accu

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
voodau
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 sep 2015, 07:15
Type Goldwing: GL1200

accu

Bericht door voodau » 20 aug 2017, 20:10

Hallo allemaal,

Ik ben toe aan een nieuwe accu voor mijn GL 1200 standard. Welk type (en merk) accu kan ik het best aanschaffen???
Ik hoor het graag

Groet, Coen

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: accu

Bericht door RonalT » 20 aug 2017, 20:31

Voor motoren van deze leeftijd is een ding belangrijk, koop een lood-zuur accu. Zo een met 'dopjes' dus....
Waarom met dopjes? Nou de spanningsregelaar uit die tijd waren niet zo geweldig, omdat er weinig eisen aan gesteld werden. De spanning varieert nog al wat. Als deze te hoog wordt gaat de vloeistof in de accu sneller vergassen en komt er meer knalgas vrij. Daardoor neemt de hoeveelheid water af. Deze kan je via de dopjes bijvullen.
Een nieuwere 'onderhouds vrije accu' kan niet bijgevuld worden, maar hij gaat wel gassen door een te hoge spanning. Dit gas kan ook ontsnappen, vloeistofniveau wordt te laag en starten wordt moeilijk.
De huidige motoren en auto's hebben veel betere spanningsregelaars en die kunnen wel overweg met een dichte accu.

Verder is het denk ik niet zo spannend. Wij hebben meestal accu's van het merk Yasua omdat die door de handelaar bij ons in de buurt aanbevolen worden....
Maar er zijn meer goede merken accu's
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
voodau
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 sep 2015, 07:15
Type Goldwing: GL1200

Re: accu

Bericht door voodau » 21 aug 2017, 06:56

Bedankt voor de tip, niet aan gedacht het verhaal over de spanningsregelaar!!
Is het dan niet mogelijk om een andere en betere spanningsregelaar te monteren???

Groet, Coen

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2057
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: accu

Bericht door cooper » 21 aug 2017, 07:14

Met een gelaccu doen ze het trouwens ook prima ! :wink:
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

rensoo
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 apr 2013, 21:26
Type Goldwing: GL1200

Re: accu

Bericht door rensoo » 21 aug 2017, 19:39

Hoi coen, volgens de boekjes en op advies van de motorgarage,moet er de Y50-N18L-A van yuasa in ,want je accu moet wel de plus(+) aan de goede kant hebben, want die word aangesloten op je relais en die zit pal naast je accu.PS heb hem al een paar jaar tot volle tevredenheid in de motor.

Plaats reactie