probleem met starten 2
- Honda GL Castlebiker
- Berichten: 1462
- Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
- Type Goldwing: GL1200
probleem met starten 2
Mag ik effe aanhaken? Extra topic erover maken vind ik beetje overdreven, nu jij het er vandaag over hebt.
Gister op de 1200 gereden, voor het eerst sinds april. Accu aangesloten, en meteen starten. Volle power. Uurtje gereden, in Kessel gestopt bij de ruïne. Wil starten, heeft de 1200 er geen zin in. Hij draait wel langzaam rond maar slaat niet aan. Ik ga erop zitten, probeer het nog eens, dan gelukkig wel. Verder gereden naar Helden Panningen. Daar bij pomp bandenspanning gemeten, en de 1200 laten lopen. Bij het opstappen kom ik per ongeluk tegen die noodknop aan, dus stopt hij. Ik knop teruggezet en proberen te starten. Niks. Heb de accu-starthulp bij, die erop, en hij doet het meteen. Maar aan de accu kan het niet liggen, die is nieuw, en vanmiddag startte hij meteen.
Ik bij m'n ouders langs geweest, ruim uur gezeten. Dus dan is de motor weer beetje koud. Ik start: doet het meteen. Daarna even boodschappen gedaan 10 km verderop, en was benieuwd. Gas helemaal open en startknop in. Nu doet hij het wel meteen. Raar.
Koud dus geen probleem. Warm heeft hij er vaak geen zin in. Lijkt het alsof hij hem niet rond wil draaien, zo'n geluid alsof accu bijna leeg is. Maar dat is het niet.
Startmotor is al vervangen, dynamo al vervangen, accu al 4x vervangen. En dynamo is het niet, want hij laad goed bij. Accu ook niet. Startmotor weet ik niet, daar heb ik weer geen verstand van wat die doet. 2 jaar geleden al bij Ger aangekaart in Oss, die zei dat de meeste 1200's het zo doen, moest er niet druk om maken.
Maar het staat wel lullig als je tegenover vol terras niet wil starten.
Heb dat in april toen ook al meegemaakt: koud, meteen starten. 15 km gereden, motor afgezet, wil ik hem verzetten: start niet. 2 uur later rij ik weg, ik zet de choke erop, startknop in en hij doet het meteen.
Kan me niet voorstellen dat alleen mijn 1200 dat probleem heeft. Ger weet het niet, maakt er geen drama van. Maar het moet toch gewoon te maken / te verhelpen zijn lijkt me? Met de start-hulp (zo'n ding van Heuts automaterialen) doet die het wel meteen.
Gister op de 1200 gereden, voor het eerst sinds april. Accu aangesloten, en meteen starten. Volle power. Uurtje gereden, in Kessel gestopt bij de ruïne. Wil starten, heeft de 1200 er geen zin in. Hij draait wel langzaam rond maar slaat niet aan. Ik ga erop zitten, probeer het nog eens, dan gelukkig wel. Verder gereden naar Helden Panningen. Daar bij pomp bandenspanning gemeten, en de 1200 laten lopen. Bij het opstappen kom ik per ongeluk tegen die noodknop aan, dus stopt hij. Ik knop teruggezet en proberen te starten. Niks. Heb de accu-starthulp bij, die erop, en hij doet het meteen. Maar aan de accu kan het niet liggen, die is nieuw, en vanmiddag startte hij meteen.
Ik bij m'n ouders langs geweest, ruim uur gezeten. Dus dan is de motor weer beetje koud. Ik start: doet het meteen. Daarna even boodschappen gedaan 10 km verderop, en was benieuwd. Gas helemaal open en startknop in. Nu doet hij het wel meteen. Raar.
Koud dus geen probleem. Warm heeft hij er vaak geen zin in. Lijkt het alsof hij hem niet rond wil draaien, zo'n geluid alsof accu bijna leeg is. Maar dat is het niet.
Startmotor is al vervangen, dynamo al vervangen, accu al 4x vervangen. En dynamo is het niet, want hij laad goed bij. Accu ook niet. Startmotor weet ik niet, daar heb ik weer geen verstand van wat die doet. 2 jaar geleden al bij Ger aangekaart in Oss, die zei dat de meeste 1200's het zo doen, moest er niet druk om maken.
Maar het staat wel lullig als je tegenover vol terras niet wil starten.
Heb dat in april toen ook al meegemaakt: koud, meteen starten. 15 km gereden, motor afgezet, wil ik hem verzetten: start niet. 2 uur later rij ik weg, ik zet de choke erop, startknop in en hij doet het meteen.
Kan me niet voorstellen dat alleen mijn 1200 dat probleem heeft. Ger weet het niet, maakt er geen drama van. Maar het moet toch gewoon te maken / te verhelpen zijn lijkt me? Met de start-hulp (zo'n ding van Heuts automaterialen) doet die het wel meteen.
- Honda GL Castlebiker
- Berichten: 1462
- Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
- Type Goldwing: GL1200
Re: probleem met starten ..
Het is dat een monteur bij de vrachtwagengarage 80 euro per uur kost, anders had ik hem daar heen gebracht. Dan wist ik zeker dat die het deze week weer goed zou doen. Da's iets wat ik altijd raar vind. Breng je auto of motor weg, wordt het nooit 100% gemaakt, of soms meer kapot dan er gemaakt wordt blijkt achteraf, of beschadigd. Breng je hem naar een vrachtwagen garage, die maken alles probleemloos en kun je er weer jaren mee rijden.
Zal volgend jaar Ger nog eens proberen. Zou niet weten bij wie ik er anders mee terecht kan. Maar steeds een andere accu is ook geen oplossing. De accu is gewoon goed. Is toch ook onzin dat je elke jaar een accu van 150 euro erin zou moeten zetten?
Zal volgend jaar Ger nog eens proberen. Zou niet weten bij wie ik er anders mee terecht kan. Maar steeds een andere accu is ook geen oplossing. De accu is gewoon goed. Is toch ook onzin dat je elke jaar een accu van 150 euro erin zou moeten zetten?
-
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Harderwijk
Re: probleem met starten ..
150 euro voor een accu vast geen standaard accu, die kosten hooguit 90 euro
Wat voor een accu doe jij er in
Wat voor een accu doe jij er in
Navigator: Pierre
GL1500A 1989
GL1500A 1989
- Honda GL Castlebiker
- Berichten: 1462
- Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
- Type Goldwing: GL1200
Re: probleem met starten ..
Geen idee. Had Ger er in gezet. Maar toch maakt die niet het verschil die accu.
- Honda GL Castlebiker
- Berichten: 1462
- Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
- Type Goldwing: GL1200
Re: probleem met starten ..
En na 5 maanden is die al weer vervangen. Geen idee wat er nu in zit, deze was wel iets goedkoper. Maar het starten blijft een gok.
- Road Warrior
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 18:12
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Turnhout
Re: probleem met starten ..
Klinkt mij toch als een kapot of versleten relais. Het relais kan blijkbaar te weing amps doorgeven en blijft spanning lekken.
Groeten, Ger
Groeten, Ger
Het lijkt moeilijk; maar het is niet makkelijk!
-
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Harderwijk
Re: probleem met starten ..
Startmotor: koolbortels controleren, schoonmaken en vervangen indien nodig.
Accu: Alleen de ouderwetse vloeistof versie gebruiken die je zelf kan bijvullen, geen onderhoudsvrije of iets dergelijks.
Vloeistofpeil altijd op het juiste peil houden, en regelmatig laden, dus vol houden.
Accu, startmotor en startrelais contacten reinigen/schoonmaken.
Accu: Alleen de ouderwetse vloeistof versie gebruiken die je zelf kan bijvullen, geen onderhoudsvrije of iets dergelijks.
Vloeistofpeil altijd op het juiste peil houden, en regelmatig laden, dus vol houden.
Accu, startmotor en startrelais contacten reinigen/schoonmaken.
Navigator: Pierre
GL1500A 1989
GL1500A 1989
- Road Warrior
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 18:12
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Turnhout
Re: probleem met starten ..
Het eerste wat je doet als je een Goldwing aanschaft is die verschrikkelijk slechte accu eruit gooien en er een onderhoudsvrije in plaatsen. Die Yuasa accu's zijn pure bagger. vervang die bijvoorbeeld door een Landport accu. Deze gaan jarenlang mee zonder omkijken. Het gezeur met accu's bijvullen is van voor de oorlog. Sinds ik Landport gebruik heb ik ook veel meer vermogen, nooit een lege accu (ook niet als hij een maand stil staat) en gaat eindeloos mee. Ik zet hem alleen aan de drup midden in de winter als ik weet dat hij echt de deur niet uitkomt. En ze zijn niet duurder.
Begin eerst maar eens met het relais te vervangen. Dit is voor zijn leeftijd zowiezo geen overbodige luxe. Kost ook maar een paar tientjes en is zo gebeurt. Mocht dit niet helpen ga je dan maar eens buigen over de startmotor zelf.
Groeten, Ger
Begin eerst maar eens met het relais te vervangen. Dit is voor zijn leeftijd zowiezo geen overbodige luxe. Kost ook maar een paar tientjes en is zo gebeurt. Mocht dit niet helpen ga je dan maar eens buigen over de startmotor zelf.
Groeten, Ger
Het lijkt moeilijk; maar het is niet makkelijk!
- Honda GL Castlebiker
- Berichten: 1462
- Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
- Type Goldwing: GL1200
Re: probleem met starten ..
Relais is dat ding aan de binnenkant van de neptank, links? Daar is wel iets aan gemaakt toen ik heb hem gekocht, iets gesoldeerd dacht ik.
- Road Warrior
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 18:12
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Turnhout
Re: probleem met starten ..
Ziet er zo uit: http://www.motortrendshop.nl/Webwinkel- ... L1500.html
Het lijkt moeilijk; maar het is niet makkelijk!
- Road Warrior
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 18:12
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Turnhout
Re: probleem met starten ..
Oh ja, rechts naast de accu.
Het lijkt moeilijk; maar het is niet makkelijk!
-
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Harderwijk
Re: probleem met starten ..
Dat klopt, maar de laadregeling is ook van voor de oorlog, en dat past goed bij elkaar.Road Warrior schreef:
Het gezeur met accu's bijvullen is van voor de oorlog.
Ja, als de laadregeling binnen de marges blijft van de onderhoudsvrije accu dan heb je geen probleem, helaas valt de marge die Honda voor de laadregeling geeft, niet binnen het ladings advies van een onderhoudsvrije accu.
In diverse gevallen zou het kunnen, maar je kan nooit zeggen dat het altijd kan, zonder te meten hoe de laadcurve bij jouw motor is.
In alle gevallen kun je wel zeggen, dat die accu's van voor de oorlog wel kunnen.
Ik ben zeer benieuwd waaromRoad Warrior schreef:
Die Yuasa accu's zijn pure bagger.
Navigator: Pierre
GL1500A 1989
GL1500A 1989
- Honda GL Castlebiker
- Berichten: 1462
- Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
- Type Goldwing: GL1200
Re: probleem met starten ..
Even verder in Wilcom z'n topic.
Maar startrelais, koolborsteltjes, enz. Leg me dan eens uit waarom hij het wel meteen doet als ik de draagbare accu-starter aansluit. Dan start hij meteen.
Maar startrelais, koolborsteltjes, enz. Leg me dan eens uit waarom hij het wel meteen doet als ik de draagbare accu-starter aansluit. Dan start hij meteen.
- Road Warrior
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 18:12
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Turnhout
Re: probleem met starten ..
Om nog even op 1500 terug te komen:
Yuasa: korte levensduur, vergen veel onderhoud, weinig vermogen
Onderhoudsvrije accu: lange levensduur, geen omkijken naar, veel vermogen
Ze mogen dan misschien niet binnen bepaalde marges vallen maar het werkt als een speer en nooit meer problemen.
Yuasa: korte levensduur, vergen veel onderhoud, weinig vermogen
Onderhoudsvrije accu: lange levensduur, geen omkijken naar, veel vermogen
Ze mogen dan misschien niet binnen bepaalde marges vallen maar het werkt als een speer en nooit meer problemen.
Het lijkt moeilijk; maar het is niet makkelijk!
- lord of the wing
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 19 okt 2010, 17:52
- Type Goldwing: GL1500
Re: probleem met starten ..
Ben ZEER te spreken over de Yuasa doe er 5 a 6jaar mee zonder problemen.
BAAI ZE WEE
KGAAI ENNIE WEE
KGAAI ENNIE WEE