Km stand....hoe belangrijk?
Km stand....hoe belangrijk?
Ik heb oog op twee goldwings GL 1200, maar heb aan een genoeg.
Beide zijn Limited edition.
1e: 1985 met 81000km. Hier wordt aangegeven dat 'alleen' de cruisecontrol en de benzinemeter niet werken.
Storingen zijn te verhelpen, of ik een cruise nodig heb weet ik niet maar als ie het doet is wel zo netjes.
Benzinemeter, twijfel ik of dat een storing op zichzelf is, of dat dat gevolgen heeft voor de tripcomputer-achtige zaken.
Enig idee of dit bekende problemen zijn? Dan zou misschien ook een veel voorkomende oorzaak bekend kunnen zijn?
Deze staat op 8 uurtjes rijden van mijn huis.
2e: 1986 met 120000km Deze schrijft weinig bij zijn advertentie, maar deze staat redelijk dichtbij. ( uurtje rijden )
Verder weet ik nog niet veel van beide, maar voor nu is de vraag: heeft het nut om de km stand mee te laten tellen?
De vraagprijs van de eerste is wel lager dan de 2e. ( ca 25% verschil maar ophalen kost aanzienlijk meer uiteraard)
Beide zijn Limited edition.
1e: 1985 met 81000km. Hier wordt aangegeven dat 'alleen' de cruisecontrol en de benzinemeter niet werken.
Storingen zijn te verhelpen, of ik een cruise nodig heb weet ik niet maar als ie het doet is wel zo netjes.
Benzinemeter, twijfel ik of dat een storing op zichzelf is, of dat dat gevolgen heeft voor de tripcomputer-achtige zaken.
Enig idee of dit bekende problemen zijn? Dan zou misschien ook een veel voorkomende oorzaak bekend kunnen zijn?
Deze staat op 8 uurtjes rijden van mijn huis.
2e: 1986 met 120000km Deze schrijft weinig bij zijn advertentie, maar deze staat redelijk dichtbij. ( uurtje rijden )
Verder weet ik nog niet veel van beide, maar voor nu is de vraag: heeft het nut om de km stand mee te laten tellen?
De vraagprijs van de eerste is wel lager dan de 2e. ( ca 25% verschil maar ophalen kost aanzienlijk meer uiteraard)
- Devoraz
- Berichten: 2524
- Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Swifterbant, Flevoland
Re: Km stand....hoe belangrijk?
Proefrit zegt ook een heleboel. Motorisch moet hij natuurlijk in orde zijn. Ik neem aan dat CC en benzinemeter niet al te veel kosten met zich mee brengen om te (laten) repareren.
Groeten,
Pjotr
Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away
Pjotr
Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away
Re: Km stand....hoe belangrijk?
Uiteraard zegt een proefrit veel, dat snap ik.
Maar motor één, staat hier 8 uur rijden vandaan. Daar maak ik niet even een proefritje op.
Vandaar dat ik probeer uit te vogelen of die km-standen belangrijk zijn.
Voorbeeld: bij oude BMW R modellen zit er rond de ton vaak een (halve) revisie aan te komen. Dus bij 80000 staat ie voor de deur, bij 120000 is het al gebeurd.
Maar motor één, staat hier 8 uur rijden vandaan. Daar maak ik niet even een proefritje op.
Vandaar dat ik probeer uit te vogelen of die km-standen belangrijk zijn.
Voorbeeld: bij oude BMW R modellen zit er rond de ton vaak een (halve) revisie aan te komen. Dus bij 80000 staat ie voor de deur, bij 120000 is het al gebeurd.
- cooper
- Berichten: 2072
- Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Stabroek (Belgie)
Re: Km stand....hoe belangrijk?
Persoonlijk heb ik liever eentje met 200.000km op de klok en een deugdelijke onderhoudshistorie dan eentje met 80.000 km en onderhoud gepleegd door Jantje Beunhaas.
Kilometers zeggen veel maar lang niet alles.
Kilometers zeggen veel maar lang niet alles.
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: Km stand....hoe belangrijk?
Hoppa... we hebben het over de 1200 ltd deze is NOOIT uit 1986!!!!!!!!!!!!!!!!
Dat is een Sei parelmoer kleurig...
Alleen in 1985 hebben ze echt de gl 1200 ltd gemaakt en slechts 5372 stuks! viewtopic.php?f=8&t=7569
Bij een ECHTE gl 1200 ltd is NIKS EEN EENVOUDIG KLUSJE!!!
jaja harm hoe weet jij dat!!! Lees mijn pagina! https://gl1200ltd.wordpress.com/
(Ik pb je mijn nummer... ik wil je helpen met de aanschaf van je ltd droom/hobby/nachtmerrie... afhankelijk van hoe ver je wil gaan!!!)
Maak hier in godsnaam gebruik van ik ken veeel van de resterende ltd's.(in nederland)
. En maak een HARDE eerlijk inschatting van de waarde... zeer ten spijt van de huidige eigenaren echter... onderdelen zijn schaars en de goeien die er nog zijn zijn stervens duur! (Goedkoop is DUUR KOOP!!)
Dat is een Sei parelmoer kleurig...
Alleen in 1985 hebben ze echt de gl 1200 ltd gemaakt en slechts 5372 stuks! viewtopic.php?f=8&t=7569
Bij een ECHTE gl 1200 ltd is NIKS EEN EENVOUDIG KLUSJE!!!
jaja harm hoe weet jij dat!!! Lees mijn pagina! https://gl1200ltd.wordpress.com/
(Ik pb je mijn nummer... ik wil je helpen met de aanschaf van je ltd droom/hobby/nachtmerrie... afhankelijk van hoe ver je wil gaan!!!)
Maak hier in godsnaam gebruik van ik ken veeel van de resterende ltd's.(in nederland)
. En maak een HARDE eerlijk inschatting van de waarde... zeer ten spijt van de huidige eigenaren echter... onderdelen zijn schaars en de goeien die er nog zijn zijn stervens duur! (Goedkoop is DUUR KOOP!!)
Laatst gewijzigd door harmdeboer op 19 jul 2016, 10:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Re: Km stand....hoe belangrijk?
Dat is harde taal Harm!
Maar wel iets waar ik wat aan heb. Op dit moment ben ik even erg druk, ik ga later even op je site neuzen en zal je daarna een PB sturen.
Vast bedankt
troll
Maar wel iets waar ik wat aan heb. Op dit moment ben ik even erg druk, ik ga later even op je site neuzen en zal je daarna een PB sturen.
Vast bedankt
troll
Re: Km stand....hoe belangrijk?
Hoi,hoge km stand zegt niet zoveel,grote kans dat met een hoge km stand inmiddels de meeste slijtbare onderdelen zijn vervangen.Wat veel belangrijker is hoe de algemene staat is, staat hij er keurig bij en van een liefhebber die alle rekening bonnen heeft bewaard,of die je kan vertellen waar hij hem in onderhoud heeft gehad en dat je die onderhouds garage kunt bellen e.v.t.
Wens je veel succes met je zoektocht en doe je voordeel met de tips die hier door collega rijders word aangeboden.
Wens je veel succes met je zoektocht en doe je voordeel met de tips die hier door collega rijders word aangeboden.
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 07 jan 2015, 12:29
- Type Goldwing: GL1200
Re: Km stand....hoe belangrijk?
persoonlijk zegt mij 80kkms of 120kkms niet zoveel. Ze zijn 30 jr oud dat betekent waarschijnlijk dat de laatste jaren niet veel gereden is. Wordt dus meer een kwestie van hoe voelt het aan en vertrouw je de koper.... ik zou die op 1 h rijden in elk geval proberen......heb je een "aftelpunt"op zn minst...
Re: Km stand....hoe belangrijk?
Allen bedankt voor de tips.
Het is dus duidelijk dat de km stand van ondergeschikt belang is.
@ Cooper: dat is een probleem met een 'deugdelijke' onderhoudshistorie. E.e.a. werkt hier wat anders dan in NL. De kans dat de motor daadwerkelijk door een Honda dealer onderhouden is is klein. Zo heel veel dealers zijn hier niet en de afstanden groot. Dus ook jonge motoren worden voor onderhoud al snel ergens anders gebracht. Hoeft niet eens een motorzaak te zijn.
Dit heeft ook tot gevolg dat het lastig is om bv een motor die ver staat een aankoopkeuring te laten ondergaan bij een specialist.
Ach er komt wel een fietsie in mijn prijsklasse voorbij. Ik heb geduld.
Het is dus duidelijk dat de km stand van ondergeschikt belang is.
@ Cooper: dat is een probleem met een 'deugdelijke' onderhoudshistorie. E.e.a. werkt hier wat anders dan in NL. De kans dat de motor daadwerkelijk door een Honda dealer onderhouden is is klein. Zo heel veel dealers zijn hier niet en de afstanden groot. Dus ook jonge motoren worden voor onderhoud al snel ergens anders gebracht. Hoeft niet eens een motorzaak te zijn.
Dit heeft ook tot gevolg dat het lastig is om bv een motor die ver staat een aankoopkeuring te laten ondergaan bij een specialist.
Ach er komt wel een fietsie in mijn prijsklasse voorbij. Ik heb geduld.
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: Km stand....hoe belangrijk?
Overigens waar is "hier"
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Re: Km stand....hoe belangrijk?
"hier" is midden Noorwegen.
In mijn geval bv is de eerste motorzaak 1,5uur rijden.
Op 't dop hier bijvoorbeeld zit een ATV/sneeuwscooter dealer die ook mopeds verkoopt. ( en wasmiddelen en koffie ) Daar zie ik ook wel eens een motor de werkplaats ingaan ter reparatie.
Let wel: het ontberen van een motorzaak is verder geen probleem, onderhoud en reparaties doe ik sowieso zelf.
In mijn geval bv is de eerste motorzaak 1,5uur rijden.
Op 't dop hier bijvoorbeeld zit een ATV/sneeuwscooter dealer die ook mopeds verkoopt. ( en wasmiddelen en koffie ) Daar zie ik ook wel eens een motor de werkplaats ingaan ter reparatie.
Let wel: het ontberen van een motorzaak is verder geen probleem, onderhoud en reparaties doe ik sowieso zelf.
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 07 jan 2015, 12:29
- Type Goldwing: GL1200
Re: Km stand....hoe belangrijk?
Troll,
de Goldwing is zover ik heb meegemaakt uiterst "sleutelbaar". Natuurlijk, elk zn niveau ook wat sleutelen betreft, maar het lijkt me dat beun de haas wat minder ruimte heeft bij jullie, als er iets stuk gaat zit je overal ver vandaan...
De slechte (?) reputatie van japanse motoren is zowiezo kulla, bij de GW is alles zeer doordacht en zeker niet minder dan bv BMW. (en dan heb ik het niet over nwe BMWs)
de Goldwing is zover ik heb meegemaakt uiterst "sleutelbaar". Natuurlijk, elk zn niveau ook wat sleutelen betreft, maar het lijkt me dat beun de haas wat minder ruimte heeft bij jullie, als er iets stuk gaat zit je overal ver vandaan...
De slechte (?) reputatie van japanse motoren is zowiezo kulla, bij de GW is alles zeer doordacht en zeker niet minder dan bv BMW. (en dan heb ik het niet over nwe BMWs)
Re: Km stand....hoe belangrijk?
Beste Troll.
De slechte (?) reputatie van japanse motoren is zowiezo kulla, bij de GW is alles zeer doordacht en zeker niet minder dan bv BMW.
De Goldwing is made in de USA
Ik zou zeker gebruik maken van de adviezen van Harm de Boer.
Suc6 met de speurtocht.
Gr Rob.
De slechte (?) reputatie van japanse motoren is zowiezo kulla, bij de GW is alles zeer doordacht en zeker niet minder dan bv BMW.
De Goldwing is made in de USA
Ik zou zeker gebruik maken van de adviezen van Harm de Boer.
Suc6 met de speurtocht.
Gr Rob.
Heden GL 1800 EML trike ---- GL 1500 trike
Lang geleden als peuter op een driewieler begonnen, bevalt nog steeds..
Lang geleden als peuter op een driewieler begonnen, bevalt nog steeds..
Re: Km stand....hoe belangrijk?
Nou of dat nou een voordeel is betwijfel ik. 't Is dat de jappanners een vinger in de pap hadden anders had je je een breuk gerekend met gereedschap.Bugje schreef:Beste Troll.
De Goldwing is made in de USA
De wereld zou er een stuk beter uitzien als de amerikanen zich eens aan hun afspraken hielden. En zonder de politiek erbij te halen bedoel ik hier dat ook USA getekend heeft voor het SI stelsel, maar ieder ziet wat ervan terecht is gekomen.
Ik heb een polaris sneeuwscooter, met een fuji-motorblok. Dat betekent dat ik metrisch gereedschap nodig heb voor het blok, en breukenrommel voor de rest.
Nu ik dit schrijf: die goldwing zit toch wel met metrische bouten in elkaar hoop ik?
- RonalT
- Berichten: 13425
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Km stand....hoe belangrijk?
Mijn GoldWing bevat enkel maar bouten, moeren en schroefdraad wat metrisch is. De snelheid- en afstandsmeter zijn niet metrisch. Ook de treeplanken, zijn dus niet standaard, bevat van die breuken-inbusbouten.....
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten