Gecombineerd remsysteem aanpassen ja of nee?

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Ronald63
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jun 2015, 12:44

Gecombineerd remsysteem aanpassen ja of nee?

Bericht door Ronald63 » 29 jun 2015, 12:54

De GL1200 met zijspan van een vriend van me staat bij mij om even onderhanden te nemen.
De rem is dramatisch sponzig. Aangezien de remleidingen waarschijnlijk al erg oud zijn, er wellicht lucht in de leidingen zit, etc.

Hij wil de leidingen direct ook door staalomvlochten leidingen vervangen.

De vraag: hij wil het gecombineerde remsysteem vervangen door de handrem beide schijven vóór te laten bedienen. Dit omdat hij het erg vervelend vind om voor de remkracht zoveel afhankelijk te zijn van de voetrem.
Als de rem goed ontlucht is met met staalomvlochten leidinge wordt gewerkt moet de hoofdremcilinder aan het stuur voldoende capaciteit hebben om beide remklauwen te bedienen is de gedachte.

Maar... is het nou wel of niet verstandig deze wijziging aan te brengen? zijn er meer mensen die dit hebben gedaan?

Waarom zou je het willen veranderen? Gewoon omdat hij als rijder van diverse andere motoren gewend is dat de handrem veel remkracht genereert, en omdat de bediening van de voetrem nou eenmaal meer reactie tijd kost.
PS: de zijspan wordt ook via de voetrem bediend.

ALvast bedankt voor het meedenken!

Ronald63
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jun 2015, 12:44

Re: Gecombineerd remsysteem aanpassen ja of nee?

Bericht door Ronald63 » 29 jun 2015, 14:05

haha,

Net een beschrijving gevonden van iemand die het al eens gedaan heeft, en er erg blij mee is.
Misschien een tip voor anderen?
http://www.salzmoto.com/wrench-log/wren ... ls-brakes/

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Gecombineerd remsysteem aanpassen ja of nee?

Bericht door RonalT » 29 jun 2015, 16:44

Houd er wel rekening mee dat een motor een typegoedkeuring heeft en als je zulk soort wijzigingen aanbreng moet je waarschijnlijk even bij de RDW langs.
Bij een ongeval zou d verzekeraar wel eens moeilijk kunnen gaan doen.....


Persoonlijke mening, zo laten als het is. Met de voet kan je prima remmen. Is een kwestie van even wennen, net zoals hij bij die andere motoren gewend raakte om met de hand te remmen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
erik99
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 okt 2013, 21:36
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Cuijk

Re: Gecombineerd remsysteem aanpassen ja of nee?

Bericht door erik99 » 29 jun 2015, 23:29

Ik wilde het ook maar inmiddels volledig gewend aan dit remsysteem. Het enige wat ik nog wil veranderen zijn die K^%*&^%T richtingaanwijzers. Maar dat is een ander onderwerp.
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Gecombineerd remsysteem aanpassen ja of nee?

Bericht door harmdeboer » 01 jul 2015, 17:49

Was ist loss met je knippers...??
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
erik99
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 okt 2013, 21:36
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Cuijk

Re: Gecombineerd remsysteem aanpassen ja of nee?

Bericht door erik99 » 04 jul 2015, 13:37

Hebben we het al,eens over gehad in een ander topic. Ik vind het gevaarlijk dat ze na 10 keer knipperen vanzelf uitgaan.
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Gecombineerd remsysteem aanpassen ja of nee?

Bericht door harmdeboer » 05 jul 2015, 15:25

Oo gewenning...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
erik99
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 okt 2013, 21:36
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Cuijk

Re: Gecombineerd remsysteem aanpassen ja of nee?

Bericht door erik99 » 06 jul 2015, 23:33

harmdeboer schreef:Oo gewenning...
3x richting aan moeten geven waar 1x voldoende zou moeten zijn (en op zowat elke andere motor ook is) heeft niks met gewenning te maken.
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Gecombineerd remsysteem aanpassen ja of nee?

Bericht door RonalT » 07 jul 2015, 01:24

erik99 schreef:Ik vind het gevaarlijk dat ze na 10 keer knipperen vanzelf uitgaan.
Anderen rijden kilometers met knipperende richtngaanwijzers. Da's ook gevaarlijk en verwarrend.
Maar dit heeft verder weinig met het remsysteem te maken....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Black Wing
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2016
Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Lelystad

Re: Gecombineerd remsysteem aanpassen ja of nee?

Bericht door Black Wing » 07 jul 2015, 23:05

volgens mij geeft de fabrikant aan dat de rubber remleidingen na een bepaald aantal jaren moet worden vervangen,
dit doet haast niemand, met als gevolg steeds slechtere remprestaties,
ik heb alles vervangen door stalen remleidingen, dat scheelt enorm, hij remt nu prima
Groeten, Eric

FPC GoldWing
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 jan 2015, 12:29
Type Goldwing: GL1200

Re: Gecombineerd remsysteem aanpassen ja of nee?

Bericht door FPC GoldWing » 08 jul 2015, 15:55

Herkenbaar probleem, voorrem bij mij slapjes, integraal stuk is prima..
Heb je speciaal fabrikaat of ergens willekeurig aftermarket gebruikt (staal leidingen bedoel ik?)

Gebruikersavatar
erik99
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 okt 2013, 21:36
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Cuijk

Re: Gecombineerd remsysteem aanpassen ja of nee?

Bericht door erik99 » 08 jul 2015, 15:59

Staalflex remleidingen waren het eerste wat ik op de mijne gezet heb na aanschaf. Er zaten nog de originele leidingen op. Dat scheelt echt een stuk.
There are only three kinds of speed: Fast, really fast and......HOLY SHIT!!!

Gebruikersavatar
Black Wing
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2016
Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Lelystad

Re: Gecombineerd remsysteem aanpassen ja of nee?

Bericht door Black Wing » 08 jul 2015, 21:50

gewoon universeel remleidingen, die maakt de motorboer hier zelf op maat en perst er de koppelingen aan,
maar er zijn volgens mij ook sets te koop die specifiek voor de goldwing al op maat gemaakt zijn
Groeten, Eric

Plaats reactie