Gecombineerd remsysteem aanpassen ja of nee?
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 29 jun 2015, 12:44
Gecombineerd remsysteem aanpassen ja of nee?
De GL1200 met zijspan van een vriend van me staat bij mij om even onderhanden te nemen.
De rem is dramatisch sponzig. Aangezien de remleidingen waarschijnlijk al erg oud zijn, er wellicht lucht in de leidingen zit, etc.
Hij wil de leidingen direct ook door staalomvlochten leidingen vervangen.
De vraag: hij wil het gecombineerde remsysteem vervangen door de handrem beide schijven vóór te laten bedienen. Dit omdat hij het erg vervelend vind om voor de remkracht zoveel afhankelijk te zijn van de voetrem.
Als de rem goed ontlucht is met met staalomvlochten leidinge wordt gewerkt moet de hoofdremcilinder aan het stuur voldoende capaciteit hebben om beide remklauwen te bedienen is de gedachte.
Maar... is het nou wel of niet verstandig deze wijziging aan te brengen? zijn er meer mensen die dit hebben gedaan?
Waarom zou je het willen veranderen? Gewoon omdat hij als rijder van diverse andere motoren gewend is dat de handrem veel remkracht genereert, en omdat de bediening van de voetrem nou eenmaal meer reactie tijd kost.
PS: de zijspan wordt ook via de voetrem bediend.
ALvast bedankt voor het meedenken!
De rem is dramatisch sponzig. Aangezien de remleidingen waarschijnlijk al erg oud zijn, er wellicht lucht in de leidingen zit, etc.
Hij wil de leidingen direct ook door staalomvlochten leidingen vervangen.
De vraag: hij wil het gecombineerde remsysteem vervangen door de handrem beide schijven vóór te laten bedienen. Dit omdat hij het erg vervelend vind om voor de remkracht zoveel afhankelijk te zijn van de voetrem.
Als de rem goed ontlucht is met met staalomvlochten leidinge wordt gewerkt moet de hoofdremcilinder aan het stuur voldoende capaciteit hebben om beide remklauwen te bedienen is de gedachte.
Maar... is het nou wel of niet verstandig deze wijziging aan te brengen? zijn er meer mensen die dit hebben gedaan?
Waarom zou je het willen veranderen? Gewoon omdat hij als rijder van diverse andere motoren gewend is dat de handrem veel remkracht genereert, en omdat de bediening van de voetrem nou eenmaal meer reactie tijd kost.
PS: de zijspan wordt ook via de voetrem bediend.
ALvast bedankt voor het meedenken!
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 29 jun 2015, 12:44
Re: Gecombineerd remsysteem aanpassen ja of nee?
haha,
Net een beschrijving gevonden van iemand die het al eens gedaan heeft, en er erg blij mee is.
Misschien een tip voor anderen?
http://www.salzmoto.com/wrench-log/wren ... ls-brakes/
Net een beschrijving gevonden van iemand die het al eens gedaan heeft, en er erg blij mee is.
Misschien een tip voor anderen?
http://www.salzmoto.com/wrench-log/wren ... ls-brakes/
- RonalT
- Berichten: 13424
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Gecombineerd remsysteem aanpassen ja of nee?
Houd er wel rekening mee dat een motor een typegoedkeuring heeft en als je zulk soort wijzigingen aanbreng moet je waarschijnlijk even bij de RDW langs.
Bij een ongeval zou d verzekeraar wel eens moeilijk kunnen gaan doen.....
Persoonlijke mening, zo laten als het is. Met de voet kan je prima remmen. Is een kwestie van even wennen, net zoals hij bij die andere motoren gewend raakte om met de hand te remmen.
Bij een ongeval zou d verzekeraar wel eens moeilijk kunnen gaan doen.....
Persoonlijke mening, zo laten als het is. Met de voet kan je prima remmen. Is een kwestie van even wennen, net zoals hij bij die andere motoren gewend raakte om met de hand te remmen.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- erik99
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 20 okt 2013, 21:36
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Cuijk
Re: Gecombineerd remsysteem aanpassen ja of nee?
Ik wilde het ook maar inmiddels volledig gewend aan dit remsysteem. Het enige wat ik nog wil veranderen zijn die K^%*&^%T richtingaanwijzers. Maar dat is een ander onderwerp.
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: Gecombineerd remsysteem aanpassen ja of nee?
Was ist loss met je knippers...??
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
- erik99
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 20 okt 2013, 21:36
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Cuijk
Re: Gecombineerd remsysteem aanpassen ja of nee?
Hebben we het al,eens over gehad in een ander topic. Ik vind het gevaarlijk dat ze na 10 keer knipperen vanzelf uitgaan.
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: Gecombineerd remsysteem aanpassen ja of nee?
Oo gewenning...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
- erik99
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 20 okt 2013, 21:36
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Cuijk
Re: Gecombineerd remsysteem aanpassen ja of nee?
3x richting aan moeten geven waar 1x voldoende zou moeten zijn (en op zowat elke andere motor ook is) heeft niks met gewenning te maken.harmdeboer schreef:Oo gewenning...
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!
- RonalT
- Berichten: 13424
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Gecombineerd remsysteem aanpassen ja of nee?
Anderen rijden kilometers met knipperende richtngaanwijzers. Da's ook gevaarlijk en verwarrend.erik99 schreef:Ik vind het gevaarlijk dat ze na 10 keer knipperen vanzelf uitgaan.
Maar dit heeft verder weinig met het remsysteem te maken....
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- Black Wing
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 2016
- Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Lelystad
Re: Gecombineerd remsysteem aanpassen ja of nee?
volgens mij geeft de fabrikant aan dat de rubber remleidingen na een bepaald aantal jaren moet worden vervangen,
dit doet haast niemand, met als gevolg steeds slechtere remprestaties,
ik heb alles vervangen door stalen remleidingen, dat scheelt enorm, hij remt nu prima
dit doet haast niemand, met als gevolg steeds slechtere remprestaties,
ik heb alles vervangen door stalen remleidingen, dat scheelt enorm, hij remt nu prima
Groeten, Eric
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 07 jan 2015, 12:29
- Type Goldwing: GL1200
Re: Gecombineerd remsysteem aanpassen ja of nee?
Herkenbaar probleem, voorrem bij mij slapjes, integraal stuk is prima..
Heb je speciaal fabrikaat of ergens willekeurig aftermarket gebruikt (staal leidingen bedoel ik?)
Heb je speciaal fabrikaat of ergens willekeurig aftermarket gebruikt (staal leidingen bedoel ik?)
- erik99
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 20 okt 2013, 21:36
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Cuijk
Re: Gecombineerd remsysteem aanpassen ja of nee?
Staalflex remleidingen waren het eerste wat ik op de mijne gezet heb na aanschaf. Er zaten nog de originele leidingen op. Dat scheelt echt een stuk.
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!
- Black Wing
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 2016
- Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Lelystad
Re: Gecombineerd remsysteem aanpassen ja of nee?
gewoon universeel remleidingen, die maakt de motorboer hier zelf op maat en perst er de koppelingen aan,
maar er zijn volgens mij ook sets te koop die specifiek voor de goldwing al op maat gemaakt zijn
maar er zijn volgens mij ook sets te koop die specifiek voor de goldwing al op maat gemaakt zijn
Groeten, Eric