Barstjes in de topkoffer
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Loppem, West-Vlaanderen
Barstjes in de topkoffer
Topkoffer wankelt tijdens het rijden wegens barstjes in de kunststof grond plaat.
De topkoffer is weliswaar door middel van een metalen ankerplaats op de beugel gemonteerd, maar dit is slecht gedeeltelijk zo. Hierdoor gaat na verloop van tijd het kunststof toch barsten.
Kent iemand hier een oplossing voor ?
Aub niet afkomen met "koop dan een nieuwe koffer"
Alle suggesties zijn welkom
De topkoffer is weliswaar door middel van een metalen ankerplaats op de beugel gemonteerd, maar dit is slecht gedeeltelijk zo. Hierdoor gaat na verloop van tijd het kunststof toch barsten.
Kent iemand hier een oplossing voor ?
Aub niet afkomen met "koop dan een nieuwe koffer"
Alle suggesties zijn welkom
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen
Loppem
West-Vlaanderen
- pieter
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Rucphen
Re: Barstjes in de topkoffer
Multiplex plaatje van bijvoorbeeld 1cm dik ( contramallen ) en monteren doormiddel van goede montagekit op binnenzijde topkofferplaat, hierdoor krijg je dus opnieuw een stevige constructie .
Groet Pieter.
Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Loppem, West-Vlaanderen
Re: Barstjes in de topkoffer
Pieter, wat bedoel je met "contramallen" ?pieter schreef:Multiplex plaatje van bijvoorbeeld 1cm dik ( contramallen ) en monteren doormiddel van goede montagekit op binnenzijde topkofferplaat, hierdoor krijg je dus opnieuw een stevige constructie .
Groet Pieter.
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen
Loppem
West-Vlaanderen
- pieter
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Rucphen
Re: Barstjes in de topkoffer
Hoi Gilbert,
Contramallen wil eigenlijk zoveel zeggen als de "vorm" kopiëren van het originele onderdeel, om een nette pasvorm dan wel afwerking te krijgen.
Het kopiëren van een vorm kan je het beste doen met een dik vel tekenpapier, hiermee kun door passen en meten het juiste kopie realiseren voor het te maken onderdeel.
Groet Pieter.
Contramallen wil eigenlijk zoveel zeggen als de "vorm" kopiëren van het originele onderdeel, om een nette pasvorm dan wel afwerking te krijgen.
Het kopiëren van een vorm kan je het beste doen met een dik vel tekenpapier, hiermee kun door passen en meten het juiste kopie realiseren voor het te maken onderdeel.
Groet Pieter.
Laatst gewijzigd door pieter op 08 mar 2016, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
A Man's got to know his limitations
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 07 jan 2015, 12:29
- Type Goldwing: GL1200
Re: Barstjes in de topkoffer
het probleem zal zijn dat zelfs onze GWs wat trillen en de koffers in de wind zeker. Die metalen plaat gaat niet trillen maar het op den duur wat zwakker geworden polyester wel. Je moet dus voor hernieuwde steun zorgen voor de kunststof en daarna eventueel de metalen plaat met rubber er tussen opnieuw monteren. Je kunt het polyester proberen op te lappen. Als je het zelf niet vertrouwd misschien beter om iemand te zoeken die daar gewend is mee te werken, bv iemand die boten opknapt...hoeft niet veel te kosten maar het zorgen voor de hechting tussen oud en nieuw is essentieel en heeft wat truuks..
- pieter
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Rucphen
Re: Barstjes in de topkoffer
De voordelen van het systeem van reparatie waar ik over praat zijn !!!!!! Dat de topkoffer als het ware opgeklempt wordt tussen de montagebeugel en nieuwe bodemplaat van de koffer, dat als voordeel heeft dat de directe spanning / belasting van het polyester weggenomen wordt.
Suc6 Pieter.
Suc6 Pieter.
A Man's got to know his limitations
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Loppem, West-Vlaanderen
Re: Barstjes in de topkoffer
Bedankt Pieter voor de nuttige info.pieter schreef:De voordelen van het systeem van reparatie waar ik over praat zijn !!!!!! Dat de topkoffer als het ware opgeklempt wordt tussen de montagebeugel en nieuwe bodemplaat van de koffer, dat als voordeel heeft dat de directe spanning / belasting van het polyester weggenomen wordt.
Suc6 Pieter.
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen
Loppem
West-Vlaanderen
- pieter
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Rucphen
Re: Barstjes in de topkoffer
Gilbert,
Your'e welcome, maar gewoon even alle opties die je binnenkrijgt naast elkaar leggen en de voor jouw gevoel beste oplossing kiezen.
Andermaal suc6, Pieter.
Your'e welcome, maar gewoon even alle opties die je binnenkrijgt naast elkaar leggen en de voor jouw gevoel beste oplossing kiezen.
Andermaal suc6, Pieter.
A Man's got to know his limitations
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: Barstjes in de topkoffer
Ff knippen en plakken...
Heb geen zin om het gedeelte over de buis opnieuw te typen...
procedure gebruiken om de onderbak te verstevigen... dus geheel verlijmen!!!
Heb geen zin om het gedeelte over de buis opnieuw te typen...
procedure gebruiken om de onderbak te verstevigen... dus geheel verlijmen!!!
harmdeboer schreef:Heren we zijn de 1200 aan het vergelijken met de 1500. De 1200 heeft een dikkere deksel dan de 1500.
De inhoud van de topkoffer en het maximaal laadgewicht van de inhoud van de topkoffer heeft geen verhouding met hoeveel gewicht er OP de toegevoegde rekjes geladen mag worden.
Een rekje OP je topkoffer is voor max 3 kilo.....
Of je moet extra ringen aanbrengen aan boven en onderzijde van het kunststof van de deksel. Hiermee kun je tot 7 kilo beladen. Alles daar boven zul je de deksel maar ook de onderschaal van de koffer verstevigen met abs plastic.
Demonteer rekjes en topkoffer.
Maak de te verstevigende punten schoon (montage punten en wangen van de koffer en binnenzijde van de deksel)
Koop zwarte abs plastic buizen bij de doe het zelfzaak.
Zaag de buis op lengte die je nodig hebt.
Zaag de buis aan 1 kant in de lengte door.
Neem een paar hitte bestendige handschoenen mee naar de keuken.
Zet de oven op 90 graden
Leg vet vrij /bak papier in de oven en daar op de buis die je wil gebruiken..... leg het op een plaat niet een rooster...
De buis zal langzaam zacht worden....
Vouw de buis open indien hij inzakt...
Laat de buis / plaat goed warm worden
Indien goed warm zet de oven open en de temperatuur terug naar 60 graden....
Vul een plantenspuit met water en zeepsop en spuit de binnenzijde van de topkoffer goed nat!!!!
Neem de bakplaat met plastic mee naar de topkofferen vouw de warme abs plastic plaat op de plaats waar je de versteviging wil in je koffer.
Indien je alles lekker op zijn plaats hebt gemasseerd spuit alles nogmaals goed nat....
Dit zodat de topkoffer zijn vorm houd en de versteviging ook...
Indien alles goed afgekoeld is (en dus naadloos past waar jij het wil hebben zitten) maak je alles goed droog en vet vrij.
Daarna plak je de verstevigingen op zijn plaats met de daarvoor bestemde lijm....
Hoppa gaten boren
Evt. Langere bouten gebruiken en alles weer mooi vast zetten met ringen en rubbers...
Indien je het goed gedaan hebt kan je koffer nu 30 kilo dragen.
Waar met je verstevigen!?
De montage punten van beugel en top koffer
De scharnieren en de belastingsrichtingen van en naar de scharnieren.
De wangen van de koffer en de hele deksel...
Waar zit het addertje onder het gras...
De versteviging moet elkaar raken.... dus je moet zorgen dat deze stukken elkaar steunen van deksel naar onderschaal. Waar ze elkaar niet ondersteunene creeer je anders een zwakke plek...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Loppem, West-Vlaanderen
Re: Barstjes in de topkoffer
Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om zowel de binnenkant als de buitenkant over de volledige lengte van de barsten van een behoorlijk dikke laag polyester plamuur te voorzien.
Het voordeel hiervan is de goede hechting op kunststof en het feit dat het beenhard wordt maar toch ook weer een zekere souplesse heeft.
Afwachten wat het zal geven na een paar weken...
Het voordeel hiervan is de goede hechting op kunststof en het feit dat het beenhard wordt maar toch ook weer een zekere souplesse heeft.
Afwachten wat het zal geven na een paar weken...
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen
Loppem
West-Vlaanderen
- pineuk
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 01 mei 2016, 10:26
- Type Goldwing: GL1500
Re: Barstjes in de topkoffer
bij mij zit er ook een scheur bij het scharnier van mijn topkoffer
als je deze stappen volgt van harm , kan je topkoffer dan nog wel dicht
past het dan nog wel , dat is wat ik mij af vraag
anders moet ik kijken voor een andere topkofferdeksel
als je deze stappen volgt van harm , kan je topkoffer dan nog wel dicht
past het dan nog wel , dat is wat ik mij af vraag
anders moet ik kijken voor een andere topkofferdeksel
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: Barstjes in de topkoffer
Zolang je niet over de rand plakt waarbij de boven en onderkant in elkaar valt met dat lukken...
Ik moet ergens bij een maat (ivm verhuizing) nog 2 deksels hebben liggen
Welke staat durf ik zo ff niet te zeggen... je mag er best 1 hebben...
Ik moet ergens bij een maat (ivm verhuizing) nog 2 deksels hebben liggen
Welke staat durf ik zo ff niet te zeggen... je mag er best 1 hebben...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
- pineuk
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 01 mei 2016, 10:26
- Type Goldwing: GL1500
Re: Barstjes in de topkoffer
hallo Harmdeboerharmdeboer schreef:Zolang je niet over de rand plakt waarbij de boven en onderkant in elkaar valt met dat lukken...
Ik moet ergens bij een maat (ivm verhuizing) nog 2 deksels hebben liggen
Welke staat durf ik zo ff niet te zeggen... je mag er best 1 hebben...
ik heb een zwarte
ik hoor het graag van je
misschien heb je dan wel foto's
de staat waarin hij moet verkeren in ieder geval heel hahahahah
hoor het graag
gr erwin