Koppelings kuren

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Hans van Dijk

Koppelings kuren

Bericht door Hans van Dijk » 28 jan 2007, 22:24

Mijn koppeling grijpt regelmatig hoog aan. Hij begint dan pas te pakken, wanneer ik de koppelingshandle bijna helemaal heb los gelaten. Over het algemeen betekend een hoog aangrijpende koppeling, dat deze versleten is. Op "kousevoeten" rij ik dan maar weg, maar van slippen is eigenlijk geen sprake, ook niet bij snelheden boven 170 km p/u, of bij eens plankgas doortrekken. Het voelt alleen wel wat onbetrouwbaar aan. Toch maar de koppeling vernieuwen? Heeft iemand ervaring met deze klacht, of met het vernieuwen van de koppeling van een GL 1200? :(

edvissers
Berichten: 961
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
Type Goldwing: GL1500

Bericht door edvissers » 29 jan 2007, 08:09

De mijne grijpt ook laat aan, maar ik kan hem wel goed bedienen. Bij mij slipt de koppeling wel als ik doortrek in een hogere versnelling en dan overschakel. Dus dat laat ik maar even achterwege. Meningen over de mogelijke oorzaak lopen uiteen. Ikzelf schat in dat de koppelingsplaten misschien vervangen moeten worden. Voor mij is dat geen doe het zelf klus. Naar wat ik ervan gelezen heb, heb je daarvoor nog wat speciaal gereedschap voor nodig. Ik durf mijn vingers daar niet aan te branden.

Overigens heeft de mijne 56000 miles gereden.

Gouden-Vleugel

Bericht door Gouden-Vleugel » 29 jan 2007, 08:25

Hans. Ik heb geen idee hoe je dit op moet lossen. Maar er is hier vast iemand die je verder kan helpen.

Vanuit Drenthe hartelijk welkom bij dit prachtige forum.

Subduc

Bericht door Subduc » 29 jan 2007, 09:20

dan kan je sowieso het beste de koppeling ontluchten achter op het blok.
verse olie kan nooit geen kwaad.
hier denk ik even verkeerd.
en als er veel lucht inzit grijpt die pas op het laatst aan.
En hier weer niet:):):)
mocht je het nou pas onltucht hebben dan kan het zijn dan het cilindertje achter op je blok lek is(zitten twee keeringen).
Laatst gewijzigd door Subduc op 30 jan 2007, 16:50, 2 keer totaal gewijzigd.

edvissers
Berichten: 961
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
Type Goldwing: GL1500

Bericht door edvissers » 29 jan 2007, 09:26

Als er lucht in de leiding zit, werkt het volgens mij net andersom. Dan moet je de hendel helemaal inknijpen voordat de koppeling ontkoppelt. Als je dan de koppeling weer los wil laten grijpt hij juist meteen aan.

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1490
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek
Contacteer:

Bericht door Antoon Aarts » 29 jan 2007, 10:24

Eerst goed ontluchten zoals Subduc al aangeeft , dan verder alles nalopen!

Antoon
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.

Hans van Dijk

Koppelings kuren

Bericht door Hans van Dijk » 29 jan 2007, 19:16

Ik zal de koppeling-bedienings vloeistof verversen, maar ben inderdaad ook van mening, dat als er lucht in de koppelings cilinders zit, de koppeling juist slecht vrij komt, en heel snel aangrijpt. Precies de omgekeerde klacht eigenlijk.
Misschien kom ik er dit weekend aan toe. Ik laat wel weer even horen, wat het resultaat is. Alvast bedankt!

Groeten Hans

Subduc

Bericht door Subduc » 30 jan 2007, 16:49

klopt ed,

maar het is altijd de moeite waard om even te verversen,weet je dat zker namelijk.

edvissers
Berichten: 961
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
Type Goldwing: GL1500

Bericht door edvissers » 30 jan 2007, 21:56

Je hebt volkomen gelijk Jarno. Ik ben er zelf dan ook voorstander van om met regelmaat de olie te vervangen, dus gewoon 1 keer per jaar. Dan natuurlijk tevens ontluchten. Hetzelfde geldt voor de remolie.

edvissers
Berichten: 961
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
Type Goldwing: GL1500

Bericht door edvissers » 23 apr 2007, 09:40

Hans,

hoe zit het met je koppeling?

Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk » 05 jun 2007, 22:06

Het heb "even" geduurd, maar eindelijk mijn koppelingsvloeistof ververst.
Wat een zwarte stukjes vuil dreven daar in zeg! Vorig jaar wel mijn remvloeistof ververst, maar dacht dat de koppeling nog wel goed genoeg was. Niet dus!
Probleem is over, koppeling grijpt weer een stuk beter aan, en komt voor het eerst eens goed vrij, wat ik goed kan merken wanneer ik van vrij naar 1 schakel.
Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken, en de goede tips!
Zo, en nou van het weekend met een paar collega's eens lekker er op uit met de wing!

Groeten Hans.

Plaats reactie