blok koelt niet door de ventilator
- nazijspanweersolo
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 02 jul 2015, 10:16
- Type Goldwing: GL1500
blok koelt niet door de ventilator
Als de ventilator van mijn 1200 aan gaat heeft dat geen merkbare invloed op de temperatuur. Als ik lang stil sta of langzaam tusssen de file door rijdt, blijft de temperatuur dan stijgen totdat ik weer rijwindkoeling heb en gaat dan weer naar normale waarden. Dat is lastig als ik lang in de file kom te staan. Tot nu toe is dat altijd nog goed gegaan, maar er komt een moment dat dit niet meer lukt.
Hiervoor heb ik een 1100 met zijspan gehad en als ik daar de vin van aanzette had dat (vrijwel) direct invloed op de temperatuur. Dat was maar goed ook omdat ik door het zijspan nog al eens vast stond in de file.
Weet iemand of dit normaal is voor een 1200 en zo niet, of hier een oplossing voor is?
Misschien goed om te vermelden dat ik de ventilatormotor losgekoppeld heb van de thermostaat; toen ik de motor kocht stond de ventilator constant aan, daarna ging hij soms uit of niet, zonder dat ik daar een aanwijsbare reden voor kon bedenken. Bij mijn 1100 was dat ook het geval en daar heb ik de ventilatormotor direct doorverbonden en er een losse schakelaar tussen gezet waarmee ik hem aan en uit kon zetten. Zoals gezegd werkte dat prima en de motor koelde ook altijd direct als ik hem aanzette. Bij de 1200 is de ventilatormotor nu ook doorverbonden en kan ik hem aanzetten als ik daar behoefte aan heb, het werkt alleen veel minder dan bij de 1100. De thermostaat staat nu altijd open. Dat merk je bij koud weer omdat het dan heel lang duurt voordat hij op temperatuur is. Ik heb het dashboard met de blokjes, drie blokjes is bedrijfstemperatuur.
Volgens mij kan het niet aan mijn radiator liggen, die heb ik onlangs helemaal schoon gespoten met de ontvetter-lans (60 graden) van een autowasserij. dat heb ik gedaan omdat ik een voorvorklekkage had en er blijkbaar olie en vuil op de radiator is gaan zitten. Ik merkte dat met het warme weer (+ 30 graden) omdat de motortemperatuur dan al opliep als ik langzamer dan 60 km/u reed. Dat was opgelost na het schoonspuiten van de radiator.
Ik ben benieuwd of iemand hier iets over kan zeggen, alle tips zijn welkom.
mvrg
Erik van der Steen
Hiervoor heb ik een 1100 met zijspan gehad en als ik daar de vin van aanzette had dat (vrijwel) direct invloed op de temperatuur. Dat was maar goed ook omdat ik door het zijspan nog al eens vast stond in de file.
Weet iemand of dit normaal is voor een 1200 en zo niet, of hier een oplossing voor is?
Misschien goed om te vermelden dat ik de ventilatormotor losgekoppeld heb van de thermostaat; toen ik de motor kocht stond de ventilator constant aan, daarna ging hij soms uit of niet, zonder dat ik daar een aanwijsbare reden voor kon bedenken. Bij mijn 1100 was dat ook het geval en daar heb ik de ventilatormotor direct doorverbonden en er een losse schakelaar tussen gezet waarmee ik hem aan en uit kon zetten. Zoals gezegd werkte dat prima en de motor koelde ook altijd direct als ik hem aanzette. Bij de 1200 is de ventilatormotor nu ook doorverbonden en kan ik hem aanzetten als ik daar behoefte aan heb, het werkt alleen veel minder dan bij de 1100. De thermostaat staat nu altijd open. Dat merk je bij koud weer omdat het dan heel lang duurt voordat hij op temperatuur is. Ik heb het dashboard met de blokjes, drie blokjes is bedrijfstemperatuur.
Volgens mij kan het niet aan mijn radiator liggen, die heb ik onlangs helemaal schoon gespoten met de ontvetter-lans (60 graden) van een autowasserij. dat heb ik gedaan omdat ik een voorvorklekkage had en er blijkbaar olie en vuil op de radiator is gaan zitten. Ik merkte dat met het warme weer (+ 30 graden) omdat de motortemperatuur dan al opliep als ik langzamer dan 60 km/u reed. Dat was opgelost na het schoonspuiten van de radiator.
Ik ben benieuwd of iemand hier iets over kan zeggen, alle tips zijn welkom.
mvrg
Erik van der Steen
'81 1100 met EZS zijspan
'86 1200
'89 1500 ('92 blok)
'86 1200
'89 1500 ('92 blok)
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: blok koelt niet door de ventilator
mijn 1200'tjes hebben het zelfde de temperatuur stopt met stijgen als de ventilator draait.
maar goed ik zie dat hij niet verder komt dan 3/4 van de streep,
indien ik rij zakt de temperatuur gelijk terug. dit heeft o.a. te maken met het sil staan en het langzaamdraaien van de waterpomp.
dus evt je toeren iets hoger maken bij het voor het verkeerslicht staan zodat de koelvloeistof sneller door de radiator gaat....
zolang hij niet in het rood gaat niet druk om maken...
maar goed ik zie dat hij niet verder komt dan 3/4 van de streep,
indien ik rij zakt de temperatuur gelijk terug. dit heeft o.a. te maken met het sil staan en het langzaamdraaien van de waterpomp.
dus evt je toeren iets hoger maken bij het voor het verkeerslicht staan zodat de koelvloeistof sneller door de radiator gaat....
zolang hij niet in het rood gaat niet druk om maken...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
- nazijspanweersolo
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 02 jul 2015, 10:16
- Type Goldwing: GL1500
Re: blok koelt niet door de ventilator
Dag Harm,
Dank voor je antwoord.
De temperatuur is tot nu toe niet hoger gestegen dan vijf streepjes, maar stopt niet met stijgen als ik de ventilator aanzet.
Het stijgen gebeurt met name als ik langzaam tussen de file door rij (ik gebruik de 1200 voor woonwerkverkeer en moet elke dag twee keer langs Utrecht en over de Galecopperbrug). Als ik jou goed begrijp zou ik dan niet met lage, maar juist met wat hogere toeren tussen de file moeten door rijden?
Omdat het aanzetten van de ventilator zo weinig lijkt uit te maken vraag ik me dan af of dat überhaupt wel zin heeft, of helpt dat om te voorkomen dat hij in het rood komt?
mvrg
Erik van der Steen
Dank voor je antwoord.
De temperatuur is tot nu toe niet hoger gestegen dan vijf streepjes, maar stopt niet met stijgen als ik de ventilator aanzet.
Het stijgen gebeurt met name als ik langzaam tussen de file door rij (ik gebruik de 1200 voor woonwerkverkeer en moet elke dag twee keer langs Utrecht en over de Galecopperbrug). Als ik jou goed begrijp zou ik dan niet met lage, maar juist met wat hogere toeren tussen de file moeten door rijden?
Omdat het aanzetten van de ventilator zo weinig lijkt uit te maken vraag ik me dan af of dat überhaupt wel zin heeft, of helpt dat om te voorkomen dat hij in het rood komt?
mvrg
Erik van der Steen
'81 1100 met EZS zijspan
'86 1200
'89 1500 ('92 blok)
'86 1200
'89 1500 ('92 blok)
Re: blok koelt niet door de ventilator
Zit er wel genoeg vloeistof in
Draait de fan wel de juiste kant op
Draait de fan wel de juiste kant op
- nazijspanweersolo
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 02 jul 2015, 10:16
- Type Goldwing: GL1500
Re: blok koelt niet door de ventilator
De vloeistoffen zijn voldoende. De vraag of de vin wel de goede kant opdraait vind ik intrigerend; kan dat? hoe zie ik dat? en als dat zo is, hoe verander ik dat?
mvrg
Erik
mvrg
Erik
'81 1100 met EZS zijspan
'86 1200
'89 1500 ('92 blok)
'86 1200
'89 1500 ('92 blok)
-
- Berichten: 370
- Lid geworden op: 27 sep 2008, 23:28
- Locatie: Woensdrecht
Re: blok koelt niet door de ventilator
Zit de juiste thermostaat er wel in. want die hebben ook verschillende temperaturen. 82'c 87'c
Wat niet rijdt staat stil..
Vespa 158cc 1975
Suzuki GT250 1975
Suzuki GT750 1976-1977
Suzuki GS750 1977-1978
GL1000 K3 1978-1985
GL1100 interstate 1985-2007
GL1500 SE 2007-heden
De kleuren zet ik er niet bij die zijn vervaagd...
Vespa 158cc 1975
Suzuki GT250 1975
Suzuki GT750 1976-1977
Suzuki GS750 1977-1978
GL1000 K3 1978-1985
GL1100 interstate 1985-2007
GL1500 SE 2007-heden
De kleuren zet ik er niet bij die zijn vervaagd...
- bowser
- Berichten: 728
- Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Zegge
Re: blok koelt niet door de ventilator
Hoe zie je dat, door er een stukje vloeipapier voor de radiateur te houden en de fan aan te zetten moet het papier richting de fan getrokken worden, en niet weggeblazen worden dat is de verkeerde kant opnazijspanweersolo schreef:De vloeistoffen zijn voldoende. De vraag of de vin wel de goede kant opdraait vind ik intrigerend; kan dat? hoe zie ik dat? en als dat zo is, hoe verander ik dat?
mvrg
Erik
Zo zie je ook een beetje of je luchtdoorstoming redelijk is
Hoe verander je dat door plus en min om te draaien
groeten uit de Zeg
- nazijspanweersolo
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 02 jul 2015, 10:16
- Type Goldwing: GL1500
Re: blok koelt niet door de ventilator
Het papiertje wordt inderdaad weggeblazen in plaats van er naar toe getrokken. Ik ga nu nog even zoeken waar de stekker zit die ik om moet draaien, maar ik neem aan dat het dan opgelost is!
Zeer bedankt voor deze gouden tip. Als ik het omgedraaid heb en er mee tussen de file door heb gereden zal ik nog even laten weten of het het blok ook echt koeler houdt.
mvrg
Erik
Zeer bedankt voor deze gouden tip. Als ik het omgedraaid heb en er mee tussen de file door heb gereden zal ik nog even laten weten of het het blok ook echt koeler houdt.
mvrg
Erik
'81 1100 met EZS zijspan
'86 1200
'89 1500 ('92 blok)
'86 1200
'89 1500 ('92 blok)
- bowser
- Berichten: 728
- Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Zegge
Re: blok koelt niet door de ventilator
De wind richting voel je ook langs je lowers blazen als hij de goede kant op blaast
Wind wordt door de radiateur getrokken en afgevoerd door de gleuven in de lowers
stekker zit achter op je fanhuis dacht alleen dat hij er maar op 1 manier in elkaar kan
Waar heb jij je schakelaar aangesloten om hem apart aan te zetten, op je tempsensor aan de radiateur
Wind wordt door de radiateur getrokken en afgevoerd door de gleuven in de lowers
stekker zit achter op je fanhuis dacht alleen dat hij er maar op 1 manier in elkaar kan
Waar heb jij je schakelaar aangesloten om hem apart aan te zetten, op je tempsensor aan de radiateur
groeten uit de Zeg
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: blok koelt niet door de ventilator
Heren halen we nu de 1500&1800 door de war met de 1200...
De ventilator van de 1200 draait of draait niet hij kan niet de verkeerde kant op draaien...
Als je thermostaat niet opengaat kan je rijden met de toeren die je wil maar zal dar helaas niks uithalen..
Als je thermostaat opengaat komt er hete vloeistof langs de fan-sensor en zal deze dus aangaan...
5 blokjes(aspencade) is niks raars i.d.d. zolang hij maar niet in het rood blijft staan!
Zorg er wel voor dat de radiator niet verstopt zit...
Of geblokkeerd is door chroom kneut..
De ventilator van de 1200 draait of draait niet hij kan niet de verkeerde kant op draaien...
Als je thermostaat niet opengaat kan je rijden met de toeren die je wil maar zal dar helaas niks uithalen..
Als je thermostaat opengaat komt er hete vloeistof langs de fan-sensor en zal deze dus aangaan...
5 blokjes(aspencade) is niks raars i.d.d. zolang hij maar niet in het rood blijft staan!
Zorg er wel voor dat de radiator niet verstopt zit...
Of geblokkeerd is door chroom kneut..
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
- bowser
- Berichten: 728
- Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Zegge
Re: blok koelt niet door de ventilator
Je kan ze wel degelijk andersom laten draaien
Heeft niks met 1500 of 1800 te maken bij alle motoren wordt de luchtstroom erdoorheen getrokken
Heeft niks met 1500 of 1800 te maken bij alle motoren wordt de luchtstroom erdoorheen getrokken
groeten uit de Zeg
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: blok koelt niet door de ventilator
Niet door ze verkeerd aan te sluiten want plus is plus en min is min... tenzij je zelf plus op min aansluit... maar dan ben je dom... en krijg je kortsluiting...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
- nazijspanweersolo
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 02 jul 2015, 10:16
- Type Goldwing: GL1500
Re: blok koelt niet door de ventilator
Heren,
Wat is het nou? Als ik mijn hand voor de radiator houd voel ik duidelijk de lucht er door blazen naar het voorwiel toe. Plus en min verwisselen leidde inderdaad tot niets (behalve een nieuwe zekering; ik ben dom). Waar moet ik het dan in zoeken?
mvrg
Erik
Wat is het nou? Als ik mijn hand voor de radiator houd voel ik duidelijk de lucht er door blazen naar het voorwiel toe. Plus en min verwisselen leidde inderdaad tot niets (behalve een nieuwe zekering; ik ben dom). Waar moet ik het dan in zoeken?
mvrg
Erik
'81 1100 met EZS zijspan
'86 1200
'89 1500 ('92 blok)
'86 1200
'89 1500 ('92 blok)
- RonalT
- Berichten: 13423
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: blok koelt niet door de ventilator
Ik snap het niet. Een gelijkstroommotor zoals in de ventilator zit kan je gewoon andersom laten draaien door plus en min om te wisselen.
Maar als het altijd goed is geweest blijft het goed, de ventilator kan net spontaan andersom geen draaien. Dus iemand heeft er iets aan gedaan....
En die kapotte zekering komt waarschijnlijk door een verkeerde handeling.
Maar als het altijd goed is geweest blijft het goed, de ventilator kan net spontaan andersom geen draaien. Dus iemand heeft er iets aan gedaan....
En die kapotte zekering komt waarschijnlijk door een verkeerde handeling.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Re: blok koelt niet door de ventilator
En toen heeft degene die dat gedaan heeft de polariteit omgedraaid. De plus op de min van de fan en de min op de plus van de fan. Kwestie van de draden volgen.Bij de 1200 is de ventilatormotor nu ook doorverbonden en kan ik hem aanzetten als ik daar behoefte aan heb,