Progressieve vorkveren
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Loppem, West-Vlaanderen
Progressieve vorkveren
Zonet mijn zending progressieve vorkveren via DHL ontvangen.
Het is het type 3040 van Wirth.
Benieuwd wat morgen na montage het resultaat zal zijn...
voorlopig hangen de pootjes tot morgen netjes uit te lekken in de garage.
Wat me wel opviel, is de pekzwarte kleur van de olie en de vieze geur.
En dat na nog geen 1/2 jaar nieuwe olie.
Het is het type 3040 van Wirth.
Benieuwd wat morgen na montage het resultaat zal zijn...
voorlopig hangen de pootjes tot morgen netjes uit te lekken in de garage.
Wat me wel opviel, is de pekzwarte kleur van de olie en de vieze geur.
En dat na nog geen 1/2 jaar nieuwe olie.
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen
Loppem
West-Vlaanderen
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Loppem, West-Vlaanderen
Re: Progressieve vorkveren
De zogenaamde (ik zeg wel degelijk zogenaamde) progressieve veren zitten er in.
Het verhoopte resultaat laat echter te wensen over.
Eerlijkheidshalve moet wel gezegd, dat ik misschien wel teveel beknibbeld heb op de prijs (zo'n 90 euro voor een set veren) want toen ze gisteren toekwamen, zag ik dat het niet echt om progressieve veren ging.
De eerst 15 cm liggen de windingen vrij dicht bij mekaar en de rest van de veerlengte heeft ruimere, maar liniair gewikkelde windingen. (zie foto van de verpakte veren)
Desalniettemin verkoopt de firma Wirth deze veren als Progressief Comfort.
Ook de veerlengte is zo'n 3.5 cm korter.
Met ook verse vorkolie van Kroon er in had ik van het eindresultaat meer verwacht.
Of duurdere veren van Hyperpro beter resultaat zouden gegeven hebben zal ik pas weten binnen een jaar of zo.
Voorlopig toch wat (0.5 bar) perslucht toegevoegd.
Spijtig van het geld en het werk...
Het verhoopte resultaat laat echter te wensen over.
Eerlijkheidshalve moet wel gezegd, dat ik misschien wel teveel beknibbeld heb op de prijs (zo'n 90 euro voor een set veren) want toen ze gisteren toekwamen, zag ik dat het niet echt om progressieve veren ging.
De eerst 15 cm liggen de windingen vrij dicht bij mekaar en de rest van de veerlengte heeft ruimere, maar liniair gewikkelde windingen. (zie foto van de verpakte veren)
Desalniettemin verkoopt de firma Wirth deze veren als Progressief Comfort.
Ook de veerlengte is zo'n 3.5 cm korter.
Met ook verse vorkolie van Kroon er in had ik van het eindresultaat meer verwacht.
Of duurdere veren van Hyperpro beter resultaat zouden gegeven hebben zal ik pas weten binnen een jaar of zo.
Voorlopig toch wat (0.5 bar) perslucht toegevoegd.
Spijtig van het geld en het werk...
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen
Loppem
West-Vlaanderen
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Loppem, West-Vlaanderen
Re: Progressieve vorkveren
Van armoede dan toch maar opnieuw de originele veren geplaatst maar...dit keer ALLES volgens het boekje uitgevoerd.
A. 323 cl ATF olie per vorkbeen (na drainage van de vorige olie)
B. De beide veren en de spacer geplaatst in de juiste volgorde en richting.
C. Voorlopig géén perslucht toegevoegd én de TRACK duikeenheid op stand 1
Wel, geloof het of niet, hij zweeft nu als het ware over het wegdek!
Daar zit ik nu met mijn zogenaamde progressieve veren...in het rek opgeborgen.
Omdat ik zo tevreden ben over m'n ouwe bolide, heb ik hem gelijk een wasbeurt gegeven en kijk eens hoe dat ie staat te pronken !
A. 323 cl ATF olie per vorkbeen (na drainage van de vorige olie)
B. De beide veren en de spacer geplaatst in de juiste volgorde en richting.
C. Voorlopig géén perslucht toegevoegd én de TRACK duikeenheid op stand 1
Wel, geloof het of niet, hij zweeft nu als het ware over het wegdek!
Daar zit ik nu met mijn zogenaamde progressieve veren...in het rek opgeborgen.
Omdat ik zo tevreden ben over m'n ouwe bolide, heb ik hem gelijk een wasbeurt gegeven en kijk eens hoe dat ie staat te pronken !
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen
Loppem
West-Vlaanderen
Re: Progressieve vorkveren
Tsja..... Soms gaat niks boven het originele werk.
Je schreef al dat die andere veren korter waren dus is mijn vraag: Had je de vulbussen die je nu gebruikt er ook in zitten? Misschien maakte dat nou net het verschil.
Je schreef al dat die andere veren korter waren dus is mijn vraag: Had je de vulbussen die je nu gebruikt er ook in zitten? Misschien maakte dat nou net het verschil.
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Loppem, West-Vlaanderen
Re: Progressieve vorkveren
Mijn GL1200 heeft geen vulbussen.peter schreef:Tsja..... Soms gaat niks boven het originele werk.
Je schreef al dat die andere veren korter waren dus is mijn vraag: Had je de vulbussen die je nu gebruikt er ook in zitten? Misschien maakte dat nou net het verschil.
Dus daar kan het volgens mij niet aan liggen.
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen
Loppem
West-Vlaanderen
Re: Progressieve vorkveren
Oh.. Ik dacht dat je met spacer vulbus bedoelde Leg eens uit wat die spacer is, die begrijp ik even niet.
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Loppem, West-Vlaanderen
Re: Progressieve vorkveren
Dat is het tussenschijfje (ring) tussen beide veerdelen.peter schreef:Oh.. Ik dacht dat je met spacer vulbus bedoelde Leg eens uit wat die spacer is, die begrijp ik even niet.
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen
Loppem
West-Vlaanderen
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: Progressieve vorkveren
Hyperpro past gelijk en is super!
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
-
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 26 nov 2014, 21:16
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Schoonoord
Re: Progressieve vorkveren
Ik doe minimaal 2 bar voor dat stuurt ook veel beter
samen met de pro veren.
Heb ze er ook in zitten.
gr
samen met de pro veren.
Heb ze er ook in zitten.
gr
Haast je als je tijd hebt dan heb je meer tijd als je haast hebt .
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Loppem, West-Vlaanderen
Re: Progressieve vorkveren
2 bar of 0,2 bar...?americanstafford schreef:Ik doe minimaal 2 bar voor dat stuurt ook veel beter
samen met de pro veren.
Heb ze er ook in zitten.
gr
0,2 bar is het minimum volgens "het boekje" maar kunnen de dichtingen wel tegen een extra druk van 2 bar ?
En is het niet zo, dat hoe meer (pers)lucht je steekt, hoe stugger hij gaat veren ?
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen
Loppem
West-Vlaanderen
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: Progressieve vorkveren
Nee hoor heerlijk direct stuur gedrag... mijne staat op 2,5 bar op de voor vork en 5,5 achter!
(Overigens heeft deze rat bike geen progressieve vering)
(Overigens heeft deze rat bike geen progressieve vering)
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Loppem, West-Vlaanderen
Re: Progressieve vorkveren
Waarom zou Honda zich zelf beperken tot 0.4 bar wanneer u uit praktijkervaring meer baat hebt bij 2.5 bar bijvoorbeeld.harmdeboer schreef:Nee hoor heerlijk direct stuur gedrag... mijne staat op 2,5 bar op de voor vork en 5,5 achter!
(Overigens heeft deze rat bike geen progressieve vering)
Ik neem aan dat een gerenommeerde fabrikant als Honda toch wel heel wat resurch uitvoert, alvorens dergelijke waarden aan te raden.
Begrijp me aub niet verkeerd hè, uw tevredenheid bij 2.5 bar is persoonlijk en zal ik zeker niet betwisten, maar je zou het kunnen stellen als de geadviseerde bandendruk van bijvoorbeeld 2.25 bar, terwijl je zelf eerder voor 25 bar zou gaan, al is deze vergelijking natuurlijk te ver uit z'n context gehaald.
Ik bedoel alleen maar dat een fabrikant zich toch ergens op bepaalde testresultaten moet hebben gebaseerd alvorens een vorkdruk tussen 0.2 en 0.4 bar als norm te stellen.
Hier zou men denk ik nog heel wat meer over kunnen discussiëren...
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen
Loppem
West-Vlaanderen
-
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 26 nov 2014, 21:16
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Schoonoord
Re: Progressieve vorkveren
Heb het al jaren zo en geen probleem.
Als je strak wil sturen is dit de oplossing,
Origineel zijn het dweilen.
gr
Als je strak wil sturen is dit de oplossing,
Origineel zijn het dweilen.
gr
Haast je als je tijd hebt dan heb je meer tijd als je haast hebt .
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Loppem, West-Vlaanderen
Re: Progressieve vorkveren
Bedoel je met "dweilen" te zacht veren of eerder zwalpen ?americanstafford schreef:Heb het al jaren zo en geen probleem.
Als je strak wil sturen is dit de oplossing,
Origineel zijn het dweilen.
gr
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen
Loppem
West-Vlaanderen
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: Progressieve vorkveren
van meneer honda moet je ook altijd op de 2000 toeren schakelen om de 5000 kilometer alle vloeistoffen vervangen en nooit harder rijden dan 60 mph en je mag hem niet zwaarder beladen incl bestuurder en bij rijder dan 150kilo...desander schreef: Waarom zou Honda zich zelf beperken tot 0.4 bar wanneer u uit praktijkervaring meer baat hebt bij 2.5 bar bijvoorbeeld.
Ik neem aan dat een gerenommeerde fabrikant als Honda toch wel heel wat resurch uitvoert, alvorens dergelijke waarden aan te raden.
...
Ik bedoel alleen maar dat een fabrikant zich toch ergens op bepaalde testresultaten moet hebben gebaseerd alvorens een vorkdruk tussen 0.2 en 0.4 bar als norm te stellen.
Hier zou men denk ik nog heel wat meer over kunnen discussiëren...
tja meneer honda houd aan alles de onderste kant van de marge aan omdat deze niet aansprakelijk wil zijn.. maar je moet zelf je fijn afstelling zien te vinden... en heel eerlijk vanuit de race en cross krijg je een hoop ervaring over veer druk... praten met mensen van bijvoorbeeld HyperPro kun je veel uit halen...
dus meneer honda zijn specificaties neem ik ter kennis geving aan maar verder doe ik er weinig mee.
groeten harm
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)