Aankopen van een GL 1200

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sytzecat
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:55
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Garyp

Aankopen van een GL 1200

Bericht door sytzecat » 01 feb 2007, 00:19

Hallo alle Wingers,

Ik ben van plan een GL 1200 te gaan kopen, jullie hebben veel ervaring met deze machines en ik zit niet zo in het Goldwing gebeuren, dus weinig verstand van de problemen van deze motoren.
Waar moet ik zoal op letten als ik een GL 1200 ga aanschaffen?

Groetjes,
Sytze
Vr. groeten,
Sytzecat
Fryslân

edvissers
Berichten: 961
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
Type Goldwing: GL1500

Bericht door edvissers » 01 feb 2007, 08:43

Ik zal een paar dingen noemen die volgens mij van belang zijn, maar compleet zal het nog niet zijn :-)

Laat het laadvermogen van de dynamo doormeten. Een slechte dynamo die vervangen moet worden is vrij duur. De norm voor een goede dynamo weet ik niet maar anderen zullen dat wel inkoppen :-)
Tevens moeten de stekkers van de draden vanaf de dynamo doorverbonden zijn. De originele stekkers geven problemen en kunnen de levensduur van de dynamo ernstig beperken.

Let op de staat van subframe en achterbrug. Deze mogen natuurlijk niet doorgerot zijn.

Kijk of de koppeling begint te slippen. Tijdens een proefrit bij goed warme motor flink doortrekken in 3 of 4 en dan overschakelen met direct weer veel gas er op.

Iets wat ook bij vervanging prijzig kan uitvallen. De staat van de cardan. Hoe je dat zelf zou moeten controleren weet ik niet. Raadpleeg daarvoor een 1200 expert. Zie onder de links op dit forum of wellicht krijg je daarover hier nog een reactie.

Ga na of recent de distributieriemen zijn vervangen en ook de spanrollen. Is dat niet aan te tonen zal dat moeten gebeuren ongeacht de km-stand. Denk er nl aan dat ook veroudering ervoor zorgt dat de riemen vervangen moeten worden. Vaak zullen de spanrollen dan ook aan vervanging toe zijn.

Controleer de staat van de uitlaat. Vervanging is ook een prijzige zaak.

De startmotor moet mooi en goed ronddraaien. Als het lijkt alsof deze even inhoudt, dan is vervanging ervan aanstaande. Ook een prijzig onderdeel.

Als het een aspencade, LTD of SE is, dan moet de werking van de compressor goed zijn. Kijk bij stilstand naar de instelling (hoeveel lucht er voor en achter in zit). Maak een ruime proefrit en kijk dan nogmaals of er lucht uitgelopen is. Dan is het systeem behoorlijk lek. Hoe een kleine lekkage vast te stellen is weet ik niet want dan zou je over een langere periode moeten controleren. Wat je wel direct kunt vaststellen is of het systeem van achter naar voor lekt. Laat de lucht voor ontsnappen en laad achter de lucht bij tot max. Kijk daarna hoe de stand voor is. Is deze weer toegenomen dan lekt er lucht van achter naar voor.

Beoordeel de mate van slijtage van de remschijven. Het beste door gewoon de dikte te meten. Vervangen moet gebeuren bij..
Niet gekoelde schijven voor bij 4,0 mm
Gekoelde schijven voor bij 9.0 mm
Achter bij 6,0 mm
Deze gegevens zijn uit de Service Manual van Honda.

Zijn de schijven een halve cm dikker dan kunnen ze nog lang mee..


Dan natuurlijk algemene zaken.
Denk aan balhoofdlagers en wiellagers.
De motor moet vlot starten (koud !!)
Draait de motor mooi en soepel rond.
Reageert hij mooi op gas geven en gas los laten.

Verder moet hij gewoon lekker rijden en goed remmen. Denk eraan dat je met de voetrem de rechter voorrem bedient evenals de achterrem. Je haalt dus veel remvermogen uit de voetrem. Single Dual Brake System.


Tip...
Rij op een paar 1200's proef voordat je een echte proefrit gaat maken.


Laat je door deze waslijst niet ontmoedigen. Neem de tijd om een goed en mooi exemplaar tegen te komen. Ze zijn er beslist nog. Suc6.

Gebruikersavatar
johnnyc
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 jan 2007, 10:38
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Haag Rijswijk

gl1200

Bericht door johnnyc » 01 feb 2007, 22:34

Deze vraag had ik ook al eens eerder gesteld op startkabel.nl(goldwing)
En helaas geen antwoord.
Na veel googlen al veel gevonden en een heel behoorlijke gl1200 gekocht.
(zadelreparatie €170 en wat klein onderhoud,dus het valt gelukkig mee.)
Ed ,bedankt voor de nuttige info en misschien tot ziens.
John Silver Goldwing Rijswijk

edvissers
Berichten: 961
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
Type Goldwing: GL1500

Bericht door edvissers » 02 feb 2007, 10:12

Graag gedaan :-) Dank zij dit forum kunnen we elkaar een beetje helpen nietwaar. Een 1200 is het immers nog steeds waard om op te rijden. Wij hebben hem nu een kleine 5 maanden en hebben er zelf heerlijk 6000 miles op gereden. Niet geheel onkostenvrij overigens, maar daarmee is onze ouwe wel een stuk beter geworden.
Als het even kan rijden we er op. Zelfs de boodschappen doen we ermee. Er gaat een vracht in hoor en het voordeel van de 1200 is dat je in de zijkoffers lekker kunt stapelen zonder dat je binnentassen moet gebruiken. Een boodschappenkar vol is geen probleem :-) Al zou ik het geld ervoor hebben weet ik nog niet of er een 1500 zou komen :-) Tja... Verliefdheid maakt blind hahaha.

Plaats reactie