen of hij hulp kon bieden............ik heb de sfeer op het forum altijd erg gemoedelijk en behulpzaam gevonden, en nu heb ik dat aan den lijve mogen ervaren................Chappeau voor deze behulpzame Winger...........
Verwunden mein Herz mit eintöniger Mattigkeit
- mucha
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 02 aug 2011, 07:06
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Estoi. Portugal
Re: lekke koppaking of toch iets anders!
Hoi
Een voor mij bekend verhaal.
Afgelopen weekend in het sauerland ook vloeistof verlies, en dusdanig dat ik 2x moest bijvullen.
Heb de rit dan ook niet afgemaakt.
Thuis gekeken, warm laten draaien, en ook geen zichtbaar verlies van vloeistof.
Bij plaatselijke specialist gistermorgen op druk gezet, maar s'avonds nog geen duidelijk verlies van druk.
Vannacht op druk laten staan, maar ook vanmorgen was het de druk niet zodanig gedaald dat men van een probleem kon spreken.
Hij staat nu te draaien en hopelijk word er wel iets gevonden.
Ik heb het gevoel dat het vloeistof verlies mee verbrand, want ik vind hem ook niet geweldig lopen, met name in 1 en 2.
Daardoor neig ik ernaar om beide zijden de pakking te laten vernieuwen.
Hoor ook graag jullie mening hierover
willy
Een voor mij bekend verhaal.
Afgelopen weekend in het sauerland ook vloeistof verlies, en dusdanig dat ik 2x moest bijvullen.
Heb de rit dan ook niet afgemaakt.
Thuis gekeken, warm laten draaien, en ook geen zichtbaar verlies van vloeistof.
Bij plaatselijke specialist gistermorgen op druk gezet, maar s'avonds nog geen duidelijk verlies van druk.
Vannacht op druk laten staan, maar ook vanmorgen was het de druk niet zodanig gedaald dat men van een probleem kon spreken.
Hij staat nu te draaien en hopelijk word er wel iets gevonden.
Ik heb het gevoel dat het vloeistof verlies mee verbrand, want ik vind hem ook niet geweldig lopen, met name in 1 en 2.
Daardoor neig ik ernaar om beide zijden de pakking te laten vernieuwen.
Hoor ook graag jullie mening hierover
willy
vroeger was ik een twijfelaar, nu ben ik daar niet meer zo zeker van
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: lekke koppaking of toch iets anders!
Kijk eens onder je motor... naar de overdruk van je waterpomp...
Kan zijn dat hij tjdens het rijden daardruk opbouwt en het eruit perst...
Kijk ook ff of het niet in je blok lekt (in de olie)
Kan zijn dat hij tjdens het rijden daardruk opbouwt en het eruit perst...
Kijk ook ff of het niet in je blok lekt (in de olie)
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
- Borretje
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: De Lier
Re: lekke koppaking of toch iets anders!
Willy,
Bij een lekke koppakking zul je ook in het koel vloeistof reservoir (bij normaal niveau) het horen/zien borrelen, je kunt het ook op de radiator zelf controleren als het pijl erg laag is gezakt.
Is het mogelijk dat er een slang lekt? en de vloeistof verdampt?
kan ook nog een kapotte kop zijn (scheurtje).
Zat mogelijkheden dus...
Succes met reparatie maar kijk eerst even naar het borrelen voor je de koppen eraf trekt....
Gr
Rob
Bij een lekke koppakking zul je ook in het koel vloeistof reservoir (bij normaal niveau) het horen/zien borrelen, je kunt het ook op de radiator zelf controleren als het pijl erg laag is gezakt.
Is het mogelijk dat er een slang lekt? en de vloeistof verdampt?
kan ook nog een kapotte kop zijn (scheurtje).
Zat mogelijkheden dus...
Succes met reparatie maar kijk eerst even naar het borrelen voor je de koppen eraf trekt....
Gr
Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's.....
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 16 jul 2013, 14:56
Re: lekke koppaking of toch iets anders!
Ha Willy, het hoeft niet gelijk zo erg te zijn als dat het lijkt.
Mss. heb je een klein lekje in je radiateur, de koelvloeistof verdampt gelijk wanneer het heet wordt.
Kijk ook even naar de dop van je radiateur, een klein scheurtje in de rubberen afdichtring kan ook al koelvloeistof verbuik geven. Kijk dan gelijk naar de veer die op de dop zit. Die kan na al die jaren ook zijn kracht verliezen.
Ook dat zie je niet gelijk.
En natuurlijk koelvloeistofpeil controleren bij een warme draaiende motor.
Groeten Leonard.
Mss. heb je een klein lekje in je radiateur, de koelvloeistof verdampt gelijk wanneer het heet wordt.
Kijk ook even naar de dop van je radiateur, een klein scheurtje in de rubberen afdichtring kan ook al koelvloeistof verbuik geven. Kijk dan gelijk naar de veer die op de dop zit. Die kan na al die jaren ook zijn kracht verliezen.
Ook dat zie je niet gelijk.
En natuurlijk koelvloeistofpeil controleren bij een warme draaiende motor.
Groeten Leonard.
-
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 16 jul 2008, 23:00
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: rotterdam
- Contacteer:
Re: lekke koppaking of toch iets anders!
Voor bijde geld
Zet het koelvloeistof systeem onder druk voor controle
En bij twijfel gewoon de koppakking vervangen kan nooit kwaad
Gr. Koltd
Zet het koelvloeistof systeem onder druk voor controle
En bij twijfel gewoon de koppakking vervangen kan nooit kwaad
Gr. Koltd
- Pieter58
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 20 apr 2012, 23:04
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Twello
Re: lekke koppaking of toch iets anders!
Om lekke koppakking " uit te sluiten" , even peilstokje eruit..., aansteker onder het gedeelte houden waar de olie op het peilstokje zit.
Begint het te sputteren, dan zit er koelvloeistof in de olie en is de koppakking lek. Sputtert het niet dan geen koppakking lekkage.
Begint het te sputteren, dan zit er koelvloeistof in de olie en is de koppakking lek. Sputtert het niet dan geen koppakking lekkage.
Maak plannen voor morgen..., leef vandaag.
- Chrisje66
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 24 jun 2012, 20:41
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Best
Re: lekke koppaking of toch iets anders!
Hallo allemaal,
Allereerst bedankt voor alle tips.
Ik heb vanmorgen een poging gedaan om de motor stationair warm te laten draaien.
Toen ik de motor gestart had kwam er dikke rookwolk uit de linker uitlaat en deze bleef roken maar werd wel een stuk minder naarmate hij langer draaide.
Ik heb al wel gekeken of ik ergens lek sporen zag (waterpomp, enz) maar heb niks kunnen vinden.
Omdat de omgevings-temperatuur nog niet erg hoog was en daardoor de temperatuur van het motorblok niet echt opliep ben ik maar een stukje gaan rijden zodat de motor lekker warm zou zijn en ik naar een lekkage kon zoeken.
Helaas begon het te regenen dus het zoeken naar een uiterlijke lekkage ging dus niet meer door.
Ik heb nog wel gekeken/geluisterd of het borrelde in het koelvloeistofreservoir, maar kon niks zien/horen.
Toen heb ik een poging ondernomen om mijn pijlstok aan te steken, maar ook dit leverde niks op......
Nadat de motor vanaf vanmiddag 12:00 uur niet meer gereden had was ik benieuwd of hij nu (21:00 uur) weer zou starten met een dikke rookpluim.
Maar hij startte zonder problemen en zonder rookpluim.
Ik krijg steeds meer het idee dat mijn oude dame een beetje wispelturig is en dat ze zo haar nukken heeft......
Maar goed, daar heeft een dame op leeftijd natuurlijk recht op........
Ik ga maar eens aan Ger vragen of hij de boel onder druk wil zetten, misschien wil dat duidelijkheid verschaffen.
Ondanks alles heb ik besloten om toch een paar dagen met de motor weg te gaan, met regelmatig het koelvloeistofpeil controleren moet dat geen probleem zijn.......
Groetjes Chris
Allereerst bedankt voor alle tips.
Ik heb vanmorgen een poging gedaan om de motor stationair warm te laten draaien.
Toen ik de motor gestart had kwam er dikke rookwolk uit de linker uitlaat en deze bleef roken maar werd wel een stuk minder naarmate hij langer draaide.
Ik heb al wel gekeken of ik ergens lek sporen zag (waterpomp, enz) maar heb niks kunnen vinden.
Omdat de omgevings-temperatuur nog niet erg hoog was en daardoor de temperatuur van het motorblok niet echt opliep ben ik maar een stukje gaan rijden zodat de motor lekker warm zou zijn en ik naar een lekkage kon zoeken.
Helaas begon het te regenen dus het zoeken naar een uiterlijke lekkage ging dus niet meer door.
Ik heb nog wel gekeken/geluisterd of het borrelde in het koelvloeistofreservoir, maar kon niks zien/horen.
Toen heb ik een poging ondernomen om mijn pijlstok aan te steken, maar ook dit leverde niks op......
Nadat de motor vanaf vanmiddag 12:00 uur niet meer gereden had was ik benieuwd of hij nu (21:00 uur) weer zou starten met een dikke rookpluim.
Maar hij startte zonder problemen en zonder rookpluim.
Ik krijg steeds meer het idee dat mijn oude dame een beetje wispelturig is en dat ze zo haar nukken heeft......
Maar goed, daar heeft een dame op leeftijd natuurlijk recht op........
Ik ga maar eens aan Ger vragen of hij de boel onder druk wil zetten, misschien wil dat duidelijkheid verschaffen.
Ondanks alles heb ik besloten om toch een paar dagen met de motor weg te gaan, met regelmatig het koelvloeistofpeil controleren moet dat geen probleem zijn.......
Groetjes Chris
Verwunden mein Herz mit eintöniger Mattigkeit
- mucha
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 02 aug 2011, 07:06
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Estoi. Portugal
Re: lekke koppaking of toch iets anders!
Mij lijkt het niet verstandig om toch een paar dagen weg te gaan, want naar alle waarschijnlijk heb je wel een lekke koppakking.
Bij mij is uiteindelijk ook gebleken dat het de koppakking was.
Geen geweldige lekkage, maar als je maar door rijd dan komt dat vanzelf wel.
Deze word dan ook aan BEIDE zijden vernieuwd.
Een ieder bedankt voor de tips die werden gegeven, de meesten heb ik dan ook gecontroleerd.
Bij mij was het een beetje borrelen, de peilstok wilde niet knetteren, ik had geen rook, ik citeer dan ook
Bij mij is uiteindelijk ook gebleken dat het de koppakking was.
Geen geweldige lekkage, maar als je maar door rijd dan komt dat vanzelf wel.
Deze word dan ook aan BEIDE zijden vernieuwd.
Een ieder bedankt voor de tips die werden gegeven, de meesten heb ik dan ook gecontroleerd.
Bij mij was het een beetje borrelen, de peilstok wilde niet knetteren, ik had geen rook, ik citeer dan ook
willyEn bij twijfel gewoon de koppakking vervangen kan nooit kwaad
vroeger was ik een twijfelaar, nu ben ik daar niet meer zo zeker van
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 15 sep 2012, 08:23
- Type Goldwing: GL1800
Re: lekke koppaking of toch iets anders!
Hallo,heeft er niemand een co snuiver,dan ben je zeker of er een lekke koppakking is.Je oliepeilstok aansteken werkt alleen maar als je vloeistof verlies naar het carter hebt en dan kan je het ook wel aan de kleur van de olie zien.Dat je geen verlies hebt als het systeem onder druk staat,zegt niets,het kan best zo zijn dat je alleen lekkage hebt als de motor heet is,als er bijvoorbeeld een scheurtje in een kop zit.Borrelen in het koelsysteem is ook niet altijd,bv. als je een scheurtje tussen de klepzittingen hebt,borrelt er niets.Met een snuiver weet je het zeker,en de test is zo gebeurd.succes.
Vorige motoren:Suzuki intruder 1400:Goldwing 1200:Yamaha XV1900:Goldwing 1800:2 x Honda NC750X:Nu 2018 Goldwing 1800 Touring de luxe DCT.