Remklauwen zitten los...!?

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
desander
Berichten: 180
Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Loppem, West-Vlaanderen

Remklauwen zitten los...!?

Bericht door desander » 30 jul 2015, 09:12

Vanmorgen iets vreemds vastgesteld.
Of het normaal is weet ik niet, maar de beide remklauwen op mijn voorwiel rammelen als ik ze zijdelings beweeg.
Ondanks dat de bouten stevig aangetrokken zijn.
Is dit soms een normale "speling" of is hier iets meer aan de hand ?
Dus als je haaks op de remschijven de klauw heen en weer beweegt, voel je dat deze los zitten, waardoor je gerammel krijgt tijdens het rijden.

Het gaat dus wel degelijk om de klauwen en niet om de remblokjes, wel te verstaan.

Gilbert.
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13414
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Remklauwen zitten los...!?

Bericht door RonalT » 30 jul 2015, 10:40

Dat klopt. Alle moderne motoren met schijfremmen hebben dat. Dat noemden ze 'zwevende remklauwen'.
(er zijn trouwens ook motoren met zwevende remschijven, daarvoor gaat onderstaand verhaal niet op)

De uitleg is eigenlijk erg simpel. Bekijk het plaatje en vooral de twee remblokken (brake pads).

Afbeelding

Het groene deel (de klauw) zit met bouten aan een beugel die weer vast zit aan de voorvork. Na heel dikwijls remmen zijn de remblokken enkele mm's afgesleten. Dan komt het linkse blok nooit meer tegen de schijf aan. Want het linkse blok zit vast in de klauw. Het rechter blok wordt door de zuiger (piston) heen en weer bewogen en komt wel tegen de schijf, maar je snapt zelf ook wel dat het zo niet lekker zou werken. Daarom wordt de remklauw 'zwevend' uitgevoerd. Dat zwevende effect wordt bereikt met dit soort bevestigingsbouten.

Afbeelding

Een bout met schroefdraad direct onder de kop en verder glad en een bout met onder de kop een glad stuk en aan het einde schroefdraad. Die gladde stukken zorgen er voor dat de bout door de gaten kunnen glijden en daardoor kan de klauw zijdelings bewegen. De bout met schroefdraad bij de kop wordt vast in de remklauw gedraaid en glijdt in de de bevestigingsbeugel, de klauw glijdt over de andere bout en deze bout zit vast in de bevestigingsbeugel.

De bouten horen licht ingevet te zijn zodat de glijdende beweging soepel blijft. Om de bout zitten aan beide zijden ook een rubber stofhoes. Dus twee per bout, vier per klauw. Deze stofhoezen moet je af en toe controleren en invetten met een klein beetje vaseline. Ook het vet waarmee de bout is ingevet moet je af en toe 'verversen'.


(ik hoop dat het enigszins duidelijk is wat ik hier probeer uit te leggen)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

desander
Berichten: 180
Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Loppem, West-Vlaanderen

Re: Remklauwen zitten los...!?

Bericht door desander » 30 jul 2015, 14:39

Ik had in een aparte mail van een forumlid ondertussen al een identieke uitleg gekregen, maar zoals jij het hier illustreert, nou echt geweldig!

Dit noem ik nog eens een kanjer van bewijs, wat het nut van dergelijke forums kan zijn.

Hartelijk dank.

Gilbert.
Laatst gewijzigd door desander op 02 aug 2015, 06:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen

Gebruikersavatar
joost
Berichten: 93
Lid geworden op: 12 mar 2015, 11:31
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hoogwoud, Noord Holland

Re: Remklauwen zitten los...!?

Bericht door joost » 30 jul 2015, 14:46

Zeer mooie uitleg, maar dat verklaart nog niet het gerammel tijdens het rijden.
Misschien de klauw eens demonteren en de bevestigingsbouten een checken, misschien is daar slijtage of moet het eens lekker gesmeerd worden.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Remklauwen zitten los...!?

Bericht door harmdeboer » 01 aug 2015, 20:07

Maar gerammel kan ook duiden op kapotte rubbers... de klauwen zitten wel los maar rammelen alleen als ze niet in het vet staan op de glij bussen of de rubbers kapot zijn...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

desander
Berichten: 180
Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Loppem, West-Vlaanderen

Re: Remklauwen zitten los...!?

Bericht door desander » 01 aug 2015, 21:41

harmdeboer schreef:Maar gerammel kan ook duiden op kapotte rubbers... de klauwen zitten wel los maar rammelen alleen als ze niet in het vet staan op de glij bussen of de rubbers kapot zijn...
Ik heb sowieso een revisie op de klauwen voor en achter voorzien voor na het seizoen.
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen

Plaats reactie