achterrem geen druk GL1200

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
plopper
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 mei 2012, 19:14
Type Goldwing: GL1200

achterrem geen druk GL1200

Bericht door plopper » 02 jun 2012, 20:23

Bij het vervangen van mijn banden heb ik tegelijk met het vervangen van de remblokken de achterremklauw gereviseerd; zag er nl./ niet goed uit. Cupjes (of hoe die ook heten) eruit, gepolijst, nieuwe ringen erin e.d. Toch bleef hij sponzig maar er lekte geen vloeistof. Conclusie: wellicht de hoofdremcilinder ook een beurtje geven. Vandaag gedaan, alles vervangen volgens het boekje (grote GL1200 bijbel) maar hij blijft sponzig, sterker nog geen druk (ontlucht volgens de bekende methode vloeistof er in, slangetje in een potje, ontluchtingsnippel open en pompen totdat de luchtbellen weg zijn). Kan het zijn, omdat er een koppeling is tussen de voorrem en de achterrem, dat ik iets over het hoofd heb gezien? Ites heb vergeten te doen? De voorrem werkt wel.....dank alvast voor jullie meedenken. Jan

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: achterrem geen druk GL1200

Bericht door 1500 » 02 jun 2012, 21:07

plopper schreef:Bij het vervangen van mijn banden heb ik tegelijk met het vervangen van de remblokken de achterremklauw gereviseerd; zag er nl./ niet goed uit. Cupjes (of hoe die ook heten) eruit, gepolijst, nieuwe ringen erin e.d. Toch bleef hij sponzig maar er lekte geen vloeistof. Conclusie: wellicht de hoofdremcilinder ook een beurtje geven. Vandaag gedaan, alles vervangen volgens het boekje (grote GL1200 bijbel) maar hij blijft sponzig, sterker nog geen druk (ontlucht volgens de bekende methode vloeistof er in, slangetje in een potje, ontluchtingsnippel open en pompen totdat de luchtbellen weg zijn). Kan het zijn, omdat er een koppeling is tussen de voorrem en de achterrem, dat ik iets over het hoofd heb gezien? Ites heb vergeten te doen? De voorrem werkt wel.....dank alvast voor jullie meedenken. Jan
Slangetje in een potje, pompen tot er enige druk is en remhandel ingedrukt houden, ontluchtingsnippel open en lucht er uit laten terwijl de handel ingedrukt blijft, nippel dicht en weer opnieuw beginnen. Ook de rechter voorklauw ontluchten.
Ik heb altijd 2 grote injectiespuit erbij, kun je op de nippel aansluiten met een slangetje, spuit vullen met vloeistof en op de nippel aansluiten, nippel open en vloeistof in het systeem spuiten wel voorzichtig dat het niet over het het potje loopt, overtollige met de 2 de spuit leegzuigen.
Meestal druk je alle lucht wel weg, uiteraard kun je ook de vloeistof met de spuit er uit zuigen maar mijn ervaring is beter met de vloeistof er in drukken.


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: achterrem geen druk GL1200

Bericht door harmdeboer » 02 jun 2012, 22:04

je moet i.d.d. druk op bouwen voor je ontlucht... indien je telkens 4 tot 5 x drukt en dan bij de 6de maal druk op bouwen de ontluchting opent en weer sluit voordat het rempedaal onder is. en dan blijven herhalen naar beneden open bij het bereiken van de aanslag weer dicht.... enz enz... dan zul je op een gegeven moment druk voellen.
indien je lucht tot in de koppeling hebt laten komen dan kan het nog wel wat langer duren.... want dan moet je voor ook door pompen tot hij ontlucht is...
en opletten dat je in het potje geen lucht aanzuigt... dus dat er altijd voldoende olie inzit....
je kan ook je remklauw omhoog hangen (let op er zit aan de zijkant in de klauw een imbus boutje...) indien je de klauw om hoog hebt hangen zet je het rem pedaal onder druk en laat je alles een uurtje of 2 hangen.

dan haal je de druk van het rem pedaal.
daarna draai je de imbus uit de zijkant van de klauw. let op dat je gedurende de hele procedure de imbus kant omhoog houd. je vult de klauw op met dot4 (alle restant lucht zal in de bovenst kamer zitten. als het goed is...) terwijl je de imbus nog uit de klauw hebt laat iemand de bussen een beetje aandrukken.
tot de olie echt de hele schroefdraad opvult... plaats de imbusbout terug en monteer de remblokken op de juiste manier. monteer de remklauw.
en vervolgens remmen op druk brengen. LET OP JE OLIE NIVEAU IN HET POTJE....

overigens kost een hoofdremcilinder rivisie van de achter rem niet zo heel veel.. en het is goed zelf te doen... alleen een beetje kracht is verijst om de rubbers op de juiste plekken te zetten... let op geen veertjes op rekken en geen oude onderdelen van het inwendige werk hergebruiken... gebruik de revisie set helemaal... op het afdek harmonica rubber na... deze zit extern en indien hij nog goed is... niet aan freubelen...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Herman1
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jan 2011, 11:11
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Overdinkel
Contacteer:

Re: achterrem geen druk GL1200

Bericht door Herman1 » 03 jun 2012, 08:16

Ja dat zelfde probleem had ik ook achterrem ook compleet uit elkaar alles vernieuwd en ook sponzig GRR. Toen ook maar de voorrem gedaan want de achterem werkt in combinatie met de voorrem.
Zo alles weer schoon en nieuwe seals op de zuigertjes etc. En inderdaad ook geen druk.
Heb hier toen maar de vacum gepakt die erachter(kost ongeveer 79,90 die doe je achter de compressor) eerst de achterrem en daarna de voorrem en YES voor elkaar tja dat zijn van die klotenklusjes.
Maar daarna remmen HEERLIJK het werkt dan weer hoe het moet. Dus geen hoofd dit of dat gewoon dat doen en voor 99% dat het lukt.
Remmen en vloeistof GRR heb zelf nog een Corvette waar ik het zelfde probleem heb ook geen druk apperaat in USA besteld en daar moet dat ook weer lukken.
Weet niet hoever je van mij weg woont, anders zou ik zeggen kom maar langs, heb een grote garage dus.

plopper
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 mei 2012, 19:14
Type Goldwing: GL1200

Re: achterrem geen druk GL1200

Bericht door plopper » 03 jun 2012, 18:18

Dank voor jullie snelle reacties! Pierre, mooi alternatief met de spuit, ga ik proberen. Harm, ook dank voor je uitgebreide beschrijving. De hoofdcylinder voor achter héb ik overigens al gereviseerd, dus dat is het niet. Er is eenvoudig geen druk; ook na 5 of 6 keer pompen niet. (als ik pomp gaat het luchtbelletje naar voren, als ik loslaat weer naar achteren; het blijft heen wen weer gaan) Ik heb gewoon de knelkoppelingen losgemaakt (en de cylinder er achter weggehaald en gereviseerd). Kan het zijn dat er daardoor veel lucht inzit? en dus veel pompen en geduld nodig is? Het lijtk me niet zo waarschijnlijk . Er is geen vloeistof uitgelopen dus denk ik dat die vloeistof is blijven hangen maar ja, ik kan het natuurlijk mishebben. Herman, wat bedoel je precies met de "vacuum gepakt". Overigens ik woon in arnhem en in Nederland is alles dichtbij (mijn vrouw komt uit berlijn dus afstanden geen probleem). wellicht maak ik van je aanbod gebruik.
vrgr
Jan

Herman1
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jan 2011, 11:11
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Overdinkel
Contacteer:

Re: achterrem geen druk GL1200

Bericht door Herman1 » 03 jun 2012, 19:52

Vacum dat een apperaat dat je aansluit op de compressor , en zuigt dan de remolie uit de remklauw dat heb ik gedaan via de voorremklauw.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: achterrem geen druk GL1200

Bericht door harmdeboer » 03 jun 2012, 22:56

kijk hier maar ff... dan heb je meer dan genoeg uitleg...

https://www.google.nl/#hl=nl&sclient=ps ... =p&pdl=300
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Herman1
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jan 2011, 11:11
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Overdinkel
Contacteer:

Re: achterrem geen druk GL1200

Bericht door Herman1 » 04 jun 2012, 08:16

Goed zo Harm daar had ik nog niet aan gedacht, heb je het al weggestuurd?
Groet Herman

plopper
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 mei 2012, 19:14
Type Goldwing: GL1200

Re: achterrem geen druk GL1200

Bericht door plopper » 04 jun 2012, 19:34

Herman, Harm, dank voor jullie tips. Komend weekeinde ga ik weer aan de slag. Jullie horen meer.
Jan

plopper
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 mei 2012, 19:14
Type Goldwing: GL1200

Re: achterrem geen druk GL1200

Bericht door plopper » 10 jun 2012, 13:27

heren, ik ben bezig geweest en heb twee tips toegepast. de eerste: via de achterremklauw (ontluchtingsnippel) de remvloeistof in gebracht. Werkte prima. En ten tweede: de rechter voorremklauw ontlucht. Ook in deze volgorde. Daarmee was het probleem opgelost. Alles functioneert weer naar behoren. Overigens, voor het pompen heb ik een oliespuitbusje (bouwmarkt) voor 2,50 gebruikt en dat functioneerde prima (een klein stukje benzineslang er tussen uiteraard). Dank voor jullie tips. Wat mij betreft, ik zal mij weer melden als ik wat heb (dan wel kan helpen) en hoop hiermee ook weer wat te hebben bijgedragen. Vriendelijke groet. Jan

Lammert 2

Re: achterrem geen druk GL1200

Bericht door Lammert 2 » 13 jun 2015, 18:20

Hoi, trapte van de week gans Door mijn achteren. Pedaal helemaal naar beneden. Das niet goed toch. .? Heb alles nagekeken,geen olie lekkerij..Alle remmen gereviseerd en hoofd rem cilinder achter ook..Onderdelen bij motoport gehaald. Moest voor de achter hoofd cilinder revisie setje een 75 Euries betalen. Volgens mij te gek, maar ik had besteld, ok.
Alles gemonteerd, maar er gebeurt niks. Als ik het rempedaal indruk, gaat het niveau in het tankje omhoog. Laat ik het pedaal los, zuig ie olie aan. Druk ik hem in komt de olie terug in het tankje .
Rem leidingen vol met olie, vacuüm getrokken.
Wat doe ik verkeert. Rem unit al 3 keer open en dicht, d.w.z. 3 x gedemonteerd en gemonteerd. Raak een beetje gefrustreerd.
Lammert

Gebruikersavatar
joost
Berichten: 93
Lid geworden op: 12 mar 2015, 11:31
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hoogwoud, Noord Holland

Re: achterrem geen druk GL1200

Bericht door joost » 13 jun 2015, 20:19

Hoi Lammert, misschien een overbodige vraag maar heb je het systeem ook ontlucht?

Lammert 2

Re: achterrem geen druk GL1200

Bericht door Lammert 2 » 13 jun 2015, 20:49

Ben d.r uit. Hele dag zitten klooien. Bij het demonteren van de hoofdcilinder schoot er een veer uit met een rubber dopje, nou bleef half hangen. Ik in de volle 100% veronderstelling dat eerst de veer eruit kwam en toen het rubber dopje. Dus alles zo in elkaar gezet. :shock: Na het geklooi maar eens ff het grote handboek GL1200 en remsystemen 's ff gedownload. Zag ik daarop dat het rubbertje en veertje net andersom zat. Hele boel weer gesloopt uit elkaar en het veertje met rubbertje andersom gemonteerd. dus eerst het veertje en toen het rubbertje. en alles gemonteerd.
Wil je wel geloven dat alles nu werkte. :lol: :lol:
Ja ontluchten doe ik met zo'n plantenspuit. Slangettje erop, vinger op het spuitgaatje en pompen. Trekt zo het lucht eruit. Wel je vinger op het gaatje houden als je de trekker los laat.
Bedankt voor je reactie, maar dat was niet het probleem.
Verkeerd monteren en dat door een voormalige scheepsmachinist.
Wat een dompie niet. :mrgreen:
Maar 't werkt weer.
Lammert

Plaats reactie