Lekke koppakking.

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter58
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 apr 2012, 23:04
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Twello

Lekke koppakking.

Bericht door Pieter58 » 03 sep 2012, 17:32

Vanmiddag op de terugweg naar huis.
Net voordat ik thuis was. Witte rook uit de uitlaten...... :oops: :cry:
Temperatuur was nog normaal....
Maar aan de kant, af laten koelen en daarna het kleine stukje naar huis "getuft"...
Af laten koelen, bougies eruit en ja hoor 2 natte.
Dus ja..., koppakking lek..
Soms zit het mee en soms niet....., 2 maal binnen 2 maand een nieuwe dynamo, net in mei/juni 2012
en nu dit weer...., maar goed...

Iemand ervaring?, tips, waar ik op moet letten?
Distributieriem afstelling natuurlijk..

Dank.
Maak plannen voor morgen..., leef vandaag.

Gebruikersavatar
Pieter58
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 apr 2012, 23:04
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Twello

Re: Lekke koppakking.

Bericht door Pieter58 » 03 sep 2012, 19:37

Heb ik het goed??..
Volgens mij kan je de kop compleet met de nokkenas/kleppen van het motorblok af krijgen..??
als je alle 7 bouten (KOP) los hebt gedraaid?.( uitlaat/carb..enz natuurlijk ook..)
Klopt dit? en zo ja, kan het zijn dat de kop nog wel erg vast blijft zitten..??
Dank..
Maak plannen voor morgen..., leef vandaag.

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: Lekke koppakking.

Bericht door Borretje » 03 sep 2012, 23:27

:D
Laatst gewijzigd door Borretje op 03 sep 2012, 23:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: Lekke koppakking.

Bericht door Borretje » 03 sep 2012, 23:27

Pieter,

In de eerste plaats zorg dat je een werkplaats handboek krijgt. Je moet zowiezo de kop bij de montage op "torque waarde" vastgaan zetten.
in principe is het echte een simpele job.
als eerste maak je alles los wat aan die clinderkop hangt (onder en boven) en maak de carburateurs aan beide kanten los en trek ze tegen de dummy tank aan met bijv. een spanband.
dan de deksels van de distributie verwijderen, riemen markeren als je de zaak op de mark tekens hebt staan (toch weer dat werkplaats handboek) dan de riemen verwijderen en de kop losmaken. Na verwijderen van de bouten met een nylonhamer oid de kop een paar tikken geven dat ie los komt en verwijderen. Dan de raakpunten waar de cylinder de kop tegenkomt goed schoonmaken. (daar waar de oude pakking heeft gezeten) en eventueel de kleppen opnieuw inslijpen met fijne polijst pasta en polijst stem (rondhout met zuignapje erop).
Dan de nieuwe koppakking plaatsen, de cylinderkop terugplaatsen, vastzetten (torque waarden), distributie riemen terug zetten (let op merktekens en draai eerst met de hand rond voor het met "grof geweld van een startmotor" te doen. Als alles vrij loopt en geen problemen geeft, de carb's en uitlaat weer vastmaken en na een schietgebedje, de startkop gebruiken.

Blijf erbij, een werkplaatshandboek is een must!! spreek hier uit ervaring.

succes,
Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Peter wiegers

Re: Lekke koppakking.

Bericht door Peter wiegers » 04 sep 2012, 06:29

Borretje schreef:
de cylinderkop terugplaatsen, vastzetten (torque waarden)
En vergeet de volgorde van aandraaien niet.(toch weer dat werkplaats handboek)

Gebruikersavatar
Pieter58
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 apr 2012, 23:04
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Twello

Re: Lekke koppakking.

Bericht door Pieter58 » 04 sep 2012, 08:06

Rob.
Dank voor de uitleg. En ja, ik heb het boek erbij, dus dat lukt wel.al moet je af en toe goed nadenken/na kijken wat ze precies bedoelen (in het engels)..
Zat even met de vraag of je het geheel kunt verwijderen, dus met de nokkenas enz nog op de kop EN om dat de kop nogal vast blijft zitten.., vandaar.

Straks maar even onderdelen halen en gaan we weer kijken hoever we komen..

Peter ook dank voor de opmerking.
is idd een belangrijke om niet te vergeten....
Maak plannen voor morgen..., leef vandaag.

Gebruikersavatar
bowser
Berichten: 727
Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Zegge

Re: Lekke koppakking.

Bericht door bowser » 04 sep 2012, 12:18

Vergeet niet het o ringentje te vervangen die tussen de koppakking zit :P
groeten uit de Zeg

Gebruikersavatar
Pieter58
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 apr 2012, 23:04
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Twello

Re: Lekke koppakking.

Bericht door Pieter58 » 11 sep 2012, 14:00

Even laatste en tevens definitieve stand van zaken;
1 x deze reparatie gedaan stelt het ook ( bijna) niets voor.
Onderdelen gehaald en vervangen. Is idd zaak om even goed te kijken naar de 0-ringen EN naar de koppakking zelf.
Deze kan er op 2 manieren " op" gezet worden, terwijl er maar 1 de goede is.
Kop met de momentsleutel vastdraaien.
Merktekens ( vliegwiel en tandwielen ) goed afstellen en het staat goed.
Nieuwe olie en koelvloeistof erin.
Opbouwen en klaar is kees.
Bij controle bleek dat de temp.sensor ( die de aanjager " inschakelt " stuk was.
Meteen nieuwe in laten zetten en het was weer goed.

Had 1st goedkope olie erin gegooid, om het restant water wat nog in het blok zat te laten vermengen met de olie en na een tijd gereden te hebben af te tappen en de goede olie er weer in gegooid.
Motor loopt weer als nieuw.
Maak plannen voor morgen..., leef vandaag.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Lekke koppakking.

Bericht door harmdeboer » 11 sep 2012, 17:48

goed bezig....
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
Pieter58
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 apr 2012, 23:04
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Twello

Re: Lekke koppakking.

Bericht door Pieter58 » 11 sep 2012, 19:25

' t scheelt dat het leuk werk is, dus heb je er veel tijd voor over..., om alles weer goed en netjes te krijgen, maar ja, dat hoef ik jou niet uit te leggen...toch???
Maak plannen voor morgen..., leef vandaag.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Lekke koppakking.

Bericht door harmdeboer » 11 sep 2012, 21:25

Nee nee... zo denk ik er precies over...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

uralovitch
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mei 2014, 11:08
Type Goldwing: GL1200

Re: Lekke koppakking.

Bericht door uralovitch » 22 jun 2014, 11:45

twee weken geleden bij Harry gewweest in rotterdam,vervangen van een koppakking.
amaai wat een kerel,hij weet er alles van en ook de ontvangst
was super,nog eens bedankt Harry maar tot mijn spijt kan ik nu
niet rijden door mijn rugproblemen,een uitstraling in mijn linkerbeen,
geen beetje kracht meer in mijn voet om te schalelen.
is het de motor niet dan ist de bestuurder die een reviesie nodig heeft,hahaha

Gebruikersavatar
hennyw
Berichten: 253
Lid geworden op: 02 sep 2007, 14:39
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Lekke koppakking.

Bericht door hennyw » 22 jun 2014, 15:46

uralovitch schreef:maar tot mijn spijt kan ik nu
niet rijden door mijn rugproblemen,een uitstraling in mijn linkerbeen,
Hopelijk geen hernia....... :(
sterkte.......
Leeftijd is een papieren getal.
Yesterday's the past, tomorrow's the future, but today is a gift. That's why it's called the present......

Plaats reactie