koppeling

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: koppeling

Bericht door RonalT » 04 sep 2012, 16:54

Johan Helmond schreef:Ja dat was toen met die band dat jij ze nodig had, niet dan? Had je ergens geschreven. Was 's-avonds of in het weekend dacht ik dat je toen schreef.
Goed gelezen en een goed geheugen. (voor diegene die het gemist hebben)
Broer had een lekke band, alle winkels in Zeeland op zondag discht (zondagrust), ANWB naar Bergen op Zoom voor een nieuwe band. Dan ben je na 2,5 uur blij weer te rijden.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Toothless
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 sep 2010, 23:09
Type Goldwing: GL1200

Re: koppeling

Bericht door Toothless » 08 okt 2012, 06:52

filmpje op goldwingfacts;


youtu.be/HPgqaC9Gp88

greetz
"Bikers understand why dogs love to stick their heads out car windows".

http://img838.imageshack.us/img838/6861/iser.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
BerT _ Renswoude
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 aug 2011, 23:18
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Renswoude

Re: koppeling

Bericht door BerT _ Renswoude » 31 okt 2012, 19:39

Goedenavond wingerds,

Bij mijn gl1200 zit het aangrijpingspunt ook vrij hoog, soms bij snel optrekken slipt de koppeling ook door..
Gevalletje bijna versleten of..? Kan dit ook aan oude olie liggen zoals eerder in deze draad besproken?

Als de koppeling eruit moet, iets voor van de winter?
Klopt het dan dat het blok er onder vandaan moet?

Groet,
BerT

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: koppeling

Bericht door harmdeboer » 31 okt 2012, 23:14

het kan de olie zijn
het kan slijtage zijn
het kan ook zijn dat je plakkende platen hebt...


Plakkende platen = Blok Flushen + nieuwe motor olie http://www.forte-nwe.com/NL/Forte-Produ ... Flush.html
Koppelings olie = olie vervangen (dot4) en ontluchten
slijtage... blok demonteren en de platen vervangen...

succes
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: koppeling

Bericht door Honda GL Castlebiker » 14 apr 2013, 20:10

Vandaag tijdens het rijden weer dit probleem gehad. Koppeling ging heel licht, schakelen heel zwaar. Parkeerplaats opgereden en ANWB gebeld. Dit keer heel goed opgelet dat ik het volgende keer zelf kan ontluchten. Het is niet moeilijk als je het gereedschap hebt (ga ik morgen halen) en weet waar de ontluchtingsnippel zit (weet ik nu).

ANWB was weer snel terplaatse en heeft het me goed uitgelegd. Wederom hulde voor deze gele redders in nood.

peter

Re: koppeling

Bericht door peter » 14 apr 2013, 20:39

2 keer in korte tijd duidt er toch op dat het systeem ergens lucht aantrekt of zelfs lekt :!: :!: Zeer beslist de moeite waard om eens goed te laten nakijken anders sta je geheid een keertje stil "In the middle of the goddamn nowwhere" zonder telefoon en niks om je motor mee in de brand te steken.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: koppeling

Bericht door harmdeboer » 15 apr 2013, 08:58

Idd... tijd om het systeem helemaal te vervangen. Om te beginnen met de slang aan je stuur...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: koppeling

Bericht door Honda GL Castlebiker » 16 apr 2013, 09:26

Misschien wel ja dat vervangen. Maar nog een opmerking van mijn kant:

vorig jaar heb ik het reservoir voor de remolie opengemaakt, linkerkant van het stuur (weet niet of dat reservoir aan de rechterkant van het stuur ook voor remolie is, denk eerder voor de koppeling?). Heb er toen wat olie bijgedaan, volgende dag gaan rijden, en toen kwam ik dus met pech te staan. Dat was die dag van hierboven, dat ik Harm had gebeld, en dat de ANWB was gekomen.

Die schroefjes in allebei de reservoirs waren roestig. één, in dat rechter reservoir was zelfs helemaal dolgedraaid, heeft Ger eruit (recentelijk) geslepen. Alle 4 de schroefjes zijn vervangen, nu 4 dezelfde, nette schroefjes erin. Maar dat reservoir (zowel links als rechts) is toch (een beetje) open geweest dan, door die schroefjes te vervangen. De volgende dag weer die pech ermee (de motor heeft van 24 december tot 13 april stilgestaan, 14 april dus deze pech gehad). Die 2e keer, tijdens het knijpen met de koppeling tijdens het ontluchten, begon hij in het reservoir aan het stuur te bubbelen. De ANWB helper zei dat dat rubber wat in het reservoir zit ook vervangen mocht worden, was niet meer zo best. Dus misschien is dat de oorzaak!

Even een foto:
Afbeelding

Dat is het gereedschap wat je nodig hebt om zelf te ontluchten. En natuurlijk remolie om bij te vullen. Dat gele kruiskopschroevendraaiertje is een oud ding, ben ik gister vergeten een nieuw te kopen. Dat andere spul wel nieuw gekocht:
sleutel 10 mm
sleutel 13 mm
sleutel 17 mm
en dat lange ding is 8 mm

Die 4 dingen waren 23,86 euro. Geld zat vond ik eigenlijk.

Zoals ik het nu zou doen:
1.met de kruiskop het reservoir open maken en het rubber uit het reservoir halen.
2.het afdekkapje bij de accu weghalen.
3.met sleutel 10, 13 en 17 die chromen afdekplaat weghalen (bizar dat er 3 bouten op zitten met 3 verschillende maten?!?!)
4.dan zie je dat zwarte bakje, dat zat dacht ik nog met een bout vast (ja ik noem alles bout, misschien zijn het wel schroeven).
5.dan zie je daar achter ongeveer in het midden boven het motorblok dat nippeltje zitten. Daar heb je dan die lange stengel voor nodig. Minimaal 20 cm lang, anders kom je er niet bij. Heb er nu één van 23 cm lang weten te kopen. Probleem bij mij zondag was wel dat 8 mm eigenlijk te klein was, en 9 mm te groot om op die nippel te zetten. Misschien is het een andere maat (amerikaanse maat, of engelse, geen idee). 9 had je dus zeker niets aan, en heb 8 mm op die stengel gepakt, dat had de ANWB helper ook.
6.dan leg je een doek of bakje onder je motor en draait die nippel open, zodat er olie uit gaat druppelen.
7.knijp je diverse keren in de koppelingshendel. Heel vaak.
8.als het reservoir leeg loopt, moet je optijd olie bijvullen en opletten dat je niet met de olie knoeit.
9.blijven knijpen tot de druk op de hendel weer toeneemt.
10.dan nippel dicht draaien, rubber weer in het reservoir, reservoir dicht maken.
11.zwart bakje er weer op, chromen plaat erop, afdekplaat bij accu erop, bakje/doek onder de motor weghalen.

Heb al vaker geschreven dat ik niets van techniek weet. Heb ooit een Scania-143 gehad met een 450 liter tank, en de tankmeter was heel onbetrouwbaar. Met die auto heb ik maanden Italië gereden. Minimaal 1x per maand met een lege tank gestaan (had altijd 2 volle 20 liter reserve jerrycans bij, dat wel). 2 jerrycans erbij, cabine kantelen, ontluchten, starten en naar de pomp. Die auto kon ik blind ontluchten. Heb dat gewoon nagekeken hoe een monteur dat voordeed bij Scania garage. Zo heb ik dat nu ook bij dit hierboven gedaan. Als ik die 11 punten niet goed heb omschreven, schrijf dat dan, want anders geef ik verkeerde tips (en ga ik het zelf de volgende keer ook verkeerd doen), dat is niet de bedoeling.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: koppeling

Bericht door harmdeboer » 16 apr 2013, 18:28

ja dan zou ik de rubbers membramen in de rem en koppelings hoofdcilinder maar eens vervangen... (zitten de kunsstof pas platen er overigens wel goed op??)
overigens het bubbelen is het ontluchten... dan zou ik hem zowiezo nog een keer op de banjo bout ontluchten. want die hoek krijg je met gewoon ontluchten nooit ontlucht....
word ook gedaan in het eerder vermelde filmpje...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Re: koppeling

Bericht door G.winger » 18 apr 2013, 21:08

:?: :?: even een vraagje tussen door :?: :?:
de koppelingsplaten hoe lang gaan die mee, hoeveel km.
zit er verschil in voor een 1200 of een 1500.
die van mij zitten op zo`n 8.500km, die ik zelf er mee heb gereden.
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: koppeling

Bericht door harmdeboer » 18 apr 2013, 21:19

Ze zouden behoorlijk lang mee moeten kunnen..
Goede olie.(blok)
Om de 5 verversingen flushen (blok)
Dot 4 regelmatig vervangen.
Niet te veel kracht /gas met slippende koppeling....

Zie het techniekboek voor gem. Levensduur...
Dat heb ik ff niet paraat...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: koppeling

Bericht door Honda GL Castlebiker » 18 apr 2013, 21:28

harmdeboer schreef:-de rubbers membramen in de rem en koppelings hoofdcilinder
-de banjo bout ontluchten.
-want die hoek krijg je met gewoon ontluchten nooit ontlucht....
Pfff, dat klinkt moeilijk. Om eerlijk te zijn begrijp ik totaal niet waar je het over hebt Harm. Niet iedereen is even technisch.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: koppeling

Bericht door harmdeboer » 18 apr 2013, 21:45

Kijk even dat filmpje welke eerder door iemand gepost is.


youtu.be/HPgqaC9Gp88


Banjobout de bout waarmee de slang aan je stuur potje vast zit
Membraam het rubber in je stuur potje. Met daarop een kunsstof deksel die hem in vorm en op zijn plaats houd.
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

peter

Re: koppeling

Bericht door peter » 19 apr 2013, 04:21

Ik denk dat het tijd is voor een revisie aan beide handles. En voor alle zekerheid deed ik de rubbertjes op de koppeling zelf ook. Harm wil dat vast wel effe voor je doen als je alle onderdelen meeneemt.
Het is duidelijk dat iets niet in orde is en de oorzaak ervan zal moeten worden weggenomen voor je weer normaal kan rijden zonder de angst dat je weer stil staat. Ik denk dat je voor beide handles en de slave niet meer dan 150€ kwijt bent.

Nog effe tussendoor: het is en blijft een moeilijke fiets die 1200. Wil had ook steeds weer wat nieuws. :?

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: koppeling

Bericht door harmdeboer » 19 apr 2013, 10:30

Ja hoor kunnen we wel een keer doen.
(Mits de masters niet uit gehoond hoeven te worden. Dus te beschadigd zijn door dot4 water corrosie)

Wat het je nodig.
Dot4 olie
2x revisisetje (rem/koppeling)
4 knelringetjes t.b.v. de banjo bout.
2 membraampjes...



En.... iets lekkers...
Laatst gewijzigd door harmdeboer op 19 apr 2013, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Plaats reactie