VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!
er is 4 jaar geleden ook een 1500 gehemeld door deze stekker.. die 1500 was 300 meter van huis toen de bestuurder een warm been kreeg.... 10 minuten later had hij een frame met blok...
iedere motor ook met andere stekkers (zie de linkjes) lopen met deze kabels een risico. verwijderen en solderen is de beste oplossing.. echter PANIEK hoeft nou ook weer niet... maar hou de zwakke plekken goed in de gaten en reageer indien je een verkleuring ziet. haal de stekker gewoon eens los en kijk hoe hij er van binnen uit ziet.
is het allemaal niet meer mooi koper/goudkleurig is ff verwennen met contract spray en weer mooi terug stoppen.... indien het verkleurd is en of verkoold... knippen en vervangen!!!!
iedere motor ook met andere stekkers (zie de linkjes) lopen met deze kabels een risico. verwijderen en solderen is de beste oplossing.. echter PANIEK hoeft nou ook weer niet... maar hou de zwakke plekken goed in de gaten en reageer indien je een verkleuring ziet. haal de stekker gewoon eens los en kijk hoe hij er van binnen uit ziet.
is het allemaal niet meer mooi koper/goudkleurig is ff verwennen met contract spray en weer mooi terug stoppen.... indien het verkleurd is en of verkoold... knippen en vervangen!!!!
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
-
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Harderwijk
Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!
Nee, alles zit in de dynamo bij een 1500, incl. de spanningsregelaar.
Groeten Pierre
Groeten Pierre
Navigator: Pierre
GL1500A 1989
GL1500A 1989
-
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Harderwijk
Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!
Uiteraard zoals Harm aangeeft kan elke connector dit gaan vertonen, maar dit is bij een 1500 zeldzaam.
Vanaf de dynamo gaat de de kabel waar alle laadstroom doorheen gaat direct terug naar de 55A zekering naast de accu.
Dus het specifieke 1200 probleem heeft de 1500 dus niet.
Dus alle connectoren die je bij het loshalen tegen komt, gewoon even inspuiten met WD40 even laten inwerken en een paar keer in en uit elkaar halen, scheelt bij alle oude motoren een hoop problemen.
Groeten Pierre
Vanaf de dynamo gaat de de kabel waar alle laadstroom doorheen gaat direct terug naar de 55A zekering naast de accu.
Dus het specifieke 1200 probleem heeft de 1500 dus niet.
Dus alle connectoren die je bij het loshalen tegen komt, gewoon even inspuiten met WD40 even laten inwerken en een paar keer in en uit elkaar halen, scheelt bij alle oude motoren een hoop problemen.
Groeten Pierre
Navigator: Pierre
GL1500A 1989
GL1500A 1989
Online
Niet verbeterd. De 3-phase dynamo's hebben geen koolborstels. Dus die kunnen ook niet verslijten.
Wel anders. Wij hebben, hoe kan het ook anders, een autodynamo ..... met koolborstels
- RonalT
- Berichten: 13416
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!
Niet verbeterd, maar anders.De Motormuis schreef:Even een kort vraagje : Is dit risico op deze aansluiting door
middel van zo'n stekker ook aanwezig bij een 1500 ????
Of is het daar al verbeterd en daardoor niet meer van toepassing ????
Niet verbeterd. De 3-phase dynamo's hebben geen koolborstels. Dus die kunnen ook niet verslijten.
Wel anders. Wij hebben, hoe kan het ook anders, een autodynamo ..... met koolborstels
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
-
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Harderwijk
Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!
De 1500 heeft ook een 3 fase alternator, ik dacht alle automotive alternators.
Groeten Pierre
Groeten Pierre
Navigator: Pierre
GL1500A 1989
GL1500A 1989
Online
- RonalT
- Berichten: 13416
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!
Klopt helemaal.
Maar bij de 1500 wordt inwendig al gelijkgericht en geregeld. Zowel de regelaar als gelijkrichters zitten in de dynamo.
Er komt het er als een gelijkspanning uit en wij hebben geen 'gele draden met stekkerverbinding' waar dit hele verhaal over gaat.
Dat was de verwarring....
Maar bij de 1500 wordt inwendig al gelijkgericht en geregeld. Zowel de regelaar als gelijkrichters zitten in de dynamo.
Er komt het er als een gelijkspanning uit en wij hebben geen 'gele draden met stekkerverbinding' waar dit hele verhaal over gaat.
Dat was de verwarring....
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
-
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Harderwijk
Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!
Reactie was naar aanleiding van deze zin.RonalT schreef: De 3-phase dynamo's hebben geen koolborstels.
Groeten Pierre
Navigator: Pierre
GL1500A 1989
GL1500A 1989
- bowser
- Berichten: 727
- Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Zegge
Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!
Nu wil ik de boel niet bederven maar dit probleem had de 1100 ook al
Dus de 1100 ryders moeten hier ook maar naar kijken [denk dat 99,9 procent dit al gedaan heeft]
Dus de 1100 ryders moeten hier ook maar naar kijken [denk dat 99,9 procent dit al gedaan heeft]
groeten uit de Zeg
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!
vandaar dat mijn waarschuwing behoorlijk algemeen is...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
- Toothless
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 28 sep 2010, 23:09
- Type Goldwing: GL1200
Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!
Het komt zomaar in me op, maar zou een deugdelijk kroonsteentje (3x) het probleem ook niet oplossen? Is hier iets over te zeggen?? (de tips wel gesoldeerd, maar met het oog op het feit dat er niets voor niets ooit een connector is geplaatst t.b.v. loskoppeling??) Zo'n directe soldeerverbinding kan ook heel heet worden toch?
gaarne reactie,
tooth
gaarne reactie,
tooth
"Bikers understand why dogs love to stick their heads out car windows".
http://img838.imageshack.us/img838/6861/iser.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://img838.imageshack.us/img838/6861/iser.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Online
- RonalT
- Berichten: 13416
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!
Een combinatie van een goede kroonsteen en adereindhulsjes of amp-pinntjes zou ook nog wel kunnen voor mensen die niet zo bedreven zijn in solderen.
Maar een kroonsteen heeft ook een nadeel, als de verbinding niet goed gemaakt is kan dit het gevolg zijn
Dit soort kroonstenen zou ik ook niet aanraden
Zoek naar een degelijk soort kroonsteen en de draden voorzien van adereindhulsjes
Deze hulsjes klem je om de draad heen en daardoor ontstaat er een stevige, degelijke verbinding. Er is wel een speciale tang voor vereist. Maar als je een installatie-monteur ken, die kan dat voor je fixen.
Eventueel kan je ook AMP-pinnetjes gebruiken... je weet wel, die veel in auto's gebruikt worden. (Rood - Geel - Blauw)
Maar een kroonsteen heeft ook een nadeel, als de verbinding niet goed gemaakt is kan dit het gevolg zijn
Dit soort kroonstenen zou ik ook niet aanraden
Zoek naar een degelijk soort kroonsteen en de draden voorzien van adereindhulsjes
Deze hulsjes klem je om de draad heen en daardoor ontstaat er een stevige, degelijke verbinding. Er is wel een speciale tang voor vereist. Maar als je een installatie-monteur ken, die kan dat voor je fixen.
Eventueel kan je ook AMP-pinnetjes gebruiken... je weet wel, die veel in auto's gebruikt worden. (Rood - Geel - Blauw)
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!
foto's zeggen meer dan 1000 woorden...
ook met solderen heb je geen garantie... maar... meer dan met iedere vorm van stekker!!!!
GEEN STEKKERTJES IS DE OPLOSSING
ook met solderen heb je geen garantie... maar... meer dan met iedere vorm van stekker!!!!
GEEN STEKKERTJES IS DE OPLOSSING
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!
ook ik ben gelijk naar de bike gegaan om te kijken
en de vorige eigenaar was op de hoogte van het probleen en heeft het gesoldeerd en met een krimpkous afgewerkt
bedankt voor je tip
en de vorige eigenaar was op de hoogte van het probleen en heeft het gesoldeerd en met een krimpkous afgewerkt
bedankt voor je tip
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 31 aug 2011, 16:45
- Type Goldwing: GL1200
Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!
Jongens bedankt voor het meedenken maar de 3 fasendraden heb al 15 jaar geleden gesoldeerd nadat ik de eerste keer mijn dynamo verbrand had, de sleutel in het contaktslot heen en weer bewegen is een optie die ik zal uitproberen, ik jullie op hoogte. Groeten vanuit Ede.
- Honda GL Castlebiker
- Berichten: 1462
- Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
- Type Goldwing: GL1200
Re: VERWYDER DE 3 FASEDYNAMO STEKKER URGENT!!!!!!!!!!!
Harm, op die foto onder de 3 losse stekkertjes, waar de Goldwing op staat, daar loopt een draadje vanaf de plus van de accu ergens naartoe. Heeft dat iets met dit verwijderen te maken, of is dat gewoon een draadje wat hier niets mee te maken heeft?
Misschien een domme vraag, maar ik weet het niet, daarom vraag ik het: als je gaat solderen met die draadjes, moet je dan de accu los halen (de plus en de min kabels van de accu los maken, net als met lassen (okay, aan de motor zul je niet veel lassen, maar bij een vrachtwagen moet je altijd de accu's losmaken als je aan het chassis gaat lassen is mij eens ooit verteld)).
Laatste vraag: dus als je de 3 kabeltjes boven en onder de 3 fasedynamostekker los hebt, maakt het niet uit welke je aan welke doet? Volgorde ofzo is verder niet belangrijk? Gewoon 3 kabeleindjes van de bovenste kabels vastmaken aan 3 kabeleindjes van de onderste kabeltjes?
Misschien een domme vraag, maar ik weet het niet, daarom vraag ik het: als je gaat solderen met die draadjes, moet je dan de accu los halen (de plus en de min kabels van de accu los maken, net als met lassen (okay, aan de motor zul je niet veel lassen, maar bij een vrachtwagen moet je altijd de accu's losmaken als je aan het chassis gaat lassen is mij eens ooit verteld)).
Laatste vraag: dus als je de 3 kabeltjes boven en onder de 3 fasedynamostekker los hebt, maakt het niet uit welke je aan welke doet? Volgorde ofzo is verder niet belangrijk? Gewoon 3 kabeleindjes van de bovenste kabels vastmaken aan 3 kabeleindjes van de onderste kabeltjes?