startmotor 1200
startmotor 1200
hoi, iemand ervaring met het verwijderen van de startmotor van een GL1200 Aspencade
Als de motor warm is start hij heel slecht, heb het e.e.a. gecontroleerd en nu blijk dat
wanneer de motor warm is de startmotor erg veel stroom neemt
waarschijnlijk zijn de koolborstels versleten.
groet,
Remcko
Als de motor warm is start hij heel slecht, heb het e.e.a. gecontroleerd en nu blijk dat
wanneer de motor warm is de startmotor erg veel stroom neemt
waarschijnlijk zijn de koolborstels versleten.
groet,
Remcko
Starter
Remko
De starter is te verwijderen door twee inbusbouten aan de zijkant, zorg er voor dat de ketting goed loskomt. Als de motor slecht start, sla dan niet op de starter want dan sla je de magneten stuk. Koolborstels zijn simpel te vervangen, maar zorg dat de collector vlak en glad is.
M.v.g.
Roelof
De starter is te verwijderen door twee inbusbouten aan de zijkant, zorg er voor dat de ketting goed loskomt. Als de motor slecht start, sla dan niet op de starter want dan sla je de magneten stuk. Koolborstels zijn simpel te vervangen, maar zorg dat de collector vlak en glad is.
M.v.g.
Roelof
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 24 mar 2006, 16:31
- Locatie: Hengelo (ov)
Hoi Remco, ik had aan het begin van dit jaar ook startproblemen. Ik dacht zelf met de starterkrans.
Ik heb de startmotor er onder weg gehaald door eerst de uitalaten los te halen en daarna het subframe aan de linkerzijde (=zijde van startmotor) los te halen, hiervoor moet wel h.e.e.a aan kappen los gehaald worden. Als de uitlaat aan de voorzijde los is an aan de achterzijde ook dan kun je deze voorzichtig laten zakken. Dan kun je het subframe los gaan halen. Aan de voorzijde van het frame zit een stang door het frame, het blok en door het subframe. Aan beide uiteinden van deze stang zit draad getapt en gemonteerd met bouten. Als je deze los haalt zorg er voor dat je het blok ff ondersteunt zodat deze niet wegzakt.
De 2 andere bout van het subframe zitten bij het pedaal aan delinkerzijde van de motor als het subframe los is dan kun erg eenvoudig de startmotor los halen. Als je de startmotor eruit tilt wees dan voorzichtig met het tandwieltje en de ketting aan de binnenzijde!!
Ik heb de startmotor laten reviseren. De lagers waren uitgesleten en de koolborstels waren op. Bij mijn startmotor heeft een oud handig mannetje van e.o.a. technisch bedrijfje het gedaan De koolborstels komen uit een mazda(!!!) en heeft hij een beetje op maat gevijld.
Verder heb ik er een nieuwe accu in gezet want de oude had niet meer genoeg power. Het resultaat is dat de motor weer goed start.
Veel succes
Jasper.
P.s. Kijk ff bij de online versie van het handboek van Haynes bij hoofdstukken 2 en 9.12.
Ik heb de startmotor er onder weg gehaald door eerst de uitalaten los te halen en daarna het subframe aan de linkerzijde (=zijde van startmotor) los te halen, hiervoor moet wel h.e.e.a aan kappen los gehaald worden. Als de uitlaat aan de voorzijde los is an aan de achterzijde ook dan kun je deze voorzichtig laten zakken. Dan kun je het subframe los gaan halen. Aan de voorzijde van het frame zit een stang door het frame, het blok en door het subframe. Aan beide uiteinden van deze stang zit draad getapt en gemonteerd met bouten. Als je deze los haalt zorg er voor dat je het blok ff ondersteunt zodat deze niet wegzakt.
De 2 andere bout van het subframe zitten bij het pedaal aan delinkerzijde van de motor als het subframe los is dan kun erg eenvoudig de startmotor los halen. Als je de startmotor eruit tilt wees dan voorzichtig met het tandwieltje en de ketting aan de binnenzijde!!
Ik heb de startmotor laten reviseren. De lagers waren uitgesleten en de koolborstels waren op. Bij mijn startmotor heeft een oud handig mannetje van e.o.a. technisch bedrijfje het gedaan De koolborstels komen uit een mazda(!!!) en heeft hij een beetje op maat gevijld.
Verder heb ik er een nieuwe accu in gezet want de oude had niet meer genoeg power. Het resultaat is dat de motor weer goed start.
Veel succes
Jasper.
P.s. Kijk ff bij de online versie van het handboek van Haynes bij hoofdstukken 2 en 9.12.
Live to ride.
Zo dan, afgelopen zaterdag niet naar Almere want de startmotor had het nu helemaal begeven.
De startmotor is er onderuit en het valt wel mee eigenlijk, het is wel te doen met een beetje handigheid en geduld.
De startmotor maar even uitelkaar gehaald en hij ruikt heerlijk verbrand, is erg zwart en het lager is met vierkante kogeltjes.
Nu kan ik natuurlijk nieuwe borstels en lager monteren en de collector glad draaien maar ik denk dat ik ga voor een gebruikte startmotor.
Ik hoop er zaterdag wel bij te zijn met de tourrit in drenthe.
groetjes,
Remcko
De startmotor is er onderuit en het valt wel mee eigenlijk, het is wel te doen met een beetje handigheid en geduld.
De startmotor maar even uitelkaar gehaald en hij ruikt heerlijk verbrand, is erg zwart en het lager is met vierkante kogeltjes.
Nu kan ik natuurlijk nieuwe borstels en lager monteren en de collector glad draaien maar ik denk dat ik ga voor een gebruikte startmotor.
Ik hoop er zaterdag wel bij te zijn met de tourrit in drenthe.
groetjes,
Remcko
- summermade
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:27
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Elim
Hey Remcko,
Je bent goe bezig, nu kan ik ook eens zien hoe de startmotor er van binnen uitziet. Mocht je de oude startmotor willen weggooien, gooi hem dan maar mijn richting op, heb er wel belangstelling voor om er mee te klooien.
Gr.
jan
p.s. Ik ben gelukkig niet de enige die de zaak uitelkaar haalt.
Je bent goe bezig, nu kan ik ook eens zien hoe de startmotor er van binnen uitziet. Mocht je de oude startmotor willen weggooien, gooi hem dan maar mijn richting op, heb er wel belangstelling voor om er mee te klooien.
Gr.
jan
p.s. Ik ben gelukkig niet de enige die de zaak uitelkaar haalt.
okee,
ik heb besloten om de oude startmotor te repareren,
ik ben het wel met Benjomel eens, dan weet je in iedergeval
zeker dat ie weer goed is en bij een tweedehandse moet je je dat maar weer afwachten.
De collector is inmiddels afgedraait en het nieuwe lager(€3,20) zit er al in, alleen is het
nog niet gelukt een paar koolborstels te vinden!
Dus als iemand nog ideeen er over heeft, had een paar mee gekregen maar er past nix van
Als er nix anders op zit probeer in het bij BikersBest, alleen dat zou dan betekenen dat ik niet kan rijden zaterdag! !!!
Alle ideeen zijn welkom, ik moet ze dus wel ergens in de buurt van Groningen kunnen halen,
dan krijg ik hem morgen nog wel klaar voor zaterdag
groet,
Remcko
ik heb besloten om de oude startmotor te repareren,
ik ben het wel met Benjomel eens, dan weet je in iedergeval
zeker dat ie weer goed is en bij een tweedehandse moet je je dat maar weer afwachten.
De collector is inmiddels afgedraait en het nieuwe lager(€3,20) zit er al in, alleen is het
nog niet gelukt een paar koolborstels te vinden!
Dus als iemand nog ideeen er over heeft, had een paar mee gekregen maar er past nix van
Als er nix anders op zit probeer in het bij BikersBest, alleen dat zou dan betekenen dat ik niet kan rijden zaterdag! !!!
Alle ideeen zijn welkom, ik moet ze dus wel ergens in de buurt van Groningen kunnen halen,
dan krijg ik hem morgen nog wel klaar voor zaterdag
groet,
Remcko
- summermade
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:27
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Elim
Hey remcko,
Bij lasaulec in groningen was een afdeling die zich gespecialiseerd had in revisie van elektromotoren volgens mij ook speciaal gelijkstroommotoren. Deze mensen hadden ( ben een paar jaar geleden er geweest ) een hele partij koolborstels in diverse soorten en maten op voorraad, misschien is de goede maat er wel bij voor jou, of kunnen ze er een paar op maat maken.
Hieronder is het adres:
Lasaulec Groningen Automaterialen
Contactpersoon: R. Turkstra
Duinkerkenstraat 13 9723 BN
Postbus 5104 9700 GC
GRONINGEN
Telefoon (050) 317 65 65
Fax (050) 317 65 40
groningen@lasaulec.nl
Hee, veel success ermee, ik lees het nog wel.
Bij lasaulec in groningen was een afdeling die zich gespecialiseerd had in revisie van elektromotoren volgens mij ook speciaal gelijkstroommotoren. Deze mensen hadden ( ben een paar jaar geleden er geweest ) een hele partij koolborstels in diverse soorten en maten op voorraad, misschien is de goede maat er wel bij voor jou, of kunnen ze er een paar op maat maken.
Hieronder is het adres:
Lasaulec Groningen Automaterialen
Contactpersoon: R. Turkstra
Duinkerkenstraat 13 9723 BN
Postbus 5104 9700 GC
GRONINGEN
Telefoon (050) 317 65 65
Fax (050) 317 65 40
groningen@lasaulec.nl
Hee, veel success ermee, ik lees het nog wel.
Hij doet het weer
En hoe, hij start als nooit tevoren, de motor slaat vrijwel direct aan.
het verkrijgen van de koolborstels was wel een probleem, de meeste zaken
zeggen al nee voordat ze gekeken hebben en de meeste motorwinkels moeten
het bestellen. na de moed al opgegeven te hebben heb ik gewoon in de Goudengids
alle motorwinkels in Groningen e.o. gebeld. En ja hoor, bij een klein motorzaakje
(Brons Motoren) in Groningen zeggen ze gewoon dat ze die hebben liggen.
Nu blijkt dat de startmotor van de GL1200 ook op andere motoren, waaronder Suzuki,
wordt gebruikt en die hadden ze gewoon op voorraad,
het zelfde nummer als wat er op de oude koolborstel stond!
Het Suzuki nummer is 31131 - 31040, ze hebben er nog een paar setjes liggen.
De totale kosten voor het repareren van de startmotor zijn geworden,
12 euro voor de koolborstel, 3,20 euro voor het lager en 12 euro voor de pakkingen,
totaal 27,20 euro en natuurlijk een hoop belkosten
Maar dat is altijd nog beter dan de 300 euro voor een nieuwe!
nou al met al is het allemaal weer goed gelukt en weer een ervaring rijker!
groetjes en tot morgen
Remcko
En hoe, hij start als nooit tevoren, de motor slaat vrijwel direct aan.
het verkrijgen van de koolborstels was wel een probleem, de meeste zaken
zeggen al nee voordat ze gekeken hebben en de meeste motorwinkels moeten
het bestellen. na de moed al opgegeven te hebben heb ik gewoon in de Goudengids
alle motorwinkels in Groningen e.o. gebeld. En ja hoor, bij een klein motorzaakje
(Brons Motoren) in Groningen zeggen ze gewoon dat ze die hebben liggen.
Nu blijkt dat de startmotor van de GL1200 ook op andere motoren, waaronder Suzuki,
wordt gebruikt en die hadden ze gewoon op voorraad,
het zelfde nummer als wat er op de oude koolborstel stond!
Het Suzuki nummer is 31131 - 31040, ze hebben er nog een paar setjes liggen.
De totale kosten voor het repareren van de startmotor zijn geworden,
12 euro voor de koolborstel, 3,20 euro voor het lager en 12 euro voor de pakkingen,
totaal 27,20 euro en natuurlijk een hoop belkosten
Maar dat is altijd nog beter dan de 300 euro voor een nieuwe!
nou al met al is het allemaal weer goed gelukt en weer een ervaring rijker!
groetjes en tot morgen
Remcko
-
- Berichten: 961
- Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
- Type Goldwing: GL1500
Ook ik heb mijn startmotor vervangen.
Het uitbouwen van de startmotor is goed te doen. Dit waren mijn handelingen...
Verwijderen voetsteunen duo links en rechts
Onderste kuipdelen verwijden li + re
Valbeugels losmaken li + re
Uitlaat in zijn geheel losmaken; eerst bij de cilinderkoppen, daarna de achterste ophangpunten. De uitlaat kan dan in zijn geheel zakken. Dan kunnen de valbeugels weggenomen worden.
Startmotor losmaken (ook de electrakabel) en daarna rechtstandig uit blok trekken, kantelen en wegnemen.
Monteren van de startmotor gaat natuurlijk in omgekeerde volgorde. De rest van de werkzaamheden ook. Bij het plaatsen van de uitlaat nieuwe koperen pakkingringen gebruiken (gaskets).
Het subframe behoeft aan de linkerzijde niet verwijderd te worden !!!
NB Bij mij had ik om de startmotor los te maken een dopsleutel 8 nodig.
Het uitbouwen van de startmotor is goed te doen. Dit waren mijn handelingen...
Verwijderen voetsteunen duo links en rechts
Onderste kuipdelen verwijden li + re
Valbeugels losmaken li + re
Uitlaat in zijn geheel losmaken; eerst bij de cilinderkoppen, daarna de achterste ophangpunten. De uitlaat kan dan in zijn geheel zakken. Dan kunnen de valbeugels weggenomen worden.
Startmotor losmaken (ook de electrakabel) en daarna rechtstandig uit blok trekken, kantelen en wegnemen.
Monteren van de startmotor gaat natuurlijk in omgekeerde volgorde. De rest van de werkzaamheden ook. Bij het plaatsen van de uitlaat nieuwe koperen pakkingringen gebruiken (gaskets).
Het subframe behoeft aan de linkerzijde niet verwijderd te worden !!!
NB Bij mij had ik om de startmotor los te maken een dopsleutel 8 nodig.
-
- Berichten: 961
- Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
- Type Goldwing: GL1500