Vanmorgen iets vreemds vastgesteld.
Of het normaal is weet ik niet, maar de beide remklauwen op mijn voorwiel rammelen als ik ze zijdelings beweeg.
Ondanks dat de bouten stevig aangetrokken zijn.
Is dit soms een normale "speling" of is hier iets meer aan de hand ?
Dus als je haaks op de remschijven de klauw heen en weer beweegt, voel je dat deze los zitten, waardoor je gerammel krijgt tijdens het rijden.
Het gaat dus wel degelijk om de klauwen en niet om de remblokjes, wel te verstaan.
Gilbert.
Remklauwen zitten los...!?
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Loppem, West-Vlaanderen
Remklauwen zitten los...!?
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen
Loppem
West-Vlaanderen
- RonalT
- Berichten: 13425
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Remklauwen zitten los...!?
Dat klopt. Alle moderne motoren met schijfremmen hebben dat. Dat noemden ze 'zwevende remklauwen'.
(er zijn trouwens ook motoren met zwevende remschijven, daarvoor gaat onderstaand verhaal niet op)
De uitleg is eigenlijk erg simpel. Bekijk het plaatje en vooral de twee remblokken (brake pads).
Het groene deel (de klauw) zit met bouten aan een beugel die weer vast zit aan de voorvork. Na heel dikwijls remmen zijn de remblokken enkele mm's afgesleten. Dan komt het linkse blok nooit meer tegen de schijf aan. Want het linkse blok zit vast in de klauw. Het rechter blok wordt door de zuiger (piston) heen en weer bewogen en komt wel tegen de schijf, maar je snapt zelf ook wel dat het zo niet lekker zou werken. Daarom wordt de remklauw 'zwevend' uitgevoerd. Dat zwevende effect wordt bereikt met dit soort bevestigingsbouten.
Een bout met schroefdraad direct onder de kop en verder glad en een bout met onder de kop een glad stuk en aan het einde schroefdraad. Die gladde stukken zorgen er voor dat de bout door de gaten kunnen glijden en daardoor kan de klauw zijdelings bewegen. De bout met schroefdraad bij de kop wordt vast in de remklauw gedraaid en glijdt in de de bevestigingsbeugel, de klauw glijdt over de andere bout en deze bout zit vast in de bevestigingsbeugel.
De bouten horen licht ingevet te zijn zodat de glijdende beweging soepel blijft. Om de bout zitten aan beide zijden ook een rubber stofhoes. Dus twee per bout, vier per klauw. Deze stofhoezen moet je af en toe controleren en invetten met een klein beetje vaseline. Ook het vet waarmee de bout is ingevet moet je af en toe 'verversen'.
(ik hoop dat het enigszins duidelijk is wat ik hier probeer uit te leggen)
(er zijn trouwens ook motoren met zwevende remschijven, daarvoor gaat onderstaand verhaal niet op)
De uitleg is eigenlijk erg simpel. Bekijk het plaatje en vooral de twee remblokken (brake pads).
Het groene deel (de klauw) zit met bouten aan een beugel die weer vast zit aan de voorvork. Na heel dikwijls remmen zijn de remblokken enkele mm's afgesleten. Dan komt het linkse blok nooit meer tegen de schijf aan. Want het linkse blok zit vast in de klauw. Het rechter blok wordt door de zuiger (piston) heen en weer bewogen en komt wel tegen de schijf, maar je snapt zelf ook wel dat het zo niet lekker zou werken. Daarom wordt de remklauw 'zwevend' uitgevoerd. Dat zwevende effect wordt bereikt met dit soort bevestigingsbouten.
Een bout met schroefdraad direct onder de kop en verder glad en een bout met onder de kop een glad stuk en aan het einde schroefdraad. Die gladde stukken zorgen er voor dat de bout door de gaten kunnen glijden en daardoor kan de klauw zijdelings bewegen. De bout met schroefdraad bij de kop wordt vast in de remklauw gedraaid en glijdt in de de bevestigingsbeugel, de klauw glijdt over de andere bout en deze bout zit vast in de bevestigingsbeugel.
De bouten horen licht ingevet te zijn zodat de glijdende beweging soepel blijft. Om de bout zitten aan beide zijden ook een rubber stofhoes. Dus twee per bout, vier per klauw. Deze stofhoezen moet je af en toe controleren en invetten met een klein beetje vaseline. Ook het vet waarmee de bout is ingevet moet je af en toe 'verversen'.
(ik hoop dat het enigszins duidelijk is wat ik hier probeer uit te leggen)
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Loppem, West-Vlaanderen
Re: Remklauwen zitten los...!?
Ik had in een aparte mail van een forumlid ondertussen al een identieke uitleg gekregen, maar zoals jij het hier illustreert, nou echt geweldig!
Dit noem ik nog eens een kanjer van bewijs, wat het nut van dergelijke forums kan zijn.
Hartelijk dank.
Gilbert.
Dit noem ik nog eens een kanjer van bewijs, wat het nut van dergelijke forums kan zijn.
Hartelijk dank.
Gilbert.
Laatst gewijzigd door desander op 02 aug 2015, 06:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen
Loppem
West-Vlaanderen
- joost
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 12 mar 2015, 11:31
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Hoogwoud, Noord Holland
Re: Remklauwen zitten los...!?
Zeer mooie uitleg, maar dat verklaart nog niet het gerammel tijdens het rijden.
Misschien de klauw eens demonteren en de bevestigingsbouten een checken, misschien is daar slijtage of moet het eens lekker gesmeerd worden.
Misschien de klauw eens demonteren en de bevestigingsbouten een checken, misschien is daar slijtage of moet het eens lekker gesmeerd worden.
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: Remklauwen zitten los...!?
Maar gerammel kan ook duiden op kapotte rubbers... de klauwen zitten wel los maar rammelen alleen als ze niet in het vet staan op de glij bussen of de rubbers kapot zijn...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Loppem, West-Vlaanderen
Re: Remklauwen zitten los...!?
Ik heb sowieso een revisie op de klauwen voor en achter voorzien voor na het seizoen.harmdeboer schreef:Maar gerammel kan ook duiden op kapotte rubbers... de klauwen zitten wel los maar rammelen alleen als ze niet in het vet staan op de glij bussen of de rubbers kapot zijn...
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen
Loppem
West-Vlaanderen