door schieten van de bendixs

Technische vragen, tips, trucs, enz.
karpermat

door schieten van de bendixs

Bericht door karpermat » 04 feb 2012, 15:31

Hallo
Heb vandaag de bike gestart en hoorde dan de bendixs door schoot ,en na vier keer opniew te starten sloeg de motor maar net aan
Heeft dit met dikke olie te maken en vanwegen de kou, dat de startmotor door slaat.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door harmdeboer » 04 feb 2012, 18:54

dat kan of je motorstartkoppeling is defect... je kan meestal de problemen oplossen door het blok een keer te "flushen" dit doe je samen het het olie verversen...
dat is de meest goedkope manier indien het resultaat heeft...

indien dat niet het geval is zul je een keer je blok open moeten maken...

groeten harm
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

karpermat

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door karpermat » 04 feb 2012, 23:45

?????
Wat betekend dat ,ken wel flossen .
Leg graag even uit wat je bedoeld
gr

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door RonalT » 05 feb 2012, 00:31

Flossen is wat anders. Maar waarschijnlijk wordt dit bedoeld....

Motor Flush

Forté Motor Flush is een complex mengsel van speciale oplos-, dispergerende en reinigingsmiddelen dat aan de oude motorolie wordt toegevoegd, voor de olie verversing. Bij gebruik volgens voorschrift biedt Forté Motor Flush de volgende voordelen:
  • Verwijdert black en white sludge en ingedikte olie uit het motorcarter.
  • Reinigt en smeert de motor inwendig.
  • Neutraliseert de zuurgraad van de achterblijvende motorolie.
  • Voorkomt dat een deel van het additiefpakket van de nieuwe olie verbruikt wordt om residu van de oude olie te neutraliseren.
  • Reinigt zuigerveergroeven, waardoor de zuigerveren weer naar behoren kunnen functioneren.
  • Stabiliseert de compressie-einddrukken en de cilindervulling.
  • Reinigt hydraulische klepstoters en systemen voor verstelling van de nokkenastiming.
  • Vermindert de inwendige vervuiling via het EGR- en carterventilatiesysteem en reduceert de roetbelasting van roetfilters bij dieselmotoren.
  • Herstelt verloren motorvermogen en heeft een gunstige invloed op het brandstofverbruik.
Forté Motor Flush is speciaal ontwikkeld om een motor inwendig efficiënt te reinigen, terwijl de smeercapaciteit tijdens de reinigingsprocedure behouden blijft. Forté Motor Flush is onschadelijk voor motordelen, inclusief uitlaatgasnabehandelingsystemen. Het product is volledig compatibel met alle soorten motoroliën voorzien van classificaties en specificaties volgens ACEA, API, ILSAC en afzonderlijke automobielfabrikanten.

Forté Motor Flush kan veilig toegepast worden bij motorfietsen voorzien van een natte plaatkoppeling, omdat het product de wrijvingseigenschappen van de motorolie niet verandert.


Of een gelijksoortig product.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

karpermat

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door karpermat » 05 feb 2012, 09:35

mijn dank is groot voor de mooie uitleg, en zal na de vorst periode bij ons in de buurt er naar op zoek gaan, denk dat motorplus in zelhem het wel zal hebben.

Maar er zit al nieuwe olie in ,moet die er uit worden gehaald.Of mag het bij de rest er zo in worden getuteld.

Misschien een domme vraag ,maar het is toch de bendixs die zit vast in de startmotor en die kan toch gedemonteerd worden
,en dan hoef het hele blok toch niet los!!

Gebruikersavatar
DeWoert
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 958
Lid geworden op: 03 okt 2009, 18:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Tilburg

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door DeWoert » 05 feb 2012, 09:56

karpermat schreef:Hallo
Heb vandaag de bike gestart en hoorde dan de bendixs door schoot ,en na vier keer opniew te starten sloeg de motor maar net aan
Heeft dit met dikke olie te maken en vanwegen de kou, dat de startmotor door slaat.
Mijn 1500 had gisteren hetzelfde. Machine staat redelijk in de kou, dus daar geef ik dan de schuld maar aan..
Na flink aantal pogingen starte de Wing gelukkig wel, en heb hem even lekker warm laten draaien.
Of het ernstig is ? Geen idee, heb er normaal geen last van eigenlijk.
Ik geef de EXTREME kou dus maar de schuld, en hoop dat het verder geen kwaad kan ???

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door RonalT » 05 feb 2012, 10:23

karpermat schreef:mijn dank is groot voor de mooie uitleg, en zal na de vorst periode bij ons in de buurt er naar op zoek gaan, denk dat motorplus in zelhem het wel zal hebben.

Maar er zit al nieuwe olie in ,moet die er uit worden gehaald.Of mag het bij de rest er zo in worden getuteld.

Misschien een domme vraag ,maar het is toch de bendixs die zit vast in de startmotor en die kan toch gedemonteerd worden
,en dan hoef het hele blok toch niet los!!
Forte Flush: Lees de twee onderste alinea's nog eens. Daar staat het antwoord. Het verandert de eigenschappen van de olie niet.

Startmotor: En de bendix .... heeft een Goldwing wel een startmotor met een bendix (Antoon?)
Ik zou er niet te veel moeite aan doen, zoals ons Woertje ook al schreef, het is extreem koud en ik weet niet hoe je motor gestald is.....
Olie wordt dikker naar mate deze kouder is. Als je moet rijden bij lage temperaturen wordt ook andere olie aangeraden. Deze is wat dunner, maar dat lijkt me weer overdreven in Nederland. :roll:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1490
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek
Contacteer:

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door Antoon Aarts » 05 feb 2012, 10:40

RonalT schreef:Startmotor: En de bendix .... heeft een Goldwing wel een startmotor met een bendix (Antoon?)
nee.

Afbeelding
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.

karpermat

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door karpermat » 05 feb 2012, 10:50

HEREN ,Bedankt voor de wijze les, zo leer ik nog eens wat.Daarom ben ik bij deze club gekomen om antwoorden te krijgen op mijn vragen.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door RonalT » 05 feb 2012, 11:53

Maar de vraag waarom je motor nog niet lekker wilde starten is nog niet opgelost.
Ik heb nog eens wat rondgeneusd....

Op een fles olie staan verschillende aanduidingen, waaronder b.v. 10W-40. Hoe lager het eerste getal, hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen (en dat maakt het starten van de motor bij kou gemakkelijker): 5W, 10W, 15W (W staat voor Winter).
Hoe hoger het tweede getal: 20, 30, 40 of 50, hoe dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (zomer).
Deze olie noemen we multigrade, dit houdt in dat deze zowel voor de zomer als voor de winter geschikt is (10W-40, 20W-50 etc.). Deze aanduiding heeft overigens niets te maken met de kwaliteit van de olie.

Nu wordt er door de motorbouwer altijd een olie voorgeschreven, dat doen ze dikwijls in dit soort schema's

Let op! Dit is geen tabel voor een Gold Wing...... maar bedoeld als voorbeeld
Afbeelding
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door harmdeboer » 05 feb 2012, 12:49

nog ff de belangrijkste tip...

Forte flush gooi je bij de olie en je laat dan het blok 3 tot 5 minuten warm lopen op 3000 toeren....
Dan zet je hem uit en laat meteen de olie aflopen.!!!

Forte flush maakt je olie dun al water! En zorgt er voor dat alle rotzooi mee je blok uitkomt...

Daarna vul je je motor opnieuw af en voeb je bij de olie forte topend treatmend toe en dit zorgt voor een langdurige reiniging en smeering in je blok terwijl je er gewoon op kan rijnden...

Dus niet rijden met flush in je blok!!!!!!!! Je verneukt je blok!!

Startmotor....
Stopje in een tandwiel
tanwiel zit aan ketting
ketting loopt omhoog tot achter je dynamo (ff uit mijn hoofd)
achter dynamo zit een tandwiel t.b.v. Die ketting...
Dat tandwiel drijft ook de startkoppelijng aan....
Geeft het koppeling een zwieper waar door
3 busje/klauwen/nokkken naar buitenvliegen (centrifugale kracht) de motoras pakken en deze aandrukken zodat je blok boven de 600 toeren komt om te kunnen starten...

Maar dan binnen 2 tiende seconde...

Dus helaas indien de startmotor goed is en de motor het na het flushen en na de temperatuursverhoging nogsteeds niet goed doet.... Motorstartkoppeling reviseren... Bij antooon of ger of harrymeer (k0ltd) en zelf vieze vingers maken scheelt een hoop geld... Blok uitbouwen is niet moeilijk maar kan je al snel 300euro besparen...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Lammert 2

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door Lammert 2 » 05 feb 2012, 13:04

:D Naar wat ik weet. De startmotor drijft via een ketting een meeneem unit aan. Hierin zitten drie rolletjes die naar buiten geslingerd worden en zo de motor starten. Deze rolletjes moeten door middelpuntvliedende karacht naar buiten geslingerd worden. Als ze versmeerdt zijn blijven ze plakken en en nemen dan niet de juiste positie in om de dynamoaandrijfas/motor mee te nemen. Met Forte kan dit probleem heel goed opgelost worden. Als je er net nieuwe olie in gedaan hebt is dat geen probleem. Maar zou na een goede spoeltijd, olie goed op temperatuur en een half uurtje laten lopen, wel de olie vervangen, want je hebt vuil los geweekt en dat moet er eigenlijk wel uit. Heb het voor twee jaar ook gedaan. Hij ging er zelfs beter van starten en voor je klepstoters is het ook niet verkeerd. Want alles wat gesmeerd wordt krijg een schoonmaak beurtje. (Als er een onwaarheid in zit wordt er wel gereageerd.)
Groeten Lammert.
Dus de opmerking; als je start"bendit"niet werkt moet je de motor er onderuit halen. Startmotor zelf haal je uit een kettingaandrijf wiel, 1 stap. Stap 2 kettingstartwielunit in de motor

koltd
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 366
Lid geworden op: 16 jul 2008, 23:00
Type Goldwing: GL1000
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door koltd » 05 feb 2012, 18:27

Hallo

flushen of olie verversen heeft Helemaal geen enkele zin en wel waarom omdat daar helemaal geen olie zit de tonnetjes plakken vast door vuil
wat wel zou kunnen de startmotor uitbouwen en met WD 40 met verleng slag zo hoog mogelijk door het startmotor gat omhoog spuiten zodat de tonnetjes
weer ontvet zijn

gr Koltd


http://www.classicwingsonwheels.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
K0
K1
K2
K3/Z
LTD
Plain Jane 1100
Plain Jane 1200
http://www.classicwingsonwheels.nl

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door harmdeboer » 05 feb 2012, 18:56

zie hier de tekening van het geheel....

http://www.hdlparts.com/fiche_section_d ... &fveh=3443

ik wist overigens niet dat dat een droog gedeelte is? de koppeling is toch ook nat... en volgens mij staat er in de onderkant van het blok waar de startmotor er uit omkomt ook gewoon olie...

word dit dan niet mee genomen indien de motor rond draait...???

ik denk toch dat ik een keer een blok moet open maken... heb dat nog nooit gedaan alles alleen van de plaatjes af geleerd en van horen zeggen...
ik ging er vanuit dat de flushen wel een oplossing zou zijn omdat ik het elders al een keer gelezen had... ik meen bij de 1100 ergens....
ik heb het in elk geval wel gedaan omdat ik een plakkende koppeling had... en daarna niet meer....

overigens had nog een mooi plaatje gevonden...

Afbeelding
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

karpermat

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door karpermat » 05 feb 2012, 20:41

geweldig interresant, maar nu ben even de weg kwijt.
fluchen is een reinigings beurt voor inwendige motorblok, is nooit verkeerd om eens te doen,
heeft niks met de langzame bendixs te maken ,maar de rond slingerende kogels ,die kunnen ontvet worden met wd 40 smeermiddel !
Wat te doen ,ik wacht nu op hogere temperaturen om hem opnieuw te starten, en van zomer hem zo,n reinigings beurt te geven.
en de wd40 spuitbus,ja dat word lastig om te doen,

Plaats reactie