Distributieriemen vervangen

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
christiaan
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 mar 2015, 11:58
Type Goldwing: GL1200

Distributieriemen vervangen

Bericht door christiaan » 02 apr 2015, 10:33

Ruim2 weken geleden heb ik mijn eerste Goldwing GL 1200 uit 1987 gekocht. Wihoee!! Waarschijnlijk ben ik met mijn 35 jaar ook een van de jongere rijders..Maar je weet nooit he.

Inmiddels heb ik al heel wat werk verschaft aan mijn fiets en nu wil ik dan ook even grondig doorpakken en tevens de distributieriemen gaan vervangen; ik heb de motor particulier gekocht en heb kunnen traceren waar de motor voor een deel van zijn leven in onderhoud is geweest. Motorcentrum in Emmeloord was zo vriendelijk mij zeer uitgebreide informatie verschaffen van een startmotorreparatie tot vervangen van achterlampje in de topkoffer.. Dit was in de periode van 2001 tot en met 2010 en heeft toen al het onderhoud gehad wat hij nodig had. De milesmeter gaf in die periode afgerond 40.000 miles(in 2001) t/m 63.000 miles (in 2010). De toenmalige eigenaar nog gebeld, leuk gesprek gehad. Hij heeft de motor daarna aan zijn buurman verkocht en die heeft er praktisch niet meer op heeft gereden. Uit de onderhoudshisotorie kan ik niet op te maken of de distributieriemen vervangen zijn en daarom denk ik dat het nu met een stand van 65.000 miles en 28 jaar wel belangrijk is om te doen. Mensen ervaring?...De motor heeft altijd droog en in de winterstalling gestaan en er zijn veel lange ritten mee gereden. Door het lange stilstaan zullen de riemen ook wel aan vervanging toe zijn.
Het idee is om deze redelijke klus samen met een ervaren motormonteur te doen die er een geschikte ruimte voor heeft.
Ik kwam al een een heel mooi filmpje tegen van ene Steven Saunders waarin dit mooi wordt laten zien


youtu.be/J_eIqlPUj64

Nu zou ik de klus in 1 dag willen gaan doen en ook daarvoor al wat voorwerk aan gaan doen, zoals demontage van een paar kappen en de onderdelen alvast in huis halen die ik voor die dag nodig heb zodat ik alles in 1 keer klaar heb.

ik las al op dit forum dat de riemen gewoon hetzelfde zijn als die van bepaalde autoteypes, maar via de autodealer dan goedkoper zijn. Denken jullie dat ik gewoon deze bestellen kan wannner de gates nr kloppen? ik las; 'gates 5043' via deze site bv kosten ze maar een 10 euro ?
http://www.reservedelenstore.nl/gates/d ... em-1236194

spanrollen zijn duur helaas:( De vraag is of ik ze dan al voor deze klus in huis moet gaan halen als ik niet zeker weet of ze wel vervangen moetne worden. Heeft iemand ervaring met 65.000 miles en slijtage van deze lagers?
Zijn er nog meer dingen die handig zijn om aan onderdelen aan te schaffen wanneer ik deze klus aanpak? bepaalde pakkingen misschien/ die van de distributiedeksels misschien? Ergens las ik iets over een pulsor die de geest begeven kan (maar geloof dat de montage van bij de latere modellen niet meer bij de spanners zou zitten?) Kan ik hier al naar kijken of iets vervangen?

Alvast bedankt voor evt input :)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Distributieriemen vervangen

Bericht door RonalT » 02 apr 2015, 11:30

Gewoon alles vervangen waarvan jij het idee hebt dat het vervangen moet worden. Riemen en spanrollen lijken me in dit geval het minste, die sensor .... tja ik weet het niet. Zou hem laten zitten als er geen problemen mee zijn.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

christiaan
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 mar 2015, 11:58
Type Goldwing: GL1200

Re: Distributieriemen vervangen

Bericht door christiaan » 05 apr 2015, 11:30

Bedankt voor info RonalT,

Volgende week maar eens de boel uit elkaar halen en bekijken. Ik ben benieuwd naar de staat van de lagers en riemen.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Distributieriemen vervangen

Bericht door RonalT » 05 apr 2015, 16:12

Bij mijn 1500 heb ik de riemen bij 120.000 km vervangen en het zag er uit alsof ze nieuw waren.
Maar misschien waren ze 19 jaar oud en hadden ze al die kilometers gedraaid.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie