koppeling

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
roofer
Berichten: 365
Lid geworden op: 23 dec 2007, 17:14
Type Goldwing: GL1500
Locatie: geleen

Re: koppeling

Bericht door roofer » 22 jun 2010, 14:21

dat zou je normaal doen, maaaaaaaaaaaaaaaaaaar dan moet je er wel aan kunnen komen, en dat is nog niet zo makkelijk, heb het geprobeerd. Dat lukte voor geen meter dus heb ik het op de bovenstaande manier gedaan en dat werkt prima.
hoe ouder de wing, hoe gekker

Gebruikersavatar
Don Corleone
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 okt 2009, 11:20
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Purmerend

Re: koppeling

Bericht door Don Corleone » 22 jun 2010, 14:39

Eerst maar ff proberen volgens de methode van roofer, kan ik altijd de andere opties proberen uit te voeren
Vrij nooit in de tuin. Liefde is blind, maar de buurman niet.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: koppeling

Bericht door harmdeboer » 22 jun 2010, 23:53

het zwarte bakje is je collector van het carter vocht. Japie bij jou zit deze er of niet meer op of zit achter een chroom kapje verstopt! :lol: :lol: :lol: :lol:

je kan aan de ontluchting komen ik meen met een dopje 8 op en knietje.... het is i.d.d. erg friemelen maar... das wel de enige manier om lucht die IN JE KOPPELING zit en niet de lucht in je leidingen er uit te krijgen!!!

overigens... indien er vaak veel water in het zwarte bakje staat betekend dat dat je motor niet helemaal mooi loopt.
of in het ergste geval dat je koppaking lekt naar binnen....!!!

indien je motor niet helemaal mooi loopt verbrand de brandstof niet goed waardoor restanten zich mengen met de olie!!!
dit geeft ook wel de grijze waas op de olie of de witte/gele snot die je aan je vul dop of peilstok kunt vinden....
in het laatste geval is het i.d.d. een koppaking die defect is....
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
Don Corleone
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 okt 2009, 11:20
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Purmerend

Re: koppeling

Bericht door Don Corleone » 04 jul 2010, 22:31

Dacht zal "ff" ontluchten. Motor staat nu in de eerste versnelling en komt er niet meer uit. Kramp in mijn vingers van het knijpen maar koppelen ho maar.
Wanneer ik een slangetje aan de nippel bevestig zie ik wel dat er wat gebeurd krijg alleen geen druk op de hendel.
Is dan toch de koppeling naar de vaantjes of moet ik meer geduld hebben?
Vrij nooit in de tuin. Liefde is blind, maar de buurman niet.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: koppeling

Bericht door harmdeboer » 04 jul 2010, 23:59

volgens mij moet hij ook uit de versnelling willen als je niet koppelt....
kan nodig zijn dat je even met het achterwiel een schokkende beweging, tegen de aanslag, moet maken op binnen alles correct op zijn plaats te laten vallen. om te kunnen terug schakelen naar de vrij/neutraal....

boven heb je de deksel wel dicht gedraaid terwijl je de koppeling niet in geknepen had!?!?
gezien je zonder druk op je koppeling niet kunt koppelen...

dus onderste nippel open draaien al dan niet met het slangetje er op...
koppeling half in knijpen!
proberen om hem half te houden terwijl je de nippel dicht draait...
dan indien de nippel dicht is koppeling los....

dan eerst de koppeling testen en dan proberen met lopende motor te koppelen en schakelen naar zijn versnelling...

anderen mogen mij gerust aanvullen dit is hoe ik het 2 maal heb gedaan.. en toeval of niet maar het werkte wel....
heb overigens wel hulp gehad met het knijpen en draaien... en heb de voorgaande stappen 2 a 3 maal herhaald!


daarna peil controleren op het stuur en bijvullen indien nodig!!
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Re: koppeling

Bericht door G.winger » 05 jul 2010, 16:12

was laatst bij Ger in oss om m`n balhoofd even na te laten kijken.
die heeft toen ook even m`n koppelingshendel vernieuwd daar zat speling in.
de ogen waarmee hij vast zat waren uitgesleten, dacht eerst ook dat m`n
koppeling ontlucht moest worden maar hij doet het weer als vanoudst.
en vorige week ook maar even m`n zwarte bakje leeg gemaakt,
die zat helemaal vol trouwens die zit bij de 1200 aan de linkerkant
op de hoogte van je voetsteun aan de andere kant van het frame
vlak achter het motorblok even met sleuteltje 10 losmaken
slang los en legen maar.
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Gebruikersavatar
Don Corleone
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 okt 2009, 11:20
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Purmerend

Re: koppeling

Bericht door Don Corleone » 05 jul 2010, 19:39

Hallo daar,

Probleem opgelost.
Ik heb het pompje van een zeepdispenser afgehaald en flink schoongemaakt.
Toen aan de koppelingsvloeistof nippel vastgemaakt, nippel opengedraaid en toen maar pompen.
Tijdens het pompen bleven we de vloeistof bijvullen, kramp in mijn duimen van het pompen maar het werkte!
Hij schakelt weer als een naaimachien.

Thanks voor de tips, ben weer wat wijzer geworden over mijn Wing
Vrij nooit in de tuin. Liefde is blind, maar de buurman niet.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: koppeling

Bericht door harmdeboer » 07 jul 2010, 01:04

ja dat werkt ook!

een hevelpomp noemen ze dat ook wel...

:wink: :wink: :wink: :wink:
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
Frederick Lieverdje
Berichten: 338
Lid geworden op: 01 mei 2009, 21:48
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Drachten

Re: koppeling

Bericht door Frederick Lieverdje » 19 feb 2011, 22:38

Nu ik toch bezig ben met een deel revisie heb ik de koppeling ook even bekeken en kwam tot de conclusie dat de koppelingshendel veel speling heeft op zijn scharnierpunt.
Heb een nieuwe hendel gekocht maar daardoor werd het niet veel beter.
het busje dat de plunjer aanduwt is ook behoorlijk ovaal en heeft zeker een halve milimeter speling en dat zal in de hendel wel een heel eind kunnen zijn.
Het busje vervangen door een nieuwe en het resultaat is verbluffend. geen enkele speling meer en een perfect werkende koppeling.
En dat voor 2 euro

groet, Freerk
GL 1500 Commodore Bleu

Na elke bocht een nieuwe horizon

Als je tot de nek in de shit zit, moet je de kop niet laten hangen.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: koppeling

Bericht door Honda GL Castlebiker » 02 sep 2012, 21:07

Frederick Lieverdje schreef:De laatste tijd gaat het schakelen wat moeizaam, krijg hem niet vlotjes in de "N" maar schiet van 2 in 1 en van 1 in 2.
Er zit wat speling op de koppelinghendel en als ik de koppeling intrek doet hij niet veel.
Heb het reservoir even losgehaald en bijgevuld, daar wordt het beter van maar de speling blijft zodat alleen het laatste deel wat doet.
Kan je de koppelingshendel bijstellen zodat je aangrijppunt korter is?
Of is er weer wat kapot. :(
Drukgroep of koppelingsplaten?
Wie weet raad??

Groeten, Freerk
Nou, vandaag dus precies hetzelfde probleem gehad. Tijdens het rijden merkte ik dat de koppelingshendel wel heel licht ging. Vond het eigenlijk geen bezwaar. Maar het schakelen ging wel zwaar. In neutraal krijgen was helemaal moeilijk. In Schinnen had ik een stop ingepland, en de motor sloeg uit zich zelf af. Okay, kan wel. Eerst effe wandelen dacht ik. Daarna terug bij de motor. Starten, deed hij meteen. Koppeling en in z'n 1. Hup, sloeg hij meteen af.

Wat doe ik dan als eerste: kijken hier op het forum of er iets over staat. En jawel hoor. Precies hetzelfde probleem. Reacties gelezen. Maar ik, zo a-technisch al ik ben, snapte er eigenlijk niet veel van. Welk reservoir, welk zwart bakje, welke nippel?

Denk we bellen de ANWB. Volgens mij had ik de ANWB nog geen enkele keer gebeld dit jaar. Uurtje wachttijd zei de mevrouw aan de telefoon. Geen probleem, dus ik zet de Goldwing aan de kant, en ga op een bankje zitten. Bijkomend nadeel was dat de Iphone bijna leeg was.

Denk dat ik amper 20 minuten heb moeten wachten, en toen kwam de hulpdienst van de ANWB :-).

Probleem uitgelegd, en gezegd dat iemand anders dat op het forum ook heeft gehad. Het reservoir waar jullie het over hadden, was dus gewoon dat dingetje wat aan het stuur zit:

Afbeelding

Maar dan hadden we een ander ding nodig. Iets van koppelingscylinder? Dat moesten we ontluchten. Ja, ik zeg we, maar natuurlijk deed de beste man van de ANWB dat, want zo'n sukkel als ik ben, weet ik niet eens waar het over gaat. Ik zei hem alleen wat er hier op het forum stond. Tjsa, waar zit dat ding. Elke motor, elke auto is anders. Vind ik sowieso knap dat ANWB dat allemaal kan maken, je moet het maar weten! Nou, volgens dit topic dus aan de linkerkant achter het cardan zei ik. Bij een zwart bakje. En wie had dat allemaal zo duidelijk beschreven? Harm den Boer. En van wie had ik toevallig een telefoonnummer in een PB staan? Juistem, Harm den Boer :D . Dus ik Harm den Boer bellen op zondagmiddag. Waar zit dat ding. Ach weet je, dacht ik, ik kan m'n gsm veel beter aan de ANWB geven, dan in plaats als doorklepperaar te fungeren. De ANWB meneer had het eigenlijk al gevonden voordat ik hem de gsm gaf, maar toch. Maar mooi dat Harm bereikbaar was.

Het dingetje wat ontlucht moest worden heb ik hier denk ik gefotografeerd:

Afbeelding

Als ik het goed heb, is dat zwarte bakje met die slang erop dat bakje wat op z'n tijd eens omgekiept moet worden. Op de foto net boven dat zwarte bakje zit een schroef, die moet eruit (denk ik), en dan kun je ontluchten. Wat ik begreep, correct me if I am wrong, is dat je daar iets op moet doen om te ontluchten (weet eigenlijk niet wat, als ik het zelf moet doen), dus dat je daar de zooi eruit "zuigt", en dan tegelijkertijd in het reservoir weer nieuwe remolie doet. En zorgen dat er steeds genoeg in dat reservoir blijft zitten terwijl je ontlucht, want anders kun je heel lang blijven ontluchten. :wink: Wat is dat grote ronde zilveren ding eigenlijk boven het zwarte bakje? Is dat het carter?

Op de foto hieronder de troep die eruit kwam, die zit in het vaatje.

Afbeelding

De nieuwe remolie in het reservoir:

Afbeelding

Zijplaatje er weer op, gestart en alles deed het weer perfect. Druk op de koppelingshendel, schakelen ging weer soepel, en heb nog paar uurtjes lekker kunnen rijden.

Danyel van de ANWB die de Goldwing weer gemaakt heeft op een warme zondagmiddag in Schinnen bij Kasteel Terborgh:

Afbeelding

Danyel, je zou hier lezen zei je, dus als je dit leest: nogmaals ontzettend bedankt dat je de Goldwing weer hebt gerepareerd. Was en ben er nog steeds ontzettend blij mee dat het ter plekke is gelukt. Super service van jou en van de ANWB. Vind jullie echt gewoon geweldig en dankbaar werk doen!

En Harm den Boer ook bedankt natuurlijk. Hoop je eens in levende lijve tegen te komen :-)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: koppeling

Bericht door RonalT » 02 sep 2012, 22:43

Ik kan me voorstellen hoe blij je was toen "de man van de ANWB" het weer voor elkaar had, Johan. Ook wij hebben eens stil gestaan met een motor die het niet meer deed. Gelukkig wist ik een en ander te zitten en de man met het gele wagentje had gereedschap. Samen hebben we het toen gefikst. :wink:

Op de foto alleen Danyel, maar ik denk dat we met heel veel motorrijders blij moeten zijn met de Wegenwachters. Ze lossen heel veel dingetjes op....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1490
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek
Contacteer:

Re: koppeling

Bericht door Antoon Aarts » 02 sep 2012, 23:10

Zou toch maar het cupje onder van je koppelingscilinder controleren , als deze lekt loopt de koppelingsvloeistof het blok in bij je motorolie .
Kan normaal gesproken niet verdwijnen uit je reservoir , wel vervuilen.

Antoon
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: koppeling

Bericht door harmdeboer » 03 sep 2012, 00:49

Je bent van harte welkom..

overigens was ik net terug uit luxemburg... en net nuchter... dus je had me net op het goede moment gebeld. Kort daarna zijn we gaan uit eten... en dat eerste biertje haalde alle alcohol weer terug omhoog... ben er nu een beetje van bekomen..

Maar mooi dat je weer verder kon...

Achterstallig onderhoud of i.d.d een lekkage van de secundaire koppeling (het beschreven cupje) kan voor vervuiling zorgen. Controleer je rem vloeistof ook eens indien die ook vuil is dan zou ik deze ook maar laten vervangen... of zelfdoen...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: koppeling

Bericht door Honda GL Castlebiker » 03 sep 2012, 14:33

RonalT schreef:Ik kan me voorstellen hoe blij je was toen "de man van de ANWB" het weer voor elkaar had, Johan. Ook wij hebben eens stil gestaan met een motor die het niet meer deed. Gelukkig wist ik een en ander te zitten en de man met het gele wagentje had gereedschap. Samen hebben we het toen gefikst. :wink:

Op de foto alleen Danyel, maar ik denk dat we met heel veel motorrijders blij moeten zijn met de Wegenwachters. Ze lossen heel veel dingetjes op....
Ja RonalT, maar het ANWB busje staat er ook op hè :-)

Ja dat was toen met die band dat jij ze nodig had, niet dan? Had je ergens geschreven. Was 's-avonds of in het weekend dacht ik dat je toen schreef.

Gebruikersavatar
joeggen
Berichten: 613
Lid geworden op: 09 aug 2011, 16:53
Type Goldwing: GL1200
Locatie: hoensbroek
Contacteer:

Re: koppeling

Bericht door joeggen » 04 sep 2012, 07:16

Dat bakje gewoon met een grote zwaai ergens over een schutting gooien, slangetje gewoon ergens laten weglopen, we zitten hier niet in California waar geen gas of vloeistof op de weg mag lopen he, 8) :lol: :lol:
Maar dat is mijn idee, de emissiebakjes van mijn wing waren al afgekoppeld toen ik hem kocht en bij de restauratie zijn ze er gewoon niet meer op teruggeschroefd, en de bike loopt ook zonder die dingen als een droom.
Ik heb hetzelfde probleem met mijn koppeling als waar het topic mee begon en ik ga deze winter het hele systeem spoelen en van nieuwe rubbers voorzien en dan zien we wel wat voor resultaat dat geeft. :wink:

Plaats reactie