Dynamo defect??

Technische vragen, tips, trucs, enz.
babyblue
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 aug 2012, 13:57
Type Goldwing: GL1200

Dynamo defect??

Bericht door babyblue » 03 feb 2013, 11:50

Tijdens een toertochtje kon ik niet meer wegkomen, de Goldwing startte niet meer. Een accuprobleem kon het niet zijn, want die was nieuw. Toch aan de oplader gezet en de volgende dag kon ik weer naar huis rijden. Daar aangekomen startte hij weer niet, nadat hij steeds onregelmatiger begon te lopen. Kan ik concluderen dat de dynamo het heeft begeven?
Zo ja, wie kan mij helpen met de juiste diagnose en met het vervangen ervan, daar ik de ervaring en de mogelijkheden mis om dit te doen. Liefst in Zuidholland.
Alvast bedankt
Hans P.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13414
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Dynamo defect??

Bericht door RonalT » 03 feb 2013, 12:38

Als je een eenvoudige spanningsmeter (universeelmetertje) heb waarmee je 15 volt kunt meten weet je meer.
Als je de motor hebt gestart en hij draait op het stationair toerental zal de accuspanning circa 12-12,8 volt zijn.
Als je wat gas ga geven 2000 - 3000 toeren moet de spanning oplopen naar 14 - 15 volt.

Gebeurt dat niet dan mag je ernstig twijfelen aan de dynamo. Die spanning kan je gewoon op de plus en min pool van de accu meten.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Dynamo defect??

Bericht door harmdeboer » 03 feb 2013, 13:42

1500 schreef:
De dynamo kan je ook doormeten bij die zelfde plug met de drie gele draden.
Ik kan zo gauw niet de weerstand waardes vinden in het werkplaats boek maar tussen 1 gele draad en massa moet het zo'n 10 a 20 ohm zijn.
(meet ook de weerstand tussen de 3 gele draden) deze moeten dan de dubbele waarde aangeven.
Als de weestand velemalen hoger is of helemaal geen weerstand, dan is de stator doorgebrand
Tussen geel en massa mag er geen verbinding/weerstand zijn en tussen de gele draden tegen de 0 ohm aan


Afbeelding


Groeten Pierre :wink:
Oei das jammer indien hij defect is...
Echter simpel meten op de plus en minpool is een indicatie van het ontbreken van laadspanning.
Geen of geen goede spanning kan ook betekenen dat je spannings regelaar defect is....

Heb jij de 3 fase stekker verwijderd? Links naast je accu?
Op deze kabels moet je de weerstand meten. Je mag op de kabels geen aarde meten, alleen continuiteit, meet je dit wel dan is je dynamo doorgebrand. Zoals in bovenstaande vermeld de weerstand meten tussen 10 en 20 ohm...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Dynamo defect??

Bericht door harmdeboer » 03 feb 2013, 13:50

Vervangen is niet moeilijk je hebt er een dagje voor nodig en een paar helpende handen. En vooral ruimte!!!
Het blok eruit en dan deksel los en hoppa....

Wellicht dat koltd in rotterdam aka harry meer je kan helpen...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

benE
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 sep 2012, 08:23
Type Goldwing: GL1800

Re: Dynamo defect??

Bericht door benE » 03 feb 2013, 15:40

Heb je nog een stekkerverbinding tussen de dynamo en de regelaar? Dit is een berucht probleem omdat de contacten verbranden en daardoor ook de dynamo.Als je nog een stekker hebt,deze er tussen uit knippen en de draden doorsolderen.Als je mazzel hebt is je dynamo nog niet kapot en anders moet het motorblok er compleet uit.Succes.
Vorige motoren:Suzuki intruder 1400:Goldwing 1200:Yamaha XV1900:Goldwing 1800:2 x Honda NC750X:Nu 2018 Goldwing 1800 Touring de luxe DCT.

Herman1
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jan 2011, 11:11
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Overdinkel
Contacteer:

Re: Dynamo defect??

Bericht door Herman1 » 04 apr 2013, 18:21

Nou Harm heb hetzelfde probleem Pasen weggeweest en hij wou niet meer accu leeg. Toen maar aan gedrukt samen met Willy nou doe je ook niet voor je plezier. Accu is nieuw.
Net even met de meter gemeten 12,44 volt 12,55 dus te weinig. De voorganger had ook een massakabel gelegd met de spanningsregelaar , dacht weg met die overbodige kabel.
Maar nu snap ik het dus vanmiddag die kabel er weer tussen shit geen verschil. Als meer tijd heb de regelaar wisselen met mij andere 1200. Tja anders een nieuwe dynamo van
120 euro. Moet alleen dat blok eruit GRR.

peter

Re: Dynamo defect??

Bericht door peter » 04 apr 2013, 18:35

Herman1 schreef: Tja anders een nieuwe dynamo van 120 euro. Moet alleen dat blok eruit GRR.
Zoals Harm al schrijft 1 dagje werk. Reken op dynamo, pakkingen, olie, oliefilter, koelvloeistof en nog wat klein materiaal.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Dynamo defect??

Bericht door harmdeboer » 04 apr 2013, 20:10

Hou even tekening met de koppeling!!! Staat in het techniekboek!!!
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Dynamo defect??

Bericht door Honda GL Castlebiker » 04 apr 2013, 21:36

Ik had vorig jaar hetzelfde. Heb dat hier toen wel beschreven wat het was. Was aan de binnenkant van de dummy, als je op het zadel zit aan de linkerkant. Daar zit een blokje met draadjes, daar was iets van doorgebrand of maakte geen contact meer. Laten maken bij Van der Pol in Helmond voor 120 euro was ik klaar en probleem opgelost en niet meer teruggekomen. Anders moet topicstarter hier even bij zoeken "van der pol" intoetsen, dan komt hij in dat topic terecht. Kan een hoop geld besparen, want je kunt de dynamo wel vervangen, maar als het die niet is???

peter

Re: Dynamo defect??

Bericht door peter » 05 apr 2013, 11:22

120€ :?: dat is nogal geld voor het door solderen van een stekkertje :? Is een halfuurtje werk.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Dynamo defect??

Bericht door Honda GL Castlebiker » 05 apr 2013, 16:37

Ja en nog wat, weet al niet meer wat. Accu doorladen en koelvloeistof bijvullen, zat er te weinig in, olie eruit laten lopen, want dat zat er weer teveel op. Was de 2e dag dat ik de motor had, olie en koelvloeistof controleer ik zelf (dat lukt me nog net :mrgreen: ). Maar het uurloon maakt het het duurste. Zo'n monteur moet de oorzaak eerst zoeken. Het is niet zo dat je je motor er neer zet, de monteur er even naar kijkt en à la minute weet wat het defect is. (vind dat ook mooi als je je auto of motor inruilt bij Beun de Haas. Die start hem een keer, geeft een keer gas, en zet hem weer uit. Aan de hand van 1x gas geven weet hij precies of de auto/motor wel of niet goed is. Knap is dat). Maar 120 euro toch nog altijd goedkoper dan een nieuwe dynamo.

Herman1
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jan 2011, 11:11
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Overdinkel
Contacteer:

Re: Dynamo defect??

Bericht door Herman1 » 07 apr 2013, 09:22

Nou Harm heb vanmorgen even gemeten gele draden met de massa is 0 dus dat is goed. Maar geel onderling met elkaar dat loopt de Ohmmeter van 20 ,40 55 hij is niet constant of blijf ergens staan.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Dynamo defect??

Bericht door harmdeboer » 07 apr 2013, 15:47

.. tja.... wat denk je nu....


Het zal dan wel niet je regulator zijn... (spannigs regelaar)
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Dynamo defect??

Bericht door Honda GL Castlebiker » 07 apr 2013, 17:23

Da's dat ding wat ze bij mij hadden gemaakt Harm, wat ik hierboven omschreef, toch?

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Dynamo defect??

Bericht door harmdeboer » 07 apr 2013, 17:55

Johan Helmond schreef:Da's dat ding wat ze bij mij hadden gemaakt Harm, wat ik hierboven omschreef, toch?

Ja dat beschreef jij... maar is niet de oorzaak bij herman1
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Plaats reactie