door schieten van de bendixs

Technische vragen, tips, trucs, enz.
karpermat

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door karpermat » 06 feb 2012, 22:25

koltd schreef:Beste alle

Waarom zou de ketting en de startmotor worden gesmeerd hij draai NOOIT mee alleen als je de fiets start

http://www.classicwingsonwheels.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
huuuu sorry krijg het nu effe niet mee , iets in het blok wat niet gesmeerd word ???? kan toch niet
kettingen moeten toch eens gesmeerd worden, moet ik die soms apart smeren ??

maar alvast bedankt ,zag voor het eerst een foto van het binnenwerk van onze honda blok,laat staan dat ik er iets van weet.
Heb nog niet eens gereden,
neem moet je niet kwalijk voor mijn vreemde vragen en antwoord.

ronnieD
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jul 2008, 23:03
Locatie: utrecht
Contacteer:

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door ronnieD » 07 feb 2012, 08:34

bij mij idem--het is gewoon de kou in combo met de olie--rustig wachten op het voorjaar :lol: --gr.Ronald
vallen is niet zo erg, maar het neerkomen
Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

Gebruikersavatar
joeggen
Berichten: 613
Lid geworden op: 09 aug 2011, 16:53
Type Goldwing: GL1200
Locatie: hoensbroek
Contacteer:

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door joeggen » 07 feb 2012, 08:50

er zijn natuurlijk zat items op een rijdend stukje techniek die niet doorlopend worden gesmeerd, kijk naar de homokineet van een auto, die zit in wat vet en gaat doorgaans ook makkelijk 300.000 km mee, dus een ketting die alleen maar bij het starten een keer word rondgedraaid kan denk ik inderdaad met een beetje vet in orde worden gehouden, en ook is het natuurlijk niet erg handig als de dynamo die in dezelfde ruimte zit in een oliebad word gedompeld!!!!
Bedankt voor de wijze les Koldt.
Inderdaad weer wat geleerd, . :wink:
En ik denk ook niet dat je je moet verontschuldigen voor "vreemde of domme "vragen, want die bestaan niet, dan moet je mijn eerdere topics eens opzoeken en lezen, dan zie je pas "domme"vragen, waarop ik trouwens bijna allemaal, gedegen en geduldige bruikbare antwoorden op heb gekregen.
En mischien kan ik via forumgebruikers zoals jij, mijn vergaarde kennis doorgeven, zo leer je tenminste je hobby pas goed kennen. :lol: :wink:

Gebruikersavatar
WingMan84
Berichten: 1519
Lid geworden op: 12 jan 2010, 09:54
Contacteer:

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door WingMan84 » 07 feb 2012, 13:30

Ik geloof dat het spatsmering genoemd wordt, is voldoende voor deze onderdelen, omdat ze alleen inderdaad ff werken tijdens starten.

Gebruikersavatar
roofer
Berichten: 365
Lid geworden op: 23 dec 2007, 17:14
Type Goldwing: GL1500
Locatie: geleen

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door roofer » 08 feb 2012, 12:47

Mijn mening is:
Erg koud weer= olie wordt dik= meer wrijving=trager ronddraaien van de startmotor als gevolg van de dikke olie.
Wat ik kan zien op de foto's in het hynes boek, is dat de startmotor hetzelfde werkt als bij een wagen. De bendix kom naar buiten en grijpt in het tandwiel, vliegwiel, wat de motor doet aanslaan. zo gauw de motor loopt is de startmotor niet meer bekrachtigd en zal de bendix dmv een veer weer terug geduwd worden in zijn oorspronkelijke positie.
Het kan nooit kwaad om het blok een keer te flushen, alle troep die er door de jaren heen is verzameld wordt eruit gewerkt, de motor zal soepeler lopen en dat zul je ook merken met je brandstof verbruik.
Forte is ook een heel goed middel als het blok een lange tijd heeft stilgestaan, ze maken ook een middel om je carburateurs te reinigen.Je kiept dat in de tank en door het rijden worden de carbs gereinigd.
goed spul
hoe ouder de wing, hoe gekker

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door harmdeboer » 08 feb 2012, 16:12

roofer schreef: Wat ik kan zien op de foto's in het hynes boek, is dat de startmotor hetzelfde werkt als bij een wagen. De bendix kom naar buiten en grijpt in het tandwiel, vliegwiel, wat de motor doet aanslaan.
nee hij zit al in het tandwiel.... en de ketting draait aan de motor start koppeling en daaruit klappen de busjes die de motor as een zwiep geven....

dus... en k0ltd heeft ons overtuigd er zit geen olie dus flushen heeft geen zin voor deze schoon te maken... wel om het blok te reinigen... maar goed....

:? :? :?
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

koltd
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 366
Lid geworden op: 16 jul 2008, 23:00
Type Goldwing: GL1000
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door koltd » 08 feb 2012, 17:56

Hallo

nog even ter verduidelijking (als) er olie (zou) zijn
en door middeling van de middelpunt vliegende kracht de tonnetjes zouden moeten aangrijpen olie aanwezig. in olie zijn dan zouden de tonnetje over de meeneem as doorglijden en nooit de as mee kunnen nemen

duz


gr koltd

http://www.classicwingsonwheels.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
K0
K1
K2
K3/Z
LTD
Plain Jane 1100
Plain Jane 1200
http://www.classicwingsonwheels.nl

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door RonalT » 08 feb 2012, 19:40

roofer schreef:Mijn mening is:
Erg koud weer= olie wordt dik= meer wrijving=trager ronddraaien van de startmotor als gevolg van de dikke olie.
Wat ik kan zien op de foto's in het hynes boek, is dat de startmotor hetzelfde werkt als bij een wagen. De bendix kom naar buiten en grijpt in het tandwiel, vliegwiel, wat de motor doet aanslaan. zo gauw de motor loopt is de startmotor niet meer bekrachtigd en zal de bendix dmv een veer weer terug geduwd worden in zijn oorspronkelijke positie.
Als het zo werkte zou het gewoon werken, bij de 'wagen' werkt het tenslotte ook. (ik bedoel met 'wagen' auto)
En ik vroeg enkele berichten terug aan Antoon of een Goldwing een Bendix heeft. Hij antwoordde "nee" en als Antoon dat zegt geloof ik hem.... . :wink:

Maar omdat er dikke olie in het blok zit, door de lage temperatuur, heeft de startmotor moeite om de heleboel aan de gang te krijgen.
Even wachten op normale temperaturen en dan nog eens proberen. Volgende week maandag misschien. :D
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

karpermat

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door karpermat » 15 feb 2012, 20:25

vandaag naar buiten gezet, en een keer gestart ,twee omwentelingen en lopen zonder problemen, weer wat geleerd

Gebruikersavatar
Aaldert
Berichten: 308
Lid geworden op: 13 apr 2008, 20:43
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door Aaldert » 22 feb 2012, 13:06

Hallo

Nog even over de olie, bij mijn weten draait de dynamo in de olie en krijgt daar zijn koeling ook vandaan.
De dynamo zit in dezelfde ruimte waar ook de ketting van de startmotor ligt.
Dus dan zou de ketting en meenemer ook in de olie draaien, en de olie komt daar doordat er een opening in het blok zit achter de meenemer waar de olie die vanaf de kleppenkomen via de krukas terug stroomt naar de onderkant van het blok.

Met vriendelijke groet
Aaldert
Groet'n ût 7-bergen.
http://www.goldwing1200.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door harmdeboer » 22 feb 2012, 13:56

dan maar gelijk de vraag.... wie is er handig met de slijptol en plexiglas... we gaan iemand een 1200 blok afhandig maken open werken en het gewoon uitproberen!!!!

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

lief hebbers die graag hun blok willen doneren melden bij mij!!! :mrgreen: :mrgreen:
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
Aaldert
Berichten: 308
Lid geworden op: 13 apr 2008, 20:43
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door Aaldert » 22 feb 2012, 14:08

Dan moet je nog even geduld hebben,
Ik ben bezig met een donor blok welke ik onder mijn motor wil hangen, waarna ik het originele blok uit elkaar ga halen.
Dan kan ik het jou precies vertellen hoe of wat.

geduld is een schone zaak en ik kom hier op terug.

Aaldert
Groet'n ût 7-bergen.
http://www.goldwing1200.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Robin
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 754
Lid geworden op: 21 aug 2011, 17:51
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Goes, Zeeland
Contacteer:

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door Robin » 22 feb 2012, 19:06

Spannend...misschien eindelijk een antwoord op deze lang lopende vraag... :)

Groeten, Robin
Winggroeten, Robin
GL1500 Aspencade 1989
"Gone with the Wing"

wilco
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 jan 2012, 08:52
Locatie: Nieuwegein

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door wilco » 22 feb 2012, 23:07

en, en, en...... :lol: :lol: :lol: :lol: (ik haat geduld)
een Pure Pearl red - metallic '97 ST1100
De wereld was eerst plat! Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Historie: 1989: CBX550F, 1992: Suzuki ER185, 1995: VFR750F '92, 2002: Suzuki VX800, 2006: Kawasaki EN500, 2009: VFR750F '88, 2012: GL1200 '88, 2018: GL1500 '89

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door harmdeboer » 23 feb 2012, 00:03

ff over de 1100...

Blackie had ook start problemen, schiet alleen nog maar door... Deze wilde dus helemaal niet meer starten de startkoppeling sloeg permanent door.
Het blok geflusht.... En wat denk je...

Starten lopen... De startkoppeling schiet niet meer door...
Old red verkregen via inruil op blackie heeft ook startproblemen schiet ook door... Ga binnenkort ook blok flushen... Hou jullie op de hoogte!!!
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Plaats reactie