Vraag over het ontlasten van de dynamo

Technische vragen, tips, trucs, enz.
christiaan
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 mar 2015, 11:58
Type Goldwing: GL1200

Vraag over het ontlasten van de dynamo

Bericht door christiaan » 25 mar 2015, 12:21

Hallo iedereen,

Zojuist heb ik mijn eerst goldwing GL 1200 aangeschaft. Helemaal blij uiteraard!

Momenteel ben ik druk aan het lezen hoe ik de motor het best verzorgen kan en welke punten extra aandacht nodig hebben.

De de drie polige stekker die van de dynamo komt was echt helemaal gaar en heb ik direct maar vervangen.
Het lijkt er op dat ik de originele dynamo er nog op zit (nu 65.000 miles op te teller bouwjaar 1987).
De spanning op de gele draden gemeten en deze geven tussen 6 en 6,7 volt (van 1000 naar 5000 toeren) (gemeten van de gele draad naar de min pool van de accu)

Graag wil de dynamo zo min mogelijk belasten om zo de levensduur te verlengen. Heeft iemand tips wat ik doen kan om dit te bereiken?
Het betreft een Amerikaans model met continue brandende knipperlichten en . zelf zat ik er als aan te denken om deze, samen met nog 2 continue brandende achterlampen in de bumper te vervangen/verwijderen . Dat scheelt stroom.
Ik ben geen elektronicus en weet ook niet of het iets toevoegt.
Ik las elders dat de dynamo feitelijk altijd laad en belast wordt en te veel aan energie door de spanningsregelaar omgezet wordt in warmte. Weet iemand of dat zo werkt? Als deze theorie klopt zou je bij vermindering van aantal lampen de spanningsregelleraar alleen maar overbelasten en dus het elektrische circuit uit balans brengen..

Heeft iemand tips ervaringen wat ik best kan doen?

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Vraag over het ontlasten van de dynamo

Bericht door RonalT » 25 mar 2015, 13:35

Als er geen rare extra dingen zijn toegevoegd kan je het gewoon zo laten als het is. De dynamo is door de fabrikant bedacht en er is rekening gehouden met het normale verbruik van de motor. Als er bepaalde stroom vretende extra's (denk bv aan handvat verwarming) zijn gemonteerd dan zou de dynamo overbelast kunnen worden. En overbelasten is funest voor de dynamo.
Maar hem minder gaan belasten dan normaal zal de levensduur niet verlengen. Wel is het goed om op zaken als de stekker en dat soort dingen te letten. Dat zijn namelijk stiekeme stroomverbruikers, die de dynamo dus gaan overbelasten.

En wat je schreef over de spanningsregelaar zal inderdaad wel kloppen. Als je namelijk energie wil kwijtraken wordt dat al snel omgezet in warmte.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Chris.Wolters
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2014, 12:51
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Almere-Haven, Flevoland
Contacteer:

Re: Vraag over het ontlasten van de dynamo

Bericht door Chris.Wolters » 25 mar 2015, 14:12

Een dynamo levert altijd spanning ja dat klopt maar hij zal stroom op aanvraag leveren.
Nu is het zo dat de spanning die een dynamo levert wissel spanning is en niet constant is. ongeveer 17Vac en waarschijnlijk 3 fasen afhankelijk van het type dynamo (elektrotechnisch geneuzel.)

De spanningsregelaar zal er voor zorgen dat die spanning constant op 12Vdc is en dit zo houd ongeacht de stroom opname. en ja dan wordt hij warm. hoe meer stroom er gevraagd wordt hoe warmer hij wordt.

Indien de accu van de motor vol is zal de stroom die de accu nodig heeft afnemen dus de dynamo zal minder moeten leveren dit is niet erg dat kan hij hebben.
Maar omdat de verbruikers op de motor ook stroom eisen is de accu eigenlijk een soort van buffer voor de dynamo en zal pas bij lange stukken hoog toerental vol raken.

Een dynamo onder belasten heeft geen invloed op de levens duur, een dynamo overbelasten wel.(te veel stroom vragen). en daarnaast zal de mechanische slijtage ook invloed hebben.

Wil je de dynamo ontlasten dat kan door er voor te zorgen dat bij het starten alle verlichting uit is totdat de motor draait en dan pas de verlichting aan doen. Verlichting neemt veel stroom op en dit zorgt er voor dat de accu niet onnodig belast wordt wat inhoud dat er eigenlijk meer overblijft voor de startmotor.
Tweede alle overbodige verlichting afkoppelen.
Derde alle verlichting vervangen voor LED.
Candy Wineberry rode EU GL1500 Aspencade met aanhanger in kleur (1989) tweede trotse eigenaar. :D
Met Cruise Control,Imperial, Achteruit en de nieuwste variant ARZAO

christiaan
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 mar 2015, 11:58
Type Goldwing: GL1200

Re: Vraag over het ontlasten van de dynamo

Bericht door christiaan » 25 mar 2015, 14:59

Bedankt voor jullie reacties ,

Nuttige informatie... Er hangt verder geen extra verlichting aan (wel de topkofferlamp (2x5watt ) en de knipperlampen (4 x 5 watt) die continue branden , dus de dynamo zal waarschijnlijk niet zwaar belast worden nu ook de stekker weer in orde is.

Op mijn model zit geen verder geen aan/uit schakelaar voor de verlichting en dat wat jij zegt Chris; om de verlichting uit te schakelen, daar had ik ook eerder aan gedacht. misschien wel een goed idee. Want wat me opviel is dat tijdens de start , zoals bij veel autos, de lampen niet even automatisch uitgeschakeld worden en dan wordt het systeem behoorlijk belast zeg!
Zullen de dynamo's die stuk gegaan zijn, vooral te te maken gehad hebben met de accessoires die zijn geplaatst? Ik wil deze zomer graag naar Frankrijk en ik ben bang dat de oude dynamo het dan misschien net begeeft. Thats my biggest concern :?

NEt even gezocht op het forum maar nog niet iets gevonden op 'licht schakelaar' inbouwen. Ben ik nu misschien overbezorgd over de dynamo en zal het wel allemaal loslopen wat slijtage betreft?
Ik zat er aan te denken om er misschien zoiets tussen te bouwen
\http://www.radiocentrum.com/Hoofdmenu/C ... _250v.html

Gebruikersavatar
Chris.Wolters
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2014, 12:51
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Almere-Haven, Flevoland
Contacteer:

Re: Vraag over het ontlasten van de dynamo

Bericht door Chris.Wolters » 25 mar 2015, 15:10

Als je die schakelaar wil toepassen kan maar dan moet je zeker weten dat al je lampen bij elkaar geen 10 Ampère gebruiken.

Het uitschakelen bij het starten van je lichten is bedoeld om de totale stroom voorziening met een on-gestarte motor tot nul te reduceren zodat als de motor eenmaal gaat rijden de accu minder ver leeg is.
En dus sneller weer bijgeladen.
Starten neemt veel stroom op vanuit de accu(dynamo staat nog stil).
Dus starten en lampen aan is nog meer stroom, bij het starten je lampen aan hebben is mijns inziens ook zinloos).

Je geeft aan dat de orginele dynamo er nog in zit en hij van 1987 is (28jaar) tja dan wordt het risico op defecten alleen maar groter, nu ken ik de gemiddelde levensduur van die dynamo's niet daar moet je eerst naar opzoek gaan en dan je conclusie trekken.

En probeer het nu gebruikte vermogen te achterhalen en of dat (ruim) binnen het bereik van deze dynamo met spanningsregelaar valt dan zit je daar in ieder geval goed mee.
Candy Wineberry rode EU GL1500 Aspencade met aanhanger in kleur (1989) tweede trotse eigenaar. :D
Met Cruise Control,Imperial, Achteruit en de nieuwste variant ARZAO

christiaan
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 mar 2015, 11:58
Type Goldwing: GL1200

Re: Vraag over het ontlasten van de dynamo

Bericht door christiaan » 25 mar 2015, 15:18

Ik was al even aan het rekenen..Ik las ergens dat er op een goldwing 1200 120 watt aan accessoires aan mag hangen, Als je dat getal in je achterhoofd houdt dan kan het bijna niet dat een standaard uitrusting te zwaar kan worden.

En 10 amp is niets te veel. Als het al genoeg is.. Ik zou ook voor gemakkelijke oplossing kunnen gaan, de draad doorknippen naar de voorlamp en deze schakelen. (dan hebben we al een 55 Watt bespaard )

Zal nog wel even een update-tje sturen

Leuk dat het ea hier uitgewisseld kan worden!
Laatst gewijzigd door christiaan op 25 mar 2015, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris.Wolters
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2014, 12:51
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Almere-Haven, Flevoland
Contacteer:

Re: Vraag over het ontlasten van de dynamo

Bericht door Chris.Wolters » 25 mar 2015, 15:26

I = P/U (Stroomsterkte (Ampère) = Vermogen (Watt) / Spanning (Volt)
dus tel even al je lampen bij elkaar op qua vermogen en dan delen door 12Vdc.

Dan heb je bij benadering hoeveel ampère er geschakeld dient te worden.(theoretisch dan)
In de praktijk spelen er nog veel meer factoren mee.

Voor je koplamp kan je dan stellen 55W/12V = 4,58A. dat is dus al bijna de helft van je schakel vermogen.
En dan is de opstart piek nog niet mee gerekend (oef praktijk).

Als vuistregel kan je hanteren zekering x 4. dus wat is het ampère van je zekering doe dat keer 4 en je hebt een veilige schakelaar die de piek stroom van je lampen ook aan kan. (damn weer praktijk).
Candy Wineberry rode EU GL1500 Aspencade met aanhanger in kleur (1989) tweede trotse eigenaar. :D
Met Cruise Control,Imperial, Achteruit en de nieuwste variant ARZAO

christiaan
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 mar 2015, 11:58
Type Goldwing: GL1200

Re: Vraag over het ontlasten van de dynamo

Bericht door christiaan » 25 mar 2015, 15:31

De piekbelasting en daarmee een factor van 4 had ik nog niet eens aan gedacht. Dat is zwaar zeg.. Ik weet dat er een 10 amp zekering op zit voor de de voorlamp. 40 amp schakelaar dus, gelukkig dat ik 10 amp schakelaar nog niet gemonteerd heb . :roll:

Gebruikersavatar
Chris.Wolters
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2014, 12:51
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Almere-Haven, Flevoland
Contacteer:

Re: Vraag over het ontlasten van de dynamo

Bericht door Chris.Wolters » 25 mar 2015, 15:36

christiaan schreef:De piekbelasting en daarmee een factor van 4 had ik nog niet eens aan gedacht. Dat is zwaar zeg.. Ik weet dat er een 10 amp zekering op zit voor de de voorlamp. 40 amp schakelaar dus. :roll:
Die factor 4 is gevoelsmatig 2 kan ook het is tenslote zwakstroom en je schakelaar leid daar onder dus ik zou zoeken naar iets van 20 amp voor al je verlichting om het betaal baar te houden of die 10 amp voor alleen je koplamp.

Let op :!: dat je niet je dashboard verlichting uitschakelt die is belangrijk voor je indicatie olie e.d. :idea:
Candy Wineberry rode EU GL1500 Aspencade met aanhanger in kleur (1989) tweede trotse eigenaar. :D
Met Cruise Control,Imperial, Achteruit en de nieuwste variant ARZAO

christiaan
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 mar 2015, 11:58
Type Goldwing: GL1200

Re: Vraag over het ontlasten van de dynamo

Bericht door christiaan » 25 mar 2015, 15:46

ik zal eens aan de slag! Paar mooie tips zo. En inderdaad de olie indicators ed zijn ook wel erg gemakkelijk :) 8)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Vraag over het ontlasten van de dynamo

Bericht door RonalT » 25 mar 2015, 16:02

Weet je overigens zeker dat je licht niet uitgeschakeld wordt? Ik heb namelijk de ervaring dat Honda dit netjes gemaakt heeft en zorgt dat de verlichting uit geschakeld wordt tijdens het starten.
Ik heb een VT750C (Europeaan dus) gehad uit 1983 en die had een lichtschakelaar. Die schakelde het licht niet automatisch uit tijdens het starten. Dat moest je met de lichtschakelaar doen.
Daarna heb ik een Shadow750 gehad, ook uit 1983, en deze Amerikaan, en deze had geen lichtschakelaar. Maar het licht schakelde uit tijdens het starten.
Ook de Pan1300 die we hebben schakelt het licht uit.

En dan bedoel ik niet dat het licht minder gaat branden tijdens het starten, maar het licht gaat uit.
Je zou dit kunnen testen door de rode knop (dodemanschakelaar) even om te zetten en op de startknop te drukken. Zo blijft de startmotor stilstaan en zie je echt of het licht uit gaat. Gewoon 3-4 seconden ingedrukt houden en kijken wat er gebeurt.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Chris.Wolters
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2014, 12:51
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Almere-Haven, Flevoland
Contacteer:

Re: Vraag over het ontlasten van de dynamo

Bericht door Chris.Wolters » 25 mar 2015, 16:10

RonalT,

Ik heb een Amerikaanse GL1500 (1989) zodra ik het contact aan zet gaat de hele kermis aan en blijft aan ook tijdens het starten.
Er zit (nog geen) schakelaar om dit te bedienen.
Candy Wineberry rode EU GL1500 Aspencade met aanhanger in kleur (1989) tweede trotse eigenaar. :D
Met Cruise Control,Imperial, Achteruit en de nieuwste variant ARZAO

christiaan
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 mar 2015, 11:58
Type Goldwing: GL1200

Re: Vraag over het ontlasten van de dynamo

Bericht door christiaan » 25 mar 2015, 16:53

De verlichting blijft ook bij mij gewoon branden tijdens het starten. Ik haal voor nu de zekering van de voorlamp eruit tijdens het starten.. Eerder een pan 1100 european gereden. Als ik me niet vergis schakelde die ook gewoon netjes uit.

Het verbaast me dan ook niet af en te berichten te lezen van mensen die klagen over een acculevensduur van maar 2 a 3 jaar. De hele verlichting vraagt misschien wel 150 Watt + evt een radio die inschakeld is= ongeveer... 180Watt ?. 180/12= 15 amp? Als een wat oudere accu die niet helemaal vol is een motor aan moet slingeren die lang heeft stil gestaan, dan wordt ook wel het maximale gevraagd van de accu, lijkt me zo.

Klopt het dan dat de dynamo dan ook enige tijd maximaal ( of misschien wel te veel ) belast wordt wanneer accuspanning wegzakt? Denk het wel he?

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Vraag over het ontlasten van de dynamo

Bericht door RonalT » 25 mar 2015, 17:27

Weet je dat zeker, Chris?
Want volgens de tekeningen van de GL1500 1994 INT/ASP/SE komt er een spanning van zekering 12 (Headrelay fuse 5 amp) en gaat via connector 57 naar de startknop. Als de startknop niet ingedrukt wordt gaat de spanning verder naar de dimmer switch (grootlicht/dimlicht) en gaat dan verder naar CC of DD.
Op het volgend blad kom je CC weer tegen om vervolgens naar het dimlicht relais te gaan. DD gaat naar het grootlicht relais.
Als de startknop ingedrukt wordt valt de spanning weg en gaat het licht uit.

Afbeelding

Afbeelding

En zelf een schakelaar er tussen bouwen, ik ben er altijd een beetje huiverig voor. Kan weer een bron van storing zijn.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Vraag over het ontlasten van de dynamo

Bericht door RonalT » 25 mar 2015, 18:20

En nog even verder aan het zoeken geweest. In een manual van de 1200 vond ik onderstaand plaatje

Afbeelding

In de rode cirkel zie je de connecties van de startknop. Als hij niet ingedrukt wordt (FREE) worden HL1 en HL2 verbonden. HL is HeadLamp.
Als hij ingedrukt wordt (Push) dan zijn HL1 en HL2 niet verbonden en zou de koplamp uit gaan.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie