probleem met starten 2

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13416
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: probleem met starten ..

Bericht door RonalT » 25 jul 2015, 19:39

Ik vind het ook een nogal 'kort door de bocht' conclusie. Yuasa accu's gaan bij mij ook best lang mee. Het enige is dat je bij een 1500 het niveau in de gaten moet houden. De spanningregelaar van een 1500 is van der mate slechte kwaliteit dat er soms water wordt verdampt. Bijvullen om de levensduur van de accu te verlengen.
Om deze reden is bij een 1500 ook geen onderhoudsvrije accu toepasbaar. Die kan wel vloeistof kwijtraken, maar je kunt hem niet bijvullen.

Hoe dit bij een 1200 is weet ik niet. Ik verwacht dat die een net zo slechte spanningregelaar heeft.
Laatst gewijzigd door RonalT op 26 jul 2015, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Typo 1800 veranderd in 1200 ..... ;-)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Road Warrior
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 mei 2014, 18:12
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Turnhout

Re: probleem met starten ..

Bericht door Road Warrior » 25 jul 2015, 23:25

Volgens mij zitten we hier bij de 1200's.
Het lijkt moeilijk; maar het is niet makkelijk!

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: probleem met starten ..

Bericht door Honda GL Castlebiker » 26 jul 2015, 10:49

Road Warrior schreef:Volgens mij zitten we hier bij de 1200's.
Inderdaad :-).

En bij mijn opmerking: startmotor vervangen, startrelais vervangen, koolborsteltjes reinigen... Maar als ik de draagbare accustarter erop zet, doet hij het wel meteen, zonder iets te vervangen of te reinigen. Hoe kan dat dan? Het is dat ik geen kloot van techniek snap. Maar weet zeker het probleem kan niet groot zijn. Met mijn kinderlijke gedachte zou ik zeggen: haal die accu eruit die erin zit en bouw die starthulp-accu erin (ja het past niet, dat begrijp ik nog wel), dan doet hij het altijd dus wel meteen. En hoe los je dat nu dus op? Kan toch niet moeilijk zijn?

En dus de opmerking: is de motor koud, dan slaat hij meteen aan. Choke erop, en hij doet het binnen 2 seconden. 2 keer ronddraaien en hij loopt. Maar probleem is als de motor warm is. Als je uur hebt gereden. Dan zet je hem af, minuut later wil je starten, en dan is het alsof de accu zowat leeg is, zo traag dat het gaat. Zet je draagbare accu-hulp erop, doet die het meteen. Zal wel kijken om er een keer een filmpje van te maken. Misschien is het dan duidelijker. Normaal zou je zeggen als de motor koud is doet hij het lastiger, en als hij warm is, doet hij het meteen. Maar dit is dus net andersom.

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: probleem met starten ..

Bericht door 1500 » 26 jul 2015, 12:34

Dan zal je accu niet 100% meer zijn, waarschijnlijk in combinatie met slechte contacten en of koolborstels welke op zijn eind lopen.
Kan ook zijn dat de koolborstels door vuil blijfen hangen.
Als de koolborstel aan het einde zijn, een stuk korter dus, dan word de druk van de veer die de koolborstels op het anker drukt een stuk minder, dan is het contact ook aan het minderen.
Dan moet je uiteraard een 100% accu hebben om dit te kunnen opvangen, natuurlijk gaat dit zeer gelijdelijk, op een gegeven moment zal een wat mindere accu's het af en toe niet meer trekken.
Zelfde kan min of meer komen of in combinatie door andere slechte contacten, wat kan veranderen door koude en warmte.
Vandaar mijn advies om dit eerst na te kijken en schoon te maken.
Lukraak dingen te vervangen is naar mijn mening niet de juiste weg.

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: probleem met starten ..

Bericht door Honda GL Castlebiker » 26 jul 2015, 13:39

Die slechte contacten klinken aannemelijker Pierre. De accu is er in december ingezet en de 2e keer dat ik er mee ging rijden wilde die al niet meer starten. Al klinkt de accu natuurlijk logisch (want met een overstart accu doet die het wel).

Als ik hem naar Ger breng zal ik het zeggen van die koolborsteltjes. Ik heb er zelf geen verstand van, ga ik eraan beginnen, maak ik meer kapot dan dat ik herstel.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13416
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: probleem met starten ..

Bericht door RonalT » 26 jul 2015, 18:34

Road Warrior schreef:Volgens mij zitten we hier bij de 1200's.
Oeps... voor de duidelijkheid toch maar even aangepast! :oops: :oops:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
wilcom2005
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 477
Lid geworden op: 21 aug 2012, 21:15
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: probleem met starten ..

Bericht door wilcom2005 » 27 jul 2015, 09:09

van mij mag dit topic gesloten worden ...ben een beetje kribbig omdat ik totaal geen reactie kreeg op mijn vragen ...en een ander gaat leuk in mijn topic wat vragen en krijgt wel reacties...erg bedankt allemaal.
als ik hem zelf had kunnen weghalen had ik het allang gedaan.
wilcom2005
GL 1200 "Collector's Edition "

GoldWingForum
Berichten: 149
Lid geworden op: 18 mei 2012, 16:44

Re: probleem met starten 2

Bericht door GoldWingForum » 27 jul 2015, 09:47

Topics sluiten doen we dus bijna nooit. Ook hier niet. Ik heb wel het topic in twee verschillende gesplitst.
Tja en waarom je geen antwoord krijgt..... lees wat je zelf schreef.....

wilcom2005 schreef:ik laat hem ophalen door Ger en dan komt het zeker weer goed :-)
Dus hier hebben we niets aan toe te voegen.




Verdere reactie over sluiten, splitsen ed graag per PB of email. Dit zijn zaken die niet in een technisch topic thuis horen.

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: probleem met starten ..

Bericht door 1500 » 27 jul 2015, 10:15

wilcom2005 schreef:van mij mag dit topic gesloten worden ...ben een beetje kribbig omdat ik totaal geen reactie kreeg op mijn vragen ...en een ander gaat leuk in mijn topic wat vragen en krijgt wel reacties...erg bedankt allemaal.
als ik hem zelf had kunnen weghalen had ik het allang gedaan.
wilcom2005

:? Het waren 2 vrijwel indentieke vragen, dus mijn antwoord is ook voor beide vragen.

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: probleem met starten 2

Bericht door Honda GL Castlebiker » 27 jul 2015, 11:40

Ja ik dacht ik kan er wel een nieuw topic over maken, maar het is hetzelfde probleem, een 1200 die niet start. Zo zijn er dalijk 10 onderwerpen met een 1200 die niet start, zag gisteren of eergisteren nog eentje. Van mij kan dat allemaal in 1 topic. Ben daar niet zo moeilijk in, en kribbelig of lange tenen ben/heb ik ook niet.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: probleem met starten 2

Bericht door harmdeboer » 01 aug 2015, 20:11

Massa punt schoon maken lnkerzijde van de motor de driehoeks ophanging evennlosdraaien lange blokbout verwijderen deze borgt de massa... + kabel vervangen van het start relais naar de start motor.
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Plaats reactie