ATF als vorkolie
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Loppem, West-Vlaanderen
ATF als vorkolie
Ik heb deze zomer mijn voorvorkpoten gereviseerd met nieuwe dichtingen en glijbussen.
Daarbij ook de vorkolie vervangen vanwege de leeftijd van de motor.
Nu was ik onlangs wat in het werkplaats handboek aan het lezen, en kwam op een punt, waar ik toen geen aandacht moet aan besteed hebben.
Ik heb namelijk automatisch (daar ging ik van uit) in de winkel nieuwe VORKOLIE gekocht, maar nu lees ik dat Honda ATF adviseert als vorkolie.
De vorkolie die ik gekocht heb is een olie met een lage viscositeit en dus dun vloeibaar, terwijl ATF (Automatic Transmission Fluid)
een hoge viscositeit heeft (en dus eerder stroperig)
Deze olie wordt ondermeer gebruikt in de tandwieloverbrenging van het achterwiel.
Zou het kunnen, dat door gebruik van de eerst vermelde olie, het wiebel/wobbel effect overdreven merkbaar is ?
Ik dacht er aan om deze winter de originele veren te vervangen door veren met een progressieve winding, maar misschien is mijn ontevredenheid van de veereigenschap wel eerder te zoeken in het gebruik van de "verkeerde" olie...
Iemand ervaring in deze materie ?
Gilbert.
Daarbij ook de vorkolie vervangen vanwege de leeftijd van de motor.
Nu was ik onlangs wat in het werkplaats handboek aan het lezen, en kwam op een punt, waar ik toen geen aandacht moet aan besteed hebben.
Ik heb namelijk automatisch (daar ging ik van uit) in de winkel nieuwe VORKOLIE gekocht, maar nu lees ik dat Honda ATF adviseert als vorkolie.
De vorkolie die ik gekocht heb is een olie met een lage viscositeit en dus dun vloeibaar, terwijl ATF (Automatic Transmission Fluid)
een hoge viscositeit heeft (en dus eerder stroperig)
Deze olie wordt ondermeer gebruikt in de tandwieloverbrenging van het achterwiel.
Zou het kunnen, dat door gebruik van de eerst vermelde olie, het wiebel/wobbel effect overdreven merkbaar is ?
Ik dacht er aan om deze winter de originele veren te vervangen door veren met een progressieve winding, maar misschien is mijn ontevredenheid van de veereigenschap wel eerder te zoeken in het gebruik van de "verkeerde" olie...
Iemand ervaring in deze materie ?
Gilbert.
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen
Loppem
West-Vlaanderen
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: ATF als vorkolie
Atf olie is dunner als de olie die in de tandwiel overbrenging moet. In het cardan moet SAE80 dikke prut olie... voor extreem hoge temperaturen
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: ATF als vorkolie
Gewoon de progressieve veren plaatsen
... je wing zal duizendmaal beter sturen!!! En veren en en... super... dan gelijk ATF olie toe voegen... balhoofd laten controleren of de lagers en lagerschalen gelijk vervangen...
Een wobbel komt 99% van de keren van de band zelf... in andere gevallen kan het de as de velg slechte balancering (balansloodjes) balhoofd of veren zijn.. dussss...
... je wing zal duizendmaal beter sturen!!! En veren en en... super... dan gelijk ATF olie toe voegen... balhoofd laten controleren of de lagers en lagerschalen gelijk vervangen...
Een wobbel komt 99% van de keren van de band zelf... in andere gevallen kan het de as de velg slechte balancering (balansloodjes) balhoofd of veren zijn.. dussss...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
- RonalT
- Berichten: 13424
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: ATF als vorkolie
Ik denk wel dat dunne olie een ongewenst wobbel/wiebel effect zal hebben. Je merkt het ook als de olie door de leeftijd te dun is geworden, dan gaat een motor ook minder lekker door de bochten.
Ik zou de olie zo snel mogelijk vervangen door de juiste, dat is goedkoper als nieuwe veren, en dan nog eens gaan rijden.
Ik zou de olie zo snel mogelijk vervangen door de juiste, dat is goedkoper als nieuwe veren, en dan nog eens gaan rijden.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Loppem, West-Vlaanderen
Re: ATF als vorkolie
Ik ga de olie eerst inderdaad eens vervangen. Dit wordt een klusje voor deze winter, samen met de revisie van de remklauwen.
Mocht de nieuwe olie niet voldoende soelaas brengen, kan ik nog altijd overwegen om andere veren te plaatsen.
Mocht de nieuwe olie niet voldoende soelaas brengen, kan ik nog altijd overwegen om andere veren te plaatsen.
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen
Loppem
West-Vlaanderen
- cooper
- Berichten: 2071
- Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Stabroek (Belgie)
Re: ATF als vorkolie
Hier 10W30 in de vorkbenen en stuurt ook veel beter.
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
- rudolphwolven
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11
Re: ATF als vorkolie
Hallo Cooper,cooper schreef:Hier 10W30 in de vorkbenen en stuurt ook veel beter.
Dat is een beetje "(te) dik" lijkt mij......d.w.z..... aanmerkelijk dikker dan de zwaarste vorkolie; zie hieronder:
Dynamische viscositeit bij 40 gr. C in mm²/s
ATF---------------------------------------------34,9
10w30------------------------------------------83,8
Vorkoliesoort:
Light 5W---------------------------------------15,4
Medium 10W----------------------------------31,5
Medium heavy 15W--------------------------46,4
Heavy 20W------------------------------------62,5
Ergo: als je vorkolie wil toepassen conform eisen Honda i.p.v. ATF dan komt medium 10 w het beste overeen.
(Alle specificaties van oliemerk MPM)
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Loppem, West-Vlaanderen
Re: ATF als vorkolie
Ik zal vandaag eens naar de specificaties van mijn vorkolie kijken op het busje wat ik nog staan heb.
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen
Loppem
West-Vlaanderen
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Loppem, West-Vlaanderen
Re: ATF als vorkolie
Zo, vandaag druilerig weer en dus een ideaal moment om de vorkpootjes eens lekker open te gooien.
Eerst eens in het werkplaatshandboek gekeken of de beide veren (A korte en B lange) vorige keer correct gemonteerd waren. Dat bleek dus te kloppen.
Ook even de totale veerlengte, incusief de tussenschijf opgemeten en deze wijkt 2.4 mm af van de opgegeven lengte.
Dit is denk ik nog aanvaardbaar, tenzij ik hier te licht over ga.
Opgegeven volgens het schema is dat 569.4 mm.
Effectief gemeten, 567.0 mm. Een verschil dus van 2.4 mm.
Wat me wel opviel, is dat de langste veer B (diegene die onderaan moet komen) niet lineair maar progressief
gewikkeld is. Als je de volledige veersamenstelling bekijkt (B + tussenschijf + A)
dan doet het geheel eerder aan als een "progressieve" veer.
Als dit de originele veren zijn, dan heeft Honda wel degelijk rekening gehouden met de benodigde veer eigenschappen.
De afgetapte oude olie (Kroon Vorkolie) welke trouwens slechts 6 maand oud, is er pekzwart uit gekomen.
En ook de opgevangen totale hoeveelheid vond ik bedenkelijk. (450 ml)
Toch zit ik niet met lekkende dichtingen of beschadigde stofkappen.
Volgens het werkplaatshandboek moet er in elke vorkpoot 345 ml olie, wat ik deze keer ook precies heb toegepast.
Maar dat betekent wel dat er in theorie een afgetapte hoeveelheid van 690 ml zou moeten uitkomen ...maar bij mij was dat slechts 450 ml.
Dus ofwel heb ik er vorige keer te weinig in gedaan, ofwel is er nog olie achter gebleven in de veerpoten.
De pootjes zitten nu terug in mekaar maar ik heb er wel een pijnlijke handpalm aan over gehouden, vanwege die krengen van afsluitdoppen.
Die zijn er verdomme zo moeilijk op te schroeven als je geen gespecialiseerd gereedschap hebt.
Na 4-5 pogingen per poot, is het me dan toch gelukt maar ik vind dit geen klusje om vaak te doen.
De eindmontage is wel voor morgen voorzien, voor vandaag was het welletjes.
Benieuwd naar het eindresultaat.
Dit is de kleur van de nieuwe olie
Dit is de olie van 6 maand oud
Hier zie je de totale hoeveelheid afgetapte olie
En dit is de nieuw gebruikte olie
Eerst eens in het werkplaatshandboek gekeken of de beide veren (A korte en B lange) vorige keer correct gemonteerd waren. Dat bleek dus te kloppen.
Ook even de totale veerlengte, incusief de tussenschijf opgemeten en deze wijkt 2.4 mm af van de opgegeven lengte.
Dit is denk ik nog aanvaardbaar, tenzij ik hier te licht over ga.
Opgegeven volgens het schema is dat 569.4 mm.
Effectief gemeten, 567.0 mm. Een verschil dus van 2.4 mm.
Wat me wel opviel, is dat de langste veer B (diegene die onderaan moet komen) niet lineair maar progressief
gewikkeld is. Als je de volledige veersamenstelling bekijkt (B + tussenschijf + A)
dan doet het geheel eerder aan als een "progressieve" veer.
Als dit de originele veren zijn, dan heeft Honda wel degelijk rekening gehouden met de benodigde veer eigenschappen.
De afgetapte oude olie (Kroon Vorkolie) welke trouwens slechts 6 maand oud, is er pekzwart uit gekomen.
En ook de opgevangen totale hoeveelheid vond ik bedenkelijk. (450 ml)
Toch zit ik niet met lekkende dichtingen of beschadigde stofkappen.
Volgens het werkplaatshandboek moet er in elke vorkpoot 345 ml olie, wat ik deze keer ook precies heb toegepast.
Maar dat betekent wel dat er in theorie een afgetapte hoeveelheid van 690 ml zou moeten uitkomen ...maar bij mij was dat slechts 450 ml.
Dus ofwel heb ik er vorige keer te weinig in gedaan, ofwel is er nog olie achter gebleven in de veerpoten.
De pootjes zitten nu terug in mekaar maar ik heb er wel een pijnlijke handpalm aan over gehouden, vanwege die krengen van afsluitdoppen.
Die zijn er verdomme zo moeilijk op te schroeven als je geen gespecialiseerd gereedschap hebt.
Na 4-5 pogingen per poot, is het me dan toch gelukt maar ik vind dit geen klusje om vaak te doen.
De eindmontage is wel voor morgen voorzien, voor vandaag was het welletjes.
Benieuwd naar het eindresultaat.
Dit is de kleur van de nieuwe olie
Dit is de olie van 6 maand oud
Hier zie je de totale hoeveelheid afgetapte olie
En dit is de nieuw gebruikte olie
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen
Loppem
West-Vlaanderen
- cooper
- Berichten: 2071
- Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Stabroek (Belgie)
Re: ATF als vorkolie
Is er ingedaan bij BB.rudolphwolven schreef:Hallo Cooper,cooper schreef:Hier 10W30 in de vorkbenen en stuurt ook veel beter.
Dat is een beetje "(te) dik" lijkt mij......d.w.z..... aanmerkelijk dikker dan de zwaarste vorkolie; zie hieronder:
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
- rudolphwolven
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11
Re: ATF als vorkolie
Aha...Bikers Best..........nou ja dat zijn geen domme jongens........ok, het zij zo.cooper schreef:Is er ingedaan bij BB.rudolphwolven schreef:Hallo Cooper,cooper schreef:Hier 10W30 in de vorkbenen en stuurt ook veel beter.
Dat is een beetje "(te) dik" lijkt mij......d.w.z..... aanmerkelijk dikker dan de zwaarste vorkolie; zie hieronder:
Wat voor soort olie is std door Honda voorgeschreven voor een GL1500..?..........ook ATF..?
mvg, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Loppem, West-Vlaanderen
Re: ATF als vorkolie
Vandaag de montage afgewerkt en bij het eerste flauwe straaltje zon meteen de weg op gescheurd.
Eigenlijk heb ik niet echt een groot verschil gemerkt aan de vering, al moet wel gezegd, dat de vork minder dan voorheen gaat inveren bij een stop.
Ook heb ik de indruk, dat de stuurkwaliteit en de wegligging beter aanvoelt.
Maar nogmaals, de veerkwaliteit, en daarmee bedoel ik het zacht opvangen van een ruw of hobbelig wegdek, is niet echt veranderd.
De vork brace zat wel achterstevoren gemonteerd van bij de vorige keer, dat is nu correct geplaatst, namelijk met het ->F teken naar voren.
Of dat belangrijk is, weet ik niet, maar in ieder geval is het nu juist.
Ik zou eigenlijk eens met iemand moeten kunnen afspreken, die wél progressieve veren in de vorkpoten heeft zitten op een GL1200 om écht het verschil te voelen...
Alleen, West Vlaanderen en Nederland...niet echt bij de deur, hè.
Eigenlijk heb ik niet echt een groot verschil gemerkt aan de vering, al moet wel gezegd, dat de vork minder dan voorheen gaat inveren bij een stop.
Ook heb ik de indruk, dat de stuurkwaliteit en de wegligging beter aanvoelt.
Maar nogmaals, de veerkwaliteit, en daarmee bedoel ik het zacht opvangen van een ruw of hobbelig wegdek, is niet echt veranderd.
De vork brace zat wel achterstevoren gemonteerd van bij de vorige keer, dat is nu correct geplaatst, namelijk met het ->F teken naar voren.
Of dat belangrijk is, weet ik niet, maar in ieder geval is het nu juist.
Ik zou eigenlijk eens met iemand moeten kunnen afspreken, die wél progressieve veren in de vorkpoten heeft zitten op een GL1200 om écht het verschil te voelen...
Alleen, West Vlaanderen en Nederland...niet echt bij de deur, hè.
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen
Loppem
West-Vlaanderen