Dynamo stuk binnen 2 maand??

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
Pieter58
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 apr 2012, 23:04
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Twello

Dynamo stuk binnen 2 maand??

Bericht door Pieter58 » 27 jul 2012, 20:09

Hallo Wingers...

Iemand eerder dit probleem gehad?, of is dit bekend?

2 maand geleden dynamo stuk. Bij een Goldwingzaak laten repareren..
Nu vanmorgen wilde ik na het tanken de motor starten...ppfftt,.. doe het zelf maar..., niets tot bijna niets..
Even bij die zaak een starthulp gekregen en hij liep weer..., gelijk even kijken wat hij laadt...,mmm, 12.3 V.
Das te weinig..Spanningsregelaar stuk??mm, kan bijna niet, want vorige keer een nieuwe ingezet.. maar ja ik hoop idd dat dat het is...
Thuis deze omgewisseld met die ik eruit had gehaald..Motor starten, en meten, 12,3 V.
Shit, das niet goed.. Alle stekkers en draden nagekeken. Kon niets vinden....
't zal toch niet zo zijn dat de dynamo kapot is...nneeeee, dat kan niet....(toch)...
Gebeld, probleem uitgelegd,,tja.., kom maar "even" langs...
Naar de goldwingzaak gereden, beetje hoog toeren en de zekering van de verlichting eruit...
Shit.., minstens 10 km file..., nou dan rij je niet meer zo ontspannen, wetende dat de motor niet voldoende laadt..
Gelukkig, toch zonder problemen aangekomen.
Alles nagekeken, en wat blijkt toch te kunnen......
DYNAMO STUK...K...Kl...Sh...
Maar goed.., na koffie te hebben gehad, maar op een "leen" goldwing terug naar huis en volgende week berichtje dat hij "weer klaar is"....
Is garantie natuurlijk, maar blijft apart...dat het binnen 2 maand weer stuk is.
Dus vandaar mijn vraag, of dit vaker gebeurd, of bij iemand bekend.....dat dit een bekend "euvel" is.
Maak plannen voor morgen..., leef vandaag.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Dynamo stuk binnen 2 maand??

Bericht door harmdeboer » 28 jul 2012, 00:15

kan helaas gebeuren....

Er zijn zelfs mensen die een dynamo per jaar verbruiken...
Dus....


De beste tip is alle stekkers schoonmaken en zorgen voor goede contacten en afspreken hoelang je garantie hebt op een vervangen onderdeel...


Succes!
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Dynamo stuk binnen 2 maand??

Bericht door RonalT » 28 jul 2012, 00:32

Ik neem aan de het geen nieuwe was, maar een goede, gereviseerde gebruikte. Eentje met de nodige jaren ervaring.
En dat is nou eenmaal niet anders....
De kans is dan groter dat het eerder stuk gaat.

Het is niet anders met die ouwe barrels van ons. :oops: :oops:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Dynamo stuk binnen 2 maand??

Bericht door Honda GL Castlebiker » 28 jul 2012, 09:59

RonalT schreef:Ik neem aan de het geen nieuwe was, maar een goede, gereviseerde gebruikte. Eentje met de nodige jaren ervaring.
En dat is nou eenmaal niet anders....
De kans is dan groter dat het eerder stuk gaat.

Het is niet anders met die ouwe barrels van ons. :oops: :oops:
Vandeweek reed ik op het stukje Charleroi richting Luik. Het was goei weer, en er kwam een hele club Harley rijders voorbij, allemaal Belgen. Denk een stuk of 20. Mooi. Dikke motors, Willempie-helmpjes en veel herrie. Een goeie 5 minuten later stonden ze allemaal op de vluchtstrook. 1 had pech. Heb ze daarna niet meer gezien (laat ik het zo formuleren: ik met m'n 85 km/u ben daarna niet meer door ze ingehaald).

Nou heb ik een Harley altijd super mooi gevonden. Maar denk toch dat die "oude barrels van ons" ( :D ), nog betrouwbaarder zijn dan de gemiddelde Harley. Dan zat ik vandeweek te schrijven over meetings in Finland, Noorwegen en Griekenland. Ik durf daar volgend jaar wel met Goldy naartoe te rijden. Toch al 29 jaar oud dan. Maar met een Harley? ..... :mrgreen:

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Re: Dynamo stuk binnen 2 maand??

Bericht door japie de cipier » 28 jul 2012, 10:52

RonalT schreef:Ik neem aan de het geen nieuwe was, maar een goede, gereviseerde gebruikte. Eentje met de nodige jaren ervaring.
En dat is nou eenmaal niet anders....
De kans is dan groter dat het eerder stuk gaat.

Het is niet anders met die ouwe barrels van ons. :oops: :oops:
Ik ben het hier niet mee eens, want een gereviseerde wil alleen zeggen dat het omhulsel oud/gebruikt is en de rest is allemaal vernieuwd, waarbij het nog zelfs de mogelijkheid geeft extra wikkelingen aan te laten brengen.

Ik wil niet in discussie treden hoelang een dynamo mee kan want er zijn er die er honderd jaar mee doen en andere met minder geluk vallen net buiten de garantie weer in het zelfde euvel terug.
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Dynamo stuk binnen 2 maand??

Bericht door RonalT » 28 jul 2012, 12:34

japie de cipier schreef:Ik ben het hier niet mee eens, want een gereviseerde wil alleen zeggen dat het omhulsel oud/gebruikt is en de rest is allemaal vernieuwd, waarbij het nog zelfs de mogelijkheid geeft extra wikkelingen aan te laten brengen.
Dat is de vraag natuurlijk, ik reviseer tijdens mijn werk o.a. elektromotoren (we hebben 4000 - 5000 motoren van 0,1 kW tot aan 1500 kW in de fabriek staan).
Door middel van metingen en inspecties stellen je vast wat er kapot of van mindere kwaliteit is.

Kleine motoren (van enkel honderden euro's) worden gewoon in zijn geheel vervangen. Bij de overige worden tijdens een revisie de lagertjes van enkele euro's worden gewoon vervangen, maar wikkelingen die goed lijken blijven gewoon zitten.
Als er koolborstels in zitten worden die vervangen, maar de collector wordt schoongemaakt en gezuiverd.
Als er duurdere dingen kapot zijn worden ze gerepareerd of vervangen.

Sommige dingen zijn eenvoudig en goedkoop te doen, andere zaken zijn duur(der) en daar doe je uit economisch oogpunt niet meer aan dan noodzakelijk.

Het kan dus goed zijn dat je na een revisie een geheel nieuwe dynamo heb, maar het is niet noodzakelijk.

lees nog maar een oude opmerking van Pierre uit een andere topic
1500 schreef:Mooi een gereviseerde dynamo van de 1500, maar wat is er gereviseerd, meestal lagers en koolborstels tenzij er echt iets stuk was. In de dynamo zit ook de rectifier en de regulator,als deze defekt is en die is aan de prijs, heb ze gezien voor $168 de plaat waar het op zit.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

jan.goldwing
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 aug 2011, 16:45
Type Goldwing: GL1200

Re: Dynamo stuk binnen 2 maand??

Bericht door jan.goldwing » 09 aug 2012, 19:35

Hallo beste forumleden, naar aanleiding van een kapotte dynamo na 3200 km. in 12 maanden en 2 weken werd mij verteld dat de garantie van 12 maanden niet meer geld, ook niet bij aankoop van een nieuwe dynamo omdat de motor op zich op verder niet aangeduide plaatsen mankementen zou vertonen of als dat niet het geval zou zijn dan is de magneet te sterk of was mogelijk het oliepijl te laag, kort gezegd er kon van alles fout zijn in dit geval. Ik kan dit van de magneet niet tegenspreken, behalve dat van al deze insinuaties niks klopt maar dat er geen garantie op een nieuwe dynamo wordt gegeven vindt ik wel heel kort door de bocht en de mededeling van die te sterke magneet werd geopperd nadat het gesprek minder vriendelijk werd. Daarom vertrouw ik dit verhaal al helemaal niet, want werd er gezegd dat meerdere Honda motoren van andere typen dit ook zouden hebben en daar heb ik eigenlijk tot nog toe nog nooit iets over gehoord. Dus ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden. Vriendelijke groeten van Jan.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Dynamo stuk binnen 2 maand??

Bericht door RonalT » 09 aug 2012, 21:25

Als ik het zo lees heeft men geen zin om je garantie te geven. Die twaalf maanden exact is onzin, garantie is tegenwoordig zo geregeld dat men je garantie dient te geven zolang je van een apparaat mag verwachten dat het normaal gesproken zou werken.

Lees hier maar eens na wat je rechten zijn..... http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Garantie

En dat geklets over een te laag oliepeil of een te sterke magneet???? Wat een gelul.....


Links laten liggen en ergens anders een nieuwe dynamo kopen of laten reviseren door iemand die er verstand van heeft.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Re: Dynamo stuk binnen 2 maand??

Bericht door japie de cipier » 09 aug 2012, 21:31

Misschien moet je de naam eens noemen van die zaak, dan zul je vanzelf wel reactie krijgen, ten goede of ten kwade.
en omdat het gesprek de verkeerde klank ging krijgen eerst eens wat info in winnen.
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

jan.goldwing
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 aug 2011, 16:45
Type Goldwing: GL1200

Re: Dynamo stuk binnen 2 maand??

Bericht door jan.goldwing » 09 aug 2012, 22:28

Hallo RonalT en Japie de cipier, hartelijk bedankt voor jullie reaktie. Ik heb dit bericht gecopieerd en ook de bepalingen van Consuwijzer. Dus dat zal wel knallen worden. Jullie horen nog van me. Jan.

jan.goldwing
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 aug 2011, 16:45
Type Goldwing: GL1200

Re: Dynamo stuk binnen 2 maand??

Bericht door jan.goldwing » 15 aug 2012, 19:26

Hallo RonalT en Japie de Cipier, hier volgt het verloop van het gesprek over de dynamo. Om een lang verhaal kort te houden, de leverancier ( Corsumo Electronics of Caarlo Electronics ) die hij noemt bestaan volgens mij helemaal niet. Tijdens het gesprek werd eerst de eerste naam genoemd daarna telefonisch de andere. Maar het komt er op neer dat ze allebei geen garantie willen geven dus heb ik de dynamo niet bij hen gekocht. Ik ging er heen met de gedachte van dat gaan we even recht zetten, maar er valt met die lui totaal niet te praten, daarom voordat ik kwaad zou worden dacht ik steek dat ding maar in je reet. Daarna heb ik kontakt gehad met een monteur van Bikers Best en het probleem uitgelegd dat ik in 80.000 km. aan m'n 4e dynamo toe ben, die zei meteen, ik kan je wel zeggen wat er aan de hand is. Hij heeft mijn Motor nog nooit gezien, en zei gelijk "haal die motorsierplaten onder je tank weg en je hebt geen last meer". Want vooral met heet weer en bergbeklimmen kan hij daar niet tegen, dus ik heb daar een dynamo meegenomen en dan maar proberen. Het is niet gelopen zoals ik gedacht had maar me kwaad maken op zulke "TECHNICI" heeft ook geen zin. Ik wil jullie toch nog een keer bedanken voor jullie bereidwilligheid, BEDANKT ALLEBEI en nog vele veilige kilometers. Als er alsnog problemen komen dan laat ik dit jullie nog zeker weten.
Vriendelijke groeten van Jan.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Dynamo stuk binnen 2 maand??

Bericht door harmdeboer » 15 aug 2012, 20:18

Euh... wat een onzin over die motor sierplaten... daar rijden meer mensen mee die hebben dat probleem toch ook niet..

Bij wie had je in eerste instantie de dynamo gehaald?
Dat zou ik wel eens willen weten mag ook per PB.

Ga je zelf de dynamo monteren?

Harm

P.s. heb je hulp nodig. Indien het niet te ver is wil ik je anders wel komen helpen. Ik wil je probleem wel eens van dichtbij zien....
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
inside
Berichten: 580
Lid geworden op: 28 mar 2006, 23:24
Type Goldwing: GL1800
Locatie: arnhem

Re: Dynamo stuk binnen 2 maand??

Bericht door inside » 15 aug 2012, 21:14

harmdeboer schreef:
P.s. heb je hulp nodig. Indien het niet te ver is wil ik je anders wel komen helpen. Ik wil je probleem wel eens van dichtbij zien....
volgens mij woont Jan in ede gld. :D
Laatst gewijzigd door inside op 15 aug 2012, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.

jan.goldwing
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 aug 2011, 16:45
Type Goldwing: GL1200

Re: Dynamo stuk binnen 2 maand??

Bericht door jan.goldwing » 15 aug 2012, 22:12

Hoi, in eerste instantie zou ik hem gekocht hebben bij Roef Rap in Harskamp maar vanwege die garantieproblemen heb ik de voor mij bestelde dynamo niet meegenomen en ben ik dus bij Bikers Best terecht gekomen. Wat betreft de montage heb ik een ex-collega waar ik al jaren heel goed mee overweg kan en die alles wat op de weg kan rijden repareert, dus bedankt voor het aanbod maar we doen dit al jaren samen en ik wil hem niet voorbij lopen zoals je zult kunnen begrijpen, Groeten Jan.

jan.goldwing
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 aug 2011, 16:45
Type Goldwing: GL1200

Re: Dynamo stuk binnen 2 maand??

Bericht door jan.goldwing » 15 aug 2012, 22:14

Ja, hij woont in Ede, Jan.

Plaats reactie