VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door harmdeboer » 27 apr 2012, 22:05

zoals allemaal zijn wij helemaal gek op onze 1200 maar ondanks dat het al op 100derden forums beschreven is... en handelaren er al jaren vanaf weten... komt het toch nog steeds voor dat mensen met de beste bedoelingen in de wereld het belangrijkste in het behoud van hun motor meestal vergeten....

en wel wat is functioneel en wat is gevaarlijk...

meneer honda heeft in al zijn wijsheid beslist dat onderdelen met een stekker aan elkaar verbonden dienen te worden echter stekkers zijn niet altijd DE oplossing voor het behoud van de motor....

de 3 fase stekker van de dynamo is daar een heel mooi voorbeeld van... menig geen gl 1200 eigenaar heeft al met tranen in zijn ogen langs de kant van de weg gestaan omdat 1 stekkertje van 20 cent overbelast raakte en daardoor hun droom in vlammen deed opgaan...

het verwijderen van de stekker is een klus van 20 minuten.

benodigdheden
Isoleerband (tesa tape / iso 600)
soldeerbout
soldeertin
soldeerzuur / flux
strip tang
knip tang
3x 10cm kabel 2mm hard meer draads.

vandaag ben ik met mijn nieuwste aan winst aan de slag gegaan... controleren aanpassen klaar maken voor de verkoop...
dan heb ik altijd een checklist die ik na loop zeg maar de top 30 belangrijke punten die minimaal 80% goed moeten zijn voor ik een motor verkoop (100% gewenst 50% nog functioneel maar 80% is mijn standaard)

tja en dan kom je uit hij de doorverbonden 3fase stekker... en dat was bij deze motor niet het geval...

op de onderstaande foto links naast de accu en dan gaat het om de rechter stekker.
Afbeelding

DEZE MOET VAN DE MOTOR VERWIJDERD WORDEN!!

de 3 kabels dienen kanarie geel te zijn maar door overspannings hitte worden deze heel snel bruin... en dat geeft aan GROOT PROBLEEM
bij de eerste inspectie zag ik al meteen dat het niet goed zat...
kijk zelf maar eens naar onderstaande foto... hoezo kanarie geel.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dit geeft mij al een heel slecht gevoel... je gaat gelijk denken aan dynamo's die doorgebrand zijn.. en... en... en...
maar hier kom je pas achter als je de kabels door verbonden hebt... en ach ja wellicht is de stekker nog heel... maar toch je ziet al in een hoekje dat de stekker niet meer helemaal zijn juiste vorm heeft...

en dan haal je de stekker uit elkaar... of toch niet.. w.t.f. de stekker wil niet uit elkaar... :x :x :x :x :x F*CK hij is i.d.d. versmolten...

laat de volgende foto's voor zich spreken...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dus knippen maar...

Afbeelding

waar zitten deze ook al weer op de motor....
kijk in de rode ringen!!!
Afbeelding

na het knippen en het maken van de verleng kabeltjes... alle uiteinden gestript... de kern gedraaid.... de uiteinden in het zuur gezet...
dan eerst alle punten vertinnen met soldeer...
en daarna de punten aan elkaar solderen (extra soldeer toevoegen het moet een dikke verbinding zijn ze worden warm... indien HEET dan is het niet juist verbonden... dan moet je nog een keer solderen...)

Afbeelding
Afbeelding

het verplakken van de kabel met iso tape heb ik niet vernoemd.. of gefotografeerd... dat spreekt denk ik verder wel voor zich...

dus haal je accu kapje er af heb je de genoemde stekker HAAL DEZE WEG!!!! iedereen die zegt dat zijn 1200 heilig is doe dit nou voor het te laat is!!!


OOO JA VERGETEN! het maakt niet uit hoe je de kabels aan elkaar soldeert ieder kabel zou de zelfde waarde door moeten geven. dus je hoeft niet voorzichtig te zijn met wat je aan wat vast braad!?

ik heb tot nu en voor zo ver nu bekend geluk de dynamo laad nog bij... 14,3v heb alleen niet de massa meting gedaan. per fase... maar ik heb er goede hoop op.... indien ik geen berichten meer plaats over het defect zijn... is het dus een gevalletje door het oog van de naald....


(mensen vergewis je van de cruciale punten waar je op moet letten van type tot type... en pas deze aan... )
Laatst gewijzigd door harmdeboer op 28 apr 2012, 11:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

wilco
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 jan 2012, 08:52
Locatie: Nieuwegein

Re: VERWUDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door wilco » 27 apr 2012, 22:31

harmdeboer schreef:dus haal je accu kapje er af heb je de genoemde stekker HAAL DEZE WEG!!!! iedereen die zegt dat zijn 1200 heilig is doe dit nou voor het te laat is!!!
Gedaan, baas.....
de mijne is reeds gemodificeerd Afbeelding
een Pure Pearl red - metallic '97 ST1100
De wereld was eerst plat! Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Historie: 1989: CBX550F, 1992: Suzuki ER185, 1995: VFR750F '92, 2002: Suzuki VX800, 2006: Kawasaki EN500, 2009: VFR750F '88, 2012: GL1200 '88, 2018: GL1500 '89

Gebruikersavatar
Rongoos
alias Stuiterbal
Berichten: 2321
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Velserbroek

Re: VERWUDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door Rongoos » 27 apr 2012, 23:23

Ja de mijne ook :D
Maar ik heb wel gezwijnd Harm.
Had ik dit kunnen weten? het is de eerste keer dat ik ervan hoor.
Doen ze bij honda geen terugroepakties?
Gr. Ron

Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: VERWUDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door RonalT » 27 apr 2012, 23:34

Mijn vorige motoren, Honda VT750C en Honda Shadow 750, hadden diezelfde stekkers ook. Bij de Shadow heb ik de stekker er ook tussen uit gehaald.

Ik vraag me trouwens af waarom je over hardsolderen spreek. Hardsolderen doe je volgens mij met een vlam in plaats van een gewone soldeerbout en zilver of messing in plaats van tin. De temperatuur ligt bij het hardsolderen boven de 500 graden Celcius.
De methode met een soldeerbout en tin wordt, je verwacht het al, zachtsolderen genoemd. De temperatuur blijft laag bij deze manier van solderen. Als er geen elektriciteit bij de hand is wordt er bij zachtsolderen ook wel een gasvlam gebruikt. Als je de combinatie tin 60% / lood 40% gebruik kan een verbinding een temperaturen van 180°C - 190°C weerstaan.
Het huidige tin wat geen lood meer bevat heeft een smelttemperatuur van 40 graden hoger.

In plaats van alleen tape om de verbindingen te isoleren zou ik om de tape nog krimpkous doen. Misschien overdreven, maar die wikkelt in ieder geval niet los.

Afbeelding
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: VERWUDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door harmdeboer » 27 apr 2012, 23:49

tja solderen... weet de handeling maar vaktermen.. daar kan ik soms nog wel een paar aan toevoegen! maar ook daarvoor zitten we op een forum om elkaar aan te vullen en te instrueren... bedankt voor deze toelichting! :mrgreen: :mrgreen:
RonalT schreef:
In plaats van alleen tape om de verbindingen te isoleren zou ik om de tape nog krimpkous doen. Misschien overdreven, maar die wikkelt in ieder geval niet los.

normaal doe ik een krimpkous over het soldeer en daarna verplak ik de kabels bij elkaar met iso band... maar ik had alleen nog kleine krimpkousjes... dus heb nu ff ouderwets geplakt... ik gebruik ook altijd alleen tesa band deze laat niet (niet snel/nog niet mee gemaakt) los of indien ik er nooit meer aan wil werken, ten minste niet zelf wil ik ook wel een zelf vulkaniserende rubber band gebruiken... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: laat nooit meer los...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
p12hoven
Berichten: 45
Lid geworden op: 13 apr 2009, 22:31
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Uitgeest

Re: VERWUDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door p12hoven » 28 apr 2012, 10:03

Hoi Bikers, :D

Ik heb 25jaar op de 1200 gereden en het verwijderen van de sterkker is echt een noodzaak. Ook omdat het overloop slangetje van de accu er nog geen 3cm van af zit. Deze kan ook uitdrogen of scheuren. Bij mijn 1200 was ik al te laat met het verwijderen, waardoor de dynamo doorbranden.
De getoonde foto's zijn ook zeer herkenbaar voor mij. Weet wel...om de dynamo te vervangen moet het hele blok uit de motor. Ben je zelf zo handig dat je het zelf kunt, dan schrik je van de kosten. Ik schat minimaal 400euro.
Dus haal die stekker daar weg... :lol:

Vrg. Paul en Gerda
Een motor is om op te rijden...
Member of the free world.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door harmdeboer » 28 apr 2012, 11:19

ongeacht welke motor je rijd mocht je je stekker niet vertrouwen of je ziet al een verkleuring.. haal die stekker gewoon weg het is geen werk het kost geen fortuin...

LET WEL voor de GL 1200 LTD en SEI rijders.... indien je je dummytank verwijderd heb je links boven in nog 1 stekker waar een gele kabel van de dynamo heen loopt ook deze dien je uit de stekker te verwijderen en door te solderen.

voor overigen indien je toch je kabels controleert kijk dan gelijk even bij de spanningswisselaar... ook daar lopen kabels vanuit de dynamo ook deze willen wel eens verkleuren... (echter dit meestal naar aanleiding van een reeds smeulende 3fase stekker.)

keep your bank account save... check your wires...

meer van het zelfde.. diverse types en merken

http://www.hondashadow.net/forum/72-tec ... arged.html
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic.php?f=30&t=22805
http://www.apriliaforum.com/forums/show ... Down!!!!!!
http://www.ducati.ms/forums/40-sport-to ... own-2.html
http://www.ducati.ms/forums/80-hall-wis ... ewire.html
http://www.gl1200goldwings.com/viewtopi ... w=previous EXTRA INFO VOOR LTD EN SEI EIGENAREN
http://www.rrzone.com/forums/showthread ... lease-help
Laatst gewijzigd door harmdeboer op 28 apr 2012, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

alternatief voor dynamo vervangen

Bericht door harmdeboer » 28 apr 2012, 11:37

Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
orie
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 615
Lid geworden op: 03 aug 2010, 23:56
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Herveld

Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door orie » 28 apr 2012, 22:10

Harm, ben me rot geschrokken toen ik je foto :shock: 's zag. Ik ben snel naar mijn wing gegaan en gelukkig was die al gemodificeerd. :D
Ik moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren.

Bedankt, zijn er meer van dat soort dingen ? Die jij misschien vanzelfsprekend vind, maar voor mij (ons) onbekend ?
Ik ben erg benieuwd.

groeten

Rob
GL1800 2003
GL 1500 SE 1996
CB650 1981
GL1200 Aspencade 1987
CB650 1983

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door harmdeboer » 28 apr 2012, 23:12

hallo rob... mochten we elkaar binnen kort zien (zie mail) dan zullen we het er eens over hebben... en zal ik ff naar je fiets kijken... OK? :wink:
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
joeggen
Berichten: 613
Lid geworden op: 09 aug 2011, 16:53
Type Goldwing: GL1200
Locatie: hoensbroek
Contacteer:

Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door joeggen » 29 apr 2012, 08:50

Ik heb die stekkers al gemodificeerd, maar wat kun je adviseren?
Als ik de hele tupperware in huis heb ga ik een hele motor in een twee kleurig aspencade kleur spuiten en een deel tupperware, ( dus compleet kuip dummytank kofferset zijkapjes en voorspatbord) .in een customkleur met afbeeldingen die ik per jaar aan ga passen.
Dus mischien bouw ik wel elke winter de hele tupperware om.
Nu wil het zo zijn dat er diverse klokjes en knopjes in de kuip zitten gebouwd die ik dus dan ook wil ombouwen, maar alle kabels daarvan lopen naar een bijgezette zekeringdoos in de dummytank.
Zou ik dan het beste elke keer de kabels hiervan los kunnen maken bij de klokjes en weer na inbouw opnieuw aansluiten, of zou het toch via een goede kwaliteit blokstekker veilig te realiseren zijn, :?:

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door RonalT » 29 apr 2012, 11:07

joeggen schreef:Zou ik dan het beste elke keer de kabels hiervan los kunnen maken bij de klokjes en weer na inbouw opnieuw aansluiten, of zou het toch via een goede kwaliteit blokstekker veilig te realiseren zijn, :?:
De stekkers zoals in onze motoren worden gebruikt zijn geschikt, het enige punt is dat er uit de dynamo een behoorlijk hoge stroom komt. En die stroom is zo groot dat er bij heel veel motoren met een 3-phase dynamo problemen blijken te ontstaan.
Maar andere stekkers leveren volgens mij niet zo veel problemen op. En vooral als jij ze regelmatig los ga maken zie je ze dus regelmatig....
Als er dan problemen zijn zie je het wel.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door harmdeboer » 29 apr 2012, 12:48

iets word pas een probleem als je er niet naar kijkt... dus... ik denk dat je je daar geen zorgen om hoeft te maken. eens stekker kan best 100x in elkaar gezet en uit elkaar gehaald worden. dus indien er een probleem ergens zou ontstaan zal jij het eerder zien dan een ander...

succes.. en ik kan niet wachten tot je de kleuren op het tupperware hebt zitten....
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door 1500 » 29 apr 2012, 13:18

De connectors zijn eigenlijk niet het probleem maar meer de plek waar hij zit, net onder de ontluchting van de accu.
Als de accu word vervangen of bij een gescheurt slangetje dan zal je bij het loshalen van de overloop soms wat vloeistof worden gemorst wat in de connector kan komen, de vloeistof bevat meestal ook wat zuur.
De connector zal door het zuur extra worden aangetast (corrosie) waardoor een hogere overgangsweerstand (slecht contact) onstaat, dus warmte en verbrand de connector.
Het was beter geweest als hij vloeistofdicht was en op een andere plek zou zitten.


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6744
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!

Bericht door De Motormuis » 29 apr 2012, 19:17

Even een kort vraagje : Is dit risico op deze aansluiting door
middel van zo'n stekker ook aanwezig bij een 1500 ????
Of is het daar al verbeterd en daardoor niet meer van toepassing ????




Groeten,

Wil
De Motormuis.
Laatst gewijzigd door De Motormuis op 29 apr 2012, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Plaats reactie