Hallo Allemaal,
Gisteren stuk gereden, geen problemen, uurtje later wil ik weer weg rijden, zet hem in z'n 1.............
maar weg rijden ho maar... Krijg hem niet ontkoppelt. Motor was nog warm, heb hem laten afkoelen maar helaas.
Koppeling hendel geeft gewoon druk, niet sponzig .
Probleem had ik tijdje terug ook, heb toen rubbers vernieuwd in het druk-mechanisme ( achter op blok ), het leek erop dat
het toen opgelost was, alles werkte weer.
Enig idee ?
Gr.arjan
Koppeling blijft hangen
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 26 jun 2012, 08:41
- Type Goldwing: GL1200
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: Koppeling blijft hangen
plakkende koppelingsplaten kun je op lossen door het blok te spoelen met forte Flush...
mocht het probleem i.d.d. blijven bestaan... dan word het tijd om alles los te halen... weet je zeker dat de hydraulica goed werkt? dit voordat je alles los haalt en het uiteindelijk de hoofdkoppelingscilinder blijkt te zijn... indien de unit op het stuur verstopt zit kan het zijn dat hij zijn kopelings druk niet kwijt kan. dus...
knijpen ontkoppelt los laten, echter het blok blijft ontkoppelt... indien je de koppelingsslang bij de stuur unit losdraait dan kun je checken of de motor dan weer inkomt... dan zou het niet liggen aan je koppelingsplaten maar aan je stuur unit / hoofdkoppelings cilinder... scheelt een hoop werk en een hoop geld...
LET OP DAT DE OLIE NIET OP JE LAK KOMT!!! DIT VREET METEEN UIT!!!!
mocht het probleem i.d.d. blijven bestaan... dan word het tijd om alles los te halen... weet je zeker dat de hydraulica goed werkt? dit voordat je alles los haalt en het uiteindelijk de hoofdkoppelingscilinder blijkt te zijn... indien de unit op het stuur verstopt zit kan het zijn dat hij zijn kopelings druk niet kwijt kan. dus...
knijpen ontkoppelt los laten, echter het blok blijft ontkoppelt... indien je de koppelingsslang bij de stuur unit losdraait dan kun je checken of de motor dan weer inkomt... dan zou het niet liggen aan je koppelingsplaten maar aan je stuur unit / hoofdkoppelings cilinder... scheelt een hoop werk en een hoop geld...
LET OP DAT DE OLIE NIET OP JE LAK KOMT!!! DIT VREET METEEN UIT!!!!
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 26 jun 2012, 08:41
- Type Goldwing: GL1200
Re: Koppeling blijft hangen
Hallo Harm,
Bedankt voor de tip !
Het lijkt inderdaad een blokkade te zijn in de hoofdcilinder op het stuur.
Ik kreeg weer een slippende koppeling met rijden, thuis de olie-slang van het reservoir op hoofdcilinder(stuur) los gedraaid en toen
spoot de olie eruit !.... stond dus veel druk op.
Conclusie...... olie kan niet terug lopen in de cilinder toch ? ( blokkade)
Is dit makkelijk te verhelpen ?
Gr.Arjan
Bedankt voor de tip !
Het lijkt inderdaad een blokkade te zijn in de hoofdcilinder op het stuur.
Ik kreeg weer een slippende koppeling met rijden, thuis de olie-slang van het reservoir op hoofdcilinder(stuur) los gedraaid en toen
spoot de olie eruit !.... stond dus veel druk op.
Conclusie...... olie kan niet terug lopen in de cilinder toch ? ( blokkade)
Is dit makkelijk te verhelpen ?
Gr.Arjan
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: Koppeling blijft hangen
als dat je conclusie is.. dan... kun je dit oplossen door de unit van je stuur afdraaien naar een motor zaak gaan en dan een revisiesetje laten plaatsen of... je besteld een setje op het internet en doet het zelf... hoe dan ook of je het zelf doet of laat doen onder de 100euro ben je klaar!
http://goldwingshop.nl/shop/gl-1500-ond ... nder-p-684
ze zijn ook goed koper te vinden.. maar dit is een indicatie!
ook in nederland maar dan echt alle onderdelen.... ook los te verkrijgen!
http://www.cmsnl.com/honda-gl1200-gold- ... ml#results
je hebt een dun punttangetje nodig of een circlip tang.
de veren niet uit rekken! die je gaat plaatsen mensen willen dat nog al eens doen omdat ze denken dat het dan allemaal beter werkt... NIET DUS!!
een busje rem reiniger van de action o.i.d. (2 a 4 euro)
potje DOT4 olie (let op potjes die al jaren in je schuur staan, na eenmaal geopend te zijn, zijn meestal niet meer goed DOT4 is HYDROFIEL dat betekend het trekt vocht aan... dus indien je het niet vertrouwt koop gewoon een nieuw potje!
een kwast om te schrobben (99% van het vuil kun je met een kwast verwijderen)
een doosje lucifers of tandenstokers om de poortjes los te poeren... (evt/ hoge druk luchtdruk om alles door te blazen...)
veel plezier en hou ons op de hoogte!
(TIP indien je toch de olie vervangt (je zal wel moeten!) spoel dan ook je slangen naar de hulp koppeling /slave cilinder goed door, dus ook ff onder achter het blok los maken... en de olie laten door lopen!!! dit doe je door met de de koppelingshendel flink de olie door te pompen... maar dat lijkt me logisch.. aangezien je de slave al vervangen had.... )
http://goldwingshop.nl/shop/gl-1500-ond ... nder-p-684
ze zijn ook goed koper te vinden.. maar dit is een indicatie!
ook in nederland maar dan echt alle onderdelen.... ook los te verkrijgen!
http://www.cmsnl.com/honda-gl1200-gold- ... ml#results
je hebt een dun punttangetje nodig of een circlip tang.
de veren niet uit rekken! die je gaat plaatsen mensen willen dat nog al eens doen omdat ze denken dat het dan allemaal beter werkt... NIET DUS!!
een busje rem reiniger van de action o.i.d. (2 a 4 euro)
potje DOT4 olie (let op potjes die al jaren in je schuur staan, na eenmaal geopend te zijn, zijn meestal niet meer goed DOT4 is HYDROFIEL dat betekend het trekt vocht aan... dus indien je het niet vertrouwt koop gewoon een nieuw potje!
een kwast om te schrobben (99% van het vuil kun je met een kwast verwijderen)
een doosje lucifers of tandenstokers om de poortjes los te poeren... (evt/ hoge druk luchtdruk om alles door te blazen...)
veel plezier en hou ons op de hoogte!
(TIP indien je toch de olie vervangt (je zal wel moeten!) spoel dan ook je slangen naar de hulp koppeling /slave cilinder goed door, dus ook ff onder achter het blok los maken... en de olie laten door lopen!!! dit doe je door met de de koppelingshendel flink de olie door te pompen... maar dat lijkt me logisch.. aangezien je de slave al vervangen had.... )
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
- Emmelkamp
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 04 sep 2013, 08:16
- Type Goldwing: GL1200
Re: Koppeling blijft hangen
Vanavond tijdens het rijden wilden ik van zijn vier terug schakelen maar helaas voetpedaal vast master wilde
wel ontkoppelen druk genoeg op de koppelingshendel !
Als je wil testen of de master verstopt zit doe je dat met draaiende motor ?
wel ontkoppelen druk genoeg op de koppelingshendel !
Als je wil testen of de master verstopt zit doe je dat met draaiende motor ?
- Emmelkamp
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 04 sep 2013, 08:16
- Type Goldwing: GL1200
Re: Koppeling blijft hangen
Heren bedankt het probleem is duidelijk helaas is het een tandwiel probleem .