door schieten van de bendixs

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door harmdeboer » 05 feb 2012, 20:59

1 je motor heeft geen bendix. maar een motor start koppeling... een bendix komt naar buiten en een koppeling werkt centrifugaal...
2 hoe komt het dat hij niet werkt of defect of vies...

de discussie is nu indien vies hoe krijg je hem schoon...

oplossing 1 motor flushen... echter hierover is nu een sub discussie want de opvatting is dat het wel eens het droge gedeelte van het blok is... dan optie 2 moet je het gewoon bespuiten met wd 40 om weer schoon en gangbaar te krijgen....

dus algemeen.... ff je motorblok flushen kan nooit geen kwaad mits je er niet mee gaat rijden met de flush er in!
wellicht start hij dan beter omdat alles mooi schoon is... maar indien het niet beter gaat met je motorstartkoppeling... zul je het moeten proberen met het verwijderen van startmotor en het insprayen met WD40 (let op indien er wel olie onder in je blok zit op deze plaats kan dit ook de smerende werking van je olie beïnvloeden.)
mocht dat ook niet werken dan moet je optie 3 i.d.d. naar een motorzaak om je motorstartkoppeling te laten behandelen...

tot zo ver de samenvatting voor deze topic...

nu de vraag...

draait de motorstart koppeling wel of niet in de olie!!!????

puzzelen
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

karpermat

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door karpermat » 05 feb 2012, 21:26

nee meester :D
hij loopt niet in de olie ,anders zou het wel gesmeerd word,en alle olie zou uit het blok lopen als je de startmotor zou verwissellen of vervangen.



uuuuuh heb ik het alweer fout ,kon op het plaatje van het blok niet zo gauw de startmotor vinden.dus ik gok
Laatst gewijzigd door karpermat op 05 feb 2012, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Lammert 2

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door Lammert 2 » 05 feb 2012, 21:28

:D Mijn antwoord; de motorstartkoppeling draait volgens mij niet in olie. Maar wordt wel gesmeerd door opspattende/rondslingerende olie. En dat gebeurt ook bij de hoger draaiende tandwielen, cq kogellagers.
Groeten Lammert

Lammert 2

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door Lammert 2 » 05 feb 2012, 21:33

Links in het blok zie je de start ketting hangen die aan de onderzijde, niet zichtbaar , door de startmotor middels een ketting/tandwiel wordt rondgetrokken. In het bovenste kettingwiel unit zit het start meeneem unit met tonnetjes.
Lammert

Gebruikersavatar
summermade
Berichten: 206
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:27
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Elim

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door summermade » 05 feb 2012, 21:38

Volgens mij wordt alles gewoon door de olie gesmeert, zie foto.
het ligt niet in de olie maar de olie komt wel overal.

Afbeelding

Dit is mijn blok zonder de achterzijde.
De koppeling en de dynamo worden door olie gesmeert en dientengevolge de startkoppeling ook dus.


Gr.

Jan

koltd
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 366
Lid geworden op: 16 jul 2008, 23:00
Type Goldwing: GL1000
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door koltd » 05 feb 2012, 21:49

Beste Harm

jij heb zelf pas je startmotor vervangen zat er toen olie aan ????? (nee)

gr koltd

http://www.classicwingsonwheels.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
K0
K1
K2
K3/Z
LTD
Plain Jane 1100
Plain Jane 1200
http://www.classicwingsonwheels.nl

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door harmdeboer » 05 feb 2012, 22:05

koltd schreef:Beste Harm

jij heb zelf pas je startmotor vervangen zat er toen olie aan ????? (nee)

gr koltd

http://www.classicwingsonwheels.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
nou neem ik aan dat het tussen de 1100 en de 120 niet zo heel veel uitmaakt... dus...

nou er kwam niet perse olie uitlopen i.d.d. maar het was wel allemaal olie'ig binnen in het blok... vandaar mijn onkennis...

maar i.d.d. ff terug naar de foto hier boven... houd de ketting geleider dan de olie tegen? want de koppeling enzo draaid wel nat...
laat mij leren o goeroe KOLTD!!! jij bent de man die deze operaties regelmatig uitvoert...
hoe word het natte en droge gedeelte daar gescheiden?

harm
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door harmdeboer » 05 feb 2012, 22:14

karpermat schreef:...
hij loopt niet in de olie ,anders zou het wel gesmeerd word,en alle olie zou uit het blok lopen als je de startmotor zou verwisselen of vervangen....
ff los van het punt waar koltd ons over gaat voorlichten..

mocht het wel een nat gedeelte zijn dan kun je uitrekenen waar de olie ligt...
3,5 liter zit onder in je blok... de oliepomp gooit het je blok rond...
indien je 3.5 liter in je blok gooit kun je gelijk peilen hoeveel olie er in zit terwijl je motor op de middenbok staat....

dan nu.. stel... jij hebt je pijlstok gedipt of niet maar schoongemaakt... en haalt hem er weer uit... dan hou je hem in de zelfde hoek en op de zelfde hoogte als het pijlgat... dan meet je de bovenste olie grens vanaf de grond tot het streepje op de pijlstok... dan meet je vervolgens ook aan de andere kant van de motor... dan zul je zien dat de onderkant van het montage gat van de start motor hoger in het blok zit dat de bovenste vulstreep op je pijlstokje!!!

dus als de startketting gesmeerd is door olie uit het blok komt deze olie er niet uit indien je de startmotor uit het blok haalt terwijl hij op zijn middenbok staat....

en dat houd deze discussie in leven...
waarom is de ketting dat toch vet van de olie...?
hoe zit het dan met de hier bovenstaande foto...?

wat is het nu.... ???
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
Rongoos
alias Stuiterbal
Berichten: 2321
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Velserbroek

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door Rongoos » 06 feb 2012, 08:49

Haha Harm, jou enorme kennis over deze motoren blijkt toch nog blind hoekje te hebben. :lol:
Leuk om te lezen hoe je staat te popelen om het antwoord op je vragen te vinden om je kennis weer nog groter te maken.
Gr. Ron

Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.

Gebruikersavatar
joeggen
Berichten: 613
Lid geworden op: 09 aug 2011, 16:53
Type Goldwing: GL1200
Locatie: hoensbroek
Contacteer:

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door joeggen » 06 feb 2012, 09:03

harmdeboer schreef:
karpermat schreef:...
hij loopt niet in de olie ,anders zou het wel gesmeerd word,en alle olie zou uit het blok lopen als je de startmotor zou verwisselen of vervangen....
ff los van het punt waar koltd ons over gaat voorlichten..

mocht het wel een nat gedeelte zijn dan kun je uitrekenen waar de olie ligt...
3,5 liter zit onder in je blok... de oliepomp gooit het je blok rond...
indien je 3.5 liter in je blok gooit kun je gelijk peilen hoeveel olie er in zit terwijl je motor op de middenbok staat....

dan nu.. stel... jij hebt je pijlstok gedipt of niet maar schoongemaakt... en haalt hem er weer uit... dan hou je hem in de zelfde hoek en op de zelfde hoogte als het pijlgat... dan meet je de bovenste olie grens vanaf de grond tot het streepje op de pijlstok... dan meet je vervolgens ook aan de andere kant van de motor... dan zul je zien dat de onderkant van het montage gat van de start motor hoger in het blok zit dat de bovenste vulstreep op je pijlstokje!!!

dus als de startketting gesmeerd is door olie uit het blok komt deze olie er niet uit indien je de startmotor uit het blok haalt terwijl hij op zijn middenbok staat....

en dat houd deze discussie in leven...
waarom is de ketting dat toch vet van de olie...?
hoe zit het dan met de hier bovenstaande foto...?

wat is het nu.... ???
een oliedrukopening ter hoogte van de startketting? en als de oliepomp niet draait loopt de olie dus weer naar beneden zodat als je de startmotor verwijderd geen olie uit het blok loopt, zo worden tenslotte de kleppen en bovenste m0otorhelft ook gesmeerd,
Is wel een gok van me want ik heb eigenlijk geen idee hoe de olie door het blok word vervoerd als de oliepomp druk geeft.
Er zal dus wel met lopende motor een kleine hoeveelheid olie in de ruimte van de ketting worden gevoerd die bij stilstaande motor er weer uit kan lopen. ( denk ik)
Want als je de kleppendeksels er af schroeft loopt ook niet je hele blok leeg en het zal duidelijk zijn dat deze echt de hele tijd bij draaiende motor worden gesmeerd !.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door harmdeboer » 06 feb 2012, 14:46

tja zo denk ik ook... en vooral dat de ketting en motorstartkoppeling ook zo gesmeerd word... maar ik wacht het antwoord van koltd nog ff af.. :mrgreen:
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door harmdeboer » 06 feb 2012, 14:48

Rongoos schreef:Haha Harm, jou enorme kennis over deze motoren blijkt toch nog blind hoekje te hebben. :lol:
Leuk om te lezen hoe je staat te popelen om het antwoord op je vragen te vinden om je kennis weer nog groter te maken.
hmm we zullen zien... ik ben ook niet een klein beetje eigenwijs...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

koltd
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 366
Lid geworden op: 16 jul 2008, 23:00
Type Goldwing: GL1000
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door koltd » 06 feb 2012, 18:03

beste summermade

als je kijk naar de anderkant van je dynamo huis kijk en kijk naar de pakking dan zie dat er normaal geen olie bij de startmotor en dynamo kan komen kan alleen als de pakking kapot is

gr Koltd
K0
K1
K2
K3/Z
LTD
Plain Jane 1100
Plain Jane 1200
http://www.classicwingsonwheels.nl

koltd
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 366
Lid geworden op: 16 jul 2008, 23:00
Type Goldwing: GL1000
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door koltd » 06 feb 2012, 18:14

Beste alle

Waarom zou de ketting en de startmotor worden gesmeerd hij draai NOOIT mee alleen als je de fiets start


En de smering naar de kleppen en nokkenas is een heel ander verhaal dat gaat via de oliepomp en olie kanaal dat door het blok loop


koltd

http://www.classicwingsonwheels.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
K0
K1
K2
K3/Z
LTD
Plain Jane 1100
Plain Jane 1200
http://www.classicwingsonwheels.nl

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: door schieten van de bendixs

Bericht door harmdeboer » 06 feb 2012, 19:24

tada weer wat geleerd..... heerlijk zo'n plaats waar je kennis opdoet..!!!!
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Plaats reactie