door schieten van de bendixs
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: door schieten van de bendixs
1 je motor heeft geen bendix. maar een motor start koppeling... een bendix komt naar buiten en een koppeling werkt centrifugaal...
2 hoe komt het dat hij niet werkt of defect of vies...
de discussie is nu indien vies hoe krijg je hem schoon...
oplossing 1 motor flushen... echter hierover is nu een sub discussie want de opvatting is dat het wel eens het droge gedeelte van het blok is... dan optie 2 moet je het gewoon bespuiten met wd 40 om weer schoon en gangbaar te krijgen....
dus algemeen.... ff je motorblok flushen kan nooit geen kwaad mits je er niet mee gaat rijden met de flush er in!
wellicht start hij dan beter omdat alles mooi schoon is... maar indien het niet beter gaat met je motorstartkoppeling... zul je het moeten proberen met het verwijderen van startmotor en het insprayen met WD40 (let op indien er wel olie onder in je blok zit op deze plaats kan dit ook de smerende werking van je olie beïnvloeden.)
mocht dat ook niet werken dan moet je optie 3 i.d.d. naar een motorzaak om je motorstartkoppeling te laten behandelen...
tot zo ver de samenvatting voor deze topic...
nu de vraag...
draait de motorstart koppeling wel of niet in de olie!!!????
puzzelen
2 hoe komt het dat hij niet werkt of defect of vies...
de discussie is nu indien vies hoe krijg je hem schoon...
oplossing 1 motor flushen... echter hierover is nu een sub discussie want de opvatting is dat het wel eens het droge gedeelte van het blok is... dan optie 2 moet je het gewoon bespuiten met wd 40 om weer schoon en gangbaar te krijgen....
dus algemeen.... ff je motorblok flushen kan nooit geen kwaad mits je er niet mee gaat rijden met de flush er in!
wellicht start hij dan beter omdat alles mooi schoon is... maar indien het niet beter gaat met je motorstartkoppeling... zul je het moeten proberen met het verwijderen van startmotor en het insprayen met WD40 (let op indien er wel olie onder in je blok zit op deze plaats kan dit ook de smerende werking van je olie beïnvloeden.)
mocht dat ook niet werken dan moet je optie 3 i.d.d. naar een motorzaak om je motorstartkoppeling te laten behandelen...
tot zo ver de samenvatting voor deze topic...
nu de vraag...
draait de motorstart koppeling wel of niet in de olie!!!????
puzzelen
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Re: door schieten van de bendixs
nee meester
hij loopt niet in de olie ,anders zou het wel gesmeerd word,en alle olie zou uit het blok lopen als je de startmotor zou verwissellen of vervangen.
uuuuuh heb ik het alweer fout ,kon op het plaatje van het blok niet zo gauw de startmotor vinden.dus ik gok
hij loopt niet in de olie ,anders zou het wel gesmeerd word,en alle olie zou uit het blok lopen als je de startmotor zou verwissellen of vervangen.
uuuuuh heb ik het alweer fout ,kon op het plaatje van het blok niet zo gauw de startmotor vinden.dus ik gok
Laatst gewijzigd door karpermat op 05 feb 2012, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: door schieten van de bendixs
Mijn antwoord; de motorstartkoppeling draait volgens mij niet in olie. Maar wordt wel gesmeerd door opspattende/rondslingerende olie. En dat gebeurt ook bij de hoger draaiende tandwielen, cq kogellagers.
Groeten Lammert
Groeten Lammert
Re: door schieten van de bendixs
Links in het blok zie je de start ketting hangen die aan de onderzijde, niet zichtbaar , door de startmotor middels een ketting/tandwiel wordt rondgetrokken. In het bovenste kettingwiel unit zit het start meeneem unit met tonnetjes.
Lammert
Lammert
- summermade
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:27
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Elim
Re: door schieten van de bendixs
Volgens mij wordt alles gewoon door de olie gesmeert, zie foto.
het ligt niet in de olie maar de olie komt wel overal.
Dit is mijn blok zonder de achterzijde.
De koppeling en de dynamo worden door olie gesmeert en dientengevolge de startkoppeling ook dus.
Gr.
Jan
het ligt niet in de olie maar de olie komt wel overal.
Dit is mijn blok zonder de achterzijde.
De koppeling en de dynamo worden door olie gesmeert en dientengevolge de startkoppeling ook dus.
Gr.
Jan
-
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 16 jul 2008, 23:00
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: rotterdam
- Contacteer:
Re: door schieten van de bendixs
Beste Harm
jij heb zelf pas je startmotor vervangen zat er toen olie aan ????? (nee)
gr koltd
http://www.classicwingsonwheels.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
jij heb zelf pas je startmotor vervangen zat er toen olie aan ????? (nee)
gr koltd
http://www.classicwingsonwheels.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: door schieten van de bendixs
nou neem ik aan dat het tussen de 1100 en de 120 niet zo heel veel uitmaakt... dus...koltd schreef:Beste Harm
jij heb zelf pas je startmotor vervangen zat er toen olie aan ????? (nee)
gr koltd
http://www.classicwingsonwheels.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
nou er kwam niet perse olie uitlopen i.d.d. maar het was wel allemaal olie'ig binnen in het blok... vandaar mijn onkennis...
maar i.d.d. ff terug naar de foto hier boven... houd de ketting geleider dan de olie tegen? want de koppeling enzo draaid wel nat...
laat mij leren o goeroe KOLTD!!! jij bent de man die deze operaties regelmatig uitvoert...
hoe word het natte en droge gedeelte daar gescheiden?
harm
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: door schieten van de bendixs
ff los van het punt waar koltd ons over gaat voorlichten..karpermat schreef:...
hij loopt niet in de olie ,anders zou het wel gesmeerd word,en alle olie zou uit het blok lopen als je de startmotor zou verwisselen of vervangen....
mocht het wel een nat gedeelte zijn dan kun je uitrekenen waar de olie ligt...
3,5 liter zit onder in je blok... de oliepomp gooit het je blok rond...
indien je 3.5 liter in je blok gooit kun je gelijk peilen hoeveel olie er in zit terwijl je motor op de middenbok staat....
dan nu.. stel... jij hebt je pijlstok gedipt of niet maar schoongemaakt... en haalt hem er weer uit... dan hou je hem in de zelfde hoek en op de zelfde hoogte als het pijlgat... dan meet je de bovenste olie grens vanaf de grond tot het streepje op de pijlstok... dan meet je vervolgens ook aan de andere kant van de motor... dan zul je zien dat de onderkant van het montage gat van de start motor hoger in het blok zit dat de bovenste vulstreep op je pijlstokje!!!
dus als de startketting gesmeerd is door olie uit het blok komt deze olie er niet uit indien je de startmotor uit het blok haalt terwijl hij op zijn middenbok staat....
en dat houd deze discussie in leven...
waarom is de ketting dat toch vet van de olie...?
hoe zit het dan met de hier bovenstaande foto...?
wat is het nu.... ???
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
- Rongoos
- alias Stuiterbal
- Berichten: 2321
- Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Velserbroek
Re: door schieten van de bendixs
Haha Harm, jou enorme kennis over deze motoren blijkt toch nog blind hoekje te hebben.
Leuk om te lezen hoe je staat te popelen om het antwoord op je vragen te vinden om je kennis weer nog groter te maken.
Leuk om te lezen hoe je staat te popelen om het antwoord op je vragen te vinden om je kennis weer nog groter te maken.
Gr. Ron
Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.
Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.
- joeggen
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 09 aug 2011, 16:53
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: hoensbroek
- Contacteer:
Re: door schieten van de bendixs
een oliedrukopening ter hoogte van de startketting? en als de oliepomp niet draait loopt de olie dus weer naar beneden zodat als je de startmotor verwijderd geen olie uit het blok loopt, zo worden tenslotte de kleppen en bovenste m0otorhelft ook gesmeerd,harmdeboer schreef:ff los van het punt waar koltd ons over gaat voorlichten..karpermat schreef:...
hij loopt niet in de olie ,anders zou het wel gesmeerd word,en alle olie zou uit het blok lopen als je de startmotor zou verwisselen of vervangen....
mocht het wel een nat gedeelte zijn dan kun je uitrekenen waar de olie ligt...
3,5 liter zit onder in je blok... de oliepomp gooit het je blok rond...
indien je 3.5 liter in je blok gooit kun je gelijk peilen hoeveel olie er in zit terwijl je motor op de middenbok staat....
dan nu.. stel... jij hebt je pijlstok gedipt of niet maar schoongemaakt... en haalt hem er weer uit... dan hou je hem in de zelfde hoek en op de zelfde hoogte als het pijlgat... dan meet je de bovenste olie grens vanaf de grond tot het streepje op de pijlstok... dan meet je vervolgens ook aan de andere kant van de motor... dan zul je zien dat de onderkant van het montage gat van de start motor hoger in het blok zit dat de bovenste vulstreep op je pijlstokje!!!
dus als de startketting gesmeerd is door olie uit het blok komt deze olie er niet uit indien je de startmotor uit het blok haalt terwijl hij op zijn middenbok staat....
en dat houd deze discussie in leven...
waarom is de ketting dat toch vet van de olie...?
hoe zit het dan met de hier bovenstaande foto...?
wat is het nu.... ???
Is wel een gok van me want ik heb eigenlijk geen idee hoe de olie door het blok word vervoerd als de oliepomp druk geeft.
Er zal dus wel met lopende motor een kleine hoeveelheid olie in de ruimte van de ketting worden gevoerd die bij stilstaande motor er weer uit kan lopen. ( denk ik)
Want als je de kleppendeksels er af schroeft loopt ook niet je hele blok leeg en het zal duidelijk zijn dat deze echt de hele tijd bij draaiende motor worden gesmeerd !.
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: door schieten van de bendixs
tja zo denk ik ook... en vooral dat de ketting en motorstartkoppeling ook zo gesmeerd word... maar ik wacht het antwoord van koltd nog ff af..
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: door schieten van de bendixs
hmm we zullen zien... ik ben ook niet een klein beetje eigenwijs...Rongoos schreef:Haha Harm, jou enorme kennis over deze motoren blijkt toch nog blind hoekje te hebben.
Leuk om te lezen hoe je staat te popelen om het antwoord op je vragen te vinden om je kennis weer nog groter te maken.
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
-
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 16 jul 2008, 23:00
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: rotterdam
- Contacteer:
Re: door schieten van de bendixs
beste summermade
als je kijk naar de anderkant van je dynamo huis kijk en kijk naar de pakking dan zie dat er normaal geen olie bij de startmotor en dynamo kan komen kan alleen als de pakking kapot is
gr Koltd
als je kijk naar de anderkant van je dynamo huis kijk en kijk naar de pakking dan zie dat er normaal geen olie bij de startmotor en dynamo kan komen kan alleen als de pakking kapot is
gr Koltd
-
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 16 jul 2008, 23:00
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: rotterdam
- Contacteer:
Re: door schieten van de bendixs
Beste alle
Waarom zou de ketting en de startmotor worden gesmeerd hij draai NOOIT mee alleen als je de fiets start
En de smering naar de kleppen en nokkenas is een heel ander verhaal dat gaat via de oliepomp en olie kanaal dat door het blok loop
koltd
http://www.classicwingsonwheels.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarom zou de ketting en de startmotor worden gesmeerd hij draai NOOIT mee alleen als je de fiets start
En de smering naar de kleppen en nokkenas is een heel ander verhaal dat gaat via de oliepomp en olie kanaal dat door het blok loop
koltd
http://www.classicwingsonwheels.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: door schieten van de bendixs
tada weer wat geleerd..... heerlijk zo'n plaats waar je kennis opdoet..!!!!
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)