zwakke vonk bij de bougies

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Stefaan
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2022, 14:18
Type Goldwing: GL1200

zwakke vonk bij de bougies

Bericht door Stefaan » 16 aug 2022, 08:08

Hallo;
Ik heb een goldwing gl1200 uit 84 en heb volgend probleem.
Als de motor start dan bolt hij wel maar als we aan het gashendel draaien dan komt hij niet op toeren.
We hebben de bougies nagekeken en gezien dat de bougies zwak vonkten. we hebben volgend gedaan:
bobines nagekeken en vervangen door nieuwe, bougiekabels vervangen, bougiekoppen vervangen, stator nageken ( doormeten ) en is goed,
verschillende kabels doorgemeten die met de ontsteking te maken hebben en zijn goed, batterij doorgemeten ( ook bij het starten ) en is kapot.
Kan dit laatste te maken hebben met een zwakke vonk aan de bougie's waardoor de motor niet op toeren komt? we hebben alles gedaan en gemeten
om uit te vinden waarom de bougies zo zwak vonken, maar weten anders niet waar het aan zou kunnen liggen.
Als iemand een idee heeft waar het aan zou kunnen liggen hoor ik het graag.
MVG

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: zwakke vonk bij de bougies

Bericht door RonalT » 16 aug 2022, 09:53

Bij storingen is het altijd zaak om van een goede accu uit te gaan. Als die niet goed is zal de motor niet zo werken als dat te verwachten is. Dus die eerst vervangen voordat je verder gaat.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Stefaan
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2022, 14:18
Type Goldwing: GL1200

Re: zwakke vonk bij de bougies

Bericht door Stefaan » 24 aug 2022, 10:38

OK ik heb een nieuwe batterij geplaatst en ook meteen de carburateurs met ultrasoon gereinigd. Nieuwe dichtingen bij de sproeiers gedaan en nieuwe naalden om het lucht/benzine mengsel te regelen. De motor loopt nu goed, maar knalt nog bij afremmen op de motor. Ook loopt de motor heet bij deze temperaturen. De ventilator slaat dan aan. Maar het is 30j geleden dat ik met de moto
gereden heb en ben nu dus een beetje bang dat de motor te heet gaat lopen en stuk gaat. Hopelijk kan het met een goede afstelling van de motor (carburateur) het heetlopen een beetje opgevangen
worden.
Mvg

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: zwakke vonk bij de bougies

Bericht door RonalT » 24 aug 2022, 11:41

Loopt de motor heet of wordt hij warm? Want dat is een groot verschil. Warm worden is normaal... vooral bij de op di moment heersende temperaturen.
Dan slaat de ventilator aan en koelt hij weer iets af, dan stopt de ventilator weer. Enige tijd later begint hij weer te draaien.

En of je nu 30 jaar geleden of vorige week voor het laatst hebt motor gereden maakt weinig uit. Als hij kapot gaat is hij kapot.
Maar daar zou ik me geen zorgen over maken. De temperatuurmeter in de gaten houden, opletten of de ventilator op tijd gaat draaien.
En natuurlijk zorgen dat de motor in orde is.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast