Motor komt niet in z,n vrij


Technische vragen, tips, trucs, enz.

Motor komt niet in z,n vrij

Berichtdoor leovanderwal » 28 Jul 2016, 10:40

Beste mede Goldwing bezitters,

Vorig jaar mijn Goldwing Espencade rijdend, en prima schakelend in de garage gezet. Tot aan vandaag niet meer gereden. Zojuist gestart om even te rijden, maar helaas. Als ik met ingeknepen koppelingshandel naar zn eerste versnelling schakel slaat die meteen af omdat de motor niet in zn vrijstand komt. Vanzelfsprekend meteen het oliepeil in het reservoirtje op het stuur gecontroleerd. Dat blijkt in orde. Het kleine bruine boekje (owners manual) spreekt slechts van lucht in het systeem en neem contact op met uw Honda dealer.
Wie weet raad?

Op voorhand reeds bedankt.
leovanderwal
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 Jul 2012, 22:38
Type Goldwing: GL1200

Re: Motor komt niet in z,n vrij

Berichtdoor rensoo » 28 Jul 2016, 11:43

Mischien iets met je zijstandaard, staat mischien nog uitgeklapt of dat die schakeling blijft hangen.
rensoo
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 21 Apr 2013, 21:26
Type Goldwing: GL1200

Re: Motor komt niet in z,n vrij

Berichtdoor f.schuiling » 28 Jul 2016, 12:36

rem olie verversen lijkt me, kijk even of het nog mooi blank is en niet bruin .
f.schuiling
 
Berichten: 140
Geregistreerd: 07 Jan 2013, 15:44
Type Goldwing: GL1800

Re: Motor komt niet in z,n vrij

Berichtdoor harmdeboer » 29 Jul 2016, 09:20

Zijstandaard schakelaar zit er bij de 1200 normaal niet op! En ik neem aan dat de eigenaar hier zelf wel aan zou denken...

Koppelingsolie vervangen kan i.d.d dan ontlucht je hem ook meteen...

Dopje 10
Dopje 8 met lange opzet
Dot 4 olie
schroevendraaier
doekjes
zaklampje optioneel
Een goede buur/kind/vrouw om ff te helpen!
Zet een olie lekbakje onder je werk gebied er zal Dot4 olie gemorst gaan worden onder de motor...


Verwijder zwartebakje ,dopje 10,(cater ontluchtingsbakje) aan linker zijde van het motorblok t.h.v je hak indien je op de motor zou zitten met de voet op de steun.
Kijk met zaklamp over de achterkant van je blok en zie een ontluchtingsnippel (gelijk aan die welke op je remklauw zit)
Open op je stuur het koppelingsreservoir ,schroeverdraaier, (let op Dot4 olie vreet je lak uit leg dus een doekje over de te beschermen delen.)
Vraag hulp!
Draai de ontluchtings nippel los ,dopje 8, om te ontluchten en vast om het lekken te stoppen.
draai nu eerst de nippel los zodat je weet dat deze heel vast kan zitten en je niet ineens voor onaangename verrassingen komt te staan.draai hem bij het vast draaien aan niet weer vast todat je klaar bent.

Okay... nu komt het op wat coordinatie aan... 1 persoon knijpt langzaam de koppeling in terwijl de ander de ontluchting open draait en WEER SLUIT VOORDAT DE KOPPELING HELEMAAL IS INGEKNEPEN herhaal 3 tot 7 x.

Zorg er voor dat er voldoende Dot4 olie in het stuur reservoir overblijft zodat je geen extra lucht in het systeem trekt..

Na x keer test je of de koppeling druk op bouwt zo ja... opgelost! Zo nee... herhaal nogmaal deze ontluchtingsstappen


Buiten lucht kun je ook verkleefde koppelingsplaten hebben ik raad aan om het blokte flushen met FORTE flush om te kijken of de verkleving oplost (dit betekend olie en filter vervangen!).
Gl 1100 '81 i(V.)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A.(sl)
Gl 1200 '84 i (2 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A sp. (V)
Gl 1200 '85 A. (Sl.)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gebruikers-avatar
harmdeboer
GL 1200 rijder
 
Berichten: 3212
Geregistreerd: 13 Mei 2009, 19:57
Woonplaats: stevensbeek
Type Goldwing: GL1200

Re: Motor komt niet in z,n vrij

Berichtdoor leovanderwal » 29 Jul 2016, 18:06

Wat een geweldige uitleg!!!!
Omdat er voldoende olie in het reservoirtje zat ben ik maar niet voetstoots uitgegaan van lucht in het systeem.Beter leek het me eerst te bezien of de door de jaren heen ontstane speling in de koppelingshandel niet de oorzaak zou kunnen zijn. Daartoe heb ik het asje van het scharnierpunt voorzien van een mini bronzen glijlagertje. Het ingesleten palletje waar de druktaats in rust ook vervangen en nu komen de koppelingsplaten weer prima vrij waardoor die weer schakelt als een tierelier.

Nogmaals iedereen bedankt voor zijn (of haar) bijdrage
leovanderwal
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 Jul 2012, 22:38
Type Goldwing: GL1200

Re: Motor komt niet in z,n vrij

Berichtdoor harmdeboer » 29 Jul 2016, 22:27

Dat zou i.d.d. na het ontluchten de volgende low cost oplossing geweest zijn die ik voorgesteld zou hebben.
tussenstap i.h.k.v verkleving (soms wel koppelen soms niet)
daarna masterclutsch revisie
daarna slave clutch revisie
daarna koppelingsplaten vervangen...
bij de bovestaande zou ik ook het ontluchten via de banjo bout uitleggen...

P.s het kan zowiezo geen kwaad om zo nu en dan een keer je koppeling te "ontluchten" dan kunt het vuil wat naar onderen zakt er ook uit...

2 vliegen 1 klap

P.p.s graag gedaan m.b.t. de uitleg

.
Gl 1100 '81 i(V.)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A.(sl)
Gl 1200 '84 i (2 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A sp. (V)
Gl 1200 '85 A. (Sl.)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gebruikers-avatar
harmdeboer
GL 1200 rijder
 
Berichten: 3212
Geregistreerd: 13 Mei 2009, 19:57
Woonplaats: stevensbeek
Type Goldwing: GL1200

Re: Motor komt niet in z,n vrij

Berichtdoor leovanderwal » 30 Jul 2016, 01:16

Dank je Harm. Ik sla het op in m,n geheugen.
leovanderwal
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 Jul 2012, 22:38
Type Goldwing: GL1200


Terug naar GL1200

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten