VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door harmdeboer » 29 apr 2012, 19:41

er is 4 jaar geleden ook een 1500 gehemeld door deze stekker.. die 1500 was 300 meter van huis toen de bestuurder een warm been kreeg.... 10 minuten later had hij een frame met blok...

iedere motor ook met andere stekkers (zie de linkjes) lopen met deze kabels een risico. verwijderen en solderen is de beste oplossing.. echter PANIEK hoeft nou ook weer niet... maar hou de zwakke plekken goed in de gaten en reageer indien je een verkleuring ziet. haal de stekker gewoon eens los en kijk hoe hij er van binnen uit ziet.
is het allemaal niet meer mooi koper/goudkleurig is ff verwennen met contract spray en weer mooi terug stoppen.... indien het verkleurd is en of verkoold... knippen en vervangen!!!!
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door 1500 » 29 apr 2012, 20:04

Nee, alles zit in de dynamo bij een 1500, incl. de spanningsregelaar.


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door 1500 » 29 apr 2012, 20:32

Uiteraard zoals Harm aangeeft kan elke connector dit gaan vertonen, maar dit is bij een 1500 zeldzaam.
Vanaf de dynamo gaat de de kabel waar alle laadstroom doorheen gaat direct terug naar de 55A zekering naast de accu.

Dus het specifieke 1200 probleem heeft de 1500 dus niet.

Dus alle connectoren die je bij het loshalen tegen komt, gewoon even inspuiten met WD40 even laten inwerken en een paar keer in en uit elkaar halen, scheelt bij alle oude motoren een hoop problemen.


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door RonalT » 30 apr 2012, 00:51

De Motormuis schreef:Even een kort vraagje : Is dit risico op deze aansluiting door
middel van zo'n stekker ook aanwezig bij een 1500 ????
Of is het daar al verbeterd en daardoor niet meer van toepassing ????
Niet verbeterd, maar anders.
Niet verbeterd. De 3-phase dynamo's hebben geen koolborstels. Dus die kunnen ook niet verslijten.
Wel anders. Wij hebben, hoe kan het ook anders, een autodynamo ..... met koolborstels :? :?
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door 1500 » 30 apr 2012, 16:52

De 1500 heeft ook een 3 fase alternator, ik dacht alle automotive alternators.


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door RonalT » 30 apr 2012, 17:38

Klopt helemaal.
Maar bij de 1500 wordt inwendig al gelijkgericht en geregeld. Zowel de regelaar als gelijkrichters zitten in de dynamo.
Er komt het er als een gelijkspanning uit en wij hebben geen 'gele draden met stekkerverbinding' waar dit hele verhaal over gaat.

Dat was de verwarring....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door 1500 » 30 apr 2012, 18:20

RonalT schreef: De 3-phase dynamo's hebben geen koolborstels.
Reactie was naar aanleiding van deze zin. :wink:

Groeten Pierre
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
bowser
Berichten: 727
Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Zegge

Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door bowser » 30 apr 2012, 21:16

Nu wil ik de boel niet bederven maar dit probleem had de 1100 ook al :roll:
Dus de 1100 ryders moeten hier ook maar naar kijken [denk dat 99,9 procent dit al gedaan heeft]
groeten uit de Zeg

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door harmdeboer » 30 apr 2012, 21:22

vandaar dat mijn waarschuwing behoorlijk algemeen is...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
Toothless
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 sep 2010, 23:09
Type Goldwing: GL1200

Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door Toothless » 04 mei 2012, 02:02

Het komt zomaar in me op, maar zou een deugdelijk kroonsteentje (3x) het probleem ook niet oplossen? Is hier iets over te zeggen?? (de tips wel gesoldeerd, maar met het oog op het feit dat er niets voor niets ooit een connector is geplaatst t.b.v. loskoppeling??) Zo'n directe soldeerverbinding kan ook heel heet worden toch?

gaarne reactie,

tooth
"Bikers understand why dogs love to stick their heads out car windows".

http://img838.imageshack.us/img838/6861/iser.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door RonalT » 04 mei 2012, 13:11

Een combinatie van een goede kroonsteen en adereindhulsjes of amp-pinntjes zou ook nog wel kunnen voor mensen die niet zo bedreven zijn in solderen.
Maar een kroonsteen heeft ook een nadeel, als de verbinding niet goed gemaakt is kan dit het gevolg zijn

Afbeelding

Dit soort kroonstenen zou ik ook niet aanraden

Afbeelding

Zoek naar een degelijk soort kroonsteen en de draden voorzien van adereindhulsjes

AfbeeldingAfbeelding

Deze hulsjes klem je om de draad heen en daardoor ontstaat er een stevige, degelijke verbinding. Er is wel een speciale tang voor vereist. Maar als je een installatie-monteur ken, die kan dat voor je fixen.
Eventueel kan je ook AMP-pinnetjes gebruiken... je weet wel, die veel in auto's gebruikt worden. (Rood - Geel - Blauw)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door harmdeboer » 04 mei 2012, 13:46

foto's zeggen meer dan 1000 woorden...

Afbeelding

ook met solderen heb je geen garantie... maar... meer dan met iedere vorm van stekker!!!!
GEEN STEKKERTJES IS DE OPLOSSING
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

karpermat

Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door karpermat » 04 mei 2012, 19:58

ook ik ben gelijk naar de bike gegaan om te kijken :shock:
en de vorige eigenaar was op de hoogte van het probleen en heeft het gesoldeerd en met een krimpkous afgewerkt :D
bedankt voor je tip

jan.goldwing
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 aug 2011, 16:45
Type Goldwing: GL1200

Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door jan.goldwing » 09 jul 2012, 12:33

:D :D Jongens bedankt voor het meedenken maar de 3 fasendraden heb al 15 jaar geleden gesoldeerd nadat ik de eerste keer mijn dynamo verbrand had, de sleutel in het contaktslot heen en weer bewegen is een optie die ik zal uitproberen, ik jullie op hoogte. Groeten vanuit Ede. :evil: :cry: :P :(

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door Honda GL Castlebiker » 09 jul 2012, 17:55

Harm, op die foto onder de 3 losse stekkertjes, waar de Goldwing op staat, daar loopt een draadje vanaf de plus van de accu ergens naartoe. Heeft dat iets met dit verwijderen te maken, of is dat gewoon een draadje wat hier niets mee te maken heeft?

Misschien een domme vraag, maar ik weet het niet, daarom vraag ik het: als je gaat solderen met die draadjes, moet je dan de accu los halen (de plus en de min kabels van de accu los maken, net als met lassen (okay, aan de motor zul je niet veel lassen, maar bij een vrachtwagen moet je altijd de accu's losmaken als je aan het chassis gaat lassen is mij eens ooit verteld)).

Laatste vraag: dus als je de 3 kabeltjes boven en onder de 3 fasedynamostekker los hebt, maakt het niet uit welke je aan welke doet? Volgorde ofzo is verder niet belangrijk? Gewoon 3 kabeleindjes van de bovenste kabels vastmaken aan 3 kabeleindjes van de onderste kabeltjes?

Plaats reactie