startmotor 1200

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Remcko

startmotor 1200

Bericht door Remcko » 15 jul 2006, 22:39

hoi, iemand ervaring met het verwijderen van de startmotor van een GL1200 Aspencade :?:
Als de motor warm is start hij heel slecht, :idea: heb het e.e.a. gecontroleerd en nu blijk dat
wanneer de motor warm is de startmotor erg veel stroom neemt :?:
waarschijnlijk zijn de koolborstels versleten. :arrow:

groet,
Remcko

Roelof

Starter

Bericht door Roelof » 15 aug 2006, 00:17

Remko

De starter is te verwijderen door twee inbusbouten aan de zijkant, zorg er voor dat de ketting goed loskomt. Als de motor slecht start, sla dan niet op de starter want dan sla je de magneten stuk. Koolborstels zijn simpel te vervangen, maar zorg dat de collector vlak en glad is.

M.v.g.
Roelof

Tucker06
Berichten: 50
Lid geworden op: 24 mar 2006, 16:31
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door Tucker06 » 29 aug 2006, 16:57

Hoi Remco, ik had aan het begin van dit jaar ook startproblemen. Ik dacht zelf met de starterkrans.
Ik heb de startmotor er onder weg gehaald door eerst de uitalaten los te halen en daarna het subframe aan de linkerzijde (=zijde van startmotor) los te halen, hiervoor moet wel h.e.e.a aan kappen los gehaald worden. Als de uitlaat aan de voorzijde los is an aan de achterzijde ook dan kun je deze voorzichtig laten zakken. Dan kun je het subframe los gaan halen. Aan de voorzijde van het frame zit een stang door het frame, het blok en door het subframe. Aan beide uiteinden van deze stang zit draad getapt en gemonteerd met bouten. Als je deze los haalt zorg er voor dat je het blok ff ondersteunt zodat deze niet wegzakt.
De 2 andere bout van het subframe zitten bij het pedaal aan delinkerzijde van de motor als het subframe los is dan kun erg eenvoudig de startmotor los halen. Als je de startmotor eruit tilt wees dan voorzichtig met het tandwieltje en de ketting aan de binnenzijde!!
Ik heb de startmotor laten reviseren. De lagers waren uitgesleten en de koolborstels waren op. Bij mijn startmotor heeft een oud handig mannetje van e.o.a. technisch bedrijfje het gedaan De koolborstels komen uit een mazda(!!!) en heeft hij een beetje op maat gevijld.
Verder heb ik er een nieuwe accu in gezet want de oude had niet meer genoeg power. Het resultaat is dat de motor weer goed start.

Veel succes

Jasper.

P.s. Kijk ff bij de online versie van het handboek van Haynes bij hoofdstukken 2 en 9.12.
Live to ride.

Remcko

Bericht door Remcko » 27 sep 2006, 20:54

Zo dan, afgelopen zaterdag niet naar Almere want de startmotor had het nu helemaal begeven.
Afbeelding
De startmotor is er onderuit en het valt wel mee eigenlijk, het is wel te doen met een beetje handigheid en geduld.
De startmotor maar even uitelkaar gehaald en hij ruikt heerlijk verbrand, is erg zwart en het lager is met vierkante kogeltjes.
Afbeelding
Nu kan ik natuurlijk nieuwe borstels en lager monteren en de collector glad draaien maar ik denk dat ik ga voor een gebruikte startmotor.
Afbeelding
Ik hoop er zaterdag wel bij te zijn met de tourrit in drenthe.
groetjes,
Remcko

ilcasan

Bericht door ilcasan » 27 sep 2006, 21:23

Mooie foto's. :D Nu nog terug in elkaar! :wink:

Gebruikersavatar
summermade
Berichten: 206
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:27
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Elim

Bericht door summermade » 27 sep 2006, 21:35

Hey Remcko,


Je bent goe bezig, nu kan ik ook eens zien hoe de startmotor er van binnen uitziet. Mocht je de oude startmotor willen weggooien, gooi hem dan maar mijn richting op, heb er wel belangstelling voor om er mee te klooien. :?

Gr.

jan

p.s. Ik ben gelukkig niet de enige die de zaak uitelkaar haalt. :wink:

Remcko

Bericht door Remcko » 28 sep 2006, 19:37

okee,
ik heb besloten om de oude startmotor te repareren,
ik ben het wel met Benjomel eens, dan weet je in iedergeval
zeker dat ie weer goed is en bij een tweedehandse moet je je dat maar weer afwachten.
De collector is inmiddels afgedraait en het nieuwe lager(€3,20) zit er al in, alleen is het
nog niet gelukt een paar koolborstels te vinden!
Dus als iemand nog ideeen :idea: er over heeft, had een paar mee gekregen maar er past nix van :!:

Als er nix anders op zit probeer in het bij BikersBest, alleen dat zou dan betekenen dat ik niet kan rijden zaterdag! :( !!! :?

Alle ideeen zijn welkom, ik moet ze dus wel ergens in de buurt van Groningen kunnen halen,
dan krijg ik hem morgen nog wel klaar voor zaterdag :arrow:

groet,
Remcko

Gebruikersavatar
summermade
Berichten: 206
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:27
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Elim

Bericht door summermade » 28 sep 2006, 22:07

Hey remcko,

Bij lasaulec in groningen was een afdeling die zich gespecialiseerd had in revisie van elektromotoren volgens mij ook speciaal gelijkstroommotoren. Deze mensen hadden ( ben een paar jaar geleden er geweest ) een hele partij koolborstels in diverse soorten en maten op voorraad, misschien is de goede maat er wel bij voor jou, of kunnen ze er een paar op maat maken.

Hieronder is het adres:

Lasaulec Groningen Automaterialen
Contactpersoon: R. Turkstra
Duinkerkenstraat 13 9723 BN
Postbus 5104 9700 GC
GRONINGEN
Telefoon (050) 317 65 65
Fax (050) 317 65 40
groningen@lasaulec.nl

Hee, veel success ermee, ik lees het nog wel. :wink:

Remcko

Bericht door Remcko » 29 sep 2006, 15:09

Het is gelukt :!: :!:
Het was nog een hele toer maar heb de koolborstels,
nu aan het opbouwen, zal daarna nog even wat foto's plaatsen en verhaal en artikelnr. van de koolborstels.

dus morgen lekker rijden in zuid drenthe :)

groet
Remcko :arrow:

Remcko

Bericht door Remcko » 29 sep 2006, 19:50

:!: Hij doet het weer :!:
En hoe, hij start als nooit tevoren, de motor slaat vrijwel direct aan.
het verkrijgen van de koolborstels was wel een probleem, de meeste zaken
zeggen al nee voordat ze gekeken hebben en de meeste motorwinkels moeten
het bestellen. na de moed al opgegeven te hebben heb ik gewoon in de Goudengids
alle motorwinkels in Groningen e.o. gebeld. En ja hoor, bij een klein motorzaakje
(Brons Motoren) in Groningen zeggen ze gewoon dat ze die hebben liggen.
Nu blijkt dat de startmotor van de GL1200 ook op andere motoren, waaronder Suzuki,
wordt gebruikt en die hadden ze gewoon op voorraad,
het zelfde nummer als wat er op de oude koolborstel stond!
Het Suzuki nummer is 31131 - 31040, ze hebben er nog een paar setjes liggen.

De totale kosten voor het repareren van de startmotor zijn geworden,
12 euro voor de koolborstel, 3,20 euro voor het lager en 12 euro voor de pakkingen,
totaal 27,20 euro en natuurlijk een hoop belkosten :)
Maar dat is altijd nog beter dan de 300 euro voor een nieuwe!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nou al met al is het allemaal weer goed gelukt en weer een ervaring rijker!
groetjes en tot morgen :arrow:
Remcko

edvissers
Berichten: 961
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
Type Goldwing: GL1500

Bericht door edvissers » 02 dec 2006, 15:34

Ook ik heb mijn startmotor vervangen.

Het uitbouwen van de startmotor is goed te doen. Dit waren mijn handelingen...

Verwijderen voetsteunen duo links en rechts
Onderste kuipdelen verwijden li + re
Valbeugels losmaken li + re
Uitlaat in zijn geheel losmaken; eerst bij de cilinderkoppen, daarna de achterste ophangpunten. De uitlaat kan dan in zijn geheel zakken. Dan kunnen de valbeugels weggenomen worden.
Startmotor losmaken (ook de electrakabel) en daarna rechtstandig uit blok trekken, kantelen en wegnemen.

Monteren van de startmotor gaat natuurlijk in omgekeerde volgorde. De rest van de werkzaamheden ook. Bij het plaatsen van de uitlaat nieuwe koperen pakkingringen gebruiken (gaskets).


Het subframe behoeft aan de linkerzijde niet verwijderd te worden !!!

NB Bij mij had ik om de startmotor los te maken een dopsleutel 8 nodig.

edvissers
Berichten: 961
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
Type Goldwing: GL1500

Bericht door edvissers » 06 jan 2007, 12:27

Ik was hier nog vergeten te noemen dat ook het schakelpedaal los gehaald moet worden.

edvissers
Berichten: 961
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
Type Goldwing: GL1500

Bericht door edvissers » 14 feb 2007, 10:58

Nog een paar nabranders:-)

Koolborstels zijn nog gewoon te bestellen. Oa bij Bikers Best.

Als je aan de gang gaat... Vergeet niet vooraf nieuwe pakkingen voor de uitlaat te kopen. Een beetje lullig als je de boel weer wilt monteren en je tot de conclusie komt dat je die nu net vergeten bent :-)

Plaats reactie