Pagina 1 van 1

Dynamo

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2017, 13:34
door Rideon
Goeden dag, al enkele jaren kijk ik met enige regelmaat op het forum, nu werd het eens tijd om mij zelf eens aan te melden. Ik heb een 1200 gehad waarbij de dynamo voor de tweede keer kapot ging ondanks dat de stekker door gesoldeerd was. Ik sta nu op het punt om een andere 1200 te kopen. Hoe kan het dat de kans groot is dat de dynamo weer kapot gaar zoals ik hier op het forum lees. Er was iemand die de vierde dynamo in vijftien jaar er in heeft zitten! Kan iemand hier een antwoord op geven waaraan dit ligt?

Re: Dynamo

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2017, 14:42
door Michel1973
Hoi Rideon,

Gewoon iets wat ik me voor kan stellen, geen idee of dit het is, maar heb je toevallig redelijk wat accessoires op je motor zitten? (denk aan extra verlichting enz)
Dit zou een reden kunnen zijn dat je dynamo teveel moet leveren en dus op een gegeven moment de geest geeft.
Mocht dit zo zijn, zou je kunnen overwegen om in ieder geval je extra verlichting om te zetten naar LED verlichting.

Mvgr Michel

Re: Dynamo

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2017, 20:08
door Winger11
Dynamo's van de GL1200 houden er niet van om langdurig veel te moeten leveren, dan geven ze de geest. Een van de grote boosdoeners is een onvoldoende geladen accu. Bij de minste twijfel vervangen en altijd zorgen (voor het rijden gaan) voor een goed geladen accu. Een ander punt van aandacht is de bekende stekker naast de accu met de 3 gele draden, stekker verwijderen en draden rechtstreeks solderen. Maar er is nóg een stekkerverbinding die vaak vergeten wordt, bij de spanningsregelaar zit een grote stekker waar voornoemde 3 gele draden ook inzitten. Ook hier kun je ze beter uit de stekker verwijderen en rechtstreeks solderen. Ik heb dit jaren geleden bemerkt nadat deze stekker gedeeltelijk was weggesmolten. Succes en groet, Winger 11.

Re: Dynamo

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2017, 15:31
door harmdeboer
een dynamo geeft bij3500rpm 13,8 a 14,1 volt alles wat je meer vraagt vreet je spannings regelaar op en daardoor ook je stator (spoel van de dynamo) dus mijn motto nieuwe stator nieuwe spanning regelaar... en dat werkt tot op heden bij meerdere reparaties super!!! (theorie op basis van ervaring!!! niet wetenschappelijk onderbouwd)

Re: Dynamo

BerichtGeplaatst: 18 Jul 2017, 20:32
door Aaldert
hallo een ieder,

Ik heb vorige maand een nieuwe dynamo en gelijkrichter geplaatst, en nu na 1800 km is de dynamo weer naar zijn mallemoeren.
Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
De vorige dynamo heeft het drie jaar volgehouden.
Die daarvoor 2 jaar en toen reed ik nog 18000 km per jaar.
Ik ben benieuwd.

Gr. Aaldert

Re: Dynamo

BerichtGeplaatst: 18 Jul 2017, 21:34
door harmdeboer
??? nope... tis echt klote als je dat overkomt...

terug gaan... en samen tot een oplossing komen...

Re: Dynamo

BerichtGeplaatst: 18 Jul 2017, 21:38
door Aaldert
hallo harm

ik ben er niet bang voor dat we niet samen tot een oplossing zullen komen maar ik vind het rot dat het hele blok er weer uit moet.
gr Aaldert

Re: Dynamo

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2017, 10:42
door wilcom2005
ik heb de mijne 4 jaar geleden gekocht en rij nu al 4 jaar met de dynamo die er toen ook al inzat...de vorige eigenaar had er niks aan gedaan en die had hem toen ook al 2 jaar...dus het kan wel maar..ik heb niets maar dan ook helemaal niets extra's erop zitten ...alles wat led's lijken is nep :-) ( als het maar glimt en blinkt :-) )

gr wilco

Re: Dynamo

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2017, 14:39
door Aaldert
hallo een ieder,

Het bleek dat ik een dynamo van een GL1100 had in plaats van een 1200 ik hoop dat het hiermee is opgelost.
9 augustus vertrekken we namelijk naar Schotland en dan is het wel fijn dat alles goed is.

gr. Aaldert

Re: Dynamo

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2017, 20:05
door harmdeboer